Podpis kwalifikowany – ile kosztuje i jak go uzyskać?

jak uzyskać podpis kwalifikowany

Jak uzyskać podpis kwalifikowany do podpisywania dokumentów online? Zobacz ile kosztuje i jak krok po kroku uzyskać podpis elektroniczny.

Jesteś zainteresowany wyrobieniem podpisu kwalifikowanego? Nie wiesz jednak, jak to zrobić? A może liczysz na wskazówki, które ułatwią Ci zadanie i przy okazji podpowiedzą Ci, na jakie koszty musisz się szykować?

Co to jest podpis kwalifikowany – podpis elektroniczny, który ma taką samą moc prawną jak odręcznie złożona sygnatura. Niektóre dokumenty, wnioski, czy urzędowe pisma wymagają podpisu. Aby usprawnić cały proces i zaoszczędzić czas na wizyty w urzędzie wprowadzono podpis kwalifikowany. Cała procedura przebiega w bezpieczny sposób i nie trzeba martwić się o to, że ktoś wykorzysta podpis kwalifikowany.
Spis treści:

    1. Do czego służy podpis kwalifikowany
    2. Jak działa podpis elektroniczny
    3. Kwalifikowany podpis elektroniczny a profil zaufany
    4. Jak uzyskać podpis kwalifikowany
    5. Ile kosztuje podpis kwalifikowany

DO CZEGO SŁUŻY PODPIS KWALIFIKOWANY?

Do czego dokładnie przydaje się podpis elektroniczny? Co możesz załatwić z jego pomocą? Okazuje się, że podpis kwalifikowany daje sporo możliwości. Pierwszą z nich jest możliwość podpisania i złożenia deklaracji w systemie Płatnik. To jednak dopiero początek. Będziesz mógł uwierzytelnić swoją tożsamość na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS), czy złożyć pismo przez platformę ePUAP.

Dodatkowo ułatwisz sobie składanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną do urzędów skarbowych, podpisywanie sprawozdań finansowych w KRS, czy nawet podpisywanie Jednolitych Plików Kontrolnych (JPK). Oczywiście to nie wszystko, ponieważ podpis elektroniczny ułatwi również podpisywanie umów zdalnie, czy nawet branie udziału w aukcjach na elektronicznych platformach przetargowych.

Dodatkowo nie będzie problemów z potwierdzeniem dokumentów przesyłanych do GIIF (Generalny Inspektor Informacji Finansowej).

Dzięki podpisowi elektronicznemu złożysz w błyskawiczny sposób wniosek do KRS-u, w tym m.in.:

Nawet faktury elektroniczne będziesz mógł przesyłać w wygodny sposób, podobnie zresztą jak Jednolite Europejskie Dokumenty Zamówienia (w skrócie JEDZ). Możliwe, że w niedługim czasie osoby korzystające z podpisów kwalifikowanych uzyskają możliwość zawierania kredytów m.in. na otwarcie firmy bez konieczności wizyty w banku. Prace nad implementacją trwają, więc widać, że posiadanie takiego podpisu może okazać się przydatne.

JAK DZIAŁA KWALIFIKOWANY PODPIS ELEKTRONICZNY?

Podpis kwalifikowany opiera się na certyfikatach, karcie oraz urządzeniu czytającym. Pełny zestaw składający się na podpis elektroniczny to certyfikaty potwierdzające podpis. Dzielą się one na wewnętrzne i zewnętrzne. Certyfikat wewnętrzny zawiera informacje o właścicielu podpisu, zaś certyfikat zewnętrzny zawiera informacje o autentyczności podpisu.

Warto przy tym wspomnieć, że wszystkie dane zakodowane są na specjalnej karcie kryptograficznej, która swoim wyglądem przypomina kartę płatniczą.

Jeśli będziesz chcieć złożyć swój podpis pod dokumentem, to wystarczy kartę umieścić w urządzeniu dekodującym, które następnie przesyła informacje do programu podpisującego. Mimo swojej złożoności, cały proces parafowania nie trwa więcej niż minutę, a ty w bezpieczny sposób możesz złożyć swój podpis kwalifikowany.

KWALIFIKOWANY PODPIS ELEKTRONICZNY A PROFIL ZAUFANY

jak założyć profil zaufany
Podpis kwalifikowany a profil zaufany

Przy okazji warto poruszyć jeszcze jedną kwestię, a mianowicie tą, która dotyczy kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz profilu zaufania. Wiele osób sądzi, że mamy do czynienia z tą samą usługą, ale w rzeczywistości tak nie jest. Profil zaufany dostępny jest nieodpłatnie dla każdego obywatela, który ma PESEL.

Można go założyć za pośrednictwem bankowości internetowej, czy nawet w punkcie potwierdzającym. Najczęściej wykorzystuje się go do kontaktów z administracją państwową, składania wniosków, czy nawet do załatwiania spraw w różnego typu urzędach. Z kolei podpis kwalifikowany to po prostu podpis elektroniczny, czyli coś, co składamy na dokumencie i sprawiamy, że staje się uwierzytelniony.

JAK UZYSKAĆ PODPIS KWALIFIKOWANY?

Co w takim razie musisz zrobić, aby uzyskać podpis kwalifikowany? Jakie kroki czekają, gdy zdecydujesz się na wyrobienie podpisu elektronicznego?

Przede wszystkim należy znaleźć firmę, która oferuje tego typu usługi. Na pierwszy rzut oka może to się wydawać dość problematyczne, ale warto wspomnieć, że usługę aktualnie oferuje tylko kilka firm. Wśród nich możemy wyróżnić między innymi:

  1. Kwalifikowane Centrum Dostawcy Kluczy CenCert,
  2. EuroCert,
  3. Krajową Izbę Rozliczeniową,
  4. Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych,
  5. Powszechne Centrum Certyfikacji Certum.

Wybór oczywiście należy do Ciebie, podobnie zresztą jak i proces zakupu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Niektóre firmy wymagają osobistej wizyty w siedzibie firmy, ale wśród nich nie brakuje również takich, które dają możliwość zakupu przez Internet. Warto wiedzieć, że w takich przypadkach konieczne będzie posiadanie profilu zaufanego, ponieważ tylko w ten sposób będziemy mogli potwierdzić swoją tożsamość i podpisać umowę z firmą.

Po podpisaniu umowy z dostawcą usługi, otrzymasz specjalną kartę kryptograficzną, na której zapisany będzie certyfikat kwalifikowany. Będzie tam również czytnik kart podłączany do komputera oraz oprogramowanie, które należy zainstalować na komputerze. Zarówno czytnik, jak i oprogramowanie może być wręczone osobiście lub zostanie przesłane pod wskazany adres. Do autoryzacji bardzo często bywa wykorzystywana aplikacja mobilna, którą należy zainstalować na swoim smartfonie.

Gdy już będziesz w posiadaniu oprogramowania, to trzeba je zainstalować na komputerze stacjonarnym lub laptopie biznesowym. Następnym krokiem będzie podpięcie do komputera/laptopa czytnika kryptograficznego (należy to zrobić przez port USB). Po uruchomieniu programu należy wskazać dokument, który chcesz podpisać elektronicznie i zatwierdzić swoje działania podając PIN.

W tym miejscu warto wspomnieć o zalecaniach Ministerstwa Rozwoju. Zgodnie z ich wskazówkami raz podpisanego dokumentu nie należy otwierać ponownie, bo może to spowodować błędy. Za to bez problemu możesz go wysłać do odpowiedniego urzędu, do współpracowników, klientów, czy nawet pracowników.

ILE KOSZTUJE PODPIS KWALIFIKOWANY?

Ile kosztuje podpis kwalifikowany
Ile kosztuje podpis kwalifikowany?

Niestety każdy, kto zdecyduje się na podpis elektroniczny musi liczyć się z tym, że nie będzie on bezpłatny, jak w przypadku możliwości założenia profilu zaufanego.

Na jakie zatem koszty musisz się szykować? Ile zapłacisz za kwalifikowany podpis? To już nie jest takie pewne, ponieważ koszty zależą od kilku aspektów. Najważniejszy będzie oczywiście wybór dostawcy, z którego usług zdecydujesz się skorzystać.

Poza tym usługa oferowana jest w różnych pakietach, więc w zależności od tego, na jaki dokładnie się zdecydujesz, to takie koszty zostaną naliczone. Praktyka pokazuje, że najczęściej są to koszty rzędu 200 – 500 zł. Jeśli zdecydujesz się na kwalifikowany podpisy elektroniczny z certyfikatem, który będzie ważny rok, to musisz szykować się na wydatek około 300 zł brutto.

Dostępne są też podpisy kwalifikowane do użytku jednorazowego. W tym przypadku już koszty są o wiele niższe. Przykładowo w KIR jest to 18,45 zł. Co ważne, musisz liczyć się z tym, że certyfikat ważny jest przez określony czas i najczęściej jest to 15 minut.

PWPW oferuje dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-Dowód) z czytnikiem do e-Dowodu, który również może być wykorzystywany jako kwalifikowany podpis elektroniczny. Jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie, to trzeba liczyć się z kosztami rzędu ponad 400 zł. Przelew możesz wykonać ze swojego konta osobistego.

PODSUMOWANIE

Podpis kwalifikowany jest wykorzystywany najczęściej przez biznesmenów, polityków i urzędników. Za podpisem elektronicznym przemawia zdecydowanie wygoda, bezpieczeństwo i użyteczność. Cenowo o wiele lepiej opłaca się założenie Profilu Zaufanego.

Oceń artykuł
[Total: 1 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

2 thoughts on “Podpis kwalifikowany – ile kosztuje i jak go uzyskać?

  1. Potrzebuję 2x w roku użyć podpisu. Do PIT-11 i do CIT-8. Te deklaracje nie są potrzebne spółce tylko Ministerstwu Finansów. Dlaczego ja mam kupować i ponosić koszty podpisu dla wygody Ministerstwa. Uważam takie praktyki za próbę wyłudzenia i zmuszania do niekorzystnego rozporządzenia moim majątkiem. Podpis deklaracji podatkowych powinien być bezkosztowy. Poza tym jak rozliczyć zakup skoro nie został zakupiony w celu uzyskania przychodu?? Wysyłka deklaracji nie przynosi przychodu. Należy natychmiast zlikwidować ten twór zwany podpisem kwalifikowanym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *