Logo dla restauracji i kawiarni – zlecić czy wykonać samodzielnie?

logo restauracji

Logo dla restauracji to bardzo często element, od którego rozpoczyna się pracę kreatywną przy tworzeniu identyfikacji wizualnej.

Logo jest zwięzłym znakiem graficznym, dlatego wiele osób uważa, że jego stworzenie to bułka z masłem. Niektórzy sami biorą się za logo restauracji, co nie zawsze ma dobre skutki. Raz, że od strony technicznej nie wystarczy znajomość GIMP-a czy Corela, dwa – do stworzenia logo potrzebny jest nie tylko zmysł estetyczny.

Jako, że sam nie mam wykształcenia ani doświadczenia w kierunku grafiki, artykuł napisałem z pomocą Piotra Mendli – grafika z wieloletnim doświadczeniem w projektowaniu grafiki.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. dlaczego logo jest ważne
  2. jak powinno wyglądać logo restauracji lub kawiarni
  3. jak samodzielnie zaprojektować logo restauracji
  4. co warto wiedzieć przed zleceniem stworzenia logo.

Dlaczego logo jest tak ważne

Logo jest istotne dla międzynarodowych koncernów spożywczych. Myśląc o Mc Donald’s masz przed oczami złote łuki w kształcie litery „M”, a myśląc o KFC – miłego starszego pana w czerwonym fartuchu. Jednak gdy mamy do czynienia z lokalnymi markami, to potrafimy przypomnieć sobie ich logo?

Pomyśl o 4 lokali z Twojego miasta, do których najczęściej chodzisz. Potrafisz przypomnieć sobie ich logo? A może przypominasz sobie czcionkę, kolory, coś szczególnego? Logo bardzo często zastępuje nazwę firmy. Jeśli pasuje do marki i dobrze z nim koresponduje, to trafiłeś w „10”.

Wcale nie nad wyraz jest stwierdzenie, że logo przyczynia się do rozpoznawalności i oceny restauracji. Człowiek ocenia rzeczy przez pryzmat kilku-kilkunastu sekund. Liczy się pierwsze wrażenie. Co jest dla potencjalnego gościa restauracji czy kawiarni pierwszym stykiem z lokalem? Najczęściej właśnie logo. Dlatego powinno być dopracowane, aby człowiek miał z nim pozytywne skojarzenia. Niekoniecznie każdy człowiek, ale na pewno ten, którego uważasz za swojego potencjalnego gościa.

Logo stanowi wizytówkę firmy, pewien aspekt, z którym jest kojarzona marka. Tak, jak Nike kojarzy się z „łyżwą”, a Adidas z „trzema paskami”. Są to elementy, które przewijają się w całej gamie produktów.Piotr Mendla

Jak powinno wyglądać logo restauracji lub kawiarni

Podstawowa zasada tworzenia lokalu gastronomicznego to wyróżnić się spośród konkurencji. Magda Gessler w każdych kuchennych rewolucjach pokazuje, że kluczem jest stworzyć lokal, który będzie unikatowy, szczególny pod jakimś kątem. Gdy masz już określoną unikatowość, wówczas możesz projektować logo.

Najbardziej banalny przykład to restauracje serwujące kuchnie z innych regionów świata. Lokal z kuchnią meksykańską będzie mógł użyć w logo element kultury tego kraju, zastosować charakterystyczny krój pisma i kolory. Podobnie lokal z kuchnią japońską, hiszpańską czy włoską. To są przykłady banalne, ale tak właśnie działa dopasowanie logo do lokalu. Gdy mamy polską kuchnię, to do wyboru mamy style związane z lokalnością, regionalnością serwowanych dań.

1. Z czego składa się logo

Logo może składać się z logotypu, czyli nazwy marki, sygnetu, czyli symbolu graficznego, oraz hasła firmowego. Czasami logo składa się wyłącznie z logotypu lub wyłącznie z sygnetu. Poniższa grafika wyjaśnia tę kwestię.

części składowe logo
części składowe logo: logotyp, sygnet, hasło firmowe

2. Skojarzenie z jedzeniem

Logo restauracji ma kojarzyć się z jedzeniem. Jeśli nie logotypem, to nazwą, jeśli nie nazwą, to jakimś elementem graficznym, kolorami, metaforą. Logo ma opowiadać historię, być częścią składową identyfikacji wizualnej i idei, która stoi za restauracją.

3. Prostota

Dobre logo to proste logo. Powinno zawierać tyle elementów, ile to konieczne i ani jednego więcej. Prostotę łatwo przetestować. Czy goście będą potrafili naszkicować logo na kartce? Pozbądź się z logo wszystkiego, co nie musi na nim być. Im mniej rzeczy do zapamiętania, tym szybciej i łatwiej logo zostanie przyswojone.

4. Uniwersalność

Pamiętaj, że logo będzie wykorzystywane na wielu materiałach i w różnych wielkościach. Jeśli tworzysz logo, to nie myśl jedynie o umieszczeniu go na stronie internetowej w formie małego pliku graficznego. Takie krótkowzroczność może Cię drogo kosztować, gdy przyjdzie do tworzenia ulotek, plakatów, bannerów czy haftów. Logo musi nadawać się do umieszczenia na różnych materiałach.

Dobre logo powinno spełniać przede wszystkim jak najbardziej kojarzyć się z marką. Bardzo ważne są też zasady tworzenia logotypów. Do takich zasad należą m.in. odpowiednie proporcje czy zastosowanie w różnych wariantach kolorystycznych. Dobre logo to też kwestia indywidualna.Piotr Mendla

Jak samodzielnie zaprojektować logo restauracji

Poniżej znajdziesz kilka punktów, które przydadzą się podczas samodzielnego projektowania logo dla lokalu gastronomicznego.

1. Zacznij od wizji lokalu

Ogólna wizja, która stoi za lokalem, musi znaleźć swoje odzwierciedlenie w logo. Logo musi realizować pewne cele, wywoływać skojarzenia. Zastanów się, o czym mają pomyśleć ludzie, gdy zobaczą logo twojej knajpy. Co powinni zapamiętać, mając kilkusekundowy kontakt z logo? To są kluczowe pytania na początku pracy.

2. Przeanalizuj idealnego klienta

Napisałem kiedyś artykuł o grupie docelowej dla kawiarni. To, kto będzie Twoim gościem, jest kluczową sprawą dla zaprojektowania idealnego logo. Logo ma być idealne właśnie dla tych ludzi, którzy będą odwiedzać miejsce. Przeanalizuj cechy demograficzne idealnego gościa, jakie ma wartości, co jej dla niego istotne. Inne będzie logo skierowane do młodych mam, inne do studentów, a inne do fanów wykwintnej kuchni.

3. Sprawdź konkurencję

To, że bardzo często otwarcie lokalu obok konkurencji ma sens, nie oznacza, że masz się upodabniać do konkurencyjnego lokalu! Tutaj działa zgoła odmienna zasada. Jeśli rywal używa koloru czarnego, to ty wiesz już, jakiego masz nie używać.

4. Wybierz program

Logo możesz wykonać albo w programie do grafiki wektorowej (np. Adobe Ilustrator), albo do grafiki rastrowej (np. Photoshop). Czym różnią się te programy? W przypadku grafiki wektorowej masz w późniejszym terminie możliwość dostosowania wielkości logo do różnych materiałów i mediów.

Tworzenie logo w programach rastrowych powoduje, że powiększenie obrazu bez utraty jakości jest praktycznie niemożliwe. Można to obejść, tworząc od początku największy z możliwych rozmiarów, gdyż pomniejszenie jest już możliwe.

5. Szkic

Przed odpaleniem programu komputerowego wyjmij kartkę papieru i szkicuj. Szkice są ważne, ponieważ pozwalają w prosty sposób pomyśleć nad tym, co chcemy przekazać. O wiele łatwiej jest dopracować zarys projektu na kartce papieru, niż na monitorze. Taki szkic pomoże Ci w późniejszej pracy.

6. Czcionka

Jeśli planujesz użyć w logo logotypu, czy też dodać do logo hasło firmowe, to musisz pomyśleć nad odpowiednią czcionką. Wybranie odpowiedniej typografii jest bardzo ważnym elementem składowym logo. Czcionka powinna uwidaczniać charakter lokalu. Co istotne, pod żadnym pozorem nie używaj więcej niż dwóch krojów czcionki.

Zasada jest taka, że jeśli lokal ma być typu fast-food, a więc reprezentować obietnicę szybkości, to czcionka musi mieć ostre linie, oddające dynamikę. Zupełnie odwrotnie będzie dla lokalu typu slow food. Tak samo inna czcionka sprawdzi się przy lokalu ekskluzywnym, a inna przy barze sałatkowym.

Kolejna sprawa, na którą zwróć uwagę przy okazji czcionki to odstępy między literami i między wyrazami. Zabieg zwiększania przestrzeni może wpłynąć na postrzeganie tekstu. Zobacz, czy litery nie są za blisko od siebie, czy logo jest czytelne dla odbiorcy.

7. Kolory

Kolory w logo powinny symbolizować cechę restauracji. Może to być rodzaj kuchni (włoska, hiszpańska, rosyjska) lub na przykład konkretne danie (pizza, ryż, kebab). Każda z tych cech kulinarnych kojarzy się z innymi kolorami. Uniwersalną zasadą jest nieużywanie w logo więcej, niż 3 kolorów. Pamiętaj, że także kolorystyka logo powinna być dostosowana do różnych potrzeb i tła.

Logo musi dobrze prezentować się na białym i czarnym tle, to są podstawy. Od strony praktycznej zwróć uwagę, czy kolorystyka pasuje do marki lokalu i czy odróżnia się od konkurencji.

Wersja logo z kolorami typu RGB będzie dobra do zastosowania na monitorze, z kolei wersja CMYK w druku. Pamiętaj o tym, projektując logo samodzielnie w programie komputerowym.

8. Złoty podział

To już wyższa szkoła jazdy, ale warto abyś ją znał. Estetyczne logo opiera się na tak zwanym „złotym podziale”, który stworzył Leonardo Fibonacci, włoski matematyk z XIII wieku. Chodzi o wykorzystanie proporcji w logo i ułożenie go na niewidocznej dla oka siatce. W praktyce chodzi o to, aby długość dłuższej części była średnią geometryczną długości krótszej części i całego odcinka. Przedstawia to wzór:

(a + b) / a = a / b = φ

Gdy dzielisz dłuższą część przez krótszą, powinna wyjść „złota liczba” oznaczona grecką literą φ (czyt. „fi”). Jej wartość wynosi 1,6180339887… Przykład praktyczny poniżej.

złoty podział logo
„złoty podział” na przykładzie logo National Geographic

Co warto wiedzieć przed zleceniem zaprojektowania logo

Samodzielne zaprojektowanie logo to trudna i mozolna praca. Choć niewątpliwie fascynująca. Czasem warto jednak zlecić to zadanie specjalistom, którzy znają się na rzeczy i zrobią wszystko doskonale. Co warto wiedzieć przez rozpoczęciem współpracy z grafikiem?

1. Podziel się wizją

To, czy grafik przekształci Twoje pomysłu w idealny projekt, zależy od tego jak bardzo szczegółowo opiszesz mu ideę i wizję, które stoją za pomysłem na lokal. Dzięki Twojej opowieści o restauracji, będzie on mógł uchwycić cel i „przelać go na papier”.

Przed zleceniem zaprojektowania logo, należy poznać warunki, na których zlecamy projekt. Chodzi na przykład o ilość propozycji czy poprawek, które są w cenie.Piotr Mendla

2. Poproś o pliki w różnych formatach

Pamiętaj, że będziesz mógł potrzebować pliki graficzne w rożnych formatach. Zarówno wektorowym (głównie do zastosowań w druku), jak i rastrowym (do wykorzystania w sieci). Popularne formaty plików z podziałem na rodzaj:

  • wektorowe: ai, eps, svg, cdr
  • rastrowe: jpg, png, gif

Rzecz jasna każda dodatkowa prośba ponad to, co standardowo oferuje grafik, jest dodatkowo odpłatna. Zastanów się więc, do czego będzie potrzebne logo i podziel się tą wiedzą z grafikiem. Fachowiec z  pewnością doradzi najbardziej optymalne rozwiązanie.

3. Poproś o księgę znaku

Profesjonaliści są w stanie przygotować całą księgę znaku. O księgę znaku starają się zazwyczaj wielkie firmy. W księdze znaku znajdują się takie rzeczy jak:

  • budowa i proporcje logo,
  • rozmiar minimalny logo,
  • opisane kolory logo,
  • opisana typografia,
  • tło, na jakich logo wygląda dobrze,
  • odmiany przestrzenne logo (poziome, pionowe, na różnym tle).

Podsumowanie

To, czy stworzysz logo samodzielnie, czy zlecisz wykonanie specjaliście, zależy od Ciebie. Przemyśl dobrze swoją decyzję, podziel się swoimi spostrzeżeniami z innymi ludźmi. Managero.pl współpracuje ze specjalistami, którzy są w stanie zrobić dla Ciebie projekt uzależniony od potrzeb i możliwości finansowych. Począwszy od podstawowego, profesjonalnego logo za kilkaset złotych, do pełnego projektu z księgą znaku i w różnych formatach za kilka tysięcy zł.

Jeśli szukasz projektanta, który pomoże Ci w stworzeniu logo dla restauracji lub kawiarni, wypełnij formularz kontaktowy na Managero.pl lub napisz na kontakt[at]managero.pl

Oceń artykuł
[Total: 1 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

3 thoughts on “Logo dla restauracji i kawiarni – zlecić czy wykonać samodzielnie?

  1. Miałeś chyba na myśli font, a nie czcionkę. Czcionką możesz się puknąć. xD Poza tym tekst bardzo mi się podoba. :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *