Jak napisać biznesplan krok po kroku – i czy zawsze warto

jak napisać biznesplan

Gdy przymierzasz się do otwarcia firmy często słyszysz, że najpierw musisz napisać biznesplan. Ale czy zawsze warto go pisać?


Jaki cel ma pisanie biznesplanu? Powiesz, że ma ocenić opłacalność Twojego biznesu. To jest definicja. Natomiast realia są takie, że jest to dokument urzędowy potrzebny do tego, aby otrzymać dotację lub kredyt na otwarcie firmy. Biznesplan dla więc przedsiębiorcy jest w tym przypadku tym, czym pisanie CV dla osoby szukającej pracy.

W tym artykule przeczytasz:

  1. dlaczego nie warto pisać biznesplanu jeśli nie starasz się o dotację lub kredyt,
  2. co zamiast biznesplanu,
  3. z czego składa się biznesplan,
  4. jak napisać biznesplan, aby dostać pieniądze na biznes,
  5. jak poradzić sobie z pisanie biznesplanu.
Co to jest biznesplan? Jak sama nazwa wskazuje, jest to plan biznesu, z angielskiego business plan. Biznesplan jest dokumentem sporządzanym przez przedsiębiorcę, w celu sprawdzenia opłacalności planowanego przedsięwzięcia gospodarczego. W biznesplanie znajdują się m.in. charakterystyka działalności i plan finansowy.

Z czego składa się biznesplan?

Wskażę Ci punkty, z których powinien składać się biznesplan według Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Ów wzór jest promowany przez polski rząd, a więc jest najlepszy do banku, urzędu pracy itp. Zatem po kolei, co powinno znaleźć się w biznesplanie.

1. Pismo przewodnie biznesplanu

Biznesplan powinien zaczynać się od pisma przewodniego. Jest to niejako streszczenie biznesplanu, dlatego warto je napisać na sam koniec. Jeśli napiszesz na 2 strony A4 to będzie w zupełności wystarczające. Co powinno znaleźć się w piśmie przewodnim? Przede wszystkim argumenty „za” Twoim biznesem. Masz w tym piśmie przekonać ludzi (a także siebie), że biznes Ci się powiedzie. Plan streszczenia może być taki:

  • nazwa firmy i Twoje dane osobowe,
  • cel, w jakim napisałeś biznesplan,
  • historia projektu, czyli jak powstał pomysł na biznes,
  • wizja, czyli wskazanie w jaki sposób Twoja firma będzie się rozwijała,
  • streszczenie produktu lub usług świadczonych przez firmę, z pokazaniem korzyści dla odbiorców,
  • krótkie przedstawienie kosztów, przychodów i zysków, jakie będzie osiągała firma,
  • jeśli starasz się o dotację lub kredyt – plan wydatkowania otrzymanych środków.

Jeśli starasz się dotację lub kredyt, to pismo przewodnie jest obowiązkowe. Gdy piszesz biznesplan tylko dla siebie, to ten punkt możesz pominąć.

2. Strona tytułowa

Na stronie tytułowej musisz zawrzeć tytuł biznesplanu, np. Biznesplan Zakładu Pogrzebowego „Magnolia”. Powinny znaleźć się tam również Twój adres i nr telefonu oraz data ukończenia planu. W lewym górnym rogu życzą sobie umieszczenia wersji planu, np. „wersja 1.0” a w stopce nazwy firmy. Oczywiście biznesplan ma mieć ponumerowane strony.

Jeśli Twój biznesplan ma być pismem urzędowym – zachowaj ład i porządek. Pisząc biznesplan dla własnych celów nie ma sensu zajmować się takimi pierdołami.

3. Streszczenie projektu

Streszczenie powinno zapoznać urzędników/inwestorów z Twoim biznesplanem. Musisz ich tutaj zainteresować i zachęcić do zapoznania się z całym dokumentem. W streszczeniu napisz o:

  • celu sporządzenia biznesplanu i opisz spodziewane korzyści,
  • wysokości środków finansowych potrzebnych do osiągnięcia celu,
  • krótko opisz produkt i rynek,
  • projekcje finansowe na 3-5 lat naprzód,
  • opis kadry menedżerskiej lub po prostu opisz siebie.

W napisaniu pisma przewodniego biznesplanu pomogą Ci pytania, które warto sobie zadać:

  • W jakim celu piszę biznesplan?
  • Skąd wziąłem pomysł na biznes?
  • Co wskazuje na to, że biznes się powiedzie?
  • Jakie posiadam doświadczenie i kwalifikacje do prowadzenia tego biznesu?
  • Gdzie będzie moja firma za rok, 3 lata, 5 lat, 10 lat, gdy wszystko pójdzie zgodnie z planem?
  • Jak będzie wyglądał mój produkt i czym będzie się wyróżniał spośród konkurencji?
  • Kiedy firma zacznie osiągać zyski?
  • W jaki sposób będę reklamował moją działalność?
  • Skąd wezmę pieniądze, gdy coś pójdzie nie tak?

To jest punkt, w którym powinieneś zainteresować inwestorów i urzędników. Zakładasz zakład pogrzebowy? To napisz, że za 3 lata planujesz ich mieć sześć w trzech różnych miastach. Napisz, że od zawsze fascynujesz się branżą funeralną, a po liceum gdy Twoi znajomi jeździli na wakacje, Ty pełen pasji pomagałeś grabarzowi kopać doły.

Opisując produkt, pisz o najnowszym zdobyczach techniki i myśli funeralnej. Opisując rynek napisz o dużym potencjale i starzejącym się społeczeństwie, klientów na pewno nie zabraknie.

Przesadziłem, ale celowo. Tak właśnie pisze się biznesplan pod urzędników. Lejesz wodę stosując branżowy język i wskazujesz na same plusy. Masz napisać swoją historię w ujęciu branży, którą chcesz się zająć. Ten, kto czyta streszczenie musi się Twoim pomysłem zainteresować i poczuć, że TAK! JEGO POMYSŁ MA PRZYSZŁOŚĆ, A ON JEST DO TEGO STWORZONY!

Pisząc baw się dobrze. Wiesz przecież, że jesteś dobry w tym co chcesz robić. Potrzebujesz tylko pieniędzy na start :)

4. Spis treści

W tym miejscu umieszczasz spis rozdziałów i podrozdziałów biznesplanu. Spis treści biznesplanu powinien wyglądać w następujący sposób:

spis treści biznesplan
Jak widzisz po spisie treści, przed Tobą sporo pracy! Napracujesz się pisząc elaborat, a po zaoferowaniu produktu może się okazać, że rynek go nie przyjmie. Powyższe punkty są ważne, ale nie są konieczne aby sprawdzić, czy Twój produkt/usługa będzie się sprzedawać! Dlatego tak bardzo namawiam to przetestowania biznesu.

Jeśli nie starasz się o dotację lub kredyt, to polecam ograniczyć się do punktów 3, 4 i 5. Plan sprzedaży i marketingu i plan finansowy będą wystarczające, aby ruszyć z testowaniem.

Biznesplan właściwy

Na pytanie jak napisać biznesplan odpowiedzi jest co najmniej kilka. Ja przedstawiam odpowiedź zgodną z założeniami Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości. Mamy już za sobą:

  • pismo przewodnie (1 strona A4),
  • stronę tytułową,
  • streszczenie biznesplanu (2 strony A4),
  • spis treści.

Przechodzimy do pisania właściwego, szczegółowego biznesplanu. Prawdziwa praca rozpocznie się teraz.

1. Firma i branża (charakterystyka przedsięwzięcia)

Zaczynamy od scharakteryzowania firmy. Jest to część opisowa, w której warto ująć takie aspekty działalności jak historia firmy, wizja i misja oraz opis branży.

1a. Historia i obecna sytuacja firmy

Na pierwszy ogień idzie historia i obecna sytuacja firmy. Opisz tutaj krótko historię Twojej firmy i jej obecny status. Uwaga: ten punkt dotyczy istniejącej firmy. Jeśli zakładasz nowy interes, to zacznij od podpunktu drugiego, lub napisz tutaj to, co już udało Ci się zrobić. Być może posiadasz lokum, doświadczenie w pracy zawodowej w branży? Wszystko to opisz.

1b. Wizja, misja i cele do osiągnięcia

Drugi podpunkt to wizja, misja i cele do osiągnięcia:

  • Wizja firmy – określa jak Twój biznes będzie wyglądał w przyszłości, gdy wszystko co sobie założysz powiedzie się. „W 2020 roku zakład pogrzebowy Magnolia będzie najczęściej wybieranym zakładem pogrzebowym w Polsce.”
  • Misja firmy – dotyczy przyszłości, wyznacza jednak konkretny kierunek rozwoju. Opisz w jaki sposób będziesz dążył do zrealizowania wizji. Musi być tak sformułowana, aby jej realizacja była możliwa. Nie może być jednak zbyt szczegółowa, aby nie utrudniała teraźniejszych zmian. „Aktywnie uczestniczyć w życiu największych parafii,  oferować pełny wachlarz usług, być widocznym w Internecie”.
  • Cele do osiągnięcia – opisz co Twoja firma zamierza osiągnąć w ciągu 3-5 lat. Cele mają być drogowskazami dla zrealizowania misji, a ich osiągnięcie znakiem że firma podąża w dobrym kierunku. Powinny być mierzalne. „Do końca 2017 roku strona zakładu w TOP 10 wyszukiwarki Google. Do końca 2017 roku nawiązanie współpracy i sponsoring 5 największych parafii województwa podkarpackiego.”

1c. Charakterystyka branży

Trzeci podpunkt to charakterystyka branży. Opisz w tym miejscu swoich konkurentów, podaj ich wielkości sprzedaży i odnieś do całej branży. Ponadto opisz swój produkt. Jakie potrzeby spełnia, dobre i słabe strony, cechy które pozwolą przewyższyć konkurencje.

1d. Analiza strategiczna SWOT

Czwarty podpunkt to analiza strategiczna SWOT. Temat przerabiany począwszy od lekcji przedsiębiorczości w szkole średniej aż po studia. Należy tutaj podać silne i słabe strony firmy, oraz szanse i zagrożenia płynące z zewnątrz. Na końcu należy opisać pozycję strategiczną firmy. Pozycja strategiczna to wynik oddziaływania słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń na możliwość powodzenia celów firmy.

2. Inwestycje

Punkt istotny wyłącznie w momencie starania się o finansowanie zewnętrzne.

2a. Zakres inwestycji

Pierwszy podpunkt to zakres inwestycji. Musisz scharakteryzować tutaj planowaną inwestycję. Opisać na co wydasz pieniądze. Określ procentowo, na co wydasz całą kwotę, którą będziesz dysponował.

2b. Źródła finansowania

Drugi podpunkt to źródła finansowania, czyli określenie ile własnych pieniędzy wydasz na inwestycję a ile potrzebujesz z zewnątrz. Rozważ tutaj możliwość kredytu, leasingu, pożyczki, dotacji i dzierżawy.

3. Plan sprzedaży i marketingu

3a. Opis produktu lub usługi

Pierwszy podpunkt do opisania to oferowany produkt lub usługa. W tym miejscu musisz wskazać na unikalne cechy produktu lub usługi, napisać na jakim etapie rozwoju jest produkt i dołączyć fotografię (o ile to możliwe). Opisz swój produkt najdokładniej jak potrafisz. Pomogą Ci w tym pytania, które warto sobie zadać:

  • jak nazywa się produkt/usługa?
  • Jakie posiada cechy fizyczne (wielkość, kolor, waga)?
  • W jaki sposób działa i w czym pomaga?
  • Jakie zalety posiada produkt/usługa?
  • Ile będzie kosztował odbiorcę końcowego?
  • Ile wyniesie Cię jego wytworzenie, świadczenie?

3b. Analiza rynku

Drugi podpunkt to analiza rynku. W omawianym wzorcu PFP napisano, że analiza rynku ma „przekonać odbiorców biznesplanu że rozumiesz rynek i będziesz w stanie konkurować produktem”. Jest to idealne zobrazowanie, w jakim celu pisze się biznesplan.

Analiza rynku jest bardzo potrzebna, ale nie wykonuje się jej po to, aby kogoś przekonać, ale po to, aby dowiedzieć się czy Twój biznes ma sens! Tymczasem w biznesplanie nawet jeśli po analizie okaże się, że Twój biznes sensu nie ma, to wystarczy tę analizę dobrze ubrać w słowa i jest szansa, że urzędnicy ją „kupią”.




Rynek analizujesz sprawdzając dane GUS-u, newsy portali branżowych, szukając w internecie informacji o Twoich konkurentach i wychodząc w teren. W terenie rozmawiasz z potencjalnymi klientami, badasz ich opinie i zapotrzebowanie na Twój produkt.

Zawrzyj w tym podpunkcie takie aspekty jak:

  • rynek docelowy i klienci docelowi,
  • wielkość rynku i trendy,
  • konkurenci,
  • prognoza sprzedaży i udziału w rynku.

Prognozę na najbliższy rok zaprezentuj w tabelce w układzie miesięcznym. Opisz założenia jakie przyjąłeś opracowując prognozę, czyli uzasadnij skąd wziąłeś sprzedaż trumien na poziomie 50 miesięcznie, a nie na przykład 10.

3c. Strategia marketingowa

Trzeci podpunkt to strategia marketingowa. Jest to jeden z najważniejszych punktów w całym biznesplanie. Tutaj określisz przedstawienie produktu, jego cenę, sposoby dotarcia do klienta. Podstawowe pytanie brzmi: co musisz zrobić aby osiągnąć planowaną sprzedaż? Żeby na to pytanie odpowiedzieć, musisz znać planowaną sprzedaż. W jej ustaleniu pomoże określenie celów marketingowych:

  • jak będzie zmieniał się produkt na przestrzeni roku, 3, 5 lat?
  • jaka wartość sprzedaży będzie konieczna, aby dobrze prosperować za rok, 3, 5 lat?
  • jaka będzie rozpoznawalność firmy/produktu za rok, 3, 5 lat?

Gdy znasz już swoje cele, możesz określać sposoby ich osiągnięcia. W tym celu określ strategie marketingowe:

  1. Strategia produktu – co będzie wyróżniało produkt spośród innych oferowanych na rynku? Jakie niezaspokojone potrzeby będzie spełniał?
  2. Strategia cen – w jaki sposób będziesz kształtował cenę produktu? Czy będzie to na podstawie cen oferowanych przez konkurencję? Zrobisz ceny wyższe i będziesz pozycjonował się na jakości, czy może niższe i pójdziesz na ilość?
  3. Strategia dystrybucji – gdzie będziesz oferował produkt/usługę? Otwierając lokal gastronomiczny będziesz sprzedawał tylko na miejscu, czy pójdziesz w dostawę do domu? Czy w związku z tym skorzystasz z samochodu, roweru a może outscorcingu?
  4. Strategia promocji – w jaki sposób będziesz reklamował swój biznes? Wykorzystasz reklamę outdoorową, internet a może radio? Kiedy to zrobisz, w jakich mediach i ile to będzie kosztowało?

Pomocne w napisaniu strategii marketingowej będą poniższe pytania:

  • przez jakie kanały będzie odbywała się sprzedaż?
  • w jakim czasie i miejscu produkt będzie dostępny dla klientów?
  • gdzie będę magazynował produkty i w jaki sposób dostarczę je klientom?
  • w jaki sposób ustalę cenę produktu?
  • jakie działania podejmę, aby zareklamować produkt/usługę?

Strategia marketingowa to ważny element biznesplanu. Wybór odpowiednich sposobów promocji to ważne zadanie na każdym etapie prowadzenia biznesu.

4.Plan zarządzania i działania

4a. Opis działalności

Pierwszy podpunkt to opis działalności. Opisz tutaj lokalizację, maszyny i wyposażenie konieczne do prowadzenia firmy, kapitał ludzki, wymogi formalno-prawne oraz plan i koszty produkcji. Zwłaszcza ta ostatnia sprawa jest ważna, aby zbadać jaka wartość sprzedaży jest konieczna by pokryć koszty.

4b. Zarządzanie firmą

Drugi podpunkt mówi o zarządzaniu firmą. Napisz kto jest i za co odpowiedzialny i jakie ma kwalifikacje. W załączniku warto dołączyć CV. Tutaj jest również miejsce na wymienienie Twoich kontrahentów, w tym osób z którymi współpracujesz: księgowość, pomoc prawna, usługi bankowe i inne.

W kwestii księgowości możesz rozważyć nawiązanie współpracy z internetowym biurem rachunkowym TAX Care. W pakiecie z księgowością oferują dużo innych usług. Oferty księgowości internetowej znajdziesz na podstronie narzędzia dla przedsiębiorcy (patrz menu główne). Możesz też wybrać księgowego stacjonarnie i skorzystać z inFakt – narzędzia do wystawiania faktur i rachunków online.

4c. Harmonogram działań

Ostatni podpunkt to harmonogram działań. Spisz wszystkie czynności, jakie należy wykonać w związku z realizacją przedsięwzięcia uwzględniając termin rozpoczęcia, czas trwania i termin zakończenia. Pierwszy rok w ujęciu miesięcznym, kolejne – w kwartalnym.

5.Plan finansowy

Bez wątpienia plan finansowy jest najważniejszą częścią biznesplanu. Biznesplan bez planu finansowego nie istnieje. Koniecznie opisz w tym miejscu koszty i przychody firmy, umiejscowione w czasie. Jest to dokument istotny dla potencjalnych inwestorów, ale przede wszystkim dla Ciebie. Na jego podstawie przekonasz się, czy Twój biznes ma szanse powodzenia.

5a. Nakłady inwestycyjne i źródła finansowania

Pierwszy podpunkt to nakłady inwestycyjne i źródła finansowania. Robisz tabelkę w której zapisujesz w układzie miesięcznym co i kiedy kupisz. Pod nią podajesz źródła finansowania, np. kredyt, dotacja – także w układzie miesięcznym z kwotą i terminem. Jest to w zasadzie powtórzenie punktu 2, z tym wyjątkiem, że nie możesz go pominąć.

5b. Dane finansowe

Drugi punkt to aktualne dane finansowe. Dotyczy tylko istniejących firm. Należy w tym punkcie dołączyć sprawozdanie finansowe.

5c. Prognozy finansowe

Trzeci punkt to prognozy finansowe. Na podstawie wykonanej dwa punkty wyżej analizy rynku a także opisu kosztów działalności, musisz podłożyć te dane pod wskaźniki i sprawdzić jak sobie poradzą. W tym celu możesz sporządzić:

  1. rachunek zysków i strat –  musisz oprzeć o prognozowaną wielkość sprzedaży i kosztów w ujęciu miesięcznym,
  2. Przepływy pieniężne (cash flow) – pokazują wszystkie uzyskiwane wpływy (prognozowane rzecz jasna) i ponoszone wydatki (surowce, produkty, usługi, media) w danym czasie.
  3. Bilans – określasz aktywa (urządzenia, zapasy, wyposażenie, gotówka) i ich wysokość, potrzebne do prowadzenia biznesu. A także pasywa, czyli sposób w jaki je sfinansujesz (kredyt, pożyczka, dotacja, środki własne, zobowiązania u dostawców, leasing itp.). Bilans określi kondycję finansową firmy.
  4. Punkt rentowności BEP – określa, jaki musi być poziom sprzedaży aby pokryć wszystkie koszty. Czyli ile musisz sprzedać aby „wyjść na zero”.
  5. Analiza wskaźnikowa – wskaźniki są często analizowane przez banki udzielające kredytów. Pod wskaźniki podkłada się dane z rachunku zysków i strat oraz z bilansu. Mogą to być wskaźniki płynności finansowej (wskaźnik płynności bieżącej), sprawności działania (wskaźnik rotacji zasobów, wskaźnik rotacji zobowiązań), rentowności (wskaźnik rentowności brutto) i zadłużenia (wskaźnik zadłużenia kapitału własnego).
  6. Ocena efektywności – tylko dla inwestycji. Obliczenia NPV (wartość zaktualizowana netto) i IRR (wewnętrzna stopa zwrotu) wykonuje się w Excelu, gdzie są dostępne te funkcje.

Pytania, które warto sobie zadań na etapie podsumowania planu finansowego:

  • kto i jak będzie kontrolował jakość w firmie,
  • w jaki sposób będą wystawiane faktury (polecam program Fakturownia),
  • kto, kiedy i w jaki sposób będzie składał zamówienia,
  • kiedy będę badał sprawozdania finansowe.

Nie zmyślaj w planie finansowym. Stworzenie fantazji świetnego biznesu odbije się czkawką, rzeczywistość szybko weryfikuje zbyt optymistyczne plany. Plan finansowy musi być napisany rzetelnie i jak najbardziej zgodnie z przeprowadzonymi badaniami. Oszacowanie wartości sprzedaży to najważniejszy etap przy budowie planu finansowego.

6.Podsumowanie i ocena ryzyka

Pisząc wprost, jest to miejsce na lanie wody przed inwestorami lub urzędnikami. Podsumowujesz biznesplan pisząc, że Twoje założenia biznesowe bardzo dobrze rokują. Przeprowadzone badania potwierdzają, że istnieje duże zapotrzebowanie na Twój produkt. Z kolei wyliczenia dają realny obraz tego, że biznes się opłaci, a Ty już za rok wykażesz zyski. W skrócie, że jesteś skazany na sukces ;-)

7.Załączniki

Zamieść tutaj harmonogram, badania rynku, CV i ew. fotografie lub grafiki. Szczególnie istotny jest harmonogram, który powinien być klamrą całego biznesplanu. Zamieść w nim terminy rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych prac: remontów, wyposażenia, tworzenia, dystrybucji.

Jak napisać biznesplan gwarantujący sukces – Garrett Sutton

jak napisać biznesplan gwarantujący sukces

Przygotuj biznesplan, który inni zechcą przeczytać a potem zainwestują w Twój biznes.

Zobacz w księgarni

 

Topowa książka w temacie pisania biznesplanu pod inwestorów i tak zwanych „Aniołów Biznesu”. Zebrała bardzo dobre opinie czytelników, którzy znaleźli w niej ogromną dawkę wiedzy i praktycznych rad.

Jak poradzić sobie z pisaniem biznesplanu?

Broń Boże nie pisz biznesplanu na papierze! No chyba, że używasz kalki ;) O wiele łatwiej jest poprawiać biznesplan pisany na komputerze. Ja bardzo lubię pisać na brudno, odręcznie, zamiast wlepiać oczy w monitor. Nie mniej potem trzeba obowiązkowo przenieść treść do Dokumentu na komputerze.

Biznesplan warto pisać ciągle, bez przerw. Niech to będzie Twoje zapoznanie się z tematem, branżą, usystematyzowanie wiedzy i zapisanie jej na papierze. Pamiętaj, że o wiele łatwiej prowadzi się biznes, gdy masz jakiś punkt odniesienia – harmonogram, wizję, misję i cele. Przed założeniem firmy przeczytaj artykuł o koncie FIRMA TO JA w Idea Banku, gdzie znajdziesz mnóstwo ciekawych rozwiązań.

idea bank konto firmowe

Dlaczego nie warto pisać biznesplanu?

Firma ma produkować produkty lub świadczyć usługi, na które jest zapotrzebowanie w społeczeństwie. Jeśli nie ma nabywców, to bez względu na treść biznesplanu, Twoja firma padnie.

Dawniej osoby, które znajdowały niezaspokojoną potrzebę, nie pisali żadnego biznesplanu, tylko tę potrzebę realizowali. Jeśli zapotrzebowanie spadło lub poziom usług okazał się marny, to taka osoba znajdowała sobie inne zajęcie. Tak długo TESTOWAŁA biznes, aż w końcu znalazła swoją niszę. Dlaczego o tym piszę? Ponieważ są alternatywy dla wielostronicowego i rozbudowanego biznesplanu.

Co zamiast biznesplanu?

Alternatywą dla rozbudowanego Biznesplanu jest prosty Test-biznes. Czyli przetestowanie pomysłu w warunkach rynkowych. Testowanie jest zalecane przede wszystkim biznesom internetowym, ale pojawiają się coraz to nowe narzędzia które można wykorzystać do testowania każdego rodzaju biznesu.

1. Metoda Lean startup

Amerykańska metoda testowania biznesu to ostatni „krzyk mody”. Przynajmniej w Polsce, bo a zachodzie rozpowszechniana od 2008 roku. Metoda Lean Startup idealnie sprawdzi się zamiast biznesplanu. Oparta na eksperymentowaniu z produktem/usługą. Tworzy się tzw. MVP, czyli produkt o minimalnej funkcjonalności gotowy do wejścia na rynek.

Na przykład zamiast tworzyć sklep internetowy z obuwiem i kupować całe zatowarowanie, udajesz się do sklepu stacjonarnego. Robisz zdjęcia butów, umieszczasz na stronie i sprawdzasz jaki jest popyt. Jak się sprzeda – kupujesz buty w sklepie i wysyłasz kupującemu. Cel jest taki, aby eksperymentować z produktem i przetestować zapotrzebowanie bez konieczności ponoszenia ogromnych kosztów początkowych.

Więcej o Lean Startup: jeśli temat Cię zainteresował to polecam nabyć książki Metoda Running Lean i Metoda Lean Startup.

2. Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości

Inkubatory Przedsiębiorczości są idealne do testowania biznesu, gdy nie wiesz czy opłaca się zakładać firmę. Na pewno się nie opłaca, dopóki nie wiesz czy będziesz miał nabywców na swoje produkty/usługi.

3. Działalność nierejestrowana

To póki co najlepszy sposób sprawdzenia, czy biznes okaże się sukcesem. Państwo polskie poszło po rozum do głowy i wprowadziło tzw. działalność nierejestrowaną. Oczywiście ma wiele ograniczeń, ale przynajmniej możesz przetestować biznes bez obawy o Urząd Skarbowy, ZUS i inne państwowe kontrole. Z tematem działalności nierejestrowej zapoznasz się w artykule o prowadzeniu działalności bez zakładania firmy.

Biznesplan do banku, urzędu pracy i innych instytucji

Urzędnicy nie mają zielonego pojęcia o biznesie, dlatego dobrze napisany biznesplan pozwoli Ci otrzymać pieniądze na takie cuda, jak budowanie domków z piasku czy portal internetowy dla kotów. Dla urzędnika liczby odgrywają najmniejszą rolę i bynajmniej nie jest to moja opinia, ale wniosek po analizie starania się o dotacje z Urzędu Pracy.

Średnie pojęcie o biznesie mają również pracownicy banków, ale oni przynajmniej operują na liczbach. Jeśli wskaźnik opłacalności będzie korzystny, to Twój biznesplan wygra i otrzymasz kredyt na inwestycję lub rozpoczęcie działalności.

Jeśli jeszcze nie masz firmy, a chcesz wziąć kredyt przed założeniem działalności, to skorzystaj z oferty BGŻ BNP Paribas. Doradca zupełnie za darmo przedstawia ofertę kredytu na otwarcie działalności. Aby złożyć zapytanie, przejdź na stronę BGŻ i wypełnij formularz kontaktowy (imię i nazwisko, nr tel i e-mail). Uzyskanie informacji zwrotnej jest bezpłatne.


Biznesplan możesz napisać samemu lub skorzystać z usług profesjonalistów. Druga opcja wiąże się oczywiście z kosztami, ale masz wówczas większą szansę, że biznesplan zostanie przyjęty przez urzędników. Jeśli szukasz specjalisty, który pomoże Ci w pisaniu biznesplanu, napisz na kontakt[at]managero.pl. Ceny zaczynają się od 800 zł.

Łukasz LUK Chrząszcz

Wolnościowiec, bloger, radny Miasta Wodzisław Śl. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Właściciel kilku portali internetowych. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie biznesu. Więcej ->
Łukasz LUK Chrząszcz

5
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
PatrykLukFocusStałaBywalczyni Recent comment authors
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
StałaBywalczyni
Gość
StałaBywalczyni

Ciekawe spojrzenie szczerze to pierwszy raz słyszę o tej metodzie lean startup. Dzięki za polecenie zapoznam sie z książką i czekam na Twój artykuł na ten temat.

Luk
Gość

Na pewno się doczekasz :)

Focus
Gość

Ja tam z biznesplanu nie korzystałem. Dla swojej małej działalności nie musiałem. Owszem, nawet chcąc przekonać innych nie da się tego zrobić wyliczeniami, bo ludzkie zachowanie i czynniki zewnętrzne nie są do przewidzenia.

Luk
Gość

Nie ma takiego obowiązku, ale w niektórych wypadkach może pomóc.

Patryk
Gość
Patryk

Hm, moim zdaniem każdy przyszły przedsiębiorca powinien mieć własny ułożony i zaplanowany biznesplan :) Tu nie chodzi, czy coś jest obowiązkowe, czy nie. Każda działalność wymaga przemyślenia, zaplanowania i oceny ryzyka, czy nasza firma będzie dobrze funkcjonować i zarabiać. Nie można robić pochopnych decyzji. Podobnie jest z BHP, że oceniamy ryzyko zawodowe i co należy zrobić, by zmniejszyć ilość wypadków. Podobnie jest z HACCP. Założenie restauracji musi być przemyślane i zaplanowane. Jeżeli nie robimy to w sposób przemyślany to forma zbankrutuje. Są takie osoby, gdzie założą jedną działalność, zamykają, zakładają drugą, znowu zamykają itd. To efekt nieprzemyślenia tego, co robimy.… Czytaj więcej »