Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym (branża rowerowa)

jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym to zadanie, nad którym pracuje większość właścicieli sklepów rowerowych. Zauważyłem, że niektórzy zbyt szybko się poddają.

Pracowałem trochę czasu w branży rowerowej, przede wszystkim w marketingu i e-commerce. Obecnie rozwijam jeden z pomysłów na biznes w tej branży, przez co mam częsty kontakt z właścicielami sklepów rowerowych. Właściciele sklepów w branży rowerowej dzielą się na 3 kategorie:

  1. tacy, którzy mają firmową stronę www, ale nie sprzedają online,
  2. którzy mają sklep internetowy, ale traktują go po macoszemu,
  3. mający sklep internetowy i dobrze go rozwijają.

Poniższy artykuł jest napisany z perspektywy internetowego sklepu rowerowego, ale w zasadzie większość ujętych tutaj porad można odnieść do większości branż.

W tego artykule zapoznasz się z 12 sposobami, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Wśród opisanych sposobów są między innymi:

  1. dedykowany pracownik,
  2. optymalizacja i pozycjonowanie sklepu rowerowego,
  3. obecność w porównywarce rowerów,
  4. udostępnienie klientowi każdej formy kontaktu,
  5. dostępność wielu środków płatniczych,
  6. dobry PR.

Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:

1. Dedykowany pracownik

Od tego trzeba zacząć. Słyszałem o zdalnej sekretarce, której można zlecić prowadzenie spraw biurowych, ale o zdalnym sprzedawcy rowerów nie słyszałem :) Osoba, która zajmuje się sklepem internetowym w branży rowerowej powinna znać przynajmniej podstawy. Jeśli trudno taką osobę znaleźć, to pozostają dwa wyjścia:

  1. wysłać specjalistę od e-commerce na szkolenie rowerowe,
  2. wysłać specjalistę od rowerów na szkolenie z e-commerce.

Wielu właścicieli sklepów z różnych względów (przeważnie finansowych) nie chce zatrudnić człowieka na stanowisko sprzedawcy e-commerce. Najwyraźniej nie zdają sobie sprawy, że udział procentowy sprzedaży internetowej może znacząco zbliżyć się do sprzedaży stacjonarnej, a niekiedy nawet ją pobić! Rzecz jasna nie wszystko zależy od pracownika, bo liczą się także silnik na którym jest postawiony sklep i sama oferta. Nie mniej ambitny człowiek, który zna swoje umiejętności, nie pogardzi pracą za prowizję od sprzedaży. A taki układ jest w sezonie rowerowym zawsze win-win.

2. Optymalizacja i pozycjonowanie sklepu

Druga kwestia to widoczność sklepu w wyszukiwarkach. W Polsce większość ruchu zgarnia Google, ale nie zamykałbym się jedynie na Google. Dobrze zoptymalizowany i wypozycjonowany sklep będzie widoczny w każdej wyszukiwarce. Jeśli chcemy, aby sklep internetowy sprzedawał, musi być dobrze zoptymalizowany. Optymalizacja to często praca mozolna i niewidoczna: poukładanie kodu w sklepie, zwiększenie prędkości wczytywania się strony, opisy do produktów i inne działania wewnątrz strony, to kluczowe elementy dla widoczności strony w wyszukiwarkach. Wskazówki optymalizujące dla swojego sklepu znajdziesz w narzędziu Google PageSpeed Insights.

Dopiero, gdy sklep internetowy będzie zoptymalizowany, można zabrać się za pozycjonowanie. Pozycjonowanie to temat rzeka. Pisząc w skrócie chodzi o to, aby zdobywać wartościowe linki. Wartościowym linkiem będzie np. link ze strony:

  • partnerskiego przedszkola (zwłaszcza takiego, które ma stronę na domenie edu.pl), 
  • klubu sportowego,
  • bloga rowerowego,
  • forum rowerowego,
  • sklepu w branży skierowanej do tego samego targetu itp.

Nie polecam kupowania linków na allegro w pakiecie 1000 sztuk – to prosta droga do bana w Google.

Dobry specjalista od e-commerce potrafi ogarnąć optymalizację samodzielnie, jakościowe pozycjonowanie także. Problemem w takim chałupniczym pozycjonowaniu jest zawsze skala działania i monitoring efektów. Firmy pozycjonujące posiadają całą gamę narzędzi, dzięki którym praca jest o wiele prostsza i efektywniejsza. Celem jest zawsze TOP10 w Google :) Przed wyborem firmy SEO, polecam zapoznać się z opiniami na jej temat. Łatwo jest podpisać umowę i bulić co miesiąc grube tysiące, ale już wypowiedzenie może być bardzo trudne.

Przed założeniem sklepu sprawdź ranking hostingów i przekonaj się, jaki hosting wybrać dla sklepu internetowego.

3. Reklama w Google

Google to nie tylko wyszukiwarka z wynikami organicznymi, które można podwyższać za pomocą optymalizacji i pozycjonowania. Google to także szereg odpłatnych możliwości promocyjnych. Do takich zaliczają się między innymi reklama:

  • tekstowa w wyszukiwarce,
  • bannerowa na stronach, które wyświetlają reklamy Google,
  • produktowa w Merchant Center.

Aby włączyć się do programu, musisz zarejestrować się w usłudze Google AdWords i Google Merchant Center. Możesz ustalić odpłatność za przeklik lub za liczbę wyświetleń reklamy. Reklama w Google dla małych firm to dobry sposób na pokazanie światu swoich produktów.

4. Obecność w porównywarce cen

Porównywarki cen zrewolucjonizowały rynek e-commerce w Polsce. Choć Google stara się jak może, aby uciąć im wyświetlenia (to w końcu konkurencja dla Google Merchant Center), to ciągle takie strony jak Ceneo czy Skąpiec są dobrym źródłem ruchu. Klienci lubią porównać cenę roweru przed zakupem. Cena za przeklik w porównywarce cen wynosi ok. 0,35 zł.

5. Obecność w porównywarce rowerów

Jak pewnie wiesz, nie każdy producent rowerów patrzy łaskawym okiem na obecność w porównywarce cen. Alternatywą dla porównywarki cen jest porównywarka produktów, w tym konkretnym przypadku – porównywarka rowerów. Taką porównywarką jest serwis Jakirowerkupic.pl. Porównywarka rowerów prowadzi recenzje i pomocne dla kupujących rankingi, nie stosując przy tym wojny cenowej jak Ceneo czy Skąpiec. Jakirowerkupic.pl stawia na rozróżnienie sklepów pod kątem miejscowości i stosuje losową kolejność wyświetlania się e-sklepów. To dobra konkurencja dla ogólnych porównywarek, ponieważ skupia wyłącznie osoby zainteresowane rowerami. Stawka wynosi 0,35 zł za unikalny przeklik (stan na kwiecień 2018). Jeśli myślisz jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, to taka porównywarka będzie ciekawym pomysłem. Coś o tym wiem – brałem udział w jej tworzeniu ;-)

6. Obecność na portalach ogłoszeniowych i aukcyjnych

Podobnie jak w przypadku porównywarek cen, tak i portale aukcyjne są niemile widziane przez producentów rowerów. Rzadko na allegro czy olx można spotkać rowery topowych marek. Jeśli jednak sprzedajesz mniejsze brandy, lub producent nie robi z tego problemu, to oferty na aukcjach i portalach ogłoszeniowych mogą zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.

Narzędzia do zwiększenia konwersji na stronie

7. Udostępnienie klientowi każdej formy kontaktu

Reklamy w internecie to nie wszystko. Jeśli sklep będzie brzydki, nieprzyjazny dla mobile, jeśli nie będzie sprzedawał - to reklama nic nie da. Dla klienta ważne jest też, aby na stronie był sposób komunikacji, który najbardziej mu odpowiada. Najlepiej, aby były wszystkie:

  • chat-box,
  • infolinia,
  • e-mail,
  • facebook (tak, zdarzają się klienci piszący przez FB),
  • inne komunikatory (śledź trendy Twojej grupy docelowej).

8. Prowadzenie bloga i/lub videobloga

Dzielenie się swoją wiedzą z klientami to już standard w sieci. Chcąc sprzedawać towary, najpierw sprzedaj wiedzę. Rozwiązując problemy ludzi, pokazujesz im, że znasz się na rzeczy. Taka postawa na dłuższą metę podniesie sprzedaż w sklepie internetowym. Dodatkowo umieszczając filmiki na vimeo, youtube czy FB, możesz poprawić rozpoznawalność marki i zwiększyć ruch na stronie. Blog biznesowy to podstawa w prowadzeniu firmy nastawionej na sprzedaż w sieci.

9. Obecność wielu środków płatniczych i tani kurier

Czasem zdarza się, że klient chce kupić rower w sklepie, ale w ostatniej chwili rezygnuje. Powody są różne. Pomijając ukrywanie kosztów (np. nie napisanie w koszyku ile wynosi transport), to do takich gilotyn należą:

  • Brak możliwości zakupu na raty - banki mają ciekawe oferty, promocje. Warto się postarać o taką formę płatności. Odradzam samodzielne wchodzenie w raty na linii sklep-klient!
  • Brak możliwości płacenia kartą - należy utargować z usługodawcą odpowiedni procent, ew. zmniejszyć rabat dla klienta przy takiej płatności. Polecam sprawdzić usługę płatności internetowych w PayU.
  • Brak możliwości odbioru osobistego/płatności za pobraniem - ludzie nawet mieszkając w tym samym mieście, wolą kupić przez internet, bo tak jest wygodnie. Uważaj na różne ceny w sklepie i przez internet, takie praktyki mogą zniechęcić klientów do kupowania stacjonarnie.
  • Brak obcej waluty - czasami sklepy nie podają nawet kodu SWIFT dla transakcji w PLN zza granicy. Dla bardziej ambitnych, warto rozważyć wprowadzenie płatności w innej walucie lub... za pomocą kryptowalut. To z pewnością byłby hit i duża innowacyjność.

Firmy kurierskie i pocztowe

  • Furgonetkapośrednik DPD, DHL, UPC, Geis, Kurier48, Paczka w Ruchu
  • Paczuszkapośrednik GLS, DHL, Rhenus
  • KurierNETpośrednik GLS, DPD, UPS

10. Aktywność w social media

Obecność w social media to nie wszystko, trzeba tam jeszcze być aktywnym. Facebook daje możliwości obcowania ze swoimi klientami, podejmowania dyskusji, a także oceniania sklepu. Jest to utrudniane cięciami zasięgu, ale z pomocą przychodzą odpłatne reklamy i tematyczne grupy rowerowe. Czasem lepiej założyć grupę dla fanów fan page, niż silić się na kolejny wpis, który dotrze do 10% osób. Reklamy na Facebooku to także genialna sprawa. Dają ogromne możliwości trafienia z contentem dokładnie tam, gdzie chcesz. W sieci znajdziesz wiele poradników w tym temacie.

Facebook to nie wszystko. Ciekawym narzędziem do wyszukiwania klientów i nawiązywania kontaktów jest Twitter. Bardzo łatwo można znaleźć osoby, które np. szukają roweru lub pasjonują się kolarstwem i zaproponować im specjalną ofertę.

11. Dbałość o dobry PR

Wspomniany wyżej Facebook daje możliwość oceny i recenzji sklepu. Taką samą opcję dają porównywarki cen i Google. Opinie o sklepie rowerowym można czasami przeczytać na forum rowerowym. Najważniejsze, aby być obecnym tam, gdzie o tobie mówią. Kulturalne odpowiadanie i traktowanie klienta jak pana to podstawa. Czasem warto ugryźć się w język, zamiast napisać nieprzychylny komentarz na temat klienta. Osoby podszywające się pod hejterów można w dzisiejszych czasach łatwo namierzyć i postraszyć pismem z kancelarii prawnej. Działa w 99% przypadków. Uczulam też na pisanie fejkowych opinii na swój temat - przyniesie to skutek odwrotny od zamierzonego.

12. Reklama lokalna outdoor

Jak wspomniałem już przy okazji odbiorów osobistych, mieszkańcy coraz częściej kupują przez sieć i idą odebrać towar osobiście. Dlatego tak istotna jest reklama typu outdoor. Wszelkie banery, plakaty, ulotki, billboardy koniecznie muszą zawierać adres www sklepu internetowego. Najlepiej napisany czcionką wpadającą w oko. To może znacznie podnieść sprzedaż.

Każdy sposób jest dobry, ale każdy trzeba dopracować pod kątem marketingowym i ekonomicznym. Reklama powinna być mierzalna. Powinieneś wiedzieć, ile zarabiasz za każdą wydaną złotówkę.

Oceń artykuł
[Total: 1 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od ponad 10 lat zajmuje się przedsiębiorczością i finansami. Analizuje produkty dla firm i doradza w zakresie otwierania działalności gospodarczej.
Kategoria

Opinie do “Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym (branża rowerowa)

  1. Jeszcze dwa lata temu czytałem jeden z pierwszych razów Twoją stronę, a dzisiaj już prowadzę firmę ;)
    Trzymam kciuki za rozwój strony, działaj dalej!

Dodaj opinię

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *