Zakładanie firmy – 9 błędów początkujących przedsiębiorców

błędy początkujących przedsiębiorców

Zakładając firmę sprawdź błędy początkujących przedsiębiorców. Jeśli ich unikniesz, to szanse na powodzenie znacząco wzrosną.




Jak śpiewała Anna Jantar – najtrudniejszy pierwszy krok. W prowadzeniu biznesu najtrudniejsze są także początki. Gdy poziom wiedzy jest niski to człowiek uczy się na własnym błędach. Mam jednak dobrą wiadomość. Czytając ten artykuł jesteś krok przed innymi, ponieważ masz okazję nie popełnić błędów tych, którzy też kiedyś zaczynali.

Znajomość częstych błędów pozwala skutecznie je omijać. Przeczytaj najczęściej popełniane błędy przez początkujących przedsiębiorców. Na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę podczas zakładania firmy?

Jeśli przeraża Cię sama procedura zakładania firmy, możesz skorzystać z pomocy pracowników Santander Bank Polska. Bank umożliwia otwarcie działalności gospodarczej razem z kontem firmowym. Dodatkowo zyskasz 1300 zł premii.

Wystarczy, że otworzysz firmę z kontem firmowym, bankowością Mini Firma w Santander internet. Załóż firmę z Santander Bank Polska i zyskaj do 1300 zł!

Przejdź do wybranego błędu:

  1. Brak biznesplanu
  2. Nieprzetestowanie pomysłu na biznes
  3. Nieoszacowanie wielkości sprzedaży
  4. Brak budżetu na reklamę
  5. Brak rozdzielenia spraw osobistych od firmowych
  6. Nikła wiedza na temat prawa i podatków
  7. Poleganie wyłącznie na sobie
  8. Lęk przed ryzykiem i nadmierna asekuracja
  9. Przepłacanie za produkty i usługi

1. BRAK BIZNESPLANU

Biznesplan jest potrzebny do otrzymania dotacji z Urzędu Pracy jak i starania się o dotację z Unii Europejskiej na otwarcie firmy. Nie jest jednak potrzebny, aby założyć firmę za własne pieniądze.

Większość osób nie tworzy biznesplanu przed założeniem firmy. Biznesplan wymaga poświęcenia czasu na research konkurencji, rynku i składnego pisania. Nie każdy lubi pisać i nie każdemu chce się wypełniać tabelki. W zasadzie nie liczy się czy, ale jak napiszesz biznesplan. Musisz to zrobić przede wszystkim zgodnie z prawdą. Nie można zmyślać cyfr i tworzyć zbyt optymistycznych założeń. Biznesplan ma pomóc tylko i wyłącznie Tobie.

Tworząc biznesplan możesz dostrzec przeszkody, których z początku nie zauważałeś. Podstawowy biznesplan zawiera analizę kosztów oraz symulację spodziewanych zysków w pierwszych okresach prowadzenia firmy. Bardzo ważnym elementem jest także analiza SWOT (mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia). Jako młody przedsiębiorca powinieneś skupić się na zredukowaniu słabych stron oraz zminimalizowaniu zagrożeń.

2. NIEPRZETESTOWANIE POMYSŁU NA BIZNES

Optymistyczne podejście do życia bez wątpienia jest potrzebne, jednak w biznesie równie ważna jest odpowiedzialność. Dlatego jeśli jesteś święcie przekonany, że Twój pomysł na biznes wypali, to udowodnij to.

Alternatywą dla biznesplanu jest Metoda Lean Startup. Opiera się na eksperymentowaniu z produktem/usługą. Tworzysz tzw. MVP, czyli produkt o minimalnej funkcjonalności gotowy do wejścia na rynek.

Wiele młodych ludzi otwiera firmy zbyt pochopnie. Część nie wie, że nie musi, ponieważ istnieje wiele sposobów przetestowania pomysłu na biznes. Warto sprawdzić czy pomysł wypali przed wydaniem wszystkich oszczędności lub wzięciem kredytu.

3. NIEOSZACOWANIE WIELKOŚCI SPRZEDAŻY

To błąd wynikający w prostej linii z braku dobrego biznesplanu lub przetestowania biznesu. Masz dobry pomysł, ale w praktyce wychodzi, że Twoje założenia były błędne.

O ile oszacowanie kosztów stałych i zmiennych jest dosyć proste, o tyle obliczenie wielości przyszłej sprzedaży nastręcza spore trudności. Wiele osób czyni założenia układając wielkość sprzedaży pod koszty. Sprawdzenie, ile firma musi mieć przychodu aby pokryć koszty jest w porządku, nie mniej możesz to zrobić również od drugiej strony.

Do najpopularniejszych form oszacowania wielkości sprzedaży należą:

  • przeprowadzenie badań ankietowych,
  • sprawdzenie raportów i statystyk branżowych,
  • badanie wskaźnika penetracji,
  • zamiana w „tajemniczego klienta”.

Wszystkie te sposoby zostały opisane w artykule o tym, jak oszacować wielkość sprzedaży.

Jako młody przedsiębiorca powinieneś mieć skrystalizowany plan działania. Warto znać odpowiedzi na kluczowe pytania: kto jest Twoją grupą docelową? Jak możesz do niej dotrzeć? Jakim kapitałem na reklamę dysponujesz?

4. BRAK BUDŻETU NA REKLAMĘ

Dla wielu początkujących przedsiębiorców „reklama” to wydruk ulotek i założenie konta na Facebooku. Choć w dzisiejszych czasach część osób nie drukuje nawet ulotek, zatrzymując się jedynie na FB.Gdyby jeszcze te social media były prowadzone kreatywnie i z pomysłem, ale bardzo często są to po prostu suche informacje typu „Jesteśmy już otwarci! Zapraszamy od 9:00”.

Wydanie 99% pieniędzy na remont lokalu, wyposażenie i towar to w zasadzie standard. Czasami brakuje nawet pieniędzy na szyld. W przypadku biznesu internetowego mamy do czynienia z analogicznym zachowaniem. To znaczy przedsiębiorca wydaje większość pieniędzy na budowę sklepu internetowego, a na reklamę nie zostaje prawie nic. Jest to prosta droga do szybkiego upadku biznesu.

Dlatego planując otwarcie firmy zaplanuj sobie budżet reklamowy i konkretne działania. Podstawą dzisiaj są wspomniane social media oraz reklama w Google. Musisz dotrzeć z przekazem do swojej grupy docelowej.

Eksperci zalecają, aby otwierać działalność gospodarczą z rezerwą przynajmniej trzech miesięcznych pensji na koncie bankowym. Brak takiego przygotowania często oznacza konieczność zaciągnięcia kredytów oraz ryzyko pojawienia się długów.

5. BRAK ROZDZIELENIA SPRAW OSOBISTYCH OD FIRMOWYCH

Jeszcze przed założeniem firmy ludzie zastanawiają się, czy do celów działalności gospodarczej wykorzystać konto osobiste czy konto firmowe. Rozdzielenie finansów osobistych od firmowych to korzystne i bezpieczne rozwiązanie. Dlatego zastanawiając się, czy wybrać konto osobiste czy konto firmowe dla działalności gospodarczej przedsiębiorcy powinni stawiać na konto firmowe.

Cennik kont firmowych jest różny w każdym banku, a widełki wynoszą od 0 zł do kilkudziesięciu zł miesięcznie. Obecnie jedną z najlepszych ofert posiada Santander Bank Polska.

Zwycięskie Konto Firmowe Godne Polecenia w Santander Bank Polska oferuje przedsiębiorcom bonusy do 1300 zł i jest zupełnie darmowe (0 zł za prowadzenie rachunku przez 2 lata). Nie zapłacisz za otwarcie konta, jego prowadzenie, wydanie i użytkowanie karty debetowej oraz wypłaty z bankomatów. To, co musisz zrobić to zaznaczyć zgody marketingowe.

Zakładając Konto Firmowe Godne Polecenia otrzymasz nawet do 1300 zł premii:

  • do 900 zł zwrotu za transakcje kartą płatniczą dołączoną do konta,
  • 400 zł za zakup terminalu płatniczego.

Przez pierwsze 2 lata nie zapłacisz nic za szereg usług:

OPŁATY I PROWIZJE W RAMACH PROMOCJI
OPŁATA
Opłata za otwarcie Konta Firmowego Godnego Polecenia
0 zł
Opłata za prowadzenie konta
0 zł
Opłata za wydanie i używanie pierwszej karty debetowej 0 zł
pod warunkiem wyrażenia zgód marketingowych
Opłata za wypłaty ze wszystkich bankomatów kraju i za granicą w PLN 0 zł
pod warunkiem wyrażenia zgód marketingowych
Opłata za przelewy krajowe w systemie Elixir w bankowości internetowej i mobilnej 0 zł
10 pierwszych przelewów natychmiastowych BlueCash w miesiącu w bankowości internetowej i mobilnej 0 zł
Opłata za przelew do ZUS i US 0 zł
Opłaty za zlecenie stałe i polecenie zapłaty 0 zł

Po 2 latach koszty konta firmowego w Santander Bank Polska będą wynosić od kilku do kilkunastu złotych. Tych opłat będziesz mógł uniknąć wykonując 2 czynności:

  • aby nie płacić za konto w danym miesiącu należy dokonać przelewu do ZUS/US na 200 zł.
  • aby nie płacić za kartę debetową musisz wykonać zakupy na co najmniej 400 zł.

W celu założenia konta firmowego w Santander Bank Polska odwiedź stronę banku i wypełnij formularz. Spiesz się, promocje są ograniczone czasowo!

konto firmowe dla jednoosobowej działalności gospodarczej
Konto firmowe dla jednoosobowej działalności gospodarczej – Santander Bank Polska

6. NIKŁA WIEDZA NA TEMAT PRAWA I PODATKÓW

Młodzi przedsiębiorcy często nie mają dostatecznej wiedzy na temat prawa podatkowego, a także kosztów, jakie ponosi firma w początkowej fazie rozwoju. Warto wiedzieć, że nieznajomość prawa nie zwalania od jego przestrzegania.

Jeśli ktoś nie uważał na lekcjach przedsiębiorczości, to pierwsze zderzenie z realiami przyjdzie podczas tworzenia biznesplanu. Dopiero wówczas człowiek widzi, ile musi zarobić, aby mieć na opłacenie ZUS-u i pozostałych kosztów.

Warto wiedzieć ile wynoszą składki na ZUS i do kiedy nie musisz ich płacić, z jakich form opodatkowania firmy można skorzystać i ile wynosi utrzymanie pracownika wraz z kosztami przedsiębiorcy. Jeśli ktoś pracował na etacie, to punt widzenia na ten temat może się zgoła odmienić.

7. POLEGANIE WYŁĄCZNIE NA SOBIE

Niektóre osoby bardzo ambicjonalnie podchodzą do kwestii założenia własnej firmy. Chcą wszystko osiągnąć samodzielnie i bez niczyjej pomocy. Niestety jest to błąd. Zwłaszcza w pierwszej fazie prowadzenia działalności gospodarczej warto kierować się wskazówkami ze strony osób, które dysponują odpowiednim doświadczeniem i wiedzą merytoryczną.

Jeśli masz jakiekolwiek obawy, nie bój się zasięgnąć wsparcia u innych osób. Wiele obiecujących i perspektywicznych firm upadło właśnie przez to, że ich właściciel nie skorzystał z doradztwa bardziej doświadczonych przedsiębiorców.

Pomoc możesz uzyskać w naszym serwisie Niepoddawajsie.pl ale także w każdym inkubatorze przedsiębiorczości. Jeśli w Twoim mieście działa Izba Gospodarcza lub inna organizacja zrzeszająca przedsiębiorców, to również możesz spróbować zasięgnąć opinii.

8. LĘK PRZED RYZYKIEM I NADMIERNA ASEKURACJA

Podejmowanie dużego ryzyka na początku prowadzenia działalności gospodarczej z pewnością nie jest wskazane. Jednak równie poważnym błędem jest nadmierna asekuracja i obawy przed podjęciem bardziej odważnych kroków. W ten sposób nie wykorzystasz pełnego potencjału swojego pomysłu i zablokujesz dalszy rozwój firmy.

Każde kroki w biznesie powinny być oparte na rzetelnej analizie. Jeśli zatem masz jakiś pomysł, a przeprowadzona analiza wykazała, że jest on jak najbardziej sensowny, nie bój się go wdrożyć. Odwaga to ważna cecha, którą powinien odznaczać się przedsiębiorca.

9. PRZEPŁACANIE ZA USŁUGI I PRODUKTY

Najbogatsi ludzi są najbardziej oszczędni. Nie należy mylić tego ze skąpstwem i hojnością. Po prostu racjonalne dysponowanie pieniędzmi w dłuższej perspektywie prowadzi do bogacenia się.

Dlatego otwierając działalność gospodarczą i wyposażając firmę w produkty i usługi, korzystaj z rankingów i wybieraj mądrze. Z rankingów możesz dowiedzieć się m.in.:

Podczas zakładania firmy pomocy będzie ranking kont firmowych. Nie każdy wie, że otwierając konto firmowe można przy okazji nieźle zarobić. Przykładowo Santander Bank Polska oferuje do 1300 zł premii za założenie Konta Firmowego Godnego Polecenia.

Santander konto firmowe dla studenta

Przejdź na stronę banku i otwórz konto firmowe z premią do 1300 zł

JAK UNIKNĄĆ BŁĘDÓW POCZĄTKUJĄCEGO PRZEDSIĘBIORCY?

Z pomysłem założenia własnej firmy warto się przespać i to najlepiej kilka nocy. Musisz przeanalizować wszystkie wady i zalety prowadzenia firmy, sporządzić biznesplan a najlepiej przetestować biznes przed otwarciem.

Jako początkujący przedsiębiorca warto abyś przygotował dostatecznie dużą poduszkę finansową. Wyniki pierwszych miesięcy działalności mogą być rozczarowujące lub wręcz przeciwnie – może być boom, który potem się uspokoi. Bardzo dużo zależy od nakładów finansowych na reklamę. Musisz zatem dysponować rezerwami, które pomogą przetrwać trudny początek.

Skonsultuj swoje założenia i wątpliwości z osobami, które mają w tej kwestii większe doświadczenie. Nie zapominaj jednak o najważniejszym – działaj i nie poddawaj się! Lepiej spróbować i przegrać niż schować pomysł do szuflady.

Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej Xybryzt oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

2 thoughts on “Zakładanie firmy – 9 błędów początkujących przedsiębiorców

    1. Ale te oszczędności trzeba najpierw wypracować. Faktem jest jednak, że błędem początkujących przedsiębiorców jest brak planu awaryjnego na wypadek przejściowych kłopotów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *