Jak zdobyć koncesję na alkohol?

jak zdobyć koncesje na alkohol

Koncesja na alkohol wydaje się jedną z najprostszych spraw do załatwienia przy otwieraniu lokalu gastronomicznego.

Poniższy artykuł to kompleksowy przewodnik po procesie uzyskania koncesji na sprzedaż alkoholu w Polsce. Gdy wiele lat temu otwierałem klubokawiarnię, konieczność otrzymania koncesji rozjaśniała mi się już podczas remontu. Okazało się, że poprzedni lokal usadowiony w tym miejscu został zamknięty z powodu sprzedaży alkoholu osobie nieletniej.

Koncesja na sprzedaż alkoholu jest wymagana w oparciu o przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Ustawa określa warunki, na jakich można uzyskać oraz utrzymać zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych. Na jej podstawie urzędy miast i gmin są upoważnione do wydawania koncesji.

DO CZEGO POTRZEBNA JEST KONCESJA?

Aby móc sprzedawać i kupować alkohol, musisz posiadać odpowiednie zezwolenie. Miasta, w oparciu o uchwały dotyczącą zasad usytuowania punktów sprzedaży alkoholu ustalają liczbę przyznanych koncesji. Co ważne, droga, jaką musi pokonać przedsiębiorca, jest w całej Polsce taka sama.

Koncesje różnią się w zależności od zawartości alkoholu. Zezwolenia dzielą się na trzy kategorie:

• Koncesja A – napoje alkoholowe do 4,5% zawartości alkoholu (w tym piwo),
• Koncesja B – napoje alkoholowe o zawartości powyżej 4,5% do 18% (z wyłączeniem piwa),
• Koncesja C – napoje o zawartości alkoholu powyżej 18%.

CO JEST WYMAGANE DO OTRZYMANIA KONCESJI?

Aby otrzymać koncesję, należy w Urzędzie Miasta złożyć kilka dokumentów:

  1. wniosek do Urzędu Miasta/Gminy,
  2. umowę najmu lokalu (dodatkowo, niekiedy zgoda właściciela budynku),
  3. opinię gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
  4. plan lokalu,
  5. decyzję Sanepidu,
  6. potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej.

1. Wniosek o koncesję na alkohol

Każdy Urząd Miasta / Gminy udostępnia taki wniosek. Jeśli nie znajdziesz formularza na stronie internetowej gminy, to z pewnością jest dostępny stacjonarnie. Możesz taki ogólny wniosek znaleźć również w naszym serwisie tutaj.

Formularz zawiera dane identyfikacyjne, szczegółowe informacje dotyczące rodzaju alkoholu do sprzedaży oraz wskazanie miejsca prowadzenia działalności. Formularz może być składany zarówno osobiście,jak i drogą elektroniczną, przy użyciu Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.

2. Umowa najmu lokalu

Jako załącznik konieczny jest akt własności, umowa najmu lub inny dokument. Chodzi o dokument, który dowodzi posiadania przez Ciebie prawa do korzystania z lokalu, w którym będziesz sprzedawać alkohol.

W przypadku, gdy lokal mieści się w budynku wielorodzinnym, konieczne jest również uzyskanie zgody właściciela budynku.

3. Opinia gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych

Kolejnym dokumentem do kolekcji jest opinia GKRPA, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. Jest to organ powołany przez samorząd do oceny lokalizacji punktu sprzedaży pod kątem odpowiedniej odległości od obiektów użyteczności publicznej.

Rady Miasta mają tutaj dowolność ustalenia odległości usytuowania  lokali sprzedających alkohol od miejsc szczególnych. Takimi miejscami są np. szkoły, miejsca kultu religijnego, przedszkola, żłobki itp. Ma to na celu ograniczenie problemów społecznych związanych z dostępem do alkoholu.

Z mojego doświadczenia radnego miasta wynika, że te odległości mogą być różne – od 0 do nawet 100 metrów. Zazwyczaj jest to coś pomiędzy, np. 25 lub 50 m. Zero metrów jest wówczas, gdy z takiej uchwały wykreśla się np. szkołę albo kościoły. Tego typu uchwałę ma prawo zaskarżyć prokurator działający lokalnie o ile stwierdzi, że liczba metrów została ustalona zbyt liberalnie.

To właśnie te metraże są często przyczyną paradoksów, gdy restaurator aby utrzymać koncesję stawia zapory wydłużające sztucznie drogę z lokalu do kościoła/szkoły. W moim mieście ksiądz na czas kontroli komisji remontował akurat drzwi wejściowe, aby pomóc okolicznemu restauratorowi (metraż był liczony wówczas od drzwi awaryjnych z tyłu budynku).

4. Plan lokalu

Dokument zawiera schemat rozmieszczenia danego obiektu z wyraźnym wskazaniem obszaru, gdzie dokonywana będzie sprzedaż alkoholu. Plan ten musi spełniać wymogi techniczne oraz sanitarne.

W przypadku lokalu gastronomicznego może to być rys z projektu technologicznego.

Projekt technologiczny jak i dokumentację HACCP do Sanepidu wykonają dla Ciebie fachowcy z www.managero.pl

5. Decyzja Sanepidu

Dokument wydany przez odpowiednią Stację sanitarno-epidemiologiczną, który stwierdza, że lokal spełnia obowiązujące normy sanitarno-higieniczne. Jest to kluczowe przy prowadzeniu działalności gastronomicznej oraz handlowej z alkoholem.

6. Potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej

Do wniosku dołączasz dowód dokonania wpłaty opłaty administracyjno-skarbowej. Jej wysokość zależy od rodzaju koncesji o jaką się starasz, a także dotychczasowych wyników sprzedaży (jeśli masz historię sprzedaży w ramach prowadzonej działalności). Opłaty skarbowe wnosi się na konto bankowe Urzędu Gminy.

koncesja na sprzedaż alkoholu
Jak zdobyć koncesję na sprzedaż alkoholu

GDZIE ZŁOŻYĆ WNIOSEK O KONCESJĘ NA SPRZEDAŻ ALKOHOLU

Wniosek o wydanie koncesji składasz się w urzędzie miasta lub gminy właściwym dla miejsca prowadzenia działalności. Złożenie wniosku możliwe jest na trzy sposoby:

  • Osobiście – w siedzibie urzędu miasta czy gminy, co daje możliwość zadania pytań oraz uzyskania wyjaśnień na miejscu.
  • Drogą pocztową – przy dołączeniu pełnej dokumentacji, wysłanej listem poleconym.
  • Elektronicznie – za pośrednictwem ePuap, przy użyciu Profilu Zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

ILE KOSZTUJE KONCESJA NA ALKOHOL

Opłaty związane z uzyskaniem i utrzymaniem koncesji na sprzedaż alkoholu są uzależnione przede wszystkim od rodzaju alkoholu sprzedawanego (koncesje typu A, B lub C) oraz wartości sprzedaży alkoholu w poprzednim roku kalendarzowym.

Przy sprzedaży do 37.500 zł wartości:

  • koncesja dla napojów do 4,5% (typ A) oraz dla napojów od 4,5% do 18% (typ B) może wynieść około 525 zł rocznie,
  • koncesja dla napojów powyżej 18% (typ C) – około 2 100 zł rocznie.

Powyżej ustalonych progów sprzedaży, opłata jest określana jako procent wartości sprzedaży:

  • dla typów A i B – około 1,4% wartości sprzedaży przekraczającej próg,
  • dla typu C – około 2,7% wartości sprzedaży, szczególnie gdy dochodzi do przekroczenia wyższego progu (np. 77 000 zł).

TERMIN PŁATNOŚCI ZA KONCESJĘ

Opłatę za koncesję można uiścić jednorazowo lub w ratach. Typowy harmonogram płatności przewiduje możliwość rozłożenia należności na trzy raty.

Terminy płatności za koncesję na raty:

  • I rata – do 31 stycznia,
  • II rata – do 31 maja,
  • III rata – do 30 września.

SANKCJE I KARY

Przy nieuiszczeniu opłaty lub złożeniu niekompletnej dokumentacji, grożą dodatkowe koszty, takie jak dodatkowa opłata w wysokości 30% należnej kwoty oraz ryzyko wygaśnięcia zezwolenia po upływie 30 dni.

Ponadto kary mogą obejmować:

1) w przypadku podania nieprawdziwych danych lub braków formalnych – cofnięcie zezwolenia, co powoduje zakaz ubiegania się o nowe zezwolenie przez okres nawet do 3 lat.

2) Jeżeli sprzedaż alkoholu odbywa się bez wymaganej koncesji lub niezgodnie z warunkami zezwolenia – konfiskata towaru, grzywny oraz zakaz prowadzenia działalności.

Stąd kluczowe jest terminowe i rzetelne złożenie dokumentacji oraz przestrzeganie ustalonych przepisów, aby uniknąć sankcji administracyjnych i finansowych.

Odpowiem od razu na najpopularniejsze pytania:

KONCESJA NA ALKOHOL DLA FOOD TRUCKA

Jeśli zamierzasz prowadzić działalność obwoźną – na przykład sprzedawać alkohol na festynach lub po prostu w różnych miejscach, również możesz starać się o koncesję.

Zgodnie z art. 181 ust. 4 ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2012 r. poz. 1356) ”Przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć, zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych mogą być wydawane na okres do dwóch lat. Do zezwoleń nie stosuje się przepisów art. 18 ust. 5 pkt 5, ust. 6 pkt 2-4, ust. 7 pkt 4, 5 i 7, ust. 9, ust. 10 pkt 3 oraz ust. 12 pkt 1 i 3”.

W związku z tym przepisem, we wniosku musisz podać adres punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu). Poza tym nie zapominaj, że prowadzisz biznes w Polsce. Nie możesz stanąć sobie ot tak przed akademikiem i sprzedawać hot-dogi. Musisz mieć zezwolenie właściciela terenu, a jeśli masz zezwolenie to i masz miejsce. W najgorszym scenariuszu będziesz musiał podać we wniosku wiele lokalizacji.

Poza standardową dokumentacją musisz wykazać:

  • dokładną lokalizację stałego stanowiska, na którym food truck będzie parkowany bądź stacjonował,
  • oświadczenie dotyczące sposobu zabezpieczenia alkoholu podczas transportu oraz przechowywania w pojeździe,
  • jeśli sprzedaż odbywa się na czasowych wydarzeniach (np. festiwale, targi), przedsiębiorca musi uzyskać czasowe zezwolenie na sprzedaż alkoholu w wyznaczonej lokalizacji, dostosowane do specyfiki wydarzenia.

W przypadku food trucka zmiana punktu stacjonarnego wymaga:

  • aktualizacji dokumentacji – złożenia nowego wniosku wraz z uzupełnieniem planu określającego nowe miejsce sprzedaży,
  • ponownej oceny sytuacji przez gminną komisję ds. problemów alkoholowych, której zadaniem jest sprawdzenie zgodności nowej lokalizacji z przepisami.

Koncesja na alkohol nie jest przypisana do pojazdu ani do Ciebie jako przedsiębiorcy. Jest to zgoda na sprzedaż alkoholu we wskazanym miejscu prowadzenia działalności. Każdorazowe przeniesienie wymaga formalnej weryfikacji oraz zatwierdzenia przez urząd.

KONCESJA NA SPRZEDAŻ ALKOHOLU – PYTANIA I ODPOWIEDZI

Jaką koncesję muszę posiadać, aby legalnie serwować drinki z alkoholem powyżej 18%?

Aby serwować drinki musisz posiadać koncesję nr 3 - powyżej 18% alkoholu,

Czy mogę dodawać alkohol gratis do zamówień lub w ramach promocji?

Nie możesz dodawać alkoholu gratis, gdyż jest to niezgodne z ustawą zakazującą używania alkoholu do promocji sprzedaży.

Czy płacić za koncesję na sprzedaż alkoholu w ratach, czy lepiej jednorazowo?

Tak, ale na początku lepiej płacić ratalnie. Wówczas w trakcie roku możesz zrezygnować z któregoś z trzech zezwoleń, gdybyś zauważył że jest zbędna.

Czy można prowadzić lokal gastronomiczny bez własnej koncesji na alkohol?

Teoretycznie można prowadzić lokal bez koncesji. Trzeba tylko podpisać umowę z firmą cateringową, która posiada koncesję. Alkohol można wówczas sprzedawać na imprezach zamkniętych - bramkarz ma listę gości, na którą przed wejściem można się wpisać.

UWAGA! Gdy zamykasz działalność, zgłoś ten fakt do Urzędu Miasta. Jeśli tego nie zrobisz, mogą Ci naliczać opłaty za koncesje.

Już wiesz jak zdobyć koncesję na alkohol. Zapoznaj się z pozostałymi artykułami dotyczącymi działalności gospodarczej i zapisz się do newslettera po unikatowe informacje.

Oceń artykuł
[Total: 1 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od ponad 10 lat zajmuje się przedsiębiorczością i finansami. Analizuje produkty dla firm i doradza w zakresie otwierania działalności gospodarczej.
Kategoria

Opinie do “Jak zdobyć koncesję na alkohol?

  1. Problem może być jedynie z tym, że aby otrzymać koncesję na spożywanie alkoholu trzeba mieć ubikacje dla gości.

  2. Teoretycznie zależy to od składników drinka i warto dołączyć taki zbiór przepisów na drinki do wniosku. Problem jest wyimaginowany. Pewnie tym co mają koncesje na wina kazała by kupić tę na wódkę…

  3. a możesz powiedzieć jak wygląda sprawa z toaleta bo słyszałem ze trzeba 3 a w innych barach jest po jednej i bary działają

    1. Cześć Igor. Jedna toaleta musi być zawsze – dla personelu. Z tego co wiem, to jeśli jest jakikolwiek alkohol, to musi być toaleta dla klientów (wydaje mi się, że może być jedna). Jeśli jest podawany alkohol mocny, to muszą być 3 toalety (męska, damska i personel). Jeśli alkoholu nie ma, to toalety dla klientów też być nie musi. To z moich własnych obserwacji, natomiast często Sanepid podchodzi różnie do danego przypadku. Najlepiej podejść i zapytać się u źródła.

  4. Gratuluję, że się udało, ale martwi mnie to co napisałeś: że "być albo nie być" firmy zależy od woli / widzimisię urzędników…

    No nic, pozostaje się cieszyć z twojego sukcesu i życzyć wszystkim przedsiębiorcom tak uprzejmych urzędników.

    A jak z panią z przeciwka? Tą, co "nigdy nie będzie alko"?

Dodaj opinię

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *