AIP opinie i recenzja. Czy warto być w AIP?

AIP Jak to działa

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości mają swoje plusy i  minusy. Opowiem o nich z mojego punktu widzenia.

Jeśli interesuje Cię jak działa AIP, to w tym artykule znajdziesz odpowiedzi na Twoje pytania i wątpliwości. Inkubatorami przedsiębiorczości zainteresowałem się na początku roku, gdy narodził się pomysł na uruchomienie portalu Managero.pl. Znałem perspektywy prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i wiedziałem, że AIP pomogą mi skutecznie przetestować pomysł.

Ideę Inkubatorów poznałem kilka lat temu. Podczas rozmowy ze znajomym, który prowadził sklep internetowy i stacjonarny z koszulkami dowiedziałem się, że dzięki AIP można sporo zaoszczędzić. Znajomy od początku prowadził swój biznes w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości i bardzo to sobie chwalił.

W tym artykule przeczytasz o tym, co sam chciałem wiedzieć przed wstąpieniem do AIP:

  1. Dlaczego warto przystąpić do AIP,
  2. Jakie minusy niosą za sobą Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości,
  3. Za co będziesz płacił prowadząc biznes w AIP,
  4. Co zrobić przed i po wstąpieniu do AIP,
  5. Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości od środka,
  6. Przyszłość Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości.

I Dlaczego warto przystąpić do AIP

Obecność w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości niesie za sobą wiele korzyści. Najważniejsze opisałem poniżej, umieszczając na początku te, które uważałem za najistotniejsze.

1. Ominięcie ZUS-u

Czy się robi czy się leży, 1200 zł* dla ZUS-u się należy! Liczba przed gwiazdką rośnie z roku na rok, a podejście rządzących do przedsiębiorców pozostaje niezmienne. Dopóki system ubezpieczeń społecznych nie ulegnie zmianie, dopóty będzie jednym z głównych powodów , dla których młodzi ludzi będą rozpoczynać biznes w AIP.

Będąc w AIP nie płacisz ZUS-u jak dla przedsiębiorców, ale jak dla pracowników. Już tłumaczę o co chodzi. Zarabiając pieniądze na sprzedaży produktów lub usług, odkładasz je na subkoncie w AIP. Oczywiście w dowolnym momencie możesz je wypłacić, ale – i tu jest pies pogrzebany – jedynie na umowę zlecenie (lub umowę o dzieło – o ile Twoja działalność będzie ku temu sprzyjała).

Kolejny rząd zaczął wprowadzać socjalne pomysły, a jednym z nich jest „ozusowanie” umów zlecenie. Dawniej wypłaciłbyś kasę z subkonta i tyle, dzisiaj musisz odprowadzić składki na ZUS. Jest to i tak korzystne dla przedsiębiorców, ponieważ jeśli nie zarobisz nic to ZUS-u nie zapłacisz – w przeciwieństwie do osób prowadzących działalność gospodarczą.

Masz możliwość podjęcia tzw. działalności nierejestrowanej. Osiągając miesięczne przychody niższe od 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, nie musisz w ogóle rejestrować działalności. Dzięki temu nie opłacasz jakichkolwiek składek ZUS (w tym również składki zdrowotnej), a możesz rozwijać firmę. Po przekroczeniu limitu przychodów w skali miesiąca, w ciągu 7 dni musisz zarejestrować działalność. Więcej o nowej ustawie przeczytasz w artykule Działalność nierejestrowana – zasady, warunki i podatki.

Po zarejestrowaniu firmy, przez 6 miesięcy masz wolność od składki zusowskiej. Potem wpadasz w składkę ulgową, a po 2,5 roku w pełną. Do AIP warto wstąpić, gdy Twoje miesięczne dochody z działalności nierejestrowanej zbliżają się do poziomu 75% pensji minimalnej. Ewentualnie możesz otworzyć firmę i sprawdzić, czy przez te 6 miesięcy zdołasz się rozwinąć na tyle, aby bez przeszkód zapłacić ulgowy ZUS. Rzecz jasna ZUS powinien zostać zniszczony :)

2. Ubezpieczenie zdrowotne w AIP

Działalność w AIP daje możliwość ubezpieczenia się w NFZ. Warunkiem jest comiesięczne wypłacanie środków z subkonta poprzez umowę zlecenie. Umowa musi być na nie mniej niż 200 złotych brutto. W takim wypadku łącznie z Twoje subkonta w AIP zostanie potrącone 240 złotych, z czego niecałe 150 złotych wpłynie na Twoje konto osobiste. Tak, będąc w AIP musisz posiadać konto osobiste.

Jeśli szukasz taniego konta bankowego polecam zajrzeć do rankingu kont osobistych lub od razu wybrać konto w NESTBanku, które jako jedyne na rynku jest w pełni darmowe.

3. Księgowość w AIP

Nie martwisz się o księgowanie faktur i wizyty Urzędu Skarbowego, bowiem za wszystko odpowiada dział Kadr w AIP. Na Tobie leży obowiązek aby dostarczyć do biura AIP faktury kosztowe (osobiście lub listownie) i wprowadzić do systemu faktury sprzedażowe. System internetowy jest pomocny, choć aby bez problemów się po nim poruszać trzeba go najpierw dobrze poznać.

4. Pomoc prawna w AIP

Plusem działu prawnego jest to, że co miesiąc możesz uzyskać bezpłatną pomoc w zakresie wszelkiego rodzaju umów, regulaminów i zagadnień prawnych, związanych z prowadzonym przez Ciebie biznesem. Dział prawny przysporzył mi lekki ból głowy, ale o tym napiszę przy okazji „minusów” AIP.

5. Wsparcie mentorów

Już taki jestem, że wolę działać sam. Ciężko mi idzie przełamanie się i poproszenie kogoś o pomoc. Nie mniej skusiłem się na spotkanie i naprawdę było warto! Mentorami w AIP są ludzie, którzy odnieśli sukces w swojej działalności, którzy rozkręcili własny start-up i wiedzą „z czym to się je”.  Mentor może podsunąć Ci pomysł, zobaczysz inne spojrzenie, a najważniejsze – zmusi Cię do myślenia i zmotywuje do działania.

6. Szkolenia dla członków AIP

Nie mam tutaj na myśli szkolenia organizacyjnego, które przechodzisz zaraz po wstąpieniu do AIP.  Jeśli już będziesz członkiem AIP, wówczas otwiera się przed Tobą perspektywa zdobycia wiedzy na specjalnych szkoleniach z zakresu sprzedaży, marketingu, budowy biznesu, przemawiania, publicznych wystąpień i innych. Szkolenia dla członków AIP są albo za darmo, albo z dużą zniżką.

7. Reklama biznesu i wsparcie pieniężne

Będąc w AIP możesz zareklamować się nie tylko poprzez kanały internetowe, które udostępniają Inkubatory, ale również na spotkaniach networkingowych i prelekcjach. Jako członek AIP możesz uzyskać pomoc w  zdobyciu kapitału na rozwój Twojego biznesu.

8. Zniżki dla członków AIP

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości współpracują w wieloma firmami. Jako członek AIP możesz liczyć na preferencyjne warunki w uzyskaniu abonamentu telefonicznego, prywatnej opieki zdrowotnej, oraz zniżek na szereg usług dla firm i osób fizycznych.

9. Sprawny i szybki support

Osoby odpowiedzialne za pierwszy kontakt ze Startupem są naprawdę pomocne, a komunikacja odbywa się bardzo szybko. Ekspresowo odpisują na e-maile.

II Minusy Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości

Obecność w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości to również minusy. Jedne większe, inne mniejsze. Przeczytaj i oceń sam.

1. Długie oczekiwanie na akceptację

W biznesie bardzo często liczy się szybkość. Dzisiaj możesz dobić interesu, ale jutro humor kontrahenta będzie inny i nie dobijesz. W AIP wszystko trwa bardzo długo. Chciałem na początku pójść w tradycyjne umowy pisane. Niestety wygląda to tak, że najpierw każdą umowę musi przejrzeć dział prawny. Prawnicy AIP mają na to 5 dni roboczych, ekspresowe 1-dniowe tempo kosztuje dodatkowo 100zł. Następnie musi ją podpisać pracownik AIP i dopiero wówczas możesz przedstawić umowę kontrahentowi.

Jeśli nie mieszkasz w mieście, w którym jest siedziba AIP, to wszystko musi odbywać się listownie. Pomijam tutaj koszty, gdyż cenniejszy jest czas. Suma summarum zrezygnowałem z tradycyjnych umów i przeszedłem na „akceptację regulaminu” online, który to regulamin jest równoznaczny z umową. Oczywiście nie da się każdej umowy w ten sposób załatwić.

2. Brak zgody na linii działu prawny – kontrahent

Miałem przykry przypadek z wynajmem lokalu pod działalność. Umowa najmu lokalu zaproponowana przez wynajmującego odpowiadała mi, ale nie pasowała działowi prawnemu. Z kolei umowa zaproponowana przez dział prawny nie pasowała wynajmującemu. Robienie za pośrednika było czasochłonne i nie doprowadziło do podpisania umowy na linii AIP – wynajmujący.

Umowę podpisałem na siebie, ponieważ cena za wynajem była bardzo atrakcyjna a warunki w porządku. Minus jest taki, że nie mogę wliczyć kosztów najmu w koszty prowadzenia działalności, ponieważ umowa nie jest na AIP.

3. Opłaty a’la ZUS

Wspomniałem w plusach, że dzięki AIP nie trzeba płacić ZUS-u. I to jest prawda. Nie mniej sam udział w AIP kosztuje – ok. 370 złotych netto miesięcznie. Bez względu na to, czy zarobisz te pieniądze czy nie, tyle właśnie musisz co miesiąc przelać na konto AIP. Jeśli na subkoncie nie uzbierasz 300 złotych, to musisz z prywatnego konta wysupłać 370 złotych i przelać na konto AIP.

Nie są to duże pieniądze, ale jednak system jest podobny ZUSowskiego – nieważne czy masz z czego zapłacić czy nie, co miesiąc 3 stówki muszą iść do centrali. W każdej chwili możesz zawiesić działalność w AIP. Wówczas płacisz 50 złotych miesięcznie.

4. Skomplikowane zasady fakturowania

AIP dla każdej nowo-przyjętej osoby organizuje szkolenie. Ja na takim szkolenie nie byłem. Liczyłem na to, że informacje które znajdę w internecie i w paczce ZIP, którą dostałem od AIP, wystarczą mi w zupełności. No niestety, system pomimo że jest prosty, to jednak bez przeszkolenia wymaga dużo uwagi. Sam system opiszę w dalszej części artykułu. Tak czy siak, polecam jak najbardziej udać się na szkolenie przed rozpoczęciem przygody w AIP!

5. Brak dofinansowania dla prostych biznesów

AIP jest dobre dla Startupów, które nie wymagają dużych nakładów finansowych na początku. Jeśli planujesz otworzyć salon fryzjerski, kawiarnię lub inny typ biznesu, który wiąże się ze zdobyciem koncesji, licencji i pozwoleń, a na dodatek nie posiadasz kapitału na start, to odpuść sobie AIP.

Jeśli jeszcze nie masz firmy, a chcesz wziąć kredyt przed założeniem działalności, to skorzystaj z oferty BGŻ BNP Paribas. To doradca, który zupełnie za darmo przedstawia ofertę kredytu na otwarcie działalności. Aby złożyć zapytanie, przejdź na stronę BGŻ i wypełnij formularz kontaktowy (imię i nazwisko, nr tel i e-mail). Uzyskanie informacji zwrotnej jest bezpłatne.

III Koszty działalności w AIP

Jak już wspomniałem, miesięczna obowiązkowa opłata wyniesie Cię ok. 370 złotych netto, a jeśli zawiesisz działalność, to 50 złotych netto.

W ramach tychże 370zł miesięczne posiadasz w pakiecie:

  • 2h miesięcznie na analizy zagadnień księgowo-podatkowych. Za każdą godzinę ponad to płacisz 50zł, lecz decyzja o poniesieniu kosztów dodatkowych zawsze należy do Ciebie.
  • księgowanie 25 dokumentów księgowych (faktury VAT, noty, rachunku, raporty z kasy) i 2 dokumentów kadrowo-płacowych w miesiącu. Za każdy dodatkowy dokument płacisz 5zł.
  • 2,5h porad prawnych w miesiącu, w tym weryfikacja i tworzenie umów, sporządzanie wezwań, pism procesowych, regulaminów i opinii prawnych. Dział prawny ma 5 dni roboczych na odpowiedź. Za każde 2h dodatkowe płacisz 100zł, tyle samo za ekspresowe (1-dniowe) rozpatrzenie Twojej sprawy.

Ponadto musisz się liczyć z opłatami w przypadku:

  • wydanie organom ścigania lub administracji państwowej dokumentu lub kserokopii dokumentu – 10zł,
  • korekty deklaracji VAT – 50zł,
  • wydanie zaświadczenia – 50zł,
  • prowadzenie rachunku w obcej walucie – 50zł/mc,
  • dostarczenie dokumentów po terminie – 100zł,
  • ekspresowa (1-dniowa) analiza prawna – 100zł,
  • comiesięczny koszt dodatkowy gdy działalność Startup’u wymaga uzyskania koncesji, licencji, zezwolenia lub wpisu do działalności regulowanej – 100zł/mc,
  • reprezentacja przed sądem I instancji – 750zł + 5% wartości sporu,
  • sporządzenie pozwu sądowego, stanowisk, roszczeń itp. – koszt ustalany w zależności od nakładów pracy + 5% wartości sporu.

Płacisz za każdy list wysłany do Ciebie z AIP (np. list z umową), a także za każdy list wysłany w Twojej sprawie przez AIP (np. ponaglenie do zapłaty dla kontrahenta). Płacisz również za przelew zewnętrzny z Twojego subkonta AIP, opłaty skarbowe które AIP musi ponieść w Twojej sprawie itd.

Najprościej rzecz ujmując płacisz za wszystko, za co i tak musiałbyś zapłacić prowadząc firmę samemu. Z tą różnicą, że te czynności wykonują za Ciebie pracownicy AIP za co również musisz zapłacić.

IV Co zrobić przed i po wstąpieniu do AIP

Sama procedura wstąpienia do AIP jest bardzo prosta. Na stronie internetowej Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości wpisujesz swoje dane: imię i nazwisko, e-mail, nr telefonu i inkubator, który wybierasz. W ciągu kilkudziesięciu godzin zadzwoni do Ciebie opiekun, aby ustalić termin podpisania umowy. Umowa jest podpisywana na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia ze skutkiem na koniec miesiąca.

Jest łatwo i przyjemnie, ale przestrzegam Cię przed przedwczesnym podpisaniem umowy. Najpierw powinieneś zbudować podwaliny biznesu. Zakładam, że będzie to start-up, a więc na 90% wykorzystasz potencjał internetu. Stwórz więc najpierw stronę, zbadaj potencjał swojego pomysłu, sprawdź zapotrzebowanie na usługę/produkt, sprawdź jak reagują klienci i kontrahenci. Mówiąc krótko – przetestuj biznes. Do tego potrzebna będzie wiedza jak napisać biznesplan.

Do AIP powinieneś się zapisać wówczas, gdy zrobisz podwaliny pod swój biznes, gdy określisz najważniejszy produkt. Potem może się zdarzyć, że mentor w AIP podpowie Ci co zmienić i biznes ruszy z kopyta, ale będziesz już miał pewną pracę za sobą. Polecam również zablokować na koncie kilkaset złotych, aby mieć z czego opłacić składkę do AIP. Na początku możesz nie uzyskiwać przychodów, a więc minimum 370 złotych na koncie warto mieć zabezpieczone na cel opłaty preinkubacyjnej.

Będąc w AIP możesz normalnie pracować w innej firmie na umowie o pracę, zlecenie lub o dzieło. Łączenie pracy na etacie z działalnością w AIP ma sens w sytuacji, gdy chcesz otworzyć coś własnego na boku, ale Twoje główne źródło dochodów to praca zarobkowa.

Po wstąpieniu do AIP nie zapomnij odbyć szkoleń!

V Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości od środka

Jak już wspomniałem – polecam odbyć szkolenie organizowane przez AIP. Na nim dowiesz się wszystkiego, między innymi tego jak obsługiwać system i tworzyć faktury. Ja tutaj opiszę te sprawy, które sprawiły mi na początku najwięcej kłopotów. Logowanie do systemu odbywa się poprzez stronę www.inkubatory.pl/logowanie

Masz na niej trzy opcje do wyboru: SIAP, czyli główny system, Zgłoszenie Prawne oraz Dashboard z dokumentami i instrukcjami.

1. Tworzenie zapytań do działu prawnego

Zgłoszenie prawne AIP
Zgłoszenie prawne AIP

Jeśli otrzymasz odpowiedź na swoje pytanie od prawników i masz jeszcze wątpliwości, to musisz zadać kolejne pytanie poprzez ten formularz. Nie da się prowadzić konwersacji z prawnikiem przez e-maile.

Tutaj najważniejsze pole to „nr sprawy”. Pojawi się w tytule wiadomości od prawników. Musisz je wpisać, aby oszczędzić prawnikom pracy. W polu „startup” wpisujesz nazwę swojego startupu, w polu „inkubator” nazwę inkubatora np. AIP Katowice, a w polu „manager inkubatora” wpisujesz imię i nazwisko osoby, którą znajdziesz na mapie inkubatorów, klikając na Twój inkubator.

2. Tworzenie faktury sprzedażowej

Patrz prawy górny róg, najedź na przycisk „Usługi” i kliknij w „Finanse i Księgowość” a następnie w „Dodaj dokument Sprzedaż”. Pojawi się okienko do wygenerowania faktury, jak niżej.

Tworzenie faktury sprzedażowej AIP

  1. W polu „typ dokumentu” wybierz Pro-forma.
  2. Jeśli nie otrzymałeś jeszcze pieniędzy od kontrahenta, to bezpieczniej jest przesłać mu fakturę pro-formę. Jeśli nie daj Bóg kontrahent nie zapłaci, to AIP nie odciągnie Ci podatku VAT do urzędu skarbowego. Zatem w polu „Status” wybierz Nowy. Status zmienisz na „Do akceptacji dyrektora” gdy otrzymasz pieniądze za fakturę pro-formę. Wówczas po 1 dniu pro-forma zmieni się w zwykłą fakturę i będziesz ją mógł przesłać kontrahentowi, aby mógł zaksięgować wydatek.
  3. Miejsce wystawienia faktury to Twoja miejscowość.
  4. Kontrahentów musisz wprowadzić do systemu, aby potem łatwo było ich wybierać z listy. W tym celu pod polem „Adres kontrahenta” kliknij przycisk Dodaj i w nowo-otwartej ramce wpisz nazwę, adres i NIP kontrahenta. Potwierdź przyciskiem Zapisz.
  5. Przechodzimy do wpisania informacji za co jest i na jaką kwotę jest faktura. W polu Kategoria wybierz „Usługa” albo „Produkt”, następnie wpisz jego/jej nazwę, pole PKWiU może zostać puste,uzupełnij ilość i j.m. (jednostka miary, domyślnie „szt” czyli sztuka). Wpisz cenę netto lub brutto.
  6. Poniżej są jeszcze cztery ważne pola. „Forma płatności” – zaznaczasz w jaki sposób otrzymasz środki. „Konta” – wybierasz konto, na jakie mają wpłynąć pieniądze. Domyślnie jest to Twoje subkonto w AIP. Określasz „Płatność do” i tutaj zalecam wpisywać 0 dni, o ile nie umówiłeś się inaczej. Z doświadczenia radzę nie umawiać się na żadne tygodniowe albo nie daj Bóg dwutygodniowe terminy płatności. Nie jesteś bankiem! Status płatności to oczywiście „Niezapłacona”, no chyba że pieniądze już dostałeś, na przykład gotówką.
  7. Klikasz „Zapisz”. Aby pobrać fakturę do PDF i przesłać kontrahentowi, musisz zaznaczyć fakturę na liście faktur i kliknąć „Drukuj”, a w nowym okienku znowu „Drukuj”.

3. Tworzenie wypłaty

Patrz prawy górny róg, najedź na przycisk „Usługi” i kliknij w „Finanse i Księgowość” a następnie w „Dodaj dokument Koszt”. Pojawi się okienko do wygenerowania faktury, wypełnione wygląda jak poniżej.

Wypłata AIP

  1. W polu „Wartość” wpisujesz kwotę netto z rachunku do umowy zlecenia. Dla umowy 200zł brutto będzie to 146,05zł jeśli opłacasz dobrowolne chorobowe, lub 149,51 zł jeśli nie opłacasz.
  2. Nr rachunku w tym wypadku musisz podać Twój osobisty, na który otrzymasz wypłatę.
  3. Do faktury kosztowej musisz zrobić przelew. A więc zapisujesz i na liście dokumentów odznaczasz go i klikasz „Utwórz płatność”.

4. Tworzenie zapłaty za PIT/ZUS

Patrz prawy górny róg, najedź na przycisk „Usługi” i kliknij w „Finanse i Księgowość” a następnie w „Dodaj dokument Koszt”. Pojawi się okienko do wygenerowania faktury, wypełnione wygląda jak poniżej.

PIT/ZUS AIP

  1. W polu „Wartość” wpisujesz sumę obciążeń ZUS/PIT z rachunku do umowy zlecenia. Dla umowy 200zł brutto będzie to 93,25zł jeśli opłacasz dobrowolne chorobowe, lub 89,79 zł jeśli nie opłacasz.
  2. Nr rachunku w tym wypadku musisz podać konto lokalnego AIP.
  3. Do faktury kosztowej musisz zrobić przelew. A więc zapisujesz i na liście dokumentów odznaczasz go i klikasz „Utwórz płatność”.

5. Tworzenie opłaty do AIP

Patrz prawy górny róg, najedź na przycisk „Usługi” i kliknij w „Finanse i Księgowość” a następnie w „Dodaj dokument Koszt”. Pojawi się okienko do wygenerowania faktury, wypełnione wygląda jak poniżej.

Opłata AIP

  1. W polu „Wartość” wpisujesz 300 złotych.
  2. Nr rachunku w tym wypadku musisz podać konto AIP.
  3. Zauważ, że w tym wypadku w polu sprzedawca podajesz AIP i adres warszawski, ogólnopolski. W przypadku zapłaty do ZUS/US jest to adres lokalnego AIP bez nr NIP.
  4. Do faktury kosztowej musisz zrobić przelew. A więc zapisujesz i na liście dokumentów odznaczasz go i klikasz „Utwórz płatność”.

Dane AIP:
Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości
ul. Piękna 68
00-672 Warszawa
NIP: 524-249-51-43

6. Tworzenie faktury kosztowej

Fakturę kosztową tworzy się podobnie jak wypłatę i przelew na ZUS/PIT. Patrz prawy górny róg, najedź na przycisk „Usługi” i kliknij w „Finanse i Księgowość” a następnie w „Dodaj dokument Koszt”. Pojawi się okienko do wygenerowania faktury. Faktury kosztowe wprowadzasz wówczas, gdy coś kupisz. Możesz zakupić sprzęt ze swoich środków lub ze środków zgromadzonych na Twoim subkoncie w AIP.

W pierwszym przypadku możesz starać się o zwrot poniesionych kosztów – AIP zwróci Ci na konto wartość faktury kosztowej, którą opłaciłeś z własnych środków. W drugim przypadku środki zostaną ściągnięte bezpośrednio z subkonta AIP.

Co warto wiedzieć? Jeśli wynajmujesz biuro i umowa jest na AIP, to możesz kupić wyposażenie biura. Jeśli jednak umowa na biuro jest na Ciebie lub nie posiadasz biura, to środków wyposażenia nie możesz kupić. Najpopularniejsze wydatki to zakup reklamy np. google, zakup urządzeń biurowych jak laptop i drukarka, zakup telefonu.

Gdy otrzymasz fakturę, musisz ją dostarczyć do AIP, nadrukowując na odwrocie tak zwaną „pieczątkę kosztową”:

pieczątka kosztowa AIP
pieczątka kosztowa AIP

Skreślasz niepoprawne zwroty, czyli kupując drukarkę na potrzeby działalności ze środków AIP, skreślasz „do odsprzedaży” i „ze środków beneficjenta”. W polu „Pion AIP / Beneficjent” wpisujesz nazwę swojego start-upa oraz imię i nazwisko. Jeśli opłaciłeś zakup ze swoich pieniędzy, to musisz do faktury dołączyć potwierdzenie: na przykład potwierdzenie przelewu z banku. Ponadto do każdej faktury musisz dopiąć „formatkę”, czyli taki dokument na którym stwierdzasz, że sprawdziłeś wszystko pod względem formalnym i rachunkowym:

formatka do faktury kosztowej AIP
formatka do faktury kosztowej AIP

Przed każdym zakupem urządzenia polecam napisać do AIP z pytaniem, czy możesz taką rzecz nabyć.

VI Wyjście z AIP

Jeśli wiesz, że będziesz opuszczał AIP, to koniecznie załatw wszystkie sprawy sprzedażowe na miesiąc wcześniej. Jeśli marzec ma być Twoim ostatnim miesiącem inkubacji, to w tym miesiącu nie możesz już wystawiać żadnych faktur sprzedażowych. Po prostu przenieś je na kwiecień, gdy będziesz już miał własną firmę. Zakładanie firmy będzie więc kolejnym tematem do przybliżenia.

Kolejna ważna kwestia to zwrot VAT. Jeśli zostaną Ci pieniądze na subkoncie w AIP i będziesz chciał je wydać na zakupy, to VAT-u nie odzyskasz. Za faktury kosztowe z marca, VAT jest rozliczany w kwietniu, gdy nie będziesz już w AIP. Dlatego zakupy zaplanuj na dwa miesiące przed opuszczeniem AIP.

VII Ocena i przyszłość Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości

Praktycznie rzecz biorąc przyszłość AIP zależy od decyzji Rządu RP. Im bardziej będą dociskać pasa i przeszkadzać w prowadzeniu firmy przedsiębiorcom – zwłaszcza młodym i początkującym, tym lepsze perspektywy dla AIP.

Pierwszy zgrzyt pojawił się, gdy Rząd „ozusował” umowy zlecenie. A więc jeden z plusów AIP, czyli wypłata pieniędzy bez przelewania 20-paru procent na Zakład Utylizacji Społeczeństwa prysł jak bańka mydlana. Ale to jeszcze można przełknąć, gdyż plusy przeważają minusy. Przykładowo osoba do 26 roku życia nadal jest zwolniona z ZUS na podstawie umowy zlecenie dla studenta do 26 lat.

Drugim wstrząsem może być proponowane przez Rząd uzależnienie składki na ZUS od przychodów firmy. Przedsiębiorca osiągający w miesiącu przychód do 5000 złotych płaciłby składkę na ZUS w wysokości 25% od przychodów. W takim wypadku testowanie biznesu z zarobkami poniżej 1000zł na miesiąc można by przeprowadzać bez konieczności wstępowania do AIP.

Po rozpoczęciu działalności nierejestrowanej, przynależność do AIP jest opłacalna po przekroczeniu 1050 zł przychodu miesięcznie. Ewentualnie w sytuacji, w której chcesz prowadzić działalność reglamentowaną, a więc wykluczoną z działalności nierejestrowanej. Tak czy owak, Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości sprawdzają się i ułatwiają testowanie pomysłu na biznes.

Informacje przedstawione na tej stronie internetowej są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715) . Czytelnik podejmuje decyzje inwestycyjne na własną odpowiedzialność.

Oceń artykuł
[Total: 4 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

36 thoughts on “AIP opinie i recenzja. Czy warto być w AIP?

  1. Nie polecam. Wszystko brzmi dobrze na papierze, później same problemy. Partnerzy tacy jak InPost, czy duzi producenci tkanin nie chcieli współpracować ani nawet wystawić faktury na dane AIP.
    Przy rozwiązaniu umowy same problemy, system raz zapisuje dodane dokumenty, raz nie. Należny VAT oczywiście też idzie na konto fundacji, ale jak jakaś faktura się nie zgadza to kwotę należy wpłacić na konto.
    Może ok dla osób, które czekają na jakieś dofinansowanie a chcą prowadzić biznes nie pod swoimi danymi, inaczej nie widzę sensu. Startup nie pomaga, bo przez wszystkie miesiące milczy, ale przy wyjściu nagle księgowi zaczynają pracę.
    2 tygodnie proszenia o zamknięcie umowy zlecenie, która została wystawiona na 1 dzień dla wypłaty środków (przez to nie mogłam dostarczyć na czas wniosku o dofinansowanie i finalnie nie miałam szansy go otrzymać).
    Generalnie – dramat :)

  2. Bardzo nie polecam tego inkubatora. Wyciągnięcie moich ciężko zarobionych pieniędzy trwa wieki. Trzeba wypełniać stosy papierów… naprawdę nie żartuję. Do każdej faktury są co najmniej 4 dokumenty. Trzeba pisać maile do zleceniodawców, żeby Oni pisali, że zamawiają dzieło… Takich absurdów to nawet w urzędach w latach 90tych nie było. Do tego layout nieprzyjazny. Trudno się domyślić jak coś zrobić. Jeśli znasz słowo „user friendly” to wyrzuć je do kosza… tutaj się ono nie przyda. Bardzo nie polecam i przestrzegam wszystkich. AIP to jakaś masakra. Żałuję bardzo, że ktoś mnie nie ostrzegł. Oszczędziłbym mnóstwo czasu. Nie mówiąc już o tym, że Pani co mnie na początku zachęcała mówiła jakieś półprawdy, które potem okazały się mieć bardzo dużo zmian i obostrzeń. NIE POLECAM

  3. Jedno wielkie g…o. Ci smieszni mentorzy stwierdzili, ze nasz pomysl to sajens fikszon. Dla tych wizjonerow polskiego biznesu, to była abstrakcja. Zaczelismy dzialac sami, z jakimis dofinansowaniami, jeb.. kredytami, itd. Szesc lat pozniej zysk naszej firmy to jest 27 mln zlotych za 2022. Bylem pewien, ze Inkubatory upadly i nikt juz nie bedzie z tego g…a korzystal. A one istnieja i jeszcze biora oplaty za swoje uslugi. KABARET!!!

  4. Nie, nie warto:) informowanie o dodatkowych kosztach dopiero ZA MIESIĄC, tak żebyś płacił jeszcze jeden abonament.

    1. Nie wiem, gdzie tak jest, ale rzeczywiście jest to nie fair. Ja działam jako graficzka w Firma Dla Każdego (www.firmadlakazdego.pl) i jestem bardzo zadowolona. Wcześniej była w AIP i rzeczywiście tam wyglądało to dużo bardziej skomplikowanie i mniej przyjaźnie.

  5. Omijajcie szerokim łukiem to:) Naliczanie opłat bez uprzednich informacji, złożenie wypowiedzenia po 20 dniach korzystania z programu wiąże się z tym, że ten syf zostanie rozwiązany dopiero po 2 miesiącach::) Telefony odbierają jak chcą,

  6. Utrudnianie prowadzenia startupu, znacznie większe ograniczenia w jego prowadzeniu niż konkurencja. U konkurencji można dowolnie zwiększać i zmieniać zakres usług oferowanych przez startup, w AIP się nie da „bo nie”. Polecam poszukać konkurencyjnej fundacji, takiej w której opłata miesięczna jest mniejsza o 50PLN – po przejściu do nich z AIP czuję się jakbym się przesiadł z malucha do lambo, sprawy są bardzo często załatwiane od ręki i bez zbędnych problemów. Gdy chciałem poszerzyć działalność startupu dowiedziałem się, że prowadzenie startupu w AIP nie może być porównywane do prowadzenia swojej firmy i nie zrozumiałem, jaki produkt AIP oferuje. Dlaczego oni sami porównują się do prowadzenia firmy na swojej stronie? Na to pytanie nikt mi nie udzielił odpowiedzi.

  7. a ja nie polecam współpracy z nimi syf kiła i mogiła bajzel w papierach o przelewy trzeba się prosić jednym słowem dno!

  8. AIP ma jedną ogromną wadę, o której nikt nie pisze wprost. Jest to podwójne opodatkowanie przy wypłacie środków, którego nie można uniknąć tak jak np. w spółce zoo.

    Jak zarobicie 10 tyś. to zapomnijcie, że wypłacicie więcej niż 5000…w sumie to nie jestem pewien czy wypłacicie te 5…

  9. Działają dokładnie tak samo jak AIP. Są mniej znani na rynku i nie mają tak wypasionej oferty biur, coworków, mentoringów i generalnie rzeczy okołobiznesowych. Z drugiej strony jak rozważałem FTS i AIP to w AIP się dowiedziałem, że nie będę mógł wypłacać wynagrodzenia na „dzieło” a w FTS mogłem. To przeważyło

  10. Jest jedna istotna wada AIP-ów, której nie omówiłeś. W sensie prawnym, oni są właścicielem tego, co robisz. W teorii – Ty jesteś ich reprezentantem, w praktyce – oni są Twoim. Oni, żeby coś sprzedać, muszą to od Ciebie kupić, ale wraz z wystawieniem faktury biora na siebie odpowiedzialność. Odpowiedzialność za usługi, o których nie mają pojęcia, bo widzieli tylko umowę i nie są w stanie ocenić, czy się z niej wywiązałeś należycie.

      1. Przykładowo, firma X zawiera umowę z jakimś freelancerem, który występuje jako AIP. Tworzy jakieś dzieło, firma płaci, po czasie okazuje się, że firma ponosi straty, bo np. praca była plagiatem. Do sądu idą reprezentanci AIP, którzy nie mieli wpływu na nielegalne harce freelancera.

        Inny przykład. Freelancer robi dobrą robotę i podpisuje z firmą X umowę na przekazanie praw autorskich majątkowych i zależnych. Po jakimś czasie występuje z AIP i np. zakłada własną działalność. W międzyczasie, firma X kontaktuje się z AIP i prosi o rozszerzenie pakietu praw autorskich, wydanie dodatkowej licencji, itd. AIP najprawdopodobniej nie może tego zrobić, bo nie ma takich uprawnień. Gdyby miało, też jest niefajnie – powiedzmy, że sprzedają to firmie X za grosze, a autor pluje sobie w brodę, bo np. nie chciał firmie X już na nic pozwalać, a tak to temat wymyka się spod jego kontroli.

  11. Zastanawiam się nad wstąpieniem do AIK. Nadal jednak do końca nie rozumiem: jak jest z tymi składkami? Czy będę normalnie odprowadzał składkę emerytalną i będę mógł korzystać ze służby zdrowia?

  12. Beznadziejny inkubator. Wszystkie formalne sprawy wloką się niemiłosiernie. Zanim uzyskałem dostęp do zarobionych pieniędzy zdążyli wyłączyć mi telefon za niepłacenie rachunków. Szczerz radzę omijać szerokim łukiem.

  13. Angelika, My mamy startup w Twój Start-Up. Wystawiałem tu faktury od grudnia 2015 i jak do tej pory jestem zadowolony – wszystko działa sprawnie i ciągle się rozwijają. Nie wiem, co miałbym konkretnie napisać, ale pytaj – odpowiem na wszystkie Twoje pytania.

  14. Żeby od czegoś zacząć, dobrze jest mieć jakieś wsparcie. Zwłaszcza, gdy kończy się szkołę lub studia i trzeba iść w życie. Całkiem dużo możliwości, ale i tak nie jest łatwo ;)

    1. Do tego nie jest potrzebna firma AIP. Należy poradzić się np. w ZUS i księgowego. W Polsce jest kilka rozwiązań np. podatek liniowy. Do tego nie ma potrzeby prowadzić pełnej księgowości. Czyli koszty są minimalne. Inna biurokracja jest darmowa. W urzędach zmiany wprowadza się za darmo. Program do fakturowania to 300 zł rocznie. Poza tym, bardzo ważne – samemu uczymy się działać i wiemy gdzie, co załatwiać.

  15. Ja właśnie jestem na etapie rozwiązywania umowy z AIP. Okazuje się, że problem na problemie, i w trakcie współpracy, i przy rozwiązaniu. Dziś dowiedziałam się, że dział prawny „zgubił” gdzieś kopie umowy z klientem, a jeśli chcę załatwić sprawę szybko, to muszę zapłacić 100 zł plus VAT. Czyżby wtedy miało nastąpić „cudowne odnalezienie”? A szkolenia z księgowości… byłam, pani księgowa odbębniała całą sprawę, połowy informacji nie przekazała i wszystkiego i tak trzeba było się uczyć w trakcie. może w innych oddziałach są rzetelniejsi pracownicy, ale ja mam serdecznie dość. Niebawem mam zamiar też opisać dokładnie swoje doświadczenia z AIP, bo robią sobie laurkę w mediach, a prawda jest jest odrobinę inna.

  16. Ludzie boją się być przedsiębiorczy właśnie ze względu na strach przed finansowym niepodołaniem. Każdy sposób na start dobry, byle tylko młodzi dostali rozpędu do dalszego śmiałego działania :)

  17. Byłam kiedyś na szkoleniu prowadzonym przez AIP. Chłopak oczywiście mówił o samych plusach założenia w ten sposób działalności, a o minusach nawet nie wspomniał. Przez chwilę zastanawiałam się, czy może nie spróbować, ale chyba jednak wolę liczyć na siebie i nie być od nikogo zależna. Dzięki za artykuł :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *