Reklama w Google dla małych firm – poradnik Google Ads

Reklama w google dla małych firm

Reklama w Google dla małych firm to dobre rozwiązanie na promocję swoich produktów i usług. Zobacz, jak uruchomić Google Adwords (Ads).

Reklama w Google jest stosowana przez małe firmy, które dopiero wkraczają na rynek. Pozwala w szybki sposób przedstawić swoje produkty szerokiemu gronu odbiorców. Twoją reklamę w Google mogą zobaczyć osoby z bardzo ściśle określonych rejonów Polski jak i świata. Minus jest taki, że reklama w Google jest płatna. Płacisz za przeklik, a kwota zależy od kilku czynników.

Google Ads (AdWords) – system do reklamowania produktów i usług w największej wyszukiwarce na świecie – Google. Umożliwia konfigurowanie reklam i wybór ścisłego targetowania. Rebranding Google AdWords polegał nie tylko na zmianie nazwy na Google Ads, ale także unowocześnieniu panelu administracyjnego.
Przejdź do wybranego zagadnienia:

  1. Pozycjonowanie a reklama w Google
  2. Jak otworzyć konto w Google Ads?
  3. Koszt kliknięcia i wyświetlanie reklam w Google
  4. Pierwsza kampania w Google Ads (AdWords)
  5. Tworzenie grupy reklam
  6. Tworzenie reklamy w Google Ads
  7. Jak zdobyć kod promocyjny Google Ads?
  8. Rozliczanie reklam Google

POZYCJONOWANIE A REKLAMA W GOOGLE

Na początku swojej przygody z Google Ads warto zdać sobie sprawę z pewnej bardzo ważnej rzeczy. Otóż nie każdy przedsiębiorca wie, że pomiędzy pozycjonowaniem a reklamą w wyszukiwarce jest spora różnica. Wiele osób myli te dwa sposoby prezentacji w Google. Spójrz na poniższy obrazek.

pozycjonowanie a reklama w google
Pozycjonowanie a reklama w Google

Wpisałem w Google hasło „sorbent ER1”. Na początku – czarna tabelka (1), pojawiają się reklamy produktowe, tzw. Google Merchants. Są zarezerwowane wyłącznie do fraz produktowych. Potem (2) widać ramkę pomarańczową z reklamami Google Ads. Na końcu (3) są prezentowane wyniki naturalne.

Za wejście na stronę Twojej firmy z czarnej lub pomarańczowej ramki musisz zapłacić. Za wejście w link z ramki niebieskiej nie płacisz nic.

Ramka niebieska to efekty pozycjonowania. Ramka czarna i pomarańczowa to reklama w Google. Część ludzi omija reklamy – taki nawyk, i klika w wyniki naturalne, czyli te z niebieskiego pola. Inne osoby z kolei klikają pierwszy napotkany wynik wyszukiwania, czyli reklamę.

Wiesz już, gdzie będą znajdować się reklamy w Google, więc możemy zaczynać.

JAK OTWORZYĆ KONTO W GOOGLE ADS?

Do założenia konta w Google Ads potrzebujesz e-mail i konta w Google. Wchodząc na stronę www.ads.google.com zostaniesz poproszony o wybranie konta w Google, którego będziesz używał do logowania się w Google Ads. Jeśli nie masz jeszcze konta w Google, to łatwo je utworzysz na podstawie posiadanego maila (nie musi to być Gmail).

Tworzenie konta w Google
Tworzenie konta w Google

Logując się pierwszy raz do Google Ads musisz mieć świadomość, że przywita Cię Google Ads Express.

Google Ads Express – okrojona wersja programu Google Ads, przeznaczona dla początkujących. Po przejściu etapu tworzenia pierwszej kampanii będziesz mógł przełączyć na pełną wersję. Dlatego sugeruję przeklikać te początkowe kroki.

Po udanym logowaniu, musisz wybrać podstawowy cel reklamy. Cel może być następujący:

  1. Zdobycie więcej połączeń telefoniczncych
  2. Uzyskanie więcej transakcji sprzedaży lub rejestracji w witrynie
  3. Uzyskanie więcej wizyt w fizycznej lokalizacji

Po wybraniu celu, system zapyta Cię o nazwę firmy oraz stronę internetową, którą masz zamiar promować. Gdy już to określisz, musisz skonfigurować obszar, na jakim będą wyświetlały się reklamy. Możesz wybrać miasta, województwa i państwa. Możesz też zakreślić okrąg na mapie. W dalszej części tworzenia reklam będzie to mógł zmienić i wprowadzić bardziej szczegółowe dane kierowania.

Kolejny krok to określenie grup tematycznych słów kluczowych. Wybierz te, które najlepiej oddają to, co zamierzasz reklamować. Potem będziesz mógł w bardziej szczegółowym zakresie opisać te zagadnienia. Ostatni etap tworzenia reklamy to wpisanie haseł reklamowych. Na tym etapie nie zastanawiaj się nad szczegółami.

Przechodzimy do ustalenia budżetu reklamowego. Google podaje własne propozycje, ale możesz określić samodzielnie ile pieniędzy dziennie i miesięcznie chcesz przeznaczać na reklamy Google Ads.

KOSZT KLIKNIĘCIA I WYŚWIETLANIE REKLAM W GOOGLE?

To, jaką stawkę zapłacisz za przeklik zależy od dwóch głównych czynników:

  1. konkurencji na dane słowo kluczowe,
  2. wyniku jakości reklamy.

Im więcej firm chce być widocznym na 1 stronie, tym więcej trzeba zapłacić za przeklik. Obliczenie kosztu kliknięcia odbywa się niejako w firmie licytacji. W panelu Google Ads decydujesz się na maksymalną stawkę za przeklik. Jeśli w danym momencie któraś z firm ustaliła większą stawkę na dane słowo, wówczas Twoja reklama wyświetli się jako druga.

Na wyświetlanie się reklamy w Google mają wpływ 3 czynniki:

  • słowo kluczowe – co wpisuje klient aby kupić Twój produkt,
  • dopasowanie reklamy – czy hasło wpisane przez klienta znajduje się w Twojej reklamie, czy reklama jest powiązana z zapytaniem,
  • jakość strony www – czy słowo kluczowe znajduje się na Twojej stronie.

Jeśli tworzysz reklamę na słowo kluczowe „promocja na rowery”, a klient po wejściu na stronę nie zobaczy cen promocyjnych, wówczas spotkają Cię kary. Po 1 – klient raczej nie będzie zainteresowany i szybko opuści witrynę, a po 2 – Google może się na Ciebie obrazić i obniżyć ranking reklamy.

Ranking reklamy = Max CPC x Wynik Jakości (QS). Gdzie max CPC, tam jest ustalana przez Ciebie stawka maksymalna za kliknięcie w reklamę. Gdzie QS, tam jest m.in. trafność reklamy, klikalność reklamy i doświadczenie strony docelowej. Wynik jakości można podejrzeć na poziomie słów kluczowych – jest w przedziale od 0 do 10. Niski wynik jakości wpływa na wyższy koszt za kliknięcie w reklamę.

TWORZENIE PIERWSZEJ KAMPANII W GOOGLE ADS (ADWORDS)

Po przejściu rejestracji, możesz już przełączyć system z Google Express na pełną wersję (Ustawienia -> Przełącz na tryb eksperta). Następnie kliknąć w przycisk „Kampanie”, a następnie w plusik, aby utworzyć nową kampanię.

Aby zliczanie reklam działało, na witrynie docelowej musisz umieścić dwa tagi w sekcji <head>

Pierwszy kod wstawiasz do całej witryny. Pracując na WordPress otwierasz plik header.php i w nim wklejasz kod pomiędzy <head< i </head>.

Drugi kod musisz umieścić na podstronie, która będzie mierzyła konwersję. Np. może to być strona podziękowania, która wyświetla się po dokonaniu zakupu lub zapisie do newslettera. Do tego celu możesz zainstalować wtyczkę Head & Footer Script, która umożliwi zmianę sekcji head dla danej strony lub wpisu na WordPressie.

W kolejnym kroku pojawią się cele do wybrania – przeczytaj co oferują. Możesz też zrezygnować z podpowiedzi Google i nie wybierać celu.

Następnie należy wybrać typ kampanii. Do wyboru są:

  1. sieć wyszukiwania,
  2. sieć reklamowa,
  3. produktowa,
  4. wideo,
  5. promująca aplikacje,
  6. smart.

Trzy pierwsze są najważniejsze. Sieć wyszukiwania to po prostu reklamy w wyszukiwarce Google – tekstowe. To, czym zajmujemy się dzisiaj.

Sieć reklamowa to reklamy Google, które wyświetlają się na innych stronach. W tym przypadku możesz utworzyć reklamy tekstowe lub graficzne, które będą pokazywane w innych serwisach internetowych, które mają wdrożone Google AdSense. Może to być np. Onet, Youtube, blogi internetowe.

Kampania „produktowa” to reklamy w Google przedstawiające produkty. Te, które widziałeś w czarnej ramce na pierwszym obrazku tego artykułu. Do tego typu kampanii potrzebujesz konta w Google Merchant Center.

Kampania – sieć wyszukiwania

Wybierasz „sieć wyszukiwania” i przechodzisz dalej. W kolejnym kroku możesz określić, co chcesz uzyskać w tej kampanii:

  • wizyty w witrynie,
  • połączenia telefoniczne,
  • pobrania aplikacji.

Nie musisz zaznaczać niczego, jeśli na tym etapie nie jesteś w stanie określić swojego celu. W kolejnym kroku określasz nazwę kampanii. Użyj takiej, która pozwoli Ci określić, jaki typ reklamy kryje i co reklamuje. Np. „Wyszukiwarka – rowery Kross”. Po wpisaniu nazwy Google spróbuje po raz kolejny namówić Cię do zwiększenia zasięgu reklamy na inne strony. Jeśli chcesz mieć kampanię tylko na wyszukiwarki, to odznacz „sieć reklamowa”.

Kolejny krok to określenie lokalizacji. Jeśli sprzedajesz rowery wyłącznie stacjonarnie, np. w Łodzi, to bez sensu jest tworzyć reklamę wyświetlaną w Gdańsku. No chyba, że to jakiś wyjątkowo drogi model roweru, po który ktoś może specjalnie przyjechać z Gdańska. Podczas wybierania lokalizacji od razu zobaczysz potencjalny zasięg reklamowy. Możesz też skierować kampanię na wybrany kraj lub określić promień na mapie.

Google dodaje również opcję uściślenia lokalizacji. Możesz wybrać, czy chcesz wyświetlać reklamy osobom, które są w tej lokalizacji lub są nią zainteresowane, czy też tylko osobom, które przebywają w tej lokalizacji. Różnica polega na tym, że osoba z Gdańska, która wpisze „promocje na rowery Łódź” zobaczy reklamę. Wybierając ścisłe dopasowanie, reklama będzie wyświetlała się tylko osobom z Łodzi.

Przeczytaj, gdy reklamujesz firmę
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie www – przykłady z życia
Negatywne opinie o firmie – jak sobie z nimi radzić?
Blog firmowy – 7 powodów, dlaczego warto

Następny krok to wybranie języka. Z reguły wybiera się język polski, dzięki czemu reklamy są wyświetlane osobom polskojęzycznym. Warto jednak wziąć pod uwagę, że obecnie w Polsce przebywa na stałe wielu Ukraińców. W większych miastach są także obcokrajowcy mówiący po angielsku. Sprzedając produkty lub usługi dostępne lokalnie, możesz dzięki temu trafić do tych osób.

Budżet kampanii

Kolejna rzecz do ustalenia to budżet. Ustalasz stawkę dzienną, która zostanie pomnożona przez liczbę dni w miesiącu. Wpisując 10 zł, w styczniu wydasz maksymalnie 310 zł. Możesz wydać mniej, jeśli zainteresowanie reklamami nie będzie duże, ale nigdy więcej niż 310 zł. Na początku warto wybrać samodzielną strategię ustalania stawek, klikając „CPC ustawiane samodzielnie”. Dzięki temu możesz zindywidualizować stawki za kliknięcie na danym słowie kluczowym. Ciekawą strategią jest „Maksymalizuj liczbę konwersji”, co może sprawdzić się w przypadku sklepu internetowego.

Warto ustawić tzw. Rozszerzenia reklam, dzięki którym reklama będzie bardziej rozbudowana w Google. Można na przykład dodać do reklamy nr telefonu, dodatkowe podstrony serwisu czy też dodatkowe informacje. Warto też ustalić harmonogram reklam. Jest to przydatne w sytuacji, gdy nie chcesz aby ktoś dzwonił w nocy.

Kliknij zapisz i przejdź dalej.

TWORZENIE GRUPY REKLAM

Po stworzeniu kampanii, zaczynasz tworzenie pierwszej grupy reklam w Google. Nazwij grupę reklam i wpisz słowa kluczowe, na które będą wyświetlane reklamy.

Jak wybrać słowa kluczowe?

Wybór odpowiednich słów kluczowych jest bardzo ważny. To od nich będzie zależało, czy Twoja reklama trafi do wszystkich klientów zainteresowanych Twoim produktem. Jeśli działasz w branży, którą reklamujesz, nie powinieneś mieć problemów z doborem słów kluczowych. Z pomocą przychodzą takie narzędzia jak wyszukiwarka Google, Google Analytics, Google Search Console czy Planer Słów Kluczowych. Ten ostatni to narzędzie wewnątrz Google Ads.

Kliknij w górnym pasku „Narzędzia i ustawienia”, a następnie „Planer słów kluczowych” znajdujący się w module „Planowanie”. Otwórz w nowej karcie. Kliknij w ramkę „Poznaj nowe słowa kluczowe” i wpisz frazy, które przychodzą Ci do głowy. Dzięki temu narzędziu poznasz nie tylko dodatkowe słowa kluczowe, na które możesz wyświetlać reklamy. Google powie Ci również, jakie stawki powinieneś wybrać, aby Twoje reklamy wyświetlały się w wyszukiwarce.

słowa kluczowe w reklamie google
Propozycje słów kluczowych w reklamie Google

Jak widzisz w tabelce, zakres cen za przeklik na frazę „promocje na rowery” wynosi od 0,21 zł do 0,59 zł.

Jak sformułować słowa kluczowe w Google Ads?

Dopasowanie słów kluczowych to bardzo ważny element reklamy, który ma wpływ zarówno na koszt kliknięcia jak również na sprzedaż. Przykładowo, sprzedajesz rowery Kross i właśnie masz w swoim sklepie promocję. Ustalając słowo kluczowe: promocja na rowery, Twoja reklama będzie się wyświetlała na frazy:

  • promocja na rowery stacjonarne,
  • rowery,
  • rowery z lat 70,
  • polskie rowery itd.

Jak widzisz, dopasowanie jest słabe. Doprowadzi to do tego, że na Twoją stronę przejdą osoby, których celem nie było znalezienie informacji o promocjach na rowery Kross. Być może ktoś kliknął, bo zainteresowała go Twoja reklama. Nie mniej Google jest narzędzie, które daje możliwość ścisłego dopasowania reklam do zamiarów szukającego.

Dopasowanie do wyrażenia

Gdy słowo kluczowe weźmiesz w cudzysłów: „promocja na rowery„, wówczas reklama pojawi się na następujące wyszukiwania:

  • promocja na rowery z roku 2020,
  • promocja na polskie rowery,
    lub
  • promocja na rowery Trek.

Dopasowanie ścisłe

Dopiero użycie dopasowania ścisłego daje możliwość wyświetlania się reklamy tylko na wpisaną frazę. Wpisując [promocja na rowery Kross] masz pewność, że reklama będzie się wyświetlała tylko i wyłącznie na frazę promocja na rowery Kross.

Dopasowanie wykluczające

W kampanii Google istnieje także możliwość wykluczania pewnych haseł. Chcesz użyć szerszego zakresu słowa, np. „promocja na rowery”, ale w Twoja reklama ma się nie wyświetlać osobom, które szukają promocji na rowery Trek. Wówczas takie słowo poprzedzasz minusem, np.: -Trek. W takim przypadku reklama będzie się wyświetlała na takie hasła jak: promocja na rowery Kross, promocja na rowery Kellys, ale nie wyświetli się na hasło promocja na rowery Trek.

UWAGA! Dopasowanie ścisłe jest najlepsze, jeśli chcesz trafić wyłącznie do osób, które wpisują dane hasło. Ma to jednak swoje wady. Ludzie mogą wpisywać hasła, o których nie zdawałeś sobie sprawy. Ba, te hasła mogą być tymi, które konwertują. Używając dopasowania ścisłego nie poznasz ich.

Aktualne informacje dotyczące dopasowania znajdziesz w supporcie Google.

TWORZENIE REKLAMY W GOOGLE ADS

Po wpisaniu słów kluczowych, przejdziesz do kroku komponowania haseł reklamowych. Konstruując nagłówki i tekst reklamy weź pod uwagę, aby znalazły się w nich słowa kluczowe. Jeśli klient wpisze je w wyszukiwarce, zostaną one pogrubione i reklama stanie się bardziej dopasowana. Co warto wiedzieć, to Nagłówki 1 i 2 wyświetlają się zawsze, natomiast Nagłówek 3 jedynie czasami.

Reklama w Google Ads
Reklama w Google Ads

Tekst reklamy musi być ciekawy i odpowiadać na problem szukającego. Na końcu reklamy warto dodać „call to action”, a więc wezwanie do działania: kup, przetestuj, sprawdź, zobacz itp. W każdej grupie reklam warto stworzyć co najmniej po 2 reklamy, zmieniając nieco nagłówki. Wszystko po to, aby sprawdzić które pomysły i hasła lepiej konwertują.

JAK ZDOBYĆ KOD PROMOCYJNY GOOGLE ADS?

Google okazyjnie przyznaje kody dla nowych reklamodawców. Nie zawsze i różnymi kanałami. Jeden z opisywanych sposobów mówi o tym, aby tworząc pierwszą kampanię nie wypełniać zakładki “Potwierdź informacje rozliczeniowe”. Gdy dotrzesz to tego momentu zamykasz stronę Google AdWords. W ciągu 7 dni powinieneś otrzymać e-mail z kodem na kupon promocyjny Google AdWords. Kod promocyjny Google Ads ma przeważnie termin ważności.

Gdzie wpisać kod promocyjny

Kod wpisuje się na podstronie dotyczącej płatności w Google Ads.

  1. Zaloguj się na konto Google Ads.
  2. Kliknij kolejno ikonę narzędzia oraz Rozliczenia i płatności.
  3. W menu po lewej stronie kliknij Ustawienia.
  4. Przewiń do dołu strony i kliknij Zarządzaj kodami promocyjnymi.
  5. Wpisz kod promocyjny.
  6. Kliknij Zapisz.

ROZLICZANIE REKLAM – FAKTURA W GOOGLE ADS

Wykupując reklamy w Google Ads, będziesz otrzymywał faktury miesięczne. W celu sprawdzenia aktualnych faktur, kliknij ikonę narzędzia i wybierz Rozliczenia i płatności -> Dokumenty Rozliczeniowe. Tam znajdziesz faktury, które Google wystawia raz w miesiącu. Link do faktury za bieżący miesiąc pojawi się dopiero w następnym miesiącu. Do tego czasu zamiast linku będzie widoczna informacja „Faktura nie jest gotowa”. Faktura za reklamy w Google jest dostępna od piątego dnia roboczego kolejnego miesiąca. Czyli faktura za styczeń będzie dostępna piątego lutego.

ALTERNATYWA DLA REKLAMY W GOOGLE

Innymi sposobami na reklamę w sieci są reklamy na Facebooku oraz reklamy na innych stronach.

Reklamę na FB kupisz przez konto reklamowe na tej platformie. Musisz podpiąć kartę i stworzyć reklamę. Aby podszkolić się z reklam na FB możesz sprawdzić kurs Reklama na Facebooku. Nie jest drogi.

Z kolei reklamę na innych stronach i serwisach zamówisz np. przez Whitepress. Wystarczy założyć konto i kupić tekst na wybranym portalu.

PODSUMOWANIE

Reklama w Google dla małych firm to sprawdzone źródło generowania sprzedaży. Dzięki reklamom, strony www dla firm mogą w szybkim czasie zyskać sporo ruchu. Proces uruchomienia reklam w Google Ads wymaga pewnej wiedzy specjalistycznej oraz czasu. Ponadto musisz potrafić odróżnić reklamę w Google AdWords od pozycjonowania na wyniki naturalne. Jeśli będziesz miał problem z uruchomienie reklamy w Google, zgłoś się na e-mail: kontakt[at]xzt.pl

Popraw jakość Twojego sklepu

Audyt sklepu internetowego

od 399 zł

Optymalizacja sklepu pod Google

od 899 zł

Oceń artykuł
[Total: 2 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

3 thoughts on “Reklama w Google dla małych firm – poradnik Google Ads

  1. Działam na rynku lokalnym i u mnie bardzo fajnie się sprawdza ta forma reklamy, pomimo, że nie miałem dużego budżetu, także warto chociaż przetestować.

  2. Hej! Bardzo ciekawy artykuł. Dzięki! Lecz co oznacza, że „Google może się na Ciebie obrazić”? Następuje to automatycznie, gdy po przekierowaniu na daną witrynę ludzie ją szybko opuszczają czy też w jaki sposób?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *