Strony www dla firm – 15 porad jak zrobić skuteczną stronę firmową

strony www dla firm

Strony www dla firm stoją na coraz wyższym poziomie. Sprawdź, jak zrobić stronę firmową, która będzie ściągała ruch i sprzedawała produkty.


Przed stworzeniem strony zadaj sobie podstawowe pytanie: jaką funkcję będzie pełniła strona www Twojej firmy? Czy będzie to strona informacyjna, nazywana „wizytówką”? Czy może strona ma sprzedawać produkty lub usługi?

To podchwytliwe pytanie, ponieważ w praktyce każda strona ma generować konwersje. Na jednej stronie konwersją będzie zakup produktu, na drugiej zapisanie się na kurs, a na trzeciej wykonanie telefonu do handlowca. Przeczytaj 15 porad, jak zrobić skuteczną stronę firmową.

1. Domena dla firmy

Tworząc stronę internetową dla firmy, pierwszym Twoim krokiem jest wymyślenie nazwy dla domeny. Domena internetowa składa się z dwóch części: nazwy własnej oraz rozszerzenia. Przykładowo domena tej strony to „niepoddawajsie” z rozszerzeniem .pl.

Jak nazwać domenę dla firmy?

Wiele osób wybiera po prostu nazwę firmy + końcówkę .pl. Czasami, gdy działalność opiera się tylko na rynku lokalnym, warto pomyśleć nad domeną branżową, np. pizza-radom.pl. W zależności od aktualnej polityki Google, może to być dobre rozwiązanie pod kątem pozycjonowania firmowej strony www w wyszukiwarce.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby strony www dla firm posiadały dwa lub więcej domen. Na przykład nazwafirmy.pl oraz branza-miasto.pl będą kierowały pod ten sam adres. Oczywiście któraś z tych domen powinien być tym głównym, natomiast z drugiej wystarczy zrobić przekierowanie 301.

Ile kosztuje rejestracja domeny?

Domena dla firmy to także rozszerzenie. Jakie rozszerzenie wybrać? Zdecydowanie najlepszym jest .pl. Czasami domena z końcówką .pl może być zajęta. Wówczas polecane są końcówki .eu oraz .com. Do wyboru się również rozszerzenia lokalne. Oprócz względów rozpoznawalności i dostępności, w grę wchodzi również cena. Rozszerzenia różnią się pod względem cen. Czasami domena z końcówką .pl jest za darmo na rok, ale już za odnowienie trzeba zapłacić ok. 100 zł. Koszt domeny będzie pierwszym kosztem stałym podczas tworzenia strony www dla firmy.

Dostępność nazwy domeny sprawdzisz na Home.pl. Tam też możesz zakupić domenę. Jeśli chcesz porównać ceny, to sprawdź jeszcze ile dana domena kosztuje na Linuxpl.com oraz OVH.

2. Hosting dla firm

Drugi krok do stworzenia strony www dla firmy to wybór hostingu. Hosting dla firmy to miejsce, gdzie będą przetrzymywane wszystkie pliki z firmowej strony. Hosting opłaca się z reguły raz w oku, a ceny wahają się od 50 zł za 7 GB przestrzeni do 400 zł za 120 GB przestrzeni. Hosting możesz kupić tam, gdzie kupiłeś domenę. Nie jest to jednak konieczne. Możesz zarejestrować domenę w firmie A, a hosting mieć w firmie B. Wówczas musisz tylko zrobić przekierowanie DNS domeny, aby kierowała na hosting w firmie B.

Szukając hostingu porównaj kilka ofert znanych firm, np.: Home.pl, Linuxpl.com czy The Camels.

Ważnym elementem strony www dla firmy jest skrzynka e-mail. Niektórzy na stronach firmowych podają e-maile z Onetu, WP czy Gmaila. Profesjonalnie wygląda, gdy e-mail masz w domenie swojej firmy, np. biuro@nazwa-firmy.pl. Taką skrzynkę założysz bezpłatnie u hostingodawcy.

3. Ile kosztuje zrobienie strony internetowej?

Mając już wybraną domenę, musisz rozważyć dwie opcje:

  1. Robisz stronę dla firmy samodzielnie
  2. Zlecasz stworzenie firmowej strony fachowcom.

Jeśli planujesz zlecić stworzenie strony firmowej, to zapraszam do kontaktu z fachowcami z XYBRYZT.PL. Koszt zrobienia strony internetowej jest uzależniony od Twoich wymagań. Firmowe strony wizytówki, tak zwane one-page kosztują od kilkuset złotych. Profesjonalna strona z wieloma podstronami, zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki Google to koszt średnio 1500 – 3000 zł.

Aby skontaktować się w sprawie strony dla Twojej firmy, wypełnij jeszcze dzisiaj formularz kontaktowy. W ciągu 24h otrzymasz wycenę stworzenia firmowej strony www.

Jeśli postanawiasz zrobić stronę sam, to po zakupie domeny i hostingu przyszła pora na wybór CMS. CMS, czyli system zarządzania treścią. Można tutaj wymienić WordPress, Joomla! czy Drupal. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć stronę w edytorze html. To także jest możliwe.

Najpopularniejszym CMS, który na ten moment wygrywa na rynku jest WordPress. Posiada wiele dodatków, motywów i jest ciągle rozbudowywany przez społeczność. Aby zainstalować WordPressa, musisz pobrać instalator ze strony wordpress.org i zainstalować poprzez FTP w panelu klienta hostingodawcy.

4. Wygląd strony internetowej

Jak powinna wyglądać strona internetowa dla firmy? Przede wszystkim musi być dopasowana do branży. Zdarzają się strony firmowe, których domena sugeruje restaurację, a po wejściu mamy zakład pogrzebowy. Albo na odwrót. To odstrasza i nie budzi zaufania. Strona restauracji powinna pobudzać apetyt, strona firmy ubezpieczeniowej wzbudzać zaufanie, a serwis klubu piłkarskiego – emocje.

Te wszystkie cechy osiągniesz, gdy zastosujesz odpowiednią kolorystykę, zdjęcia i hasła. Ważne, aby zdjęcia oddawały prawdziwe oblicze firmy i ludzi, którzy tam pracują. To zwiększa zaufanie, w przeciwieństwie do grafiki ze stocka. Z elementów graficznych warto wspomnieć o logo. Firmowe logo znajduje się zazwyczaj w lewym górnym rogu strony lub na środku. Logo z reguły jako pierwsze wpada w oko po wejściu na stronę www.

Wyższa szkoła jazdy to określenie archetypu marki. Czy Twoja firma jest Przyjacielem, Czarodziejem a może Opiekunem? Wizerunek firmy powinna odzwierciedlać firmowa strona www. Spójrz na poniższą grafikę i zobacz, jakie archetypy są przyporządkowane do poszczególnych marek. Jaki archetypem jest Twoja firma?

Archetyp marki - firmowa strona www
Przed stworzeniem strony www określ archetyp firmy

Wygląd strony firmowej określisz wybierając motyw (theme, szablon) strony. Każdy szablon można edytować, ale to właśnie on jest bazą. Motyw powinien być responsywny, czyli poprawnie wyświetlać się na różnych ekranach: laptopa, smartfona i tabletu. Obecnie większość motywów do WordPressa jest tworzona w ten sposób.

5. Menu na stronie

Prawie każda strona internetowa ma menu. Menu pozwala odnaleźć internautom to, czego szukają. Twoim zadaniem jest dowiedzieć się, czego ludzie będą szukać na Twojej stronie.

Strony www dla firm posiadają standardowe menu, które wygląda zazwyczaj tak:

  • Strona główna – odnośnikiem do strony głównej powinno być również logo,
  • O firmie – historia firmy, idea którą się kieruje, cele,
  • Oferta – opis oferowanych usług i produktów,
  • Kontakt – dane teleadresowe firmy, nr konta, mapka dojazdu.

Oprócz standardowych odnośników możesz dodać inne, jak na przykład:

  • Galeria – gdzie zamieścisz zdjęcia z lokalu, firmy,
  • Oferty pracy – jeśli przyjmujesz pracowników,
  • Dlaczego my – podstrona, gdzie możesz przedstawić wasze zalety i wyróżniki na tle konkurencji,
  • Opinie o firmie – zbiór opinii, referencji, certyfikatów, wzmianki w mediach,
  • FAQ – najczęściej pojawiające się pytania klientów wraz z odpowiedziami,
  • Portfolio / Case Study – dla firm usługowych, które mogą pochwalić się efektami pracy,
  • Blog – jeśli zamierzasz prowadzić blog firmowy.

Jeśli jest taka potrzeba, menu może być rozbudowane o rozwijane podmenu. Tak się dzieje, gdy każdy produkt lub usługa ma mieć osobną podstronę.

Przeczytaj, gdy prowadzisz firmę
Najlepsze konta firmowe – zobacz ranking kont firmowych
Pożyczki dla firm – pieniądze na rozwój firmy
Laptopy biznesowe – sprawdź, jaki laptop kupić do biura
Książki o prowadzeniu firmy – czy przeczytałeś te poradniki?

6. Co na stronie głównej

Ponad poło­wa użyt­kow­ni­ków zwra­ca uwa­gę tyl­ko na gór­ną część firmowej stro­ny www. Dlatego tak ważne jest, aby pierwsze 300 – 400 px jak najmocniej przyciągało uwagę. Na stronie głównej ulokuj naj­bar­dziej ciekawe i zwię­złe komu­ni­ka­ty. Kluczowe są nagłów­ki i przy­ci­ski (call to action), które mają zachęcić do akcji. Klient wchodząc na stronę nie może domyślać się co oferuje firma.

W dolnej części strony głównej możesz zawrzeć dłuższy opis strony. Powinien być okraszony w słowa kluczowe, na które chcesz pozycjonować stronę główną.

strona www dla firmy
Strona główna firmy sprzedającej Sorbent ER-1

7. Oferta firmy

Oferta firmy to ważna podstrona, dlatego poświęciłem jej osobny punkt. Na stronach firmowych ludzie szukają przeważnie dwóch informacji: oferty i kontaktu. Tworząc ofertę firmy weź pod uwagę szczegółowość i galerię zdjęciową. Na stronie nic Cię nie ogranicza. Niech oferta produktowa będzie opisana profesjonalnie. Klient musi znaleźć najważniejsze informacje o produkcie – te warto pogrubić i dać na początku.

Pamiętaj o bardziej wymagających klientach. Żyjemy w świecie fake newsów, fałszywych informacji. Rozwiej obawy, domysły i opisz swoje produkty w pełni. Podaj ciekawostki, zrób zdjęcia, a jak trzeba to nagraj film.

8. Blog firmowy

Czy blog firmowy ma sens? Okazuje się, że jest co najmniej 7 powodów, dla których warto prowadzić bloga firmowego. Sprawdź, czy powinieneś i czy warto. Blog na stronie www dla firm to czasami moda jak kontem na Facebooku. Wszyscy je mają, więc my też musimy. Zastanów się, przeanalizuj wszystkie „za” i „przeciw”.

Ujmując temat skrótowo, jeśli strony www dla firm mają sprzedawać produkty, to muszą ściągać ruch z wyszukiwarki Google. W takim przypadku blog firmowy będzie ważnym elementem, gdyż nie będziesz musiał opłacać reklamy w Google Ads. Gdy strona firmowa ma jedynie pełnić funkcję informacyjną, wówczas możesz podarować sobie pisanie bloga.

9. Formularze i wezwanie do działania

Wiele osób tworzących swoje własne strony firmowe zapomina o dwóch ważnych rzeczach:

  1. Wezwanie do działania
  2. Szybki kontakt

Tworzysz ofertę, opisujesz usługi, piszesz blog firmowy i wszystko na nic, jeśli w treści nie umieścisz wezwania do działania. „Kup teraz”, „sprawdź ofertę”, „nie czekaj, zadzwoń jeszcze dziś” itp. Tego typu hasła tylko z pozoru wydają się błahe. Są jednak bardzo istotne z punktu widzenia klienta. Klient musi być prowadzony za rękę, choć sam może nie zdawać sobie z tego sprawy. Zainteresowałeś go ofertą, przedstawiłeś szczegóły więc na koniec należy skierować go do podjęcia działania.

Wezwanie do działania powinno wskazywać konkretny sposób, w jakim klient ma się skontaktować lub dokonać zakupu. Może to być link do produktu w sklepie lub formularz kontaktowy. Czasami zamiast formularza wystarczy umieścić nr telefonu i adres e-mail. Rozważ też górny pasek z nr telefonu i adresem e-mail. Pasek przyda się zwłaszcza na smartfonie. Gdy klient przewija tekst w dół, dane kontaktowe „podążają” za nim.

Obecnie popularne są również widżety typu livechat i „zadzwoń teraz”. Niektóre są połączone z aplikacją Messenger. Tego typu dodatki sprawdzą się wówczas, gdy pracownik filmy jest online lub pod telefonem.

10. Stopka na dole strony

Ważnym, acz niedocenianym miejscem na firmowej stronie jest stopka. Stopka może być rozbudowana o dolne menu, gdzie znajdą się najważniejsze linki kontaktowe. To istotny element pod kątem optymalizacji strony. W stopce dodaje się często krótką informację o firmie oraz wstawia loga firm współpracujących. Logo firm przewozowych, banków czy pośredników płatności zna i rozpoznaje prawie każdy. Umieszczenie takich elementów na stronie buduje zaufanie społeczne. Na Twoją firmę spływa część wartości bardziej rozpoznawalnej marki.

Stopka to także miejsce na wpisanie nazwy właściciela oraz wykonawcy strony firmowej.

firmowe strony www
Stopka na stronie klubu piłkarskiego Odra Wodzisław

11. Linki do strony firmowej na FB i innych portalach

Praktycznie wszystkie strony www dla firm posiadają linki do kont w social media. Firmowa strona na Facebooku może być ciekawym uzupełnieniem strony www. Współpraca pomiędzy stroną internetową a kontami w social media powinna być spójna. Z punktu widzenia pozycjonowania ważne jest, aby linki do strony firmowej pojawiły się np. w opisach filmów na Youtube. Z kolei Facebook może ściągnąć ruch na stronę www i z powodzeniem sprzedawać produkty.

Portale społecznościowe, gdzie warto mieć firmowe konto:

  • Facebook,
  • Youtube,
  • Instagram,
  • Pinterest.

Są marki, które wchodzą w bardziej niszowe media jak Tik-Tok, Twitter czy Snapchat. Wszystko zależy od profilu działalności firmy.

12. Newsletter i mailing

Ciekawym rozwiązaniem na utrzymywanie kontaktu z klientami, a przede wszystkim sprzedaż produktów jest mailing. W celu zbudowania listy mailingowej musisz dodać na stronę formularz zapisu na newsletter. Strony www dla firm to miejsce, gdzie w prosty sposób można zachęcić do zapisania się do newslettera. Dostając rabat na pierwsze zakupy, darmowy e-book czy inny bonu, klient chętnie poda Ci swój e-mail.

Mając bazę osób, które są zainteresowane Twoimi produktami, masz pełne pole do działania. Możesz wysyłać do nich wiadomości stosując zasady lejka sprzedażowego i korzystając z re-marketingu.

13. Polityka prywatności (Cookies) i regulamin

Najnowsze przepisy o RODO są bardzo restrykcyjne. Wymaga się, aby każda strona internetowa, która zbiera dane od internautów, dbała o prywatność. Informacja o akceptacji Cookies jest obowiązkowa, wraz z linkiem do Polityki prywatności. To samo dotyczy zbierania danych osobowych, np. przez wspomniany newsletter. Osoba musi potwierdzić zapisanie się na listę mailingową.

Strony www dla firm, poprzez które odbywa się sprzedaż produktów lub usług muszą ponadto wdrożyć Regulamin korzystania z serwisu. Regulamin można zamówić, zlecić napisanie lub stworzyć samodzielnie. Na przykład na podstawie dostępnych w Internecie przykładów. Rzecz jasna za treść Regulaminu jego zgodność z prawem odpowiadasz samodzielnie.

Dobrą praktyką jest także wdrożenie certyfikatu SSL. Wówczas strona ładuje się nie przez protokół http://, lecz https://. Zwiększa to bezpieczeństwo osób, które wpisują na stronie swoje dane. Wpływa też pozytywnie na postrzeganie strony firmowej przez wyszukiwarkę Google.

14. Utworzenie konta w Google Search Console i Google Analytics

Kończąc tworzenie strony www dla firmy, utwórz konta w narzędziach Google. Google Search Console oraz Google Analytics pozwolą Ci śledzić ruch na stronie. Dowiesz się, kim są klienci i jakie słowa kluczowe wpisują w wyszukiwarce przed trafieniem na Twoją stronę. Sprawdzisz, czy strona firmowa nie ma błędów lub działań niedozwolonych. Zobaczysz, z jakich źródeł masz ruch na stronie oraz wspomożesz działania SEO.

Google Analytics daje możliwość mierzenia konwersji na stronie. Jeśli strona www dla firmy ma sprzedawać, to warto zadbać o pomiary. To narzędzie pozwoli sprawdzić jakie słowa kluczowe sprzedają, skąd przychodzą osoby które kupują. Konwersją nie musi być jednak sprzedaż. Może to być zapisanie się na newsletter, pobranie pliku, wypełnienie formularza kontaktowego czy wykonanie telefonu.

Zacznij od utworzenia konta w Google Analytics. Musisz posiadać konto w Google oraz wgrać kod śledzenia na swoją stronę. Konto w Google Search Console będziesz mógł aktywować za pomocą konta w Google Analytics.

15. Optymalizacja SEO

Optymalizację seo strony firmowej powinieneś robić na bieżąco. Często jednak zostawia się to na koniec, a jeszcze częściej zleca się innym osobom. Na każdej podstronie wyróżnia się kilka elementów, które trzeba brać pod uwagę przy optymalizacji. Są to:

  1. tytuł strony (h1),
  2. adres strony,
  3. nagłówki śródtytułów (h2, h3, h4),
  4. słowa kluczowe w tekście,
  5. obrazki i zdjęcia,
  6. linki wychodzące,
  7. linki przychodzące.

Jeśli tworzysz stronę firmową dla krawca z Łodzi, to taki serwis musi być zapełniony słowami kluczowymi. Słowa dla takiej strony muszą być związane z branżą: krawiectwem, krawcem i Łodzią. Słowa kluczowe powinny znajdować się w tytule strony, adresie strony, nagłówkach śródtytułów (h2, h3, h4) oraz mogą być odpowiednio wytłuszczone w tekście. Adres podstrony o Przeróbkach krawieckich może wyglądać tak: www.nazwafirmy.pl/przerobki-krawieckie-lodz

Uwaga! Upychanie słów kluczowych na siłę nie jest korzystne. Wyszukiwarka staje się coraz bardziej inteligentna. Twórz treści przydatne dla Twoich klientów, gdyż to oni są ich adresatem. Artykuły muszą być podzielone na akapity, rozdzielone śródtytułami obramowanymi w znaczniki H2, H3, H4 itd. Ponad 50% ludzi czyta tylko nagłówki i ew. śledzi oczami za pogrubieniami. Jeśli nagłówki są źle napisane, wówczas strona ma duży współczynnik odrzuceń.

Pamiętaj, że jedną podstronę optymalizujesz na jedno słowo kluczowe. Do tego mogą dojść słowa pochodne z tzw. długiego ogona (long tail). Utworzenie 3 podstron na słowo kluczowe „Przeróbki krawieckie Łódź” doprowadzi do kanibalizacji słów kluczowych. Google nie będzie mogło się zdecydować, którą stronę wyświetlić. To doprowadzi do wahań pozycji strony w wyszukiwarce.




Obrazek czy też zdjęcie na podstronie to kolejna ważna rzecz do optymalizacji. Nie wystarczy że wgrasz zdjęcie krawca. Zdjęcie musi posiadać atrybuty: tekst alternatywny, tytuł i opis. W tych miejscach warto zawrzeć słowo kluczowe.

Tworząc treść podstrony wkomponuj w nią linki do innych podstron. Na przykład na podstronie o Przeróbkach krawieckich możesz wpleść link do podstrony Szycie na miarę. Najlepiej z anhorem słowa kluczowego z linkowanej podstrony. W analogiczny sposób zadbaj o linki przychodzące z innych części strony.

Jak zrobić stronę internetową krok po kroku – podsumowanie

Strony www dla firm stoją na coraz wyższym poziomie. Choć możliwości techniczne w samodzielnym stworzeniu strony są spore, to poprzeczka z roku na rok idzie w górę. Powyższe 15 porad, jak zrobić skuteczną stronę firmową powstały w oparciu o wieloletnie doświadczenie. Choć artykuł jest spory, to jest to jedynie streszczenie najważniejszych zasad.

Pamiętaj, że w razie problemów z tworzeniem lub optymalizacją strony możesz zwrócić się o pomoc do specjalistów z XYBRYZT.PL. Jeśli chcesz sprawdzić, za jaką kwotę zrobimy stronę www dla Twojej firmy – jeszcze dzisiaj wypełnij formularz kontaktowy. W ciągu 24 godzin otrzymasz darmową wycenę.
Łukasz LUK Chrząszcz

One thought on “Strony www dla firm – 15 porad jak zrobić skuteczną stronę firmową

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *