Otwarcie sklepu internetowego – 9 spraw o których musisz pamiętać

otwarcie sklepu internetowego

Otwarcie sklepu internetowego wiążę się z wykonaniem kilku obowiązkowych czynności. Sprawdź checklistę 9 rzeczy do wykonania.

Artykuł z lokowaniem produktu cyber_Folks.

Branża e-commerce rośnie w siłę, co oznacza znacznie większą konkurencję. Jest to korzystne dla kupujących, którzy mogą liczyć na niższe ceny oraz atrakcyjne promocje. Z perspektywy sprzedawców oznacza to natomiast konieczność dopieszczenia strony internetowej, tak, aby miała ona szansę sprostać bardzo wysokim oczekiwaniom klientów.

Jeżeli pierwszy raz otwierasz sklep internetowy, możesz czuć się lekko zagubiony. Jest wiele spraw do załatwienia, począwszy od wyboru platformy sklepowej po reklamę sklepu. Dlatego aby pomóc Ci w rozpoczęciu biznesu, w tym artykule odpowiemy na Twoje pytanie: o czym pamiętać przy otwieraniu sklepu internetowego?

Spis treści:

    1. Domena i hosting
    2. Szata graficzna
    3. Zdjęcia produktów
    4. Opisy produktów
    5. Płatności online
    6. Formy dostawy
    7. SEO
    8. Regulamin / polityka prywatności
    9. Reklama sklepu
    10. Nieobowiązkowe integracje

1. DOMENA I HOSTING

Otwarcie sklepu internetowego rozpoczynasz od zakupu hostingu i domeny. Domena to adres Twojego sklepu, np. „www.adres-sklepu.com”. Z kolei hosting to miejsce, gdzie przechowywane są wszystkie pliki strony. To na hostingu instalujesz stronę za pomocą jednego z wybranych silników sklepowych.

Domenę i hosting możesz zakupić u jednego dostawcy. W tym celu warto odwiedzić nasz ranking hostingów i sprawdź jaki hosting wybrać dla swojego sklepu. Istnieje również opcja zakupu domeny u innego dostawcy niż hosting. Taka sytuacja może mieć miejsce w sytuacji, gdy ceny domen są tańsze w innej firmie lub gdy posiadasz już zarezerwowaną domenę u innego operatora.

Posiadając domenę i hosting w różnych miejscach, wystarczy zmienić serwery DNS u operatora domeny. Zobacz, jak to wygląda w praktyce:

otwieramy sklep online - zmiana serwerów dns
Otwieramy sklep online – zmiana serwerów DNS

Aby strona wyświetlała się prawidłowo, serwery DNS powinny kierować na firmę hostingową. Przykładowo, mając wykupioną domenę w OVH, a hosting w cyber_Folks, logujesz się do OVH i zmieniasz tamtejsze serwery DNS przy Twojej domenie.

UWAGA! Możesz zaoszczędzić na zakupie hostingu i domeny, jeżeli otworzysz sklep internetowy na platformie sklepowej _Stores. W takim przypadku te dwie kwestie będziesz miał „w pakiecie”.

2. SZATA GRAFICZNA

Bardzo duża konkurencja we współczesnej branży e-commerce oznacza, że jako właściciel sklepu internetowego powinieneś dążyć do spersonalizowania wyglądu swojego sklepu internetowego. Tak, aby wyróżniał się on na tle innych sklepów. Nie jest to jednak zadanie proste. Przy projektowaniu szaty graficznej należy pamiętać o tym, że absolutnym priorytetem była wysoka czytelność oraz łatwość nawigacji po serwisie.

Podstawą estetycznego, a zarazem funkcjonalnego sklepu internetowego jest zatem szablon dobrany pod kątem specyfiki sklepu internetowego.

Przed uruchomieniem sklepu internetowego warto zatroszczyć się o identyfikację wizualną. Na kompleksową identyfikację wizualną składają się takie elementy, jak:

  • logo sklepu,
  • przewodnia kolorystyka,
  • wykorzystywane czcionki,
  • wygląd autorskich produktów i opakowań,
  • wygląd materiałów promocyjnych (ulotek, okładek, teczek, notesów, kopert, wizytówek).

Identyfikacja wizualna również powinna być przeprowadzona pod kątem specyfiki konkretnego sklepu internetowego. Tak wygląda tworzenie szablonu na za pomocą gotowego sklepu_Stores:

Szablon sklepu powinien być responsywny, to znaczy dobrze wyświetlać się na każdym urządzeniu. Coraz więcej osób korzysta ze smartfonów i za ich pomocą dokonuje zakupów online. Wygląd sklepu na komputerze oraz na smartfonie będzie się od siebie znacząco różnić.

Mało kto potrafi samodzielnie zbudować szablon sklepu. Zazwyczaj korzysta się z gotowych szablonów, które w swoim repozytorium posiadają praktycznie wszystkie silniki sklepowe. Możesz również zlecić stworzenie autorskiego szablonu, co jednak będzie wiązało się z dużo wyższymi kosztami.

Układ prezentacji produktu w sklepie jest w większości ustandaryzowany. Klienci przyzwyczaili się do ułożenia elementów w sklepach i obecnie strona produktowa wygląda w 90% przypadków podobnie. Nie warto tutaj za bardzo eksperymentować.

otwieramy sklep internetowy - strona produktu
Otwieramy sklep internetowy – strona produktu

3. ZDJĘCIA PRODUKTÓW

Stara, handlowa prawda głosi, że klient kupuje oczami. Współcześni klienci przy zakupach online są bez wątpienia dużo ostrożniejsi i zwracają uwagę na wiele aspektów.

Atrakcyjny wygląd produktów wciąż odgrywa bardzo istotną rolę w procesie decyzyjnym. To oznacza, że jako właściciel sklepu internetowego musisz zatroszczyć się o odpowiednią prezentację swoich produktów.

Prezentacja produktu w sklepie to między innymi wysokiej jakości zdjęcia. Produkty na zdjęciach powinny być wyraźne. Nie oznacza to bynajmniej, że do sklepu należy wgrywać ogromnych zdjęć w rozdzielczości 4000px. Strona będzie się przez to ładowała bardzo wolno, a szybkość działania sklepu równie ważna jak jakość zdjęć.

Każdy silnik sklepowy posiada galerię produktu, dlatego korzystniej jest wrzucić kilka mniejszych, ale bardziej szczegółowych zdjęć. Warto się postarać, aby zdjęcia produktów były wykonane profesjonalnie i co istotne – były unikatowe.

4. OPIS PRODUKTÓW

Otwarcie sklepu internetowego może wiązać się z zatrudnieniem nie tylko fotografa, ale także copywritera. Opisy produktów muszą być z jednej strony wyczerpujące i praktyczne, z drugiej – przyjazne wyszukiwarce Google.

Opis produktu ma duży wpływ na wyświetlanie się podstrony produktowej w Google. Jak napisać opis produktu, aby był dobry?

Przede wszystkim pisz opisy samodzielnie i bez kopiowania z innych stron. Google wykryje proceder zduplikowanej treści i może zdegradować podstronę produktową w otchłań wyszukiwarki. Skopiować możesz specyfikacje techniczną, ale opis produktu musi być unikalny.

Aby opis produktu był przyjazny Google, jego szkielet powinien być oparty o nagłówki oraz posiadać słowa kluczowe, na które produkt ma być widoczny w wyszukiwarce.

Co bardziej kreatywni sprzedawcy tworzą lub zlecają recenzje produktów w formie video lub prezentacje 3D.

5. PŁATNOŚCI ONLINE

Czy sklep internetowy może działać bez płatności online? Może – jest opcja podania klientom nr konta, na który muszą dokonać płatności. Czy jest to korzystne dla klientów? Nie – w XXI wieku konsument oczekuje szybkiej i prostej procedury zakupu.

Dlatego pierwszą istotną integracją w sklepie mogą być metody płatności. Podstawą każdego dobrego sklepu internetowego jest szeroki wachlarz sposobów opłacenia swojego zamówienia.

Podstawowe metody płatności to:

  • natychmiastowe przelewy bankowe,
  • płatność kartą,
  • płatność BLIK-iem.

Integracja sklepu z operatorem płatności online pozwoli szybko i wygodnie wyposażyć sklep internetowy w najważniejsze metody płatności.

Tworząc sklep samodzielnie będziesz zmuszony do zainstalowania dedykowanego oprogramowania, które połączy Twój sklep z bramką płatniczą. Ten problem nie istnieje gdy wybierasz platformę sklepową.

6. FORMY DOSTAWY

Kolejną istotną kwestia są wygodne metody dostawy. Współcześni klienci oczekują na możliwość wyboru odpowiedniej formy dostawy.

Do wyboru są:

  • przesyłki kurierskie,
  • wysyłki do automatów pocztowych,
  • odbiór paczki we wskazanym punkcie.

W tym celu należy zadbać o integrację sklepu internetowego z najważniejszymi firmami kurierskimi. W zależności od liczby wysyłanych paczek, możesz podpisać umowę na wyłączność z jednym kurierem lub wysyłać zamówienia samodzielnie.

7. SEO W SKLEPIE

Istnieje wiele sposobów na pozyskanie potencjalnych klientów i przyciągnięcie ich do swojego sklepu internetowego. W wielu przypadkach podstawą okazuje się jednak ruch organiczny. Jest to określenie na wszystkich użytkowników, którzy trafią do Twojego sklepu online poprzez wyszukiwarkę internetową. Aby tak się stało, potrzebne są działania SEO.

Pozycjonowanie to bardzo złożony proces, który skupia się na:

  1. optymalizacji strony internetowej,
  2. pozyskaniu linków zewnętrznych,
  3. publikowaniu jakościowych treści zawierających jednocześnie frazy kluczowe (blog na stronie sklepu).

Optymalizacja strony internetowej to takie dostosowanie jej elementów, aby była łatwo czytana przez robota Google. Najprościej można to zrozumieć na podstawie nagłówków i zdjęć.

Gdy czytasz książkę lub chociażby ten artykuł, widzisz wyróżnione i pogrubione części, czyli nagłówki (śródtytuły). Dzięki temu łatwiej operować po tekście. Podobnie działa robot Google. Skanuje treść i jeśli widzi układ zbudowany ze śródtytułów, to łatwo mu po takiej stronie nawigować oraz – podobnie jak człowiek – w pierwszej kolejności zapamiętuje nagłówki. Stąd w nagłówkach powinieneś zawrzeć najważniejsze słowa kluczowe.

Podobnie jest ze zdjęciami na stronie. Każde zdjęcie posiada swoją nazwę, jaką nadałeś mu jeszcze na dysku – przed wgraniem na stronę. W większości sklepów takie zdjęcia mają przypadkowe nazwy, które nadał aparat fotograficzny, np. „CTF2980.jpg”. Czy wiesz, co znajduje się na takim zdjęciu? Robot Google również nie wie. Przed dodaniem pliku na stronę zmień mu nazwę.

Dodatkowo każdy silnik sklepowy umożliwia dodanie do zdjęcia znacznika „alt”, czyli tekstu alternatywnego. Google również sczytuje ten znacznik, dlatego warto, aby był uzupełniony.

Stąd też dodawanie produktów do sklepu musi być zgodne z zasadami SEO. Czy SEO w sklepie internetowym jest obowiązkowe? Nie, ale wówczas musisz się liczyć z dużymi wydatkami na reklamę zewnętrzną, która ściągnie ruch na stronę sklepu.

8. REGULAMIN SKLEPU / POLITYKA PRYWATNOŚCI / COOKIES

Otwierając swój własny sklep internetowy nie należy zapominać o aspektach prawnych, które pozwolą na legalne prowadzenie takiej działalności.

Każdy sklep internetowy powinien mieć przejrzysty i czytelny regulamin, który zabezpiecza prawa zarówno sprzedającego, jak również kupującego. W sieci można znaleźć przykładowe regulaminy dla sklepów internetowych, które następnie można zmodyfikować i dostosować pod kątem własnego sklepu. Jednak regulamin to jeszcze nie wszystko.

Do tego dochodzi:

  • polityka prywatności,
  • RODO,
  • odpowiednie zabezpieczenie wszelkich danych osobowych swoich klientów,
  • zgody marketingowe,
  • informacja o cookies.

W tym aspekcie warto skorzystać z pomocy zewnętrznych firm, które oferują kompleksowe wdrażanie tego typu rozwiązań i przystosowanie sklepu online od strony prawnej.

UWAGA!

Powyższy problem nie będzie dotyczył osób, które wybiorą gotowy sklep internetowy _Stores.

_Stores zapewnia swoim klientom wszystkie dokumenty potrzebne do prawidłowego funkcjonowania sklepu internetowego.

9. REKLAMA SKLEPU

Otwarcie sklepu internetowego to nie tylko kwestia wyglądu i działania, ale także promocji. Każdy sklep internetowy wymaga właściwej reklamy, ukierunkowanej na wzrost świadomości marki oraz zwiększenie liczby klientów.

Obecnie potężne narzędzia oddają w ręce sprzedających portale społecznościowe. Sklep online powinien zatem posiadać swoje oficjalne profile na najważniejszych portalach, takich jak chociażby Facebook czy Instagram. Pozwoli to dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów, a także aktywizować te osoby np. poprzez kody promocyjne na zakupy.

Dobrą formą promocji są drobne prezenty dla kupujących dodawane do każdego zamówienia. Może to być nawet papierowa torba z logotypem sklepu. Taki drobiazg znacznie zwiększy szanse na to, że dana osoba w przyszłości ponownie zdecyduje się na zakupy w Twoim sklepie online.

Marketing posprzedażowy obejmuje także:

  • programy lojalnościowe,
  • wiadomości e-mail zachęcające do ponownych zakupów,
  • wiadomości z prośbą o pozostawienie opinii o zakupie,
  • zniżki i rabaty dla klientów na ponowne zakupy.

Warto także poszerzyć swoją wiedzę na temat tego, jak działają kampanie w ramach Google Ads. Jest to szybszy sposób aniżeli SEO, aby linki prowadzące do Twojego sklepu mogły znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwania.

Bardziej zaawansowane osoby mogą nawet określić archetyp swojej marki i na tej podstawie zbudować szatę graficzną oraz całą marketingową otoczkę.

NIEOBOWIĄZKOWE INTEGRACJE

Powyższe 9 spraw to obowiązkowe kwestie, które należy wziąć pod uwagę podczas otwierania sklepu internetowego. Istnieje oczywiście więcej integracji i sposobów ulepszenia sklepu.

Jedną z popularniejszych metod jest prowadzenie bloga. Na blogu mogą pojawiać się recenzje, zestawienia, a także rankingi produktów obecnych w Twoim sklepie. Jeśli klient nie ma jeszcze skonkretyzowanych oczekiwań i szuka informacji, to jakościowe artykuły dostępne na blogu mogą pomóc w podjęciu decyzji. Co ważne, blog należy prowadzić systematycznie, a w przypadku sporadycznego publikowania postów warto usunąć datę publikacji.

Integracje to również połączenie sklepu internetowego z innymi platformami, na których prowadzisz sprzedaż. Doskonałym przykładem może być połączenie sklepu z kontem na Allegro lub Ceneo. Możliwość sprzedawania produktów coraz częściej oferują także nowoczesne social media, np. Facebook czy Instagram.

Integracje pozwalają również na połączenie sklepu internetowego z narzędziami analitycznymi czy też z programami do księgowości.

Jeżeli otwierasz sklep w modelu dropshippingu, czyli z wysyłką z zewnętrznego magazynu, wymagana jest integracja z hurtownią lub zewnętrznym dostawcą.

Wszystkie powyższe integracje posiada platforma sklepowa _Stores – partner tego artykułu.

_Stores ranking sklepów na abonament
Zobacz ofertę oprogramowania sklepu internetowego _Stores

Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

One thought on “Otwarcie sklepu internetowego – 9 spraw o których musisz pamiętać

  1. Bardzo inspirujący artykuł! Otwarcie sklepu internetowego to krok, który wymaga odwagi, determinacji i zaangażowania, a autor doskonale to oddaje. Tworzenie własnego biznesu online to podróż pełna wyzwań, ale również pełna szans na osiągnięcie sukcesu i realizację swoich marzeń. Dzięki!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *