Jakie potrzeby zaspokaja Twoja usługa? Pozycjonowanie firmy na rynku

pozycjonowanie firmy na rynku

Pozycjonowanie firmy na rynku nie musi być oczywiste. Restauracja nie musi zaspokajać jedynie potrzeby jedzenia i picia.

Gdy zapytać 100 właścicieli restauracji o to, jaką potrzebę zaspokaja ich lokal, większość odpowie, że potrzeby jedzenia i picia. Podobnie odpowiedzą właścicielki sklepów odzieżowych, z tym wyjątkiem, że zamiast jedzenia i picia będzie to potrzeba ubrania się.

To bardzo stereotypowe myślenie. Główna potrzeba którą zaspokaja Twoja firma może być zupełnie inna. Do pozycjonowanie firmy na rynku weź pod uwagę tzw. Piramidę Maslowa:

Piramida Maslowa
Piramida Maslowa

Oprę się na potrzebach opisanych przez Maslowa, choć podobnie jak Artur uważam, że przedstawienie potrzeb według hierarchii jest błędem. Ludzie w wyborze działań kierują się intensywnością odczuwania potrzeb. Dlatego często zaspokajanie potrzeb „niższego rzędu” przegrywa z potrzebami „wyższego rzędu”. Ale to tak na marginesie, po więcej szczegółów zapraszam na blog Artura.

Potrzeba jedzenia i picia

Potrzeba najniższego rzędu na tablicy Maslowa została przedstawiona obrazowo za pomocą jedzenia i picia. Tam też umiejscawia swój lokal większość restauratorów i właścicieli lokali gastronomicznych. Broń Boże nie ma w tym nic złego, gdyż faktycznie jedną z potrzeb jakie może spełniać lokal jest potrzeba jedzenia i picia.

Podobnie opisany we wstępie sklep odzieżowy – z pewnością zaspokaja potrzebę ubrania się.

Błąd polega na tym, że wielu właścicieli firm nie dostrzega innych potrzeb społeczeństwa, które może zaspokoić ich usługa lub produkt. Dostrzeżenie ich a następnie zaspokojenie może przyczynić się do sukcesu biznesu i wzniesienie go na wyżyny. A warto to zrobić już podczas wyboru grupy docelowej.

Potrzeba bezpieczeństwa

Wszystkie miejsca, które są skierowane do grup ludzi, których zachowania i poglądy odbiegają od przyjętych w społeczeństwie norm, zaspokajają przede wszystkim ich potrzebę bezpieczeństwa.

Mam na myśli na przykład lokale dla społeczności LGBT. Takie osoby mogą iść do każdego lokalu, ale tylko w przyjaznych sobie będą się czuli bezpiecznie i komfortowo.

Na potrzeby bezpieczeństwa zwracają uwagę niektóre grupy kibiców, którzy przyjście na stadion uzależniają od zorganizowania sektora rodzinnego.

Wiele klientek salonów kosmetycznych kieruje się poczuciem bezpieczeństwa podczas korzystania z takich usług.

Potrzeba przynależności

Stworzenie lokalu skierowanego do wybranej grupy społecznej jest bardzo dobrym pomysłem. Pub dla kibiców oferujący transmisje meczów, kawiarnia dla fanów Harry Pottera czy restauracja dla mam z dziećmi. To wszystko są lokale gastronomiczne zaspokajające przede wszystkim potrzebę przynależności do grupy.

Podobnie będzie w przypadku butiku dla „puszystych kobiet” czy sklepu odzieżowego skierowanego do subkultury młodzieżowej.

Potrzeba szacunku

Aby lokal mógł zaspokajać potrzebę uznania i szacunku, musi istnieć w nim bariera wejścia. Taką barierą są najczęściej ceny i usytuowanie lokalu.

Restauracja lub klub bilardowy, w których spotykają się znani ludzie biznesu, sportu i muzyki znajduje się przeważnie w centrum miasta lub bogatej dzielnicy. Oferuje usługi w wysokich cenach, za które normalnie płaci się dużo mniej. Do takiego miejsca idziesz po to, aby „bywać”.

Ta sama zasada dotyczy lokali typu kasyno czy ekskluzywnego klubu nocnego. Może dotyczyć również salonu fryzjerskiego, sklepu odzieżowego czy obuwniczego.

W każdym, nawet najmniejszym mieście jest lokal, który pozycjonuje się na miejsce spotkań lokalnej „śmietanki towarzyskiej”.

Potrzeba uznania

Krowa i Kurczak
Ludzie uwielbiają realizować swoje pasje a także chwalić się nimi. Jedną z bardzo popularnych ostatnio pasji jest gotowanie. Właściciele restauracji „Krowa i kurczak” w Gdańsku wpadli na pomysł udostępnienia gościom grilla. Możesz sam przygotować potrawy do zjedzenia a przy okazji pochwalić się znajomym swoimi zdolnościami kulinarnymi.

Potrzeba estetyki

Z zaspokajaniem tej potrzeby kojarzą Ci się pewnie wernisaże malarskie i wystawy fotograficzne. Otóż restauracja, salon kosmetyczny i fryzjerski również mogą zaspokajać potrzebę estetyki.

Popatrz na dania w najbardziej wykwintnych restauracjach. Porcje są niewielkie, ponieważ do takich miejsc nie idziesz się „najeść”. Idziesz smakować i podziwiać dania, które wyglądają jak dzieła sztuki. A także słuchać muzyki – granej niejednokrotnie na żywo.

Podobnie w przypadku salonów piękności, gdzie ceny za proste strzyżenie są kosmiczne. Ale w pakiecie dostajesz piękną przestrzeń – wystrój zaprojektowany przez znanych projektantów, kawę najwyższej jakości i produkty znanych marek.

Atelier Amaro
Atelier Amaro

Jak widzisz Twoja firma nie musi zarabiać tylko na zaspokajaniu podstawowych potrzeb. Znajdź inną potrzebę i zaoferuj jej zaspokojenie poprzez zakup usługi lub produktu. Pomoże Ci to zbudować wokół firmy społeczność, która pozwoli przetrwać w trudniejszym okresie i wyróżnić się spośród innych.

Pozycjonowanie firmy na rynku ze względu na potrzeby jakie spełniają ich produkty wydać w przypadku samochodów. Jedne marki pozycjonują się na bezpieczne – rodzinne, inne na seksowne, a jeszcze inne luksusowe i niedostępne. Wybór odpowiedniego auta zależy nie tylko od zasobności portfela, ale także od tego, jaką potrzebę ma zaspokoić ten produkt.

Oceń artykuł
[Total: 1 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od ponad 10 lat zajmuje się przedsiębiorczością i finansami. Analizuje produkty dla firm i doradza w zakresie otwierania działalności gospodarczej.
Kategoria

Opinie do “Jakie potrzeby zaspokaja Twoja usługa? Pozycjonowanie firmy na rynku

Dodaj opinię

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *