Jak wymyślić nazwę dla firmy?

jak wymyślić nazwę dla firmy

Imię dla dziecka wybierasz nie wiedząc, jaki będzie miało charakter i kim zostanie w przyszłości. Z nazwą dla firmy jest zupełnie odwrotnie.

Prawie każdy kto otwiera firmę głowi się nad nazwą. Dobrze, jeśli robi to na końcu „wymyślania firmy”, źle – jeśli na początku. Sporo osób popełnia błąd, że wymyśla nazwę dla firmy, która nie wiadomo jaka i dla kogo będzie.

Pamiętaj, nazwę dla firmy wybierasz dopiero wówczas, gdy masz ustalone takie elementy jak:

  1. Profil idealnego klienta – komu chcesz oferować swoje usługi i produkty? Kim jest człowiek, który będzie od Ciebie kupował najczęściej? Ile ma lat, jakiej jest płci, jaki zawód wykonuje, gdzie mieszka i jaki ma charakter Twój stały klient?
  2. Osobowość marki – jakie cechy ma Twoja firma? Czy stawiasz na kompetencje czy na luźną atmosferę? Czy Twoja firma będzie elitarna czy egalitarna? Wykwintna czy dostępna dla każdego? Opisz swoją firmę przymiotnikami.

Dopiero, gdy dwie powyższe sprawy masz ustalone, możesz przejść dalej. Nie zmieniaj kolejności. Ustalenie profilu idealnego klienta i opisanie jego osobowości pozwoli Ci wybrać nazwę, która będzie:

  • dopasowana do Twoich klientów,
  • dostosowana do archetypu Twojej marki.

NAZWA DLA FIRMY – JAKA POWINNA BYĆ?

1. Nazwa ma nawiązywać do Twojej działalności…

Może to być bezpośrednie lub pośrednie nawiązanie do tego, co zaoferujesz klientom. Mam tu na myśli nazwy typu Kofeina dla kawiarni, Młotek dla sklepu narzędziowego lub Bucik dla sklepu obuwniczego.

2. …lub do Twojej misji albo idei

Na przykład Stare kino to dobra nazwa dla kawiarni, której profil jest ukierunkowany na kinomaniaków. W ostatnich czasach wiele lokali utożsamia się z ideą zero waste. Nazwa wówczas powinna być jednoznaczna i krótka.

3. Nazwa może również nawiązywać do… Ciebie

Na przykład restauracja U Magdy Gessler. Aby nazwa chwyciła, to właściciel musi być znany. Niekoniecznie tak szeroko jak Pani Magda. Wystarczy, że będzie kojarzony lokalnie albo w swojej niszy.

4. Twoja firma ma być marką, a każdą markę można opisać za pomocą cech

Jeśli marka Twojej firmy jest młodzieżowa i działa na terenie Katowic, to nazwa KATO będzie idealna. Niektórzy specjaliści przestrzegają przed nadawaniem nazw lokalnych. Nie zgadzam się z tą opinią. Nazwy Pudliszki, Kielecki, Żywiec czy Tyskie są lokalne i działają z sukcesami w całym kraju.

5. Nazwa ma być wyjątkowa na tle Twojej konkurencji

Zrób research konkurencji i zobacz, jaki wybrali kierunek i czym sugerowali się przy wyborze nazwy. Jeśli w Twojej miejscowości działają dwie pizzerie, z czego jedna nazywa się „Roma Tradizione” a druga „La Primavera”, to najprostszym wyróżnikiem będzie wymyślenie nazwy w języku polskim.

6. Nazwa ma dobrze brzmieć i być zapamiętywalna

Napisz ją na komputerze i wydrukuj. Pokaż wydrukowaną kartkę znajomemu i zapytaj, z czym kojarzy mu się nazwa. Napisz ją zeszycie. Sprawdź, czy odbiorcy potrafią ją szybko odczytać. Powiedz nazwę na głos, nagraj i odsłuchaj.

Zadzwoń do znajomego i podaj mu nazwę przez telefon, a następnie poproś aby powtórzył i zapisał ją na kartce. Możesz również przetestować nazwę odmieniając ją przez przypadki.

7. Nazwa nie musi być ani krótka, ani długa

Musisz jedynie wiedzieć, że istnieją zasady fonetyczne, które warto wziąć pod uwagę.

Na przykład im nazwa jest dłuższa i bardziej skomplikowana, tym brzmi bardziej poważnie i mniej młodzieżowo. Nazwy rozpoczynające się na b, p i d są bardziej „niezawodne”, niż te rozpoczynające się na v, f, z i s.

Z kolei nazwy których pierwszą literą jest v, f, z lub s są uznawane „szybkie”. Ma to związek z szybkością wypowiadania tych głosek.

8. Nazwa ma być zrozumiała dla Twoich przyszłych klientów

Jeśli już wiesz kim będą Twoi klienci, kim Ty będziesz i jaka będzie Twoja marka, to trzymaj się tego.

Nazwa ma być kwintesencją i podsumowaniem osobowości Twojego biznesu.

PRAKTYCZNIE WSKAZÓWKI DO TWORZENIA NAZWY

1. Stwórz mapę myśli

Trudno jest znaleźć nazwę,  której jeszcze nikt nie użył. Zwłaszcza, jeśli oprócz nazwy polujesz na domenę internetową. Ale jest to możliwe. Pomogą Ci w tym słowniki: języka polskiego, synonimów i translatory.

2. Wymyślając nazwę, zapisuj wszystkie pomysły na kartce

Jeśli jesteś wzrokowcem będzie Ci łatwiej, gdy zobaczysz swoje myśli. A w każdym razie pomoże Ci to wrócić do tematu w innym czasie i nie zapomnieć o pomyśle.

PRZYKŁADY NAZW I ICH GENEZA

Wiesz już, czego się trzymać przy wymyślaniu nazwy. Teraz zapoznaj się z nazwami istniejących firm w Twojej branży. Niech będą dla Ciebie inspiracją.

Posegregowałem nazwy lokali gastronomicznych według genezy ich powstania. Poniższe przykłady są wskazówkami, do czego możesz się odnieść wymyślając nazwę Twojej firmy.

1. Nazwa z ideą

Jeśli tworzysz miejsce, w którym będziesz oferował szczególną usługę lub nastawiasz się na szczególny target, wykorzystaj to do stworzenia nazwy lokalu.

  • Nutka Cafe (kawiarnia w Warszawie, organizuje warsztaty wokalne),
  • Cafe Misja (kawiarnia w Poznaniu, w lokalu po Jezuitach, promuje kulturę chrześcijańską),
  • W starym kadrze (w gdańskiej kawiarni emitowane są filmy),
  • Z innej beczki (pub w którym napijemy się tylko piw rzemieślniczych, Wodzisław Śl.),
  • Pompon (kawiarnia dla rodzin w Warszawie, połączona z opieką nad dziećmi),
  • Padbar (bar dla graczy, Lublin).
w starym kadrze
W starym kadrze – Gdańsk

2. Nazwa ze stylem

Gdy tworzysz lokal, który będzie charakteryzował się konkretnym stylem lub jednolitą kuchnią, możesz to zgrabnie ująć w nazwie.

  • La Petite (francusko brzmiąca nazwa kawiarnio-winiarni w Warszawie)
  • Baobab (kawiarnia afrykańska w Warszawie prowadzona przez dwóch czarnoskórych mężczyzn),
  • Giovanni Rubino (włoska restauracja w Warszawie),
  • Don Martinez (restauracja meksykańska, Rybnik),
  • Hellada (restauracja grecka w Krakowie),
  • Proletaryat (klubokawiarnia w stylu PRL w Poznaniu).

Mitte – chleb i kawa, o pochodzeniu nazwy tej gdańskiej restauracji opowiada Marcin Potkański z agencji reklamowej Brandish:
Mitte – chleb i kawa, prosty i czysty przekaz: oferowanych produktów jest mało ale za to najwyższej jakości. Trudna sztuka minimalizmu opanowana do perfekcji :) Inspiracją do założenia tego miejsca był klimat panujący w berlińskiej dzielnicy Mitte. We wnętrzu czuć inspiracje dobrym nowoczesnym designem, który nie przytłacza a daje poczucie przestrzeni i funkcjonalności. Proste sprawy są najlepsze. 

W tym wypadku to  kawa Illy,  jedna z najbardziej cenionych kaw na świecie z włoskiej palarni w Trieście oraz najlepszy chleb na zakwasie  z małej lokalnej piekarni z Olszynki ( dzielnica Gdańska). Pieczywo jest wypiekane w specjalnym kaflowym piecu, który opalany jest drewnem. W Mitte można zjeść pyszne autorskie kanapki robione na bazie tego pieczywa. Dużą popularnością cieszą się zwłaszcza te przygotowane na chlebie Ogrodnik, w którego składzie znajdziemy marchew.

3. Nazwa z autorytetem szefa

Jeśli jesteś znaną osobistością w swojej branży (niekoniecznie gastronomicznej), to możesz nazwać lokal swoim imieniem.

  • Rączka gotuje (od nazwiska znanego śląskiego kucharza Remigiusza Rączki, Wodzisław Śląski),
  • u Ziyada (od imienia twórcy sieci hoteli i restauracji w zabytkach Ziyada Raoof).

4. Nazwa produktowa

W nazwie możesz umieścić Twój główny produkt i pobawić się słowem.

  • Cava (kawiarnia, Warszawa),
  • Kafka (kawiarnia, Warszawa),
  • KOFIFI (kawiarnia, Warszawa),
  • Same Fusy (kawiarnia, Warszawa),
  • Stary Młynek (kawiarnia, Poznań),
  • Kofeina (kawiarnia, Opole),
  • Ćwiartka (bar, Olsztyn),
  • Coś mocniejszego (bar, Żory),
  • Piwomaniak (pub sklep, Warszawa),
  • Piwostrefa (pub, Opole),
  • Produkty Niewinne i Winne (winiarnia, Warszawa).

5. Nazwa z rzeczą

W nazwie możesz umieścić coś, co będzie kojarzyło się gościom z Twoim lokalem. Ważne, aby taką rzecz umieścić w knajpie i aby była widoczna w wystroju.

  • Angielka (w gwarze poznańskiej piec na nogach, Poznań),
  • Gram off on (od gramofonu, który właściciele dostali w prezencie ślubnym),
  • Cafe Byfyj (po śląsku kredens, Katowice),
  • Kapsel (Zielona Góra),
  • Stary Kufel (Gliwice).
gramoffon białystok
Gram off on w Białymstoku

6. Nazwa komercyjna

Jeśli nastawiasz się na współpracę z daną marką, możesz dogadać się z producentem i umieścić ją w nazwie swojego lokalu.

  • Piwiarnia Warka (od producenta piwa, pub chyba w każdym mieście),
  • Pilsner Pub (od producenta piwa, pub Wodzisław Śląski).

7. Nazwa lokalna

Nazwę możesz stworzyć używając nazwy miejsca, w którym mieści się lokal.

  • KATO (pub w Katowicach),
  • Francuska trzydzieści (od adresu kawiarni, Warszawa),
  • Chełmska (od nazwy ulicy, Warszawie),
  • Stara Praga (od nazwy dzielnicy, Warszawie),
  • Kattowitz (dawna nazwa miasta, Katowice),
  • Pod Wawelem (Kraków),
  • Galicyjska (Kraków),
  • Mam Ochotę (klubokawiarnia w warszawskiej dzielnicy Ochota),
  • Museum (od lokalu, w którym mieści się kawiarnia).
kato bar
Bar KATO w Katowicach

 

8. Nazwa własna

Ludzka wyobraźnia jest bardzo kreatywna i często nie zamyka się w utartych schematach. Jeśli masz „odjechany” pomysł na nazwę, to nie wahaj się

  • Chwila Moment (klubokawiarnia, Warszawa),
  • Znajomi Znajomych (klubokawiarnia, Warszawa),
  • Pasikonik (klubokawiarnia, Warszawa),
  • Tam i z powrotem (klubokawiarnia, Warszawa),
  • Owoce i Warzywa (klubokawiarnia, Łódź),
  • Głośna (klubokawiarnia, Poznań).

Oprócz tych wszystkich porad, nazwa Twojej firmy ma się podobać również Tobie. Musisz się z nią utożsamiać i być z niej dumny.

Oceń artykuł
[Total: 2 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od ponad 10 lat zajmuje się przedsiębiorczością i finansami. Analizuje produkty dla firm i doradza w zakresie otwierania działalności gospodarczej.
Kategoria

Opinie do “Jak wymyślić nazwę dla firmy?

  1. Świetny artykuł. Ostatnio modne stało się też dawanie lokalom nazwy z racji ulicy przy której się znajdują, np. Szeroka no. 9 (Toruń), czy Staromiejska 13 (Katowice). Fakt faktem, że to lokale, których kucharze, czy restauracje mają renomę na tyle dużą, że to pasuje.

Dodaj opinię

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *