Jak sprzedawać przez Internet legalnie?

jak sprzedawać przez internet legalnie

Chcesz sprzedawać przez internet swoje produkty, rękodzieło lub handlować zakupionym towarem? Zobacz, jak sprzedawać przez Internet legalnie.

Osoby przymierzające się do otworzenia działalności internetowej często martwią się o uwarunkowania prawne. Jako startujący przedsiębiorca rzeczywiście musisz zadbać o kilka najważniejszych aspektów. Jednak z całą pewnością nie są to kwestie, których należy się obawiać.

Wystarczy zaznajomić się z obowiązującymi przepisami, zapoznać się z opiniami innych przedsiębiorców lub zasięgnąć rady u specjalisty w dziedzinie e-commerce. W tym artykule zostaną omówione najważniejsze kwestie, na które powinieneś zwrócić uwagę jako początkujący sprzedawca w sieci.

Przejdź do wybranego tematu:

    1. Handel w Internecie a dyrektywa DAC7
    2. Sprzedaż przez Internet a podatek
    3. Jak legalnie sprzedawać przez internet?
    4. Jakie elementy prawne na stronie internetowej
    5. Prawo do odstąpienia od umowy
    6. RODO – czy jest się czego bać?
    7. Sklep internetowy a BDO
    8. Regulamin sklepu – na co zwrócić uwagę?
    9. Co można legalnie sprzedawać w Internecie

HANDEL W INTERNECIE A DYREKTYWA DAC7

Portale aukcyjne i ogłoszeniowe będą zobligowane do wysyłania Urzędowi Skarbowemu informacji o określonych transakcjach.

Transakcje, które mają być zgłaszane do fiskusa:

  1. Gdy wartość sprzedanych rzeczy przekroczy 2000 euro, niezależnie czy będzie to jednak rzecz, czy kilka.
  2. Kiedy na jednym portalu sprzeda się 30 rzeczy, bez względu na zarobek.

Wdrożenie tych przepisów, nazywanych często inwigilacyjnymi, wynika z dyrektywy unijnej DAC7. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy, która wdroży unijne przepisy w Polsce. Wprowadzane regulacje nie będą nakładały na użytkowników serwisów żadnych dodatkowych zobowiązań podatkowych. Po prostu należy mieć świadomość, że będzie o nich wiedziała skarbówka.

Póki co, na OLX możesz zaznaczyć opcję „nie udało się sprzedać”. Czy taki wybór pozostanie, czy będzie usunięty, przekonamy się już wkrótce.

Skąd takie przepisy?

Rada Unii Europejskiej tak tłumaczy wdrażanie inwigilujących przepisów:

„W ostatnich latach obserwuje się szybką transformację cyfrową gospodarki. Powoduje to coraz wyższą liczbę złożonych sytuacji związanych z oszustwami podatkowymi, uchylaniem się od opodatkowania i unikaniem opodatkowania. Transgraniczny wymiar usług oferowanych dzięki wykorzystywaniu operatorów platform przyczynił się do powstania złożonego środowiska, w którym egzekwowanie przepisów prawa podatkowego i zapewnienie ich przestrzegania może stanowić wyzwanie. Istnieje brak przestrzegania przepisów prawa podatkowego, a wartość niezgłoszonych dochodów jest znaczna.

Administracje podatkowe państw członkowskich nie mają wystarczających informacji, aby prawidłowo ocenić i kontrolować uzyskiwane w ich kraju dochody brutto z działalności komercyjnej wykonywanej za pośrednictwem platform cyfrowych. Jest to szczególnie problematyczne, jeżeli dochody lub podstawa opodatkowania przechodzą przez platformy cyfrowe ustanowione w innej jurysdykcji.

Polski rząd został zobligowany do wprowadzenia przepisów w Polsce. W tym celu powstał Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, którego proces legislacyjny możesz śledzić tutaj.

SPRZEDAŻ PRZEZ INTERNET A PODATEK

Wejście w życie przepisów z dyrektywy DAC7 nie zmienia wcześniejszych zasad, które nakładają obowiązek zapłacenie podatku za osiągnięcie dochodu ze sprzedaży rzeczy w internecie. Fiskus dostanie po prostu nowe narzędzie sprawdzające.

Jednym z przychodów, które masz obowiązek rozliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym PIT jest odpłatne zbycie rzeczy – jeżeli od dnia nabycia do dnia sprzedaży nie minęło pół roku. Nie ma znaczenia, czy daną rzecz sprzedasz osobiście, czy poprzez serwis aukcyjny lub ogłoszeniowy.

Jeżeli kupiłeś laptop za 2000 zł i do 6 miesięcy sprzedałeś go za np. 3000 zł, to należy w zeznaniu rocznym wykazać transakcję. Służby do tego pole „odpłatne zbycie rzeczy”.

odpłatne zbycie rzeczy dyrektywa unijna dac7
Odpłatne zbycie rzeczy określisz w programie do PIT

UWAGA! W takim przypadku możesz skorzystać ze wstępnie wypełnionego PIT-u i wysłać z naniesieniem zmian dotyczących dodatkowego przychodu.

JAK LEGALNIE SPRZEDAWAĆ PRZEZ INTERNET

Nie musisz zakładać firmy aby sprzedawać przez Internet. Wystarczy, że wartość sprzedaży będzie mniejsza niż 75% pensji minimalnej. A to wszystko dzięki działalności nierejestrowanej, którą możesz prowadzić legalnie.

Nie trzeba wypełniać żadnych dokumentów ani podań do Urzędu. Sprzedajesz do momentu, aż nie przekroczysz w danym miesiącu połowy płacy minimalnej. Należy jednak wystawiać rachunki i prowadzić ewidencję przychodów i kosztów (np. w Excelu). Więcej na ten temat przeczytasz w artykule o działalności nierejestrowanej.

Kasa fiskalna a sprzedaż przez Internet

Chcąc rozpocząć sprzedaż przez Internet, istnieje duża szansa, że będziesz musiał zakupić kasę fiskalną. Limit obrotów wynosi 20 tysięcy złotych, więc nie trudno go przekroczyć.

Przepisy ogólne stanowią, że jeśli posiadasz sklep stacjonarny i sklep internetowy, a Twój obrót przekroczy 20 tys. zł rocznie, to musisz posiadać kasę fiskalną. Z kolei jeśli sprzedajesz tylko przez Internet, to – przynajmniej teoretycznie – nie musisz mieć kasy. W takim przypadku zapłatę za towar musiałbyś przyjmować wyłącznie na konto bankowe.

Niestety, od powyższych zasad istnieje wiele wyjątków. Jeżeli w swoim sklepie umożliwisz odbiór osobisty, klient będzie mógł zapłacić gotówką lub sprzedajesz któryś z produktów wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – musisz mieć kasę fiskalną.

JAKIE ELEMENTY PRAWNE NA STRONIE INTERNETOWEJ

Każdy sklep internetowy wymaga opracowania kilku podstawowych dokumentów. Są to:

  • regulamin sklepu,
  • polityka prywatności,
  • cookies.

Tworzy się je nie tylko po to, aby sprostać wymaganiom, ale przede wszystkim dla swoich klientów. Twój klient musi czuć się bezpiecznie. Dobrze napisany regulamin sklepu pomaga chociażby w dokonaniu reklamacji wadliwego produktu.

Jeżeli masz w planach wdrożyć w sklepie płatności online, to powyższe dokumenty są obowiązkowe – łącznie z informację o wyborze firmy obsługującej szybkie płatności. Na stronie sklepu należy również dodać informacje o sposobach, kosztach i terminach wysyłek.

Strony internetowe gromadzą informacje na temat użytkowników. Są to tzw. ciasteczka, które zapisują się także na urządzeniu użytkownika. Za sprawą plików cookie, strona pamięta aktywności użytkownika i na tej podstawie jest w stanie zaproponować spersonalizowaną ofertę. Jednakże zgodnie z obowiązującymi przepisami, użytkownik musi najpierw udzielić zgody na korzystanie z plików cookie. To pierwszy warunek, który musi spełniać nasza strona firmowa.

Do tego dochodzi polityka prywatności, która w dużej mierze jest połączona z plikami cookies. Strona musi zatem zawierać stosowną informację, z której użytkownik może się dowiedzieć, jak pozyskujemy dane, jak są one przechowywane, kto jest ich administratorem, a także, do jakich celów są one wykorzystywane. Osoby rejestrujące się w sklepie wyrażają także zgodę na przetwarzanie informacji oraz ewentualne zgody marketingowe (tutaj użytkownik może nie wyrazić swojej zgody).

Ostatnią kwestią jest słynne i owiane złą sławą RODO, czyli Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Jest to rozporządzenie unijne, które weszło w życie w 2016 roku i nastręczyło nieco dodatkowych obowiązków posiadaczom sklepów oraz firm internetowych. Celem jest zapewnienie stosownej ochrony wszystkim użytkownikom sieci, którzy zgodnie z tym rozporządzeniem, mają prawo do tego, aby całkowicie „zniknąć” z przestrzeni cyfrowej.

PRAWO DO ODSTĄPIENIA OD UMOWY

Podczas dokonywania zakupów przez internet, konsument ma prawo do specjalnych uprawnień dotyczących odstąpienia od umowy. W ciągu 14 dni od otrzymania towaru klient ma prawo do zwrotu towaru i otrzymania pełnej ceny bez podawania przyczyny, pod warunkiem że towar nie został użyty, ale może być otwarty i wstępnie sprawdzony.

Jednakże, istnieją produkty, które nie podlegają zwrotowi, takie jak towary wyprodukowane na specjalne zamówienie, jak na przykład meble na wymiar, czy zapieczętowane towary, które po otwarciu opakowania nie nadają się do zwrotu z powodu ochrony zdrowia lub względów higienicznych, jak na przykład produkty lecznicze czy chusteczki nawilżane.

Jeśli przedsiębiorca nie poinformował klienta o prawie do odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po 12 miesiącach od upływu 14-dniowego okresu na odstąpienie od umowy. W przypadku poinformowania klienta o tym prawie przed upływem 12 miesięcy, klient ma 14 dni na odstąpienie od umowy.

RODO – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ?

RODO nakłada na sprzedawcę dodatkowe obowiązki związane z prawidłowym zbieraniem, przetwarzaniem i przechowywaniem danych osobowych. Zgodnie z rozporządzeniem, właściciel sklepu staje się administratorem tych danych i jest za nie odpowiedzialny. Co za tym idzie, ewentualny wyciek danych może oznaczać poważne problemy prawne i wysoką karę finansową.

Ważnym wymogiem, który gwarantuje działanie zgodne z przepisami RODO, jest spełnienie obowiązku informacyjnego, a więc poinformowanie klientów między innymi o tym:

  • kto będzie przetwarzać ich dane osobowe,
  • w jakim celu dane będą przetwarzane,
  • na jakiej podstawie dane będą przetwarzane,
  • jak długo dane będą przetwarzane,
  • jakie kategorie danych osobowych będą przetwarzane,
  • że klient ma prawo cofnąć zgody.

Możesz zrealizować powyższy obowiązek informacyjny przygotowując klauzulę informacyjną, czyli zbiór wszystkich wymaganych informacji lub opisując je w polityce prywatności, która jest osobnym dokumentem.

Do tego dochodzi definicja podmiotu przetwarzającego. W sklepie prowadzonym na zasadzie dropshippingu, takim podmiotem jest hurtownia odpowiedzialna za realizację zamówień.

Duży zamęt medialny spowodował, że wokół RODO narosło wiele mitów, a samo rozporządzenie budzi strach w początkujących przedsiębiorcach. W praktyce jednak, wszelkie kwestie RODO możemy załatwić poprzez odpowiednie skonstruowanie strony internetowej oraz ułożenie regulaminu.

Ponadto, funkcjonuje wiele profesjonalnych firm zajmujących się wdrażaniem RODO oraz audytem mającym na celu sprawdzenie, czy sklep działa w sposób prawidłowy. Reasumując, obawy przed RODO w sklepie internetowym w dużej mierze są przesadzone.

SKLEP INTERNETOWY A BDO

Rejestr BDO to system rejestrujący podmioty, które wprowadzają produkty lub opakowania do obrotu oraz zarządzają odpadami. Rejestr jest częścią ogólnej bazy danych o produktach, opakowaniach i odpadach. Jego celem jest elektroniczna realizacja obowiązków rejestracyjnych, ewidencyjnych i sprawozdawczych dotyczących odpadów.

Obowiązek rejestracji w BDO zależy od asortymentu oferowanego przez sklep. Sklepy, które sprzedają tylko produkty niematerialne, takie jak aplikacje czy audiobooki, nie są zobowiązane do rejestracji. Podobnie, sklepy, które korzystają z firm kurierskich lub wysyłają towary bezpośrednio od producenta, również nie muszą się rejestrować.

Natomiast sklepy, które pakują swoje produkty lub wprowadzają opakowania do obrotu, są zobowiązane do rejestracji w BDO. Przed rozpoczęciem działalności warto upewnić się, czy produkty, które zamierzasz oferować, wymagają rejestracji w rejestrze BDO. Informacje na ten temat można uzyskać w urzędach marszałkowskich.

Zobacz, jak zarejestrować się do BDO.

REGULAMIN SKLEPU – NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ

Relacje na linii klient – sklep internetowy, prawa i obowiązki konsumenta, prawa i obowiązki sprzedawcy, sposób realizacji zamówień, reklamacje, wszelkie kwestie sporne – te wszystkie czynniku muszą zostać uregulowane przed uruchomieniem sklepu.

W tym celu należy sporządzić kompletny regulamin, w którym wyjaśnione będą wszystkie aspekty funkcjonowania sklepu internetowego. W interesie sprzedawcy jest to, aby regulamin sklepu został sporządzony w sposób merytoryczny i fachowy. Nawet drobne niedociągnięcia w regulaminie sklepu mogą narażać sprzedawcę na spore straty.

Przeczytaj, gdy zaczynasz sprzedawać w Internecie
Najlepsze książki o sprzedaży w Internecie
Hosting strony internetowej – jaki wybrać?
Kursy online – kursy dla osób otwierających sklep

Co dokładnie powinien zawierać regulamin? Podstawowe treści to:

  • zasady związane z rejestracją w sklepie,
  • kwestie związane z realizacją zamówień,
  • sposoby płatności,
  • sposoby dostawy,
  • gwarancję,
  • opcje anulowania zamówienia,
  • reklamacje,
  • informacje związane ochroną danych osobowych,
  • dane właściciela.

W sieci możesz znaleźć gotowe wzory regulaminu, jednakże każdy sklep internetowy ma nieco inną specyfikę, a co za tym idzie, powinien posiadać spersonalizowany regulamin.

Jak stworzyć poprawny regulamin sklepu internetowego

O ile dysponujemy przynajmniej podstawowym pojęciem na temat funkcjonowania sklepu online, możemy się pokusić o stworzenie regulaminu samodzielnie. Możemy wzorować się na regulaminie innych sklepów bądź też skorzystać z gotowych wzorów. Niemniej jednak, regulamin powinien być idealnie dopasowany do specyfiki naszego sklepu, a to oznacza, że w wielu przypadkach warto powierzyć tą kwestię specjalistom.

W sieci bez trudu znajdziemy firmy, które oferują sporządzenie regulaminu w pełni dostosowanego do Twojego sklepu internetowego. Koszt takiej usługi w dużej mierze zależy od długości regulaminu, niemniej jednak już za kilkaset złotych można uzyskać profesjonalny regulamin. Biorąc pod uwagę, jak odpowiedzialną funkcję pełni regulamin sklepu internetowego, warto ponieść taki koszt jeszcze przed uruchomieniem sklepu.

Więcej o poprawnym sporządzeniu regulaminu sklepu przeczytasz w artykule Regulamin sklepu – napisać czy kupić?

CO MOŻESZ LEGALNIE SPRZEDAWAĆ PRZEZ INTERNET?

W handlu internetowym obowiązuje zasada, że można handlować tymi produktami, które są dopuszczone do obrotu tradycyjnego, jednak istnieją wyjątki od tej reguły. Po pierwsze, sprzedaż leków przez internet jest dozwolona jedynie w przypadku tych, które nie wymagają recepty.

Apteki i punkty apteczne są jedynymi podmiotami, które mogą prowadzić taką sprzedaż. Sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) poza wyznaczonymi punktami sprzedaży jest zabroniona. Podobnie jest w przypadku wyrobów tytoniowych.

Istnieją również ograniczenia w handlu bronią czy materiałami wybuchowymi. Przed rozpoczęciem sprzedaży internetowej danego produktu warto sprawdzić, czy jest to legalne w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO SPRZEDAŻY W INTERNECIE?

Jak zacząć sprzedawać w Internecie, to tylko po przeczytaniu artykułów na Niepoddawajsie.pl. Ponadto na stronie rządowej znajdziesz broszury informacyjne, w których w przystępny sposób opisano wszystkie kwestie prawne związane z poszczególnym aspektem prowadzenia sklepu online.

Jeśli nie dysponujesz jeszcze doświadczeniem w branży e-commerce, zawsze możesz wziąć udział w płatnym szkoleniu, w trakcie którego można krok po kroku poznać wszystkie zagadnienia. To właśnie kursy i szkolenia są najlepszą propozycją dla osób, które chcą dobrze przygotować się do prowadzenia firmy w Internecie.

Oczywiście możemy powierzyć wykonanie całego sklepu od podstaw zewnętrznej firmie, ale koniec końcu, to my będzie my odpowiedzialni za jego prowadzenie i to my ponosimy odpowiedzialność za ewentualne uchybienia. Dlatego też, warto zadbać o odpowiednie przygotowanie merytoryczne przed uruchomieniem firmy w Internecie.

Oceń artykuł
[Total: 1 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *