Blog biznesowy – 7 powodów, dlaczego warto prowadzić blog firmowy

blog biznesowy

Dlaczego warto uruchomić w firmie blog biznesowy? Poznaj 7 powodów i zobacz jak otworzyć i prowadzić blog firmowy.


Blog biznesowy nie jest już nowością, ale jednak sporo firm nadal zastanawia się nad sensem dzielenia się wiedzą. Na początek rozprawmy się z kilkoma argumentami przeciwko prowadzeniu bloga firmowego.

Blog biznesowy (firmowy) – tekstowa forma prezentacji dokonań firmy, porad dla klientów i wydarzeń firmowych. Blog jest narzędziem SEO marketingu, a jego głównym celem jest zwiększenie sprzedaży w firmie. Odpowiednio prowadzony, działa pozytywnie na odbiorcę, przekonując go o wiedzy pracowników i podejściu do rozwiązywania problemów.

Blog biznesowy – argumenty przeciwko

Do najczęstszych argumentów przeciwko pisaniu bloga należą:

  1. brak czasu,
  2. brak osoby do pisania,
  3. niechęć do dzielenia się know-how,
  4. koszty,
  5. brak potrzeby.

1. Brak czasu

Brak czasu to powód, który może mieć spore znaczenie. Na przykład w sklepie rowerowym sprzedawca może nie mieć czasu, aby w kwietniu pisać o rowerach. Ale już po sezonie, od października do stycznia, dlaczego nie? Większość branż cechuje się pewnego rodzaju sezonowością. Sezon może być uzależniony od miesięcy, pory roku, ale także od tygodni lub godzin w ciągu dnia. Luźniejsze godziny lub miesiące to doskonały czas na pisanie biznesowego bloga.

2. Brak odpowiedniej osoby do pisania

Najlepszą osobą do pisania bloga biznesowego jest właściciel lub pracownik firmy. To oni mają największą wiedzę o produkcie lub świadczonej usłudze.  To także te osoby będą najbardziej wiarygodne dla odbiorców. Zdarza się, że człowiek ma sporą wiedzę, ale nie ma daru do pisania. Alternatywą formą dla bloga może być wówczas videoblog lub podcast. Co ważne, zarówno videoblog jak i podcast możesz potem „przerobić” do wersji pisane. Samodzielnie lub zlecając to freelancerowi.

Jeśli pomimo rozeznania tematu nie znajdziesz osoby chętnej do prowadzenia bloga o waszym biznesie, rozważ zlecenie tego zajęcia. Skorzystanie z copywritera, który wystawia fakturę za napisanie artykułu jest o wiele ciekawsze. Zamawiasz określoną liczbę artykułów na dany temat i dostajesz FV do wliczania w koszty. Osobną kwestią jest jakość tekstów, dlatego przed podjęciem współpracy na stałe, warto na początku zlecić kilka próbnych tekstów.

3. Niechęć do dzielenia się know-how

Wciąż wielu właścicieli firm boi się pisać o tym, co robi i jak robi. Powodem obaw jest możliwość wykradnięcia wiedzy przez konkurencję. Czy to rozsądne podejście? Każdy kucharz ma sekrety, które sprawiają, że jego produkt jest wyjątkowy. Nie mniej zgodnie z prawem musi podać skład produktu, wystawić na widok publiczny i dać do zjedzenia. Blog biznesowy nie musi opowiadać o wszystkim co robisz. Diabeł tkwi w szczegółach, więc klient może nawet nie wiedzieć, że nie piszesz o wszystkim, co stanowi przewagę konkurencyjną.

4. Koszty

Nie masz pieniędzy na zatrudnienie pracownika tylko do prowadzenia bloga? To całkiem normalne. Przy obecnej pensji minimalnej to może być trudnym zadaniem dla małej firmy. Współpraca z copywriterem może być tańsza. Wydasz na artykuły tyle, na ile cię stać w danym miesiącu. Dostaniesz fakturę kosztową i będziesz mógł prowadzić statystyki. Tak, statystyki bloga biznesowego to ważna sprawa. Podstawowym zadaniem bloga jest bowiem zwiększenie sprzedaży i pod takim kontem należy go badać.

5. Brak potrzeby

Trzeba jasno powiedzieć, że nie każda firma potrzebuje blog firmowy. Jeśli prowadzisz lokalny biznes i masz odbiorców wśród mieszkańców małego miasta, to blog biznesowy faktycznie jest zbędny. W zupełności wystarczy konto na Facebooku. To samo w przypadku firm produkcyjnych typu B2B i działalności, które nie szukają klientów w sieci. Warto zrobić research w Internecie i sprawdzić, czy twoja konkurencja nie prowadzi bloga biznesowego.

Znasz już najczęstsze argumenty przeciwko. Teraz pora na tytułowe 7 powodów, dlaczego warto prowadzić blog biznesowy.

blog firmowy agata meble
Blog firmowy Agata Meble

Powód 1 – budowa wizerunku eksperta

Stali klienci wiedzą doskonale, że w twojej firmie pracują profesjonaliści, którzy znają się na rzeczy. A nowi? Blog biznesowy ma na celu pokazać nowym klientom, że twoje usługi są świadczone przez fachowców. Można to osiągnąć na dwa sposoby. Pierwszy sposób to dzielenie się poradami branżowymi, np. pisząc artykuł jak stworzyć logo restauracji. Osoby trafiające na taki artykuł szukają pewnie informacji, aby samodzielnie w Photoshopie stworzyć logo swojego lokalu.

Jest jednak duża szansa, że to zadanie przewyższy możliwości części czytających. Wówczas zwrócą się o pomoc do ciebie. Dlatego pod artykułami warto mieć formularz kontaktowy, który ułatwi potencjalnym klientom szybki kontakt z twoją firmą. Wszak pokazałeś jak stworzyć logo, więc jesteś ekspertem.

Powód 2 – oszczędzanie czasu sobie i klientom

Problemy, jakie muszą rozwiązywać osoby pracujące na infolinii powtarzają się. Wystarczy porozmawiać z takim pracownikiem, aby poznać TOP10 najczęstszych pytań klientów. Czy odpowiedzi na te pytania znajdują się na stronie internetowej? Dział FAQ można rozbudować tak bardzo, jak to tylko możliwe. Uszczegółowienie problemów w formie wpisów na blogu jest dobrym pomysłem. Pozwoli klientom znaleźć odpowiedzi we własnym zakresie, ale także trafić na stronę bezpośrednio z wyszukiwarki.

Sprawdź przed otwarciem firmy
1. Konto firmowe w NEST BANK-u – w pełni darmowe
2. Kredyt gotówkowy BGŻ Paribas – do 200 tys. zł na otwarcie firmy
3. Telefony firmowe w PLAY – od 43 zł brutto
4. inFakt – księgowość i  fakturowanie online

Powód 3 – pokazanie jak rozwiązujesz problemy

Klienci wiedzą już, że masz wiedzę w temacie. Ale czy wiedzą, jak będzie wyglądała wasza współpraca? W tym celu firmy tworzą kategorię „case study”. W takich artykułach opisują przykłady współpracy z danymi klientami. Blog biznesowy z artykułem „Zobacz, jak zwiększyliśmy sprzedaż w sklepie partnera o 249%” będzie z pewnością często czytany. Tego typu wpisy pokażą klientom skuteczność firmy, ale także pomogą zrozumieć, jak od środka wygląda współpraca.

Powód 4 – lepsza pozycja w wyszukiwarce

Więcej tematycznych artykułów na blogu to lepsza pozycja strony w wyszukiwarce, bez konieczności wykupowania reklamy w Google Ads. Pozycjonowane stron opiera się w głównej mierze na dwóch aspektach: budowaniu contentu i zdobywaniu linków. Blog biznesowy pomoże zbudować content, który podniesie pozycję strony. Coraz więcej osób szuka firm w Internecie i z każdym rokiem ta liczba będzie rosła. Prowadzenie firmy w dzisiejszych czasach prawie zawsze musi być oparte o działania w sieci.

Powód 5 – pokazanie ludzkiej twarzy firmy

Udowodniłeś już, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, pokazałeś jak rozwiązujesz problemy, ale czy jesteś ludzki? Wielu klientów patrz nie tylko na suche fakty i liczby. Interesują ich również emocje. Blog biznesowy może być doskonałym miejscem, aby opisywać takie wydarzenia jak „walentynki w naszej firmie”, „ciekawe i śmieszne sytuacje” czy „zobacz, jak pracuje nasz mechanik”. Pomóż klientom zobaczyć, że po drugiej stronie monitora są ludzie.

Do tego zadania świetnie nadaje się także social media, które powinny być uzupełnieniem bloga.

Powód 6 – lepsze przedstawienie produktu

Jak wspomniałem na początku, alternatywą dla bloga jest videoblog. Publikacja filmów w sieci bardzo dobrze wpływa na pozycjonowanie, gdyż pod filmikiem umieszczonym na Youtube możesz dodać link do swojej strony. Weźmy film opisujący kompleksowo produkt, który oferujesz. Publikujesz go na różnych platformach, poczynając od Youtube, Facebook a kończąc na Vimeo czy CDA.

Dodatkowo filmik możesz umieścić na blogu, np. osadzając go z youtube. Dodatkowo rozszerzasz opis produktu o jego recenzję i sesję zdjęciową. Takie działanie z pewnością podniesie jakość przedstawiania produktów. W artykule warto oczywiście zalinkować recenzowany produkt, gdyż jak pamiętasz – podstawową funkcją bloga jest sprzedaż.




Powód 7 – większa możliwość reklamy

Posiadanie bloga biznesowego sprawia, że zwiększają się Twoje możliwości reklamy wzajemnej. Współpraca z innymi firmami często opiera się na działaniach wzajemnych, takich jak wspólne promocje i wymiana ulotkami. Blog firmowy to dodatkowe miejsce na reklamę partnera biznesowego i waszej współpracy. Wymiana artykułami może przynieść korzyść, o ile faktycznie macie zbieżnych klientów. Pamiętaj, że spamowanie to najgorsze, co można zrobić.

Gdzie założyć blog biznesowy?

W większości przypadków, blog firmowy stanowi część strony firmowej. Jest to z reguły osobna podstrona: nazwafirmy.pl/blog lub subdomena: blog.nazwafirmy.pl. Są także przedsiębiorcy, którzy zakładają blog biznesowy na osobnej domenie, np. blogfirmyXYZ.pl. W tym drugim przypadku budujesz bazę linków, które prowadzą z innej domeny na stronę Twojego sklepu. W pewnych przypadkach może to być więc lepsze wyjście. Jeszcze inny sposób to wykorzystanie bloga pracownika. Jeśli sklep rowerowy zatrudnia osobę, która prowadzi autorski blog, to nic nie stoi na przeszkodzie aby współpracować w tym zakresie.

Bez względu na to, czy założysz blog biznesowy na obecnej domenie czy kupisz nową, najważniejsze jest jego systematyczne i ciekawe prowadzenie. Mając klientów nie tylko lokalnie, prowadzenie bloga firmowego może okazać się kluczowe do wejścia na wyższy poziom.

Przeczytaj, gdy reklamujesz firmę
Programy lojalnościowe – które wybrać, aby zwiększyć sprzedaż?
Negatywne opinie o firmie – jak sobie z nimi radzić?
Case study: jak reklamuje się Kościół – zrób to samo
Tajemniczy klient – jak pokonać konkurencję
Łukasz LUK Chrząszcz
[Głosów: 0   Average: 0/5]

3 thoughts on “Blog biznesowy – 7 powodów, dlaczego warto prowadzić blog firmowy

  1. Co do tego, gdzie można założyć blog, to warto też wspomnieć o kreatorach stron internetowych. Ja np. korzystam z webwavecms.com i bardzo sobie chwalę. Stronę można zrobić samemu, w intuicyjny sposób. Jeśli ktoś szuka kreatora to polecam.

  2. Bardzo podobał mi się pomysł tego bloga. Dziękujemy bardzo za udostępnienie użytecznych informacji, które możesz wykorzystać w swojej pracy. powodzenia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *