Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym (branża rowerowa)

jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym

Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym to zadanie, nad którym pracuje większość właścicieli sklepów rowerowych. Zauważyłem, że niektórzy zbyt szybko się poddają.


Pracowałem trochę czasu w branży rowerowej, przede wszystkim w marketingu i e-commerce. Obecnie rozwijam jeden z pomysłów na biznes w tej branży, przez co mam częsty kontakt z właścicielami sklepów rowerowych. Właściciele sklepów w branży rowerowej dzielą się na 3 kategorie:

  1. tacy, którzy mają firmową stronę www, ale nie sprzedają online,
  2. którzy mają sklep internetowy, ale traktują go po macoszemu,
  3. mający sklep internetowy i dobrze go rozwijają.

Poniższy artykuł jest napisany z perspektywy internetowego sklepu rowerowego, ale w zasadzie większość ujętych tutaj porad można odnieść do większości branż.

W tego artykule zapoznasz się z 12 sposobami, jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Wśród opisanych sposobów są między innymi:

  1. dedykowany pracownik,
  2. optymalizacja i pozycjonowanie sklepu rowerowego,
  3. obecność w porównywarce rowerów,
  4. udostępnienie klientowi każdej formy kontaktu,
  5. dostępność wielu środków płatniczych,
  6. dobry PR.

Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:

1. Dedykowany pracownik

Od tego trzeba zacząć. Słyszałem o zdalnej sekretarce, której można zlecić prowadzenie spraw biurowych, ale o zdalnym sprzedawcy rowerów nie słyszałem :) Osoba, która zajmuje się sklepem internetowym w branży rowerowej powinna znać przynajmniej podstawy. Jeśli trudno taką osobę znaleźć, to pozostają dwa wyjścia:

  1. wysłać specjalistę od e-commerce na szkolenie rowerowe,
  2. wysłać specjalistę od rowerów na szkolenie z e-commerce.

Wielu właścicieli sklepów z różnych względów (przeważnie finansowych) nie chce zatrudnić człowieka na stanowisko sprzedawcy e-commerce. Najwyraźniej nie zdają sobie sprawy, że udział procentowy sprzedaży internetowej może znacząco zbliżyć się do sprzedaży stacjonarnej, a niekiedy nawet ją pobić! Rzecz jasna nie wszystko zależy od pracownika, bo liczą się także silnik na którym jest postawiony sklep i sama oferta. Nie mniej ambitny człowiek, który zna swoje umiejętności, nie pogardzi pracą za prowizję od sprzedaży. A taki układ jest w sezonie rowerowym zawsze win-win.

Tworzenie sklepu internetowego

2. Optymalizacja i pozycjonowanie sklepu

Druga kwestia to widoczność sklepu w wyszukiwarkach. W Polsce większość ruchu zgarnia Google, ale nie zamykałbym się jedynie na Google. Dobrze zoptymalizowany i wypozycjonowany sklep będzie widoczny w każdej wyszukiwarce. Jeśli chcemy, aby sklep internetowy sprzedawał, musi być dobrze zoptymalizowany. Optymalizacja to często praca mozolna i niewidoczna: poukładanie kodu w sklepie, zwiększenie prędkości wczytywania się strony, opisy do produktów i inne działania wewnątrz strony, to kluczowe elementy dla widoczności strony w wyszukiwarkach. Wskazówki optymalizujące dla swojego sklepu znajdziesz w narzędziu Google PageSpeed Insights.

Dopiero, gdy sklep internetowy będzie zoptymalizowany, można zabrać się za pozycjonowanie. Pozycjonowanie to temat rzeka. Pisząc w skrócie chodzi o to, aby zdobywać wartościowe linki. Wartościowym linkiem będzie np. link ze strony:

  • partnerskiego przedszkola (zwłaszcza takiego, które ma stronę na domenie edu.pl), 
  • klubu sportowego,
  • bloga rowerowego,
  • forum rowerowego,
  • sklepu w branży skierowanej do tego samego targetu itp.

Nie polecam kupowania linków na allegro w pakiecie 1000 sztuk – to prosta droga do bana w Google.

Dobry specjalista od e-commerce potrafi ogarnąć optymalizację samodzielnie, jakościowe pozycjonowanie także. Problemem w takim chałupniczym pozycjonowaniu jest zawsze skala działania i monitoring efektów. Firmy pozycjonujące posiadają całą gamę narzędzi, dzięki którym praca jest o wiele prostsza i efektywniejsza. Celem jest zawsze TOP10 w Google :) Przed wyborem firmy SEO, polecam zapoznać się z opiniami na jej temat. Łatwo jest podpisać umowę i bulić co miesiąc grube tysiące, ale już wypowiedzenie może być bardzo trudne.

Przed założeniem sklepu sprawdź ranking hostingów i przekonaj się, jaki hosting wybrać dla sklepu internetowego.

3. Reklama w Google

Google to nie tylko wyszukiwarka z wynikami organicznymi, które można podwyższać za pomocą optymalizacji i pozycjonowania. Google to także szereg odpłatnych możliwości promocyjnych. Do takich zaliczają się między innymi reklama:

  • tekstowa w wyszukiwarce,
  • bannerowa na stronach, które wyświetlają reklamy Google,
  • produktowa w Merchant Center.

Aby włączyć się do programu, musisz zarejestrować się w usłudze Google AdWords i Google Merchant Center. Możesz ustalić odpłatność za przeklik lub za liczbę wyświetleń reklamy. Reklama w Google dla małych firm to dobry sposób na pokazanie światu swoich produktów.

4. Obecność w porównywarce cen

Porównywarki cen zrewolucjonizowały rynek e-commerce w Polsce. Choć Google stara się jak może, aby uciąć im wyświetlenia (to w końcu konkurencja dla Google Merchant Center), to ciągle takie strony jak Ceneo czy Skąpiec są dobrym źródłem ruchu. Klienci lubią porównać cenę roweru przed zakupem. Cena za przeklik w porównywarce cen wynosi ok. 0,35 zł.

5. Obecność w porównywarce rowerów

Jak pewnie wiesz, nie każdy producent rowerów patrzy łaskawym okiem na obecność w porównywarce cen. Alternatywą dla porównywarki cen jest porównywarka produktów, w tym konkretnym przypadku – porównywarka rowerów. Taką porównywarką jest serwis Jakirowerkupic.pl. Porównywarka rowerów prowadzi recenzje i pomocne dla kupujących rankingi, nie stosując przy tym wojny cenowej jak Ceneo czy Skąpiec. Jakirowerkupic.pl stawia na rozróżnienie sklepów pod kątem miejscowości i stosuje losową kolejność wyświetlania się e-sklepów. To dobra konkurencja dla ogólnych porównywarek, ponieważ skupia wyłącznie osoby zainteresowane rowerami. Stawka wynosi 0,35 zł za unikalny przeklik (stan na kwiecień 2018). Jeśli myślisz jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, to taka porównywarka będzie ciekawym pomysłem. Coś o tym wiem – brałem udział w jej tworzeniu ;-)

6. Obecność na portalach ogłoszeniowych i aukcyjnych

Podobnie jak w przypadku porównywarek cen, tak i portale aukcyjne są niemile widziane przez producentów rowerów. Rzadko na allegro czy olx można spotkać rowery topowych marek. Jeśli jednak sprzedajesz mniejsze brandy, lub producent nie robi z tego problemu, to oferty na aukcjach i portalach ogłoszeniowych mogą zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.

Narzędzia do zwiększenia konwersji na stronie

7. Udostępnienie klientowi każdej formy kontaktu

Reklamy w internecie to nie wszystko. Jeśli sklep będzie brzydki, nieprzyjazny dla mobile, jeśli nie będzie sprzedawał - to reklama nic nie da. Dla klienta ważne jest też, aby na stronie był sposób komunikacji, który najbardziej mu odpowiada. Najlepiej, aby były wszystkie:

  • chat-box,
  • infolinia,
  • e-mail,
  • facebook (tak, zdarzają się klienci piszący przez FB),
  • inne komunikatory (śledź trendy Twojej grupy docelowej).

8. Prowadzenie bloga i/lub videobloga

Dzielenie się swoją wiedzą z klientami to już standard w sieci. Chcąc sprzedawać towary, najpierw sprzedaj wiedzę. Rozwiązując problemy ludzi, pokazujesz im, że znasz się na rzeczy. Taka postawa na dłuższą metę podniesie sprzedaż w sklepie internetowym. Dodatkowo umieszczając filmiki na vimeo, youtube czy FB, możesz poprawić rozpoznawalność marki i zwiększyć ruch na stronie. Blog biznesowy to podstawa w prowadzeniu firmy nastawionej na sprzedaż w sieci.

9. Obecność wielu środków płatniczych i tani kurier

Czasem zdarza się, że klient chce kupić rower w sklepie, ale w ostatniej chwili rezygnuje. Powody są różne. Pomijając ukrywanie kosztów (np. nie napisanie w koszyku ile wynosi transport), to do takich gilotyn należą:

  • Brak możliwości zakupu na raty - banki mają ciekawe oferty, promocje. Warto się postarać o taką formę płatności. Odradzam samodzielne wchodzenie w raty na linii sklep-klient!
  • Brak możliwości płacenia kartą - należy utargować z usługodawcą odpowiedni procent, ew. zmniejszyć rabat dla klienta przy takiej płatności. Polecam sprawdzić usługę płatności internetowych w PayU.
  • Brak możliwości odbioru osobistego/płatności za pobraniem - ludzie nawet mieszkając w tym samym mieście, wolą kupić przez internet, bo tak jest wygodnie. Uważaj na różne ceny w sklepie i przez internet, takie praktyki mogą zniechęcić klientów do kupowania stacjonarnie.
  • Brak obcej waluty - czasami sklepy nie podają nawet kodu SWIFT dla transakcji w PLN zza granicy. Dla bardziej ambitnych, warto rozważyć wprowadzenie płatności w innej walucie lub... za pomocą kryptowalut. To z pewnością byłby hit i duża innowacyjność.

Firmy kurierskie i pocztowe

  • Furgonetkapośrednik DPD, DHL, UPC, Geis, Kurier48, Paczka w Ruchu
  • Paczuszkapośrednik GLS, DHL, Rhenus
  • KurierNETpośrednik GLS, DPD, UPS

10. Aktywność w social media

Obecność w social media to nie wszystko, trzeba tam jeszcze być aktywnym. Facebook daje możliwości obcowania ze swoimi klientami, podejmowania dyskusji, a także oceniania sklepu. Jest to utrudniane cięciami zasięgu, ale z pomocą przychodzą odpłatne reklamy i tematyczne grupy rowerowe. Czasem lepiej założyć grupę dla fanów fan page, niż silić się na kolejny wpis, który dotrze do 10% osób. Reklamy na Facebooku to także genialna sprawa. Dają ogromne możliwości trafienia z contentem dokładnie tam, gdzie chcesz. W sieci znajdziesz wiele poradników w tym temacie.

Facebook to nie wszystko. Ciekawym narzędziem do wyszukiwania klientów i nawiązywania kontaktów jest Twitter. Bardzo łatwo można znaleźć osoby, które np. szukają roweru lub pasjonują się kolarstwem i zaproponować im specjalną ofertę.

11. Dbałość o dobry PR

Wspomniany wyżej Facebook daje możliwość oceny i recenzji sklepu. Taką samą opcję dają porównywarki cen i Google. Opinie o sklepie rowerowym można czasami przeczytać na forum rowerowym. Najważniejsze, aby być obecnym tam, gdzie o tobie mówią. Kulturalne odpowiadanie i traktowanie klienta jak pana to podstawa. Czasem warto ugryźć się w język, zamiast napisać nieprzychylny komentarz na temat klienta. Osoby podszywające się pod hejterów można w dzisiejszych czasach łatwo namierzyć i postraszyć pismem z kancelarii prawnej. Działa w 99% przypadków. Uczulam też na pisanie fejkowych opinii na swój temat - przyniesie to skutek odwrotny od zamierzonego.

12. Reklama lokalna outdoor

Jak wspomniałem już przy okazji odbiorów osobistych, mieszkańcy coraz częściej kupują przez sieć i idą odebrać towar osobiście. Dlatego tak istotna jest reklama typu outdoor. Wszelkie banery, plakaty, ulotki, billboardy koniecznie muszą zawierać adres www sklepu internetowego. Najlepiej napisany czcionką wpadającą w oko. To może znacznie podnieść sprzedaż.

Każdy sposób jest dobry, ale każdy trzeba dopracować pod kątem marketingowym i ekonomicznym. Reklama powinna być mierzalna. Powinieneś wiedzieć, ile zarabiasz za każdą wydaną złotówkę.

Zleć wykonanie sklepu internetowego

Sklep internetowy na start

od 2000 zł

Profesjonalny sklep dla firmy

od 4990 zł

Oceń artykuł
[Total: 1 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

2 thoughts on “Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym (branża rowerowa)

  1. Jeszcze dwa lata temu czytałem jeden z pierwszych razów Twoją stronę, a dzisiaj już prowadzę firmę ;)
    Trzymam kciuki za rozwój strony, działaj dalej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.