Woda w restauracji – sprzedawać czy dawać za darmo?

woda w restauracji

Często temat wody w restauracji traktowany jest pobocznie. To duży błąd, ponieważ woda może przynieść dla lokalu wymierne korzyści: zarówno wizerunkowe jak i finansowe.

Jako właściciel lokalu gastronomicznego lub biura, masz trzy możliwości oferowania wody:

  1. z kranu,
  2. z dystrybutora,
  3. butelkowaną.

Nie ma jednego, uniwersalnego i najlepszego rozwiązania. Wszystko zależy od grupy docelowej Twojego lokalu, usytuowania geograficznego, wielkości miasta i jakości lokalnej wody. Zapoznaj się z trzema możliwymi rozwiązaniami i skorzystaj z tego, które uznasz za najlepsze.

1. Woda z kranu

Oferowanie wody kranowej za darmo jest popularne w restauracjach na całym świecie: w Wielkiej Brytanii, Norwegii, Austrii, Szwajcarii, Nowej Zelandii. Prosisz o wodę i dostajesz szklankę kranówki – z lodem lub cytryną jak wolisz.

Moda na picie wody z kranu przywędrowała także do Polski. Przebojem wdarła się do knajp w dużych miastach. W mniejszych – póki co nie. Mimo to wielu Polaków niechętnie sięga po wodę z kranu lub nie sięga w ogóle. Jakie są przyczyny? Doświadczenia PRL i z lat 90′, które zamieniły się w stereotypy. Jeszcze kilkanaście lat temu, woda która płynęła z kranów była słabej jakości.

woda z kranu

W ostatnim 10-leciu nastąpiły jednak liczne wymiany rur wodociągowych i uzdatnianie wody, co miało znaczący wpływ na jej jakość. Jak podaje serwis pijewodezkranu.org, obecnie polska woda jest dużo lepszej jakości:

  • woda z kranu posiada minerały i biopierwiastki: wapń i magnez,
  • przegotowanie wody powoduje wytrącenie w postaci osadu (kamienia) części minerałów,
  • brązowe zabarwienie zazwyczaj jest wynikiem podwyższonej zawartości żelaza, które nie jest szkodliwe,
  • picie wody kranowej nie odpowiada za powstawanie kamieni nerkowych oraz żółciowych.

Co zyskujesz oferując wodę za darmo

Reklamę w mediach – za darmo możesz dodać swoją knajpę do listy miejsc: link. Ponadto niegłupim pomysłem jest pochwalić się tym lokalnym mediom, które chętnie piszą o ciekawych inicjatywach.

Dobry PR – oferowanie wody z kranu to mniejszy transport drogowy czyli mniejsze zanieczyszczenie powietrza. Jeśli dbałość o ekologię wpisuje się w zakres Twojej działalności to tym bardziej warto się zastanowić nad podawaniem gościom kranówki.

Prowadzisz lokal w mniejszym mieście i masz obawy, jak do tego pomysłu podejdą goście? Rozumiem Cię. Trudno być protoplastą pomysłu, gdyż musisz edukować swoich gości. Co możesz zrobić w takim wypadku?

  1. Pochwal się badaniami wody – przed otwarciem lokalu na pewno musiałeś wykonać badania. Jeśli woda jest zdatna do picia i masz na to “papierek”, to pochwal się nim. Np. w menu albo w antyramie powieszonej na ścianie.
  2. Użyj filtra – kup dzbanek z filtrem i nalej do niego wody z kranu. Jeden umieść w lodówce a drugi na ladzie. Przykładowo dzbanek z filtrem BRITA Elemaris XL posiada pojemność 3,5l, a więc pomieści ok. 10 szklanek wody.

Woda gazowana jak w PRL

Furorę możesz zrobić oferując wodę z saturatora a’la w PRL. Saturator możesz kupić na przykład tutaj. Działa on na podobnej zasadzie jak “syfon” z lat 80. Wlewasz wodę do butelki, wkręcasz do saturatora, wkładasz nabój z CO2 i dozujesz ilość gazu.

saturator
Nowoczesny saturator na naboje CO2

2. Oferowanie wody z dystrybutora

Dystrybutor wody Eden
Dystrybutor wody Eden

Bezpłatnie woda z dystrybutora najczęściej jest stosowana jako woda do biura, aby pracownicy mogli ugasić pragnienie. Z kolei w lokalach gastronomicznych taka woda może być alternatywą dla drogiej (w zakupie) wody w butelkach. Udostępnianie jej za darmo gościom w restauracji jest raczej nieopłacalne.

Woda z butli to z reguły woda źródlana. Firma przywozi co jakiś czas butlę, z której za pomocą kranika czerpiesz wodę wprost do szklanki. To ciekawe rozwiązanie zwłaszcza do mobilnych punktów gastronomicznych. Wydawać by się mogło, że ma jedną wadę – woda jest ciepła. Nic z tych rzeczy, najnowsze dystrybutory są zaopatrzone w agregator, który może wodę schłodzić jak i lekko podgrzać. Liczbę butli i częstotliwość ich przywożenia ustalasz razem z producentem. Tego typu dystrybutory oferuje na przykład firma Eden (wystarczy, że wypełnisz formularz a konsultant oddzwoni i przedstawi ofertę). Niezastąpiona jako woda do biura, możliwa do użycia w gastronomii.



3. Sprzedaż wody butelkowanej

Jeśli Twoja restauracja kieruje ofertę do osób, dla których liczy się jakość i klasa, oferowanie wody z kranu może zaburzyć ogólny wizerunek lokalu.

Woda to produkt, który jest w restauracjach traktowany po macoszemu. Będąc właścicielem lub menadżerem lokalu o podwyższonym standardzie, warto abyś zgłębił rodzaje wód butelkowych i nauczył się je rozróżniać. Dzięki temu zwiększysz sprzedaż tam, gdzie inni nawet o tym nie myślą. Polecam skorzystać z dwóch opcji zdobycia wiedzy:

  1. wysłać swoich pracowników na kurs kelnera ze specjalnością hydrosommeliera,
  2. kupić książkę o tym, jak sprzedawać wodę butelkowaną w restauracji.

Pierwszej możliwości nie będę omawiał, a jedynie odeślę do portalu Managero.pl, gdzie znajdziesz oferty kursów kelnerskich i sommelierskich. Co do drugiej opcji, to chciałbym Ci dzisiaj przedstawić recenzję książki “Jak zwiększyć sprzedaż wody butelkowanej w restauracji” i zachęcić do jej zakupu.

jak zwiększyć sprzedaż wody butelkowanejRecenzja książki “Jak zwiększyć sprzedaż wody butelkowanej w restauracji”

Książka podejmująca ten temat to całkowita nowość na rynku gastronomicznym. Nikt wcześniej nie wydał publikacji, która w kompleksowy i przestępny sposób radzi, jak skutecznie sprzedawać wodę w restauracji.

“Jak zwiększyć sprzedaż wody butelkowanej w restauracji” ma postać e-booka i liczy 31 stron. Autorkami są panie Anna Tomalik i Agata Limanówka. Pani Ania od ponad 10 lat jest związana z branżą HoReCa. Doświadczenie zawodowe zdobywała w działach operacyjnych w Hotelu Marriot**** w Wielkiej Brytanii a także na stanowiskach dyrektorskich w Polsce. Pani Agata z wykształcenia jest psychologiem biznesu, zawodowo zajmuje się coachingiem i prowadzeniem szkoleń z zakresu sprzedaży i obsługi klienta.

Panie prowadzą firmę konsultingową dla właścicieli lokali – Efektywna restauracja, która jest Partnerem Managero.pl na terenie woj. dolnośląskiego i opolskiego.

Jak zwiększyć sprzedaż wody butelkowanej” to pozycja skierowana do osób zajmujących się zawodowo gastronomią i marketingiem. Będzie prawdziwym skarbem dla tych, którzy chcą powiększyć wiedzę na temat sprzedaży sugestywnej, a co za tym idzie zwiększyć zyski ze sprzedaży wody butelkowanej.

Spis treści sugeruje, że temat wody jest w książce przedstawiony bardzo rzeczowo:

jak sprzedać wodę
“Jak zwiększyć sprzedaż wody…” – spis treści

Współpraca gastronomiczno-marketingowa autorek okazała się być praktycznym pomysłem. W książce przeplatanie się wiedzy gastronomicznej z wiedzą sprzedażowo – marketingową jest lekkie i płynne. Publikację czyta się szybko, ale jak wiesz nie o to chodzi, aby przeczytać e-book szybko i zapomnieć. Tego typu poradniki powinno się studiować dokładnie, najlepiej po kilka razy. W trakcie czytania polecam robić notatki i myśleć, jak omówione przykłady możesz wykorzystać u siebie. I najważniejsze – testować i wprowadzać je w życie!

Książka jest o wodzie, ale lania wody w niej nie znajdziesz :) Autorki postawiły na przekazanie wyłącznie praktycznych porad, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż wody w swoim lokalu. Dodatkowym plusem jest to, że porady skutecznego oferowania wody butelkowanej są dosyć uniwersalne i z powodzeniem możesz wypróbować je do sprzedaży innych napojów!

Dzięki książce “Jak zwiększyć sprzedaż wody butelkowanej w restauracji” dowiesz się:

  1. jak zwiększyć swoją wiedzę na temat oferowanej wody,
  2. dlaczego goście wolą wodę butelkowaną,
  3. jak zareklamować oferowaną wodę,
  4. jakie tricki działają na gości,
  5. jak napisać skuteczny, sprzedażowy opisy wody w menu,
  6. jak zwiększyć sprzedaż wody przy okazji sprzedaży win i drinków,
  7. jak motywować pracowników do sprzedaży.

Przykładowa porada:

woda butelkowana w restauracji

Moim zdaniem książka jest świetnym kompendium wiedzy, które – jak wspomniałem wcześniej, możesz wykorzystać nie tylko jeśli chodzi o wodę. Ostatni rozdział o sposobach włączenia grywalizacji do motywowania pracowników to prawdziwy, marketingowy majstersztyk.

E-book kosztuje całe 10 złotych i jest to z pewnością mniej, niż wartość wiedzy w nim zawarta. Książkę możesz kupić tutaj.

Podsumowanie

Darmowa woda kranowa, wysokiej jakości woda butelkowana czy może woda z dystrybutora? Sposób oferowania wody w lokalu zależy od Ciebie. Każda recepta jest dobra, o ile dobierzesz ją pod kątem swojego lokalu. Odpowiednio zareklamowana woda pozwoli Ci czerpać zyski – pośrednie lub bezpośrednie. Podejdź do tematu wody profesjonalnie i zbuduj w ten sposób przewagę konkurencyjną.

Luk
Polub Luka

Luk

Był szeregowym pracownikiem gastronomii, specjalistą ds. marketingu i właścicielem klubokawiarni. Dzieli się wiedzą i doświadczeniem z tymi, którzy otwierają lokal gastronomiczny. Pomaga młodym osobom rozpoczynającym karierę zawodową. Więcej ->
Luk
Polub Luka
Woda w restauracji – sprzedawać czy dawać za darmo?
5 votes, 5.00 avg. rating (83% score)
  • ewka

    Intrygujący temat

  • Łukasz Tudzierz

    Z wodą mam problem w restauracjach jako konsument.
    1. Zdarzyło mi się otrzymać otwartą butelkę butelkę wody mineralnej, która była… kranówką. Skąd to wiem? Wyczułem. Od tego czasu jak kupuję wodę zawsze proszę o podanie zamkniętej butelki.
    2. Woda z kranu. Na palcach jednej ręki mogę policzyć lokale, które oferują wodę z kranu. Nie spotkałem się jeszcze z pozytywna odpowiedzią, gdy w cenie wody butelkowanej chciałem otrzymać dzban kranówki – nie jest to problem zimą, ale latem, gdzie 0,2 l to stanowczo za mało aby ugasić pragnienie. Natomiast 1l (0,2 l x 5) za ~ 30 zł to jest zdecydowane przegięcie cenowe.

    • Płacenie za wodę z kranu to jak dawanie pieniędzy za zużywanie powietrza w lokalu. Po prostu oszustwo – wiadomo, że kranówka nie smakuje jak mineralna, dziecko by się nie dało nabrać.

  • Dla mnie woda w restauracjach kosztuje zbyt wiele. A i nie raz słyszałam, jak to podawano kranówkę jako mineralną, więc to na niej można więcej zarobić niż na reszcie usług w lokalu ;p