Często temat wody w restauracji (wody do biura) traktowany jest pobocznie. To duży błąd, ponieważ woda może przynieść dla lokalu wymierne korzyści: zarówno wizerunkowe jak i finansowe.
Jako właściciel lokalu gastronomicznego lub biura, masz trzy możliwości oferowania wody:
- z kranu,
- z dystrybutora,
- butelkowaną.
Nie ma jednego, uniwersalnego i najlepszego rozwiązania. Wszystko zależy od grupy docelowej Twojego lokalu, usytuowania geograficznego, wielkości miasta i jakości lokalnej wody. Zapoznaj się z trzema możliwymi rozwiązaniami i skorzystaj z tego, które uznasz za najlepsze.
1. Woda w restauracji z kranu
Oferowanie wody kranowej za darmo jest popularne w restauracjach na całym świecie: w Wielkiej Brytanii, Norwegii, Austrii, Szwajcarii, Nowej Zelandii. Prosisz o wodę i dostajesz szklankę kranówki – z lodem lub cytryną jak wolisz.
Moda na picie wody z kranu przywędrowała także do Polski. Przebojem wdarła się do knajp w dużych miastach. W mniejszych – póki co nie. Mimo to wielu Polaków niechętnie sięga po wodę z kranu lub nie sięga w ogóle. Jakie są przyczyny? Doświadczenia PRL i z lat 90′, które zamieniły się w stereotypy. Jeszcze kilkanaście lat temu, woda która płynęła z kranów była słabej jakości.
W ostatnim 10-leciu nastąpiły jednak liczne wymiany rur wodociągowych i uzdatnianie wody, co miało znaczący wpływ na jej jakość. Jak podaje serwis pijewodezkranu.org, obecnie polska woda jest dużo lepszej jakości:
- woda z kranu posiada minerały i biopierwiastki: wapń i magnez,
- przegotowanie wody powoduje wytrącenie w postaci osadu (kamienia) części minerałów,
- brązowe zabarwienie zazwyczaj jest wynikiem podwyższonej zawartości żelaza, które nie jest szkodliwe,
- picie wody kranowej nie odpowiada za powstawanie kamieni nerkowych oraz żółciowych.
Co zyskujesz oferując wodę za darmo
Reklamę w mediach – za darmo możesz dodać swoją knajpę do listy miejsc: link. Ponadto niegłupim pomysłem jest pochwalić się tym lokalnym mediom, które chętnie piszą o ciekawych inicjatywach.
Dobry PR – oferowanie wody z kranu to mniejszy transport drogowy czyli mniejsze zanieczyszczenie powietrza. Jeśli dbałość o ekologię wpisuje się w zakres Twojej działalności to tym bardziej warto się zastanowić nad podawaniem gościom kranówki.
Prowadzisz lokal w mniejszym mieście i masz obawy, jak do tego pomysłu podejdą goście? Rozumiem Cię. Trudno być protoplastą pomysłu, gdyż musisz edukować swoich gości. Co możesz zrobić w takim wypadku?
- Pochwal się badaniami wody – przed otwarciem lokalu na pewno musiałeś wykonać badania. Jeśli woda jest zdatna do picia i masz na to „papierek”, to pochwal się nim. Np. w menu albo w antyramie powieszonej na ścianie.
- Użyj filtra – kup i nalej do niego wody z kranu. Jeden umieść w lodówce a drugi na ladzie. Przykładowo dzbanek z filtrem BRITA Elemaris XL posiada pojemność 3,5l, a więc pomieści ok. 10 szklanek wody.
Woda gazowana jak w PRL
Furorę możesz zrobić oferując wodę z saturatora a’la w PRL. Saturator możesz kupić na przykład tutaj. Działa on na podobnej zasadzie jak „syfon” z lat 80. Wlewasz wodę do butelki, wkręcasz do saturatora, wkładasz nabój z CO2 i dozujesz ilość gazu.

Czysta woda z jonizatora
Revitalizator wody jest idealnym rozwiązaniem dla restauracji, która może dzięki niemu dawać klientom wodę za darmo. A do tego taka woda jest czysta, smaczna i zdrowa. Jednocześnie restauracja zadba o dobry wizerunek i jeszcze może na tym zarabiać. Wystarczy tylko postawić na każdym stoliku stojaczek z ulotką co to za woda i że każdy klient może takie urządzenie mieć w domu.
2. Oferowanie wody z dystrybutora

Bezpłatnie woda z dystrybutora najczęściej jest stosowana jako woda do biura, aby pracownicy mogli ugasić pragnienie. Zakup wyposażenia do biura warto zacząć właśnie od dystrybutora na wodę. Z kolei w lokalach gastronomicznych taka woda może być alternatywą dla drogiej (w zakupie) wody w butelkach. Udostępnianie jej za darmo gościom w restauracji jest raczej nieopłacalne.
Woda z butli to z reguły woda źródlana. Firma przywozi co jakiś czas butlę, z której za pomocą kranika czerpiesz wodę wprost do szklanki. To ciekawe rozwiązanie zwłaszcza do mobilnych punktów gastronomicznych. Wydawać by się mogło, że ma jedną wadę – woda jest ciepła. Nic z tych rzeczy, najnowsze dystrybutory są zaopatrzone w agregator, który może wodę schłodzić jak i lekko podgrzać. Liczbę butli i częstotliwość ich przywożenia ustalasz razem z producentem. Tego typu dystrybutory oferują firma Eden (wystarczy, że wypełnisz formularz a konsultant oddzwoni i przedstawi ofertę). Niezastąpiona jako woda do biura, możliwa do użycia w gastronomii.
3. Sprzedaż wody butelkowanej
Jeśli Twoja restauracja kieruje ofertę do osób, dla których liczy się jakość i klasa, oferowanie wody z kranu może zaburzyć ogólny wizerunek lokalu.
Woda to produkt, który jest w restauracjach traktowany po macoszemu. Będąc właścicielem lub menadżerem lokalu o podwyższonym standardzie, warto abyś zgłębił rodzaje wód butelkowych i nauczył się je rozróżniać. Dzięki temu zwiększysz sprzedaż tam, gdzie inni nawet o tym nie myślą. Polecam skorzystać z dwóch opcji zdobycia wiedzy:
- wysłać swoich pracowników na kurs kelnera ze specjalnością hydrosommeliera,
- kupić książkę o tym, jak sprzedawać wodę butelkowaną w restauracji.
Pierwszej możliwości nie będę omawiał, a jedynie odeślę do portalu Managero.pl, gdzie znajdziesz oferty kursów kelnerskich i sommelierskich. Co do drugiej opcji, to chciałbym Ci dzisiaj przedstawić recenzję książki „Jak zwiększyć sprzedaż wody butelkowanej w restauracji” i zachęcić do jej zakupu.
Recenzja książki „Jak zwiększyć sprzedaż wody butelkowanej w restauracji”
Książka podejmująca ten temat to całkowita nowość na rynku gastronomicznym. Nikt wcześniej nie wydał publikacji, która w kompleksowy i przestępny sposób radzi, jak skutecznie sprzedawać wodę w restauracji.
„Jak zwiększyć sprzedaż wody butelkowanej w restauracji” ma postać e-booka i liczy 31 stron. Autorkami są panie Anna Tomalik i Agata Limanówka. Pani Ania od ponad 10 lat jest związana z branżą HoReCa. Doświadczenie zawodowe zdobywała w działach operacyjnych w Hotelu Marriot**** w Wielkiej Brytanii a także na stanowiskach dyrektorskich w Polsce. Pani Agata z wykształcenia jest psychologiem biznesu, zawodowo zajmuje się coachingiem i prowadzeniem szkoleń z zakresu sprzedaży i obsługi klienta.
„Jak zwiększyć sprzedaż wody butelkowanej” to pozycja skierowana do osób zajmujących się zawodowo gastronomią i marketingiem. Będzie prawdziwym skarbem dla tych, którzy chcą powiększyć wiedzę na temat sprzedaży sugestywnej, a co za tym idzie zwiększyć zyski ze sprzedaży wody butelkowanej.
Spis treści sugeruje, że temat wody jest w książce przedstawiony bardzo rzeczowo:

Współpraca gastronomiczno-marketingowa autorek okazała się być praktycznym pomysłem. W książce przeplatanie się wiedzy gastronomicznej z wiedzą sprzedażowo – marketingową jest lekkie i płynne. Publikację czyta się szybko, ale jak wiesz nie o to chodzi, aby przeczytać e-book szybko i zapomnieć. Tego typu poradniki powinno się studiować dokładnie, najlepiej po kilka razy. W trakcie czytania polecam robić notatki i myśleć, jak omówione przykłady możesz wykorzystać u siebie. I najważniejsze – testować i wprowadzać je w życie!
Książka jest o wodzie, ale lania wody w niej nie znajdziesz :) Autorki postawiły na przekazanie wyłącznie praktycznych porad, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż wody w swoim lokalu. Dodatkowym plusem jest to, że porady skutecznego oferowania wody butelkowanej są dosyć uniwersalne i z powodzeniem możesz wypróbować je do sprzedaży innych napojów!
Dzięki książce „Jak zwiększyć sprzedaż wody butelkowanej w restauracji” dowiesz się:
- jak zwiększyć swoją wiedzę na temat oferowanej wody,
- dlaczego goście wolą wodę butelkowaną,
- jak zareklamować oferowaną wodę,
- jakie tricki działają na gości,
- jak napisać skuteczny, sprzedażowy opisy wody w menu,
- jak zwiększyć sprzedaż wody przy okazji sprzedaży win i drinków,
- jak motywować pracowników do sprzedaży.
Przykładowa porada:
Moim zdaniem książka jest świetnym kompendium wiedzy, które – jak wspomniałem wcześniej, możesz wykorzystać nie tylko jeśli chodzi o wodę. Ostatni rozdział o sposobach włączenia grywalizacji do motywowania pracowników to prawdziwy, marketingowy majstersztyk.
E-book kosztuje całe 10 złotych i jest to z pewnością mniej, niż wartość wiedzy w nim zawarta. Książkę możesz kupić tutaj.
Podsumowanie
Darmowa woda kranowa, wysokiej jakości woda butelkowana czy może woda z dystrybutora? Sposób oferowania wody w lokalu zależy od Ciebie. Woda do biura to temat bardzo podobny. Każda recepta jest dobra, o ile dobierzesz ją pod kątem swojego lokalu. Odpowiednio zareklamowana woda pozwoli Ci czerpać zyski – pośrednie lub bezpośrednie. Podejdź do tematu wody profesjonalnie i zbuduj w ten sposób przewagę konkurencyjną.
Dla mnie woda w restauracjach kosztuje zbyt wiele. A i nie raz słyszałam, jak to podawano kranówkę jako mineralną, więc to na niej można więcej zarobić niż na reszcie usług w lokalu ;p
Z wodą mam problem w restauracjach jako konsument.
1. Zdarzyło mi się otrzymać otwartą butelkę butelkę wody mineralnej, która była… kranówką. Skąd to wiem? Wyczułem. Od tego czasu jak kupuję wodę zawsze proszę o podanie zamkniętej butelki.
2. Woda z kranu. Na palcach jednej ręki mogę policzyć lokale, które oferują wodę z kranu. Nie spotkałem się jeszcze z pozytywna odpowiedzią, gdy w cenie wody butelkowanej chciałem otrzymać dzban kranówki – nie jest to problem zimą, ale latem, gdzie 0,2 l to stanowczo za mało aby ugasić pragnienie. Natomiast 1l (0,2 l x 5) za ~ 30 zł to jest zdecydowane przegięcie cenowe.
Płacenie za wodę z kranu to jak dawanie pieniędzy za zużywanie powietrza w lokalu. Po prostu oszustwo – wiadomo, że kranówka nie smakuje jak mineralna, dziecko by się nie dało nabrać.
Intrygujący temat