Jak działa crowdfunding? Pieniądze na biznes przez crowdfunding

Jak działa crowdfunding

Crowdfunding pozwala zdobyć pieniądze na otwarcie biznesu. Sprawdź, jak działa crowdfunding i gdzie najlepiej starać się o środki.

Szukasz pieniędzy na otwarcie firmy? Jednym ze sposobów jest crowdfunding. Przeczytaj poniższy artykuł, a dowiesz się, jak działa i gdzie najlepiej starać się o środki z crowdfundingu.

Crowdfunding opiera się na dobrowolnych wpłatach fundatorów i jest wolnorynkową alternatywą dla państwowych dotacji.

Wybierz interesujący Cię temat:

  1. Co to jest crowdfunding
  2. Serwisy crowdfundingowe
  3. Dla kogo crowdfunding
  4. Crowdfunding – jak zdobyć pieniądze na biznes
  5. Crowdfunding – plusy i minusy
  6. Zbiórki charytatywne a crowdfunding

CO TO JEST CROWDFUNDING?

Crowdfunding to inaczej finansowanie społecznościowe. Mogą z niego korzystać zarówno firmy, które poszukują środków na rozwój, jak również osoby, które dopiero przygotowują się do założenia działalności gospodarczej.

Zdecydowaną większość środków pozyskuje się poprzez dużą liczbę niewielkich wpłat od osób, którym spodobał się Twój projekt.

Rozwój crowdfundingu jest ściśle powiązany z rozwojem sieci internetowej. Ta forma finansowania wiąże się bowiem z wykorzystaniem technologii teleinformatycznych – do dużej liczby potencjalnych inwestorów najłatwiej jest dotrzeć właśnie za pośrednictwem Internetu.

Co ważne, crowdfunding to forma finansowania, w której dostawcy kapitału, czyli inwestorzy, uzyskują określoną korzyść w zamian za dokonanie wpłaty. W praktyce jednak, wynagrodzenie dla inwestorów często ma charakter czysto symboliczny (np. w formie elektronicznej pocztówki).

W wielu przypadkach osoby angażują się w dany projekt, ponieważ korzyścią samą w sobie będzie dla nich sukces tego projektu. Dla przykładu, kocia kawiarnia, którą chcą odwiedzić fani kotów. Firma odpowiedzialna za stworzenie tej gry zbiera pieniądze na kontynuację prac. Dla inwestujących, sama możliwość zagrania w taką grę w przyszłości jest już dostatecznym wynagrodzeniem. A realnym wynagrodzeniem może być np. kod zniżkowy na zakup tej gry w przyszłości.

SERWISY CROWDFUNDINGOWE

Środki w ramach crowdfundingu najlepiej jest pozyskiwać za pośrednictwem dużej platformy. Pozwala to najszybciej założyć zbiórkę i dotrzeć do dużego grona potencjalnych inwestorów. Największą platformą crowdfundingową na świecie jest platforma Kickstarter założona w 2009 roku. Najlepszy wynik w historii tej platformy uzyskała firma Pebble Technology, która w 2015 roku zebrała ponad 20 mln dolarów na stworzenie inteligentnego zegarka Pebble Time.

W Polsce funkcjonuje obecnie kilkadziesiąt różnych serwisów crowdfundingowych, a jednym z najpopularniejszych jest platforma Beesfund, z której korzystała np. spółka Wealthon. Dobrze znana jest także platforma Crowdway, z której korzystała spółka Alembik Polska. Inne popularne serwisy crowdfundingowe działające w Polsce to: Wspieram.to, PolakPotrafi.pl, Zrzutka.pl czy FindFunds.

W jaki sposób powstał crowdfunding?

Crowdfunding to forma finansowania związana bezpośrednio z rozwojem Internetu. U podstaw crowdfundingu stoi po prostu subskrypcja, czyli pozyskanie potencjalnych klientów jeszcze przed wydaniem określonego produktu.

Za pierwszą zbiórkę crowdfundingową uważa się zbiórkę amerykańskiego zespołu rockowego Marillion z 1997 roku. Muzycy za pośrednictwem kampanii realizowanej przez Internet zebrali 60 tys. dolarów na sfinansowanie trasy koncertowej po USA. W kolejnych latach zespół Marillion w ten sam sposób uzbierał środki potrzebne na nagranie kolejnych albumów.

W roku 2000 powstał portal ArtistShare.net, który pozwalał na crowdfunding artystom, głównie muzykom. Z kolei w 2008 roku powstał Indiegogo – pierwszy serwis crowdfundingowy, który pozwalał na organizację zbiórek na rozmaite przedsięwzięcia.

DLA KOGO CROWDFUNDING?

Crowdfunding to forma finansowania, z której korzystać mogą zarówno firmy, jak również osoby prywatne.

Na przykładzie zespołu Marillion widać, że na crowdfunding decydują się firmy lub podmioty, które dysponują sympatią dużej liczby osób. Może to być np. twórca gry komputerowej lub planszowej, który chce zebrać środki na nową produkcję.

Środki w ten sposób mogą pozyskiwać także młode firmy potrzebujące pieniędzy na rozwój działalności. Równie dobrze z crowdfundingu korzystać mogą osoby prywatne, które mają innowacyjny pomysł. Z tej formy wsparcia finansowego chętnie korzystają twórcy, którzy szukają środków np. na stworzenie własnego filmu lub nagranie albumu muzycznego.

Znane firmy, które korzystały z crowdfundingu

Crowdfunding to obecnie jedna z najczęściej stosowanych form finansowania. Często korzystają z niego duże firmy lub podmioty, które posiadają grono wiernych sympatyków, np. kluby piłkarskie. Z takiej formy wsparcia korzystała np. Wisła Kraków.

Ponad 1,6 mln zł w ramach crowdfundingu uzyskała spóła Balticus zajmująca się produkcją zegarków. Prawie 4 mln zł otrzymał natomiast Browar Jastrzębie. Podobne wsparcie otrzymały inne podmioty z branży alkoholi: Alembik Polska, Tenczyńska Okovita czy PINTA Barrel Brewing.

Nieco ponad 2 mln zł w ramach crowdfundingu zebrały osoby odpowiedzialne za produkcję filmu „Rój”.

Jak widzisz, w ramach crowdfundingu jest opcja pozyskania znacznej sumy pieniędzy na rozwój swojego biznesu.

JAK ZDOBYĆ PIENIĄDZE NA BIZNES ZA POMOCĄ CROWDFUNDINGU

Podstawą takiej formy gromadzenia kapitału najczęściej są serwisy crowdfundingowe. Oferują one osobom szukającym wsparcia finansowego platformę zawierającą niezbędne narzędzia do rozpoczęcia zbiórki.

W ten sposób możesz szybko dotrzeć do większej liczby potencjalnych inwestorów. W praktyce crowdfunding musi być poparty aktywnością na popularnych serwisach społecznościowych. Aktualnie jest to najszybszy sposób docierania do większej liczby odbiorców.

Zgodnie z obowiązującym prawem, crowdfunding może przebierać formę:

  • pożyczki społecznościowej,
  • darowizny,
  • przedsprzedaży,
  • sprzedaży udziałów.

Formy wynagrodzenia dla osób wspierających projekt

Osoby biorące udział w zbiórce muszą jednak otrzymać coś w zamian. Jak już mówiliśmy, czasem są to udziały w zyskach, a czasem symboliczne podziękowanie za udzielone wsparcie.

W zależności od sposobu realizowania zbiórki może pojawić się obowiązek odprowadzenia podatku od zebranych środków. Taki obowiązek pojawi się np. w sytuacji, gdy zbiórka jest realizowana na zasadzie darowizny.

W przypadku zbiórek na produkcje filmowe, formą nagrody może być wymienienie wpłacającego w napisach końcowych.

Podmioty, które nie posiadają jeszcze rzeszy oddanych fanów muszą zaoferować wpłacającym bardziej wymierną korzyść z dokonania wpłaty. Mogą to być udziały w przyszłych zyskach z projektu. Wówczas mamy do czynienia ze zjawiskiem crowdfundingu udziałowego.

Crowdfunding może odbywać się na zasadach przedsprzedaży. Oznacza to, że wpłacający otrzymają w przyszłości produkt, którego dotyczy zbiórka, bez dodatkowych kosztów.

Równie dobrze, formą wynagrodzenia może być np. kod promocyjny do wykorzystania w przyszłości. Crowdfunding realizowany na zasadach pożyczki społecznościowej zakłada, że wpłacający otrzymają zwrot wraz z określonymi odsetkami. Co ważne, crowdfunding o bardziej wymiernych korzyściach (np. przedsprzedaży czy udziałów) zazwyczaj bazuje na cegiełkach o określonej kwocie.

Z kolei w przypadku symbolicznych form wynagrodzenia, wpłacający mają pełną dowolność w wyborze kwoty.

CROWDFUNDING – PLUSY I MINUSY

Jakie są korzyści z crowdfundingu?

Crowdfunding to opcja, z której skorzystać może absolutnie każdy:

  • twórca,
  • osoba planująca założenie działalności gospodarczej,
  • przedsiębiorca zarządzający małą, średnią lub dużą firmą.

Przemyślana kampania crowdfundingowa pozwala przy niskim nakładzie kosztów uzyskać naprawdę duże wsparcie finansowe rzędu kilku milionów złotych.

Co ważne, crowdfunding oferuje dużo lepsze warunki finansowania w porównaniu z wieloma innymi formami. Plusem jest także duży wybór serwisów crowdfundingowych, które pozwalają w przeciągu zaledwie kilku minut uruchomić zbiórkę. Z kolei za sprawą portali społecznościowych można pozyskiwać tysiące inwestorów z całego świata.

Jakie są minusy tej formy finansowania?

W wielu przypadkach crowdfunding premiuje podmioty, które są już znane. Najwięsze szanse mają osoby, które posiadają duże zaufanie społeczne. Znacznie trudniej mają natomiast mało popularne podmioty, które są na początku swojej drogi i potrzebują środków na założenie lub rozwój działalności.

Crowdfunding wbrew pozorom jest także obarczony sporym ryzykiem. Chodzi tu przede wszystkim o zaufanie i wizerunek podmiotu w oczach wpłacających. Wszelkie opóźnienia lub odstępstwa od pierwotnej wizji projektu mogą spotkać się z utratą przychylności i wizerunkową katastrofą.

CROWDFUNDING A ZBIÓRKA CHARYTATYWNA

Crowdfunding w dużej mierze przypomina zbiórkę charytatywną. Podmiot poszukujący wsparcia finansowego otrzymuje bowiem środki od wielu osób wpłacających.

Crowdfunding w odróżnieniu od zbiórki charytatywnej różni się jednak tym, że inwestorzy mają otrzymać określoną korzyść w zamian za dokonanie wpłaty. Przykładem jest crowdfunding udziałowy, w którym osoby wpłacające mogą uzyskać udział w zyskach z projektu.

W praktyce jednak, niektóre zbiórki crowdfundingowe bazują wyłącznie na sympatii inwestorów do danego projektu, a wynagrodzenie przyjmuje charakter czysto symboliczny, np. w formie elektronicznej pocztówki z podziękowaniami.

PODSUMOWANIE

Crowdfunding to nowoczesna forma pozyskiwania wsparcia finansowego na realizację wybranego przedsięwzięcia. Mogą z niego korzystać zarówno firmy, artyści, jak również osoby prywatne.

Źródłem finansowania są niewielkie wpłaty dokonywane przez osoby, którym zależy na tym, aby dane przedsięwzięcie się udało.

W zamyśle crowdfunding ma zapewnić wpłacającym wymierne korzyści, jednak w praktyce wynagrodzenie jest czysto symboliczne.

Oceń artykuł
[Total: 1 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *