E-mail marketing to ważna kwestia w biznesie. Zobacz, jak zacząć z newsletterem aby zbudować listę adresową w służbie firmy.
Jak zbudować listę adresową, aby zacząć skuteczenie prowadzić e-mail marketing? Jak zacząć pracę z newsletterem? O tym wszystkim dowiesz się z tego artykułu.
NAJLEPSZE PROGRAMY DO E-MAIL MARKETINGU
Jeśli posiadasz sklep internetowy na WooCommerce, to możesz skorzystać z jednej z wtyczek do WordPressa, która oferuje newsletter. Jest to sposób bezpłatny, choć posiadający wiele ograniczeń.
Warto rozważyć skorzystanie z zewnętrznego dostawcy e-mail marketingu. Programy do newslettera oferują bogate możliwości, w tym opcje darmowe.
Wśród najpopularniejszych firm są:
- GetResponse
- MailerLite
- Mailchimp
NA CZYM POLEGA E-MAIL MARKETING
E-mail marketing to popularna forma marketingu internetowego (bezpośredniego). Polega na komunikacji z klientami za pośrednictwem poczty elektronicznej. Prowadzenie takich działań wymaga stworzenia listy adresowej, czyli pozyskania osób wyrażających zgodę na otrzymywanie takich wiadomości.
W przypadku sklepu internetowego, nie muszą to być osoby, które dokonały zakupu. Wystarczy, że zapiszą się do newslettera przez specjalny formularz. Do takiego działania można nakłonić chociażby poprzez odpowiednią aktywność w social mediach, specjalne zniżki jak i wyskakujące okienka typu pop-up.
E-mail marketing w firmie to ważne narzędzie, które pozwala budować relację z klientem, a jednocześnie zachęcać go do zrealizowania zakupu.
Jest to jedna z najprostszych technik marketingu bezpośredniego, ale trzeba uważać na to, aby nie popełnić podstawowych błędów. Błędy mogą sprawić, że e-mail marketing przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego. Dla przykładu – zbyt częste wysyłanie wiadomości lub wiadomości niedostosowane do odbiorcy. Są to najczęstsze powody, dla których odbiorca szybko wypisuje się z newslettera.
JAK ZBUDOWAĆ LISTĘ ADRESOWĄ
Aby rozpocząć e-mail marketing w firmie trzeba oczywiście zbudować listę adresową. Najprostszą techniką jest zachęcenie użytkowników strony do zapisania się do newslettera w zamian za zniżkę przy pierwszych zakupach. W tym celu wykorzystuje się często wyskakujące okienka typu pop-up. Jest to jednak nachalna reklama, kolejne okienko do zamknięcia po wejściu na stronę. Opcja zapisania się do newslettera powinna być dostępna także przy rejestracji konta w sklepie, jak również podczas robienia zakupów.
Inne popularne sposoby zachęcenia do zapisania się do newslettera:
- zamknięcie artykułów tylko dla osób zapisanych do newslettera,
- darmowy e-book za zapisanie się do bazy adresowej,
- konkurs z nagrodami z wymogiem zapisania się do newslettera.
Najlepsza zachęta do zapisania się do bazy adresowej jest jednak inna. To dobra treść w newsletterze, której nie ma nigdzie indziej. Mogą to być nowinki branżowe, ciekawe informacje, porady.
Pamiętaj o tym, aby zbierać adresy w sposób legalny, zgodny z przepisami RODO. Informuj również, że zbierasz dane w celu prowadzenia działań marketingowych. Nigdy nie wysyłaj wiadomości w ciemno, bez zgody użytkownika.
NAJWAŻNIEJSZE ZASADY TWORZENIA NEWSLETTERÓW
Skuteczność e-mail marketingu w firmie w dużej mierze zależy od wdrożenia kilku najważniejszych zasad. Wiadomości wysyłane do klientów powinny odznaczać się określonym wyglądem oraz wartościową treścią.
Za wszelką cenę należy wystrzegać się błędów, ponieważ złe praktyki w przypadku e-mail marketingu mogą przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Poniżej omawiamy cztery zasady, o których należy zawsze pamiętać.
1. Podział odbiorców na grupy
Zanim zaczniesz wysyłanie wiadomości, posegreguj klientów w bazie adresowej na określone kategorie. Uwzględnij w tym podziale takie parametry, jak:
- płeć,
- wiek,
- przeglądane produkty,
- historia transakcji.
Są to cztery najważniejsze wskaźniki, które pozwolą spersonalizować wiadomości i dostosować je do oczekiwań każdego klienta.
Jednym z największych błędów w e-mail marketingu jest wysyłanie jednakowych wiadomości do wszystkich klientów. To jeden z głównych powodów, dla których wiele osób po czasie wypisuje się z newslettera. A zatem, pierwszym krokiem powinien być przemyślany podział listy adresowej na kategorie.
2. Umiarkowana częstotliwość wiadomości
Wiadomości nie powinny być wysyłane zbyt często. Osoby, które wchodzą na pocztę elektroniczną kilka razy w tygodniu i od razu widzą wiadomości od tego samego nadawc, mogą być momentalnie zniechęcone i wypisać się z newslettera.
Ciężko określić optymalną częstotliwość, ponieważ zależy to od kilku czynników. Ważna jest specyfika działalności, jednak maksymalną częstotliwość warto określić na 1x w tygodniu, a minimalna na 1x w miesiącu.
Nowoczesne wtyczki do sklepów internetowych mogą usprawnić e-mail marketing w firmie. Korzystając z nich lub zewnętrznych newsletterów powinieneś sprawdzać statystyki. Są one pomocne w ustaleniu częstotliwości wysyłania wiadomości do wybranego nadawcy.
3. Spersonalizowane wiadomości
Skuteczny e-mail marketing w firmie jest możliwy za sprawą personalizacji wiadomości. To właśnie w tym celu w pierwszej kolejności należy podzielić odbiorców na kategorie. Wiadomości powinny zawierać wartościowe informacje na temat produktów, które są obiektem zainteresowania klienta.
Bazując na nowoczesnych wtyczkach można uzyskać efekt, że algorytm będzie wysyłał w pełni spersonalizowane wiadomości na podstawie historii przeglądania oraz historii transakcji. Elementem personalizacji wiadomości w ramach e-mail marketingu jest również umieszczenie imienia na początku wiadomości. To drobny gest, który może jednak znacząco wpłynąć na nastawienie odbiorcy.
4. Wartościowa treść i wygląd mailingu
Bardzo ważną kwestią jest wygląd wiadomości. Treść pisana powinna być zwięzła i czytelna, bez nadmiernego bawienia się czcionkami. Tak, aby układ wiadomości był schludny i czytelny. Należy także dostosować ilość grafik w stosunku do ilości tekstu. Dobrze rozmieszczone grafiki mają na celu zwrócić uwagę klienta na treść pisaną.
Tekst wyrównuje się najczęściej do lewej strony. Należy dołożyć starań, aby wysyłane wiadomości były responsywne, a zatem, aby były prawidłowo wyświetlane na ekranach komputera, jak również urządzeń mobilnych. Każda wiadomość powinna zawierać jeden czytelny przycisk CTA (Call to Action). Zachęca on do wykonania określonej czynności. Dla przykładu, wysyłasz informację o zniżce na dany produkt, a przycisk CTA prowadzi do strony z produktem.
JAK SPRAWDZIĆ SKUTECZNOŚĆ E-MAIL MARKETINGU
Sklep internetowy może bazować na licznych wtyczkach, które pozwolą wygodnie analizować skuteczność działań marketingowych. Korzystając z zewnętrznych dostawców newslettera również masz możliwość śledzenia statystyk.
Powinieneś śledzić raport CTR oraz Open Rate i zastanowić się nad tym, w jaki sposób można poprawić parametry. Głównym celem jest oczywiście uzyskanie lepszej konwersji, czyli zwiększenie liczby osób, które po otrzymaniu wiadomości wykonają określoną czynność.
Warto przeprowadzać testy A/B, aby dopracować wygląd wiadomości oraz wybrać optymalny czas wysyłki. Czas wysyłki może zwiększyć lub zmniejszyć wpływ na to, że wiadomość zostanie odczytana przez nadawcę.
Warto wyposażyć swój sklep w narzędzia e-mail marketing automation, których celem będzie automatyczne wysyłanie wiadomości personalizowanych. Tworzenie wiadomości dynamicznych, w zależności od tego, jaką czynność na stronie wykonał dany użytkownik.
Jeśli ktoś umieścił produkt w swoim koszyku i rozpoczął proces zamawiania, ale z jakichś powodów nie sfinalizował zakupu, po pewnym czasie można zachęcić tę osobę poprzez dynamiczną wiadomość. Z takiego narzędzia korzystają największe platformy e-commerce na świecie.
KORZYŚCI DLA FIRM Z E-MAIL MARKETINGU
Prawidłowo wdrożony i prowadzony e-mail marketing w firmie może zaoferować długą listę korzyści. Zacznijmy od tego, że jest to forma marketingu niewymagająca dodatkowych nakładów finansowych. W zasadzie może być nawet bezpłatna.
Technika ta nie wymaga także wiele pracy, bo z pomocą odpowiednio dobranych, odpłatnych wtyczek oraz konfiguracji można sprawić, że wiadomości będą personalizowane i wysyłane w sposób całkowicie automatyczny.
E-mail marketing w firmie pozwala budować pozytywne relacje z klientami, co może przełożyć się na znacznie większą bazę stałych klientów. Narzędzie to pozwala także aktywizować użytkowników i tym samym zwiększać współczynnik konwersji. Każda wiadomość zawiera bowiem CTA, czyli przycisk prowadzący do określonej podstrony.
Najważniejszym celem jest oczywiście zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym lub w biznesie usługowym.
E-mail marketing to narzędzie skalowalne, które może być wykorzystywane zarówno na dużych platformach, jak i w małych sklepach internetowych oraz stronach www.
DOBRE PRAKTYKI E-MAIL MARKETINGU
Czas na krótkie podsumowanie najważniejszych zasad. Ich rzestrzeganie sprawi, że e-mail marketing w firmie okaże się techniką dużo skuteczniejszą.
Pamiętaj o następujących regułach:
- Buduj listę adresową w sposób legalny. Zawsze informuj, co jest celem newslettera i uzyskaj zgodę.
- Spraw, aby zapisanie się do newslettera wiązało się z określoną korzyścią, np. uzyskaniem kodu promocyjnego na pierwsze zakupy.
- Wysyłaj wiadomości regularnie, ale nie za często. Częstotliwość w dużej mierze zależy od formy działalności. Wiadomości nie powinno być jednak więcej, niż kilka w tygodniu.
- Możesz personalizować wysyłane wiadomości pod kątem: płci, wieku, przeglądanych produktów, a także historii dotychczasowych transakcji.
- Wykorzystuj newsletter do tworzenia ciekawych promocji, które sprawią, że obecność na liście adresowej przyniesie Twojemu klientowi realne korzyści.
- Wiadomości powinny być zwięzłe i treściwe. Kluczem do sukcesu są przemyślane grafiki, które przykują wzrok odbiorcy do treści pisanej.
- Na końcu każdej wiadomości umieść link, który pozwala wypisać się z newslettera w dowolnym momencie. Możesz zastosować wtyczkę z ankietą, w której klient będzie mógł określić powód swojej decyzji.
- Dbaj o responsywne wiadomości czytelne także na urządzeniach mobilnych.
Prawidłowo prowadzony e-mail marketing może zaoferować firmie wiele korzyści, w tym znacznie szerszą bazę stałych klientów, którzy będą bardziej skłonni do ponownego zrobienia zakupów. Zadowoleni klienci będą także nakłaniać swoich znajomych do skorzystania z usług sklepu.
PODSUMOWANIE
Prawidłowo prowadzony marketing bezpośredni pozwala aktywizować swoich klientów i nakłaniać ich do podejmowania określonych działań, np. do sfinalizowania zakupu. Jedną z prostszych, a zarazem niedrogich form takiego marketingu jest e-mail marketing.
Podstawą jest zebranie długiej listy adresowej oraz podzielenie odbiorców na kategorie, co pozwoli personalizować wysyłane wiadomości. E-mail marketing w firmie może zaoferować wiele korzyści, a newsletter może stać się bazą powracających klientów.