Które programy lojalnościowe dla klientów zwiększą sprzedaż o 75%?

programy lojalnościowe dla klientów

Programy lojalnościowe dla klientów to standard w sklepach i lokalach. Aplikacje na smartfony wypierają papierowe karty i pieczątki.

Każdy przedsiębiorca myślący o swoim biznesie długofalowo tworzy program lojalnościowy skierowany do obecnych klientów. Program lojalnościowy pomaga utrzymać klienta (w gastronomii – gościa), co jest o wiele tańsze niż zdobycie nowego.

Przeczytaj także:

Korzyści z wprowadzenia programu lojalnościowego

Programy lojalnościowe są często mylone z promocjami typu „po godzinie 18:00 piwo za 5zł”, „dziś wszystko -30%”. Tego typu promocje służą chwilowemu zwiększeniu sprzedaży. Z kolei program lojalnościowy ma za zadanie utrzymać kontakt z obecnym klientem, zachęcić go do zaangażowania w markę a co za tym idzie doprowadzić do ponownych zakupów.

Program lojalnościowy przywiązuje gościa do lokalu, a ten pociąga za sobą sznurek znajomych i dzieli się pozytywnym doświadczeniem w mediach społecznościowych. Klient sam reklamuje Twój biznes – idealna promocja miarę XXI wieku.

Program lojalnościowy – kiedyś i dziś

Zapewne pamiętasz papierowe druczki z miejscem na pieczątki albo naklejki. Być może posiadasz jeszcze jakąś kartę lojalnościową, gdyż nie wszystkie lokale i firmy przerzuciły się na aplikacje w smartfonach.

Problem z kartami lojalnościowymi polega na tym, że jest ich dużo przez co wypychają portfel. A jak jeszcze przedsiębiorca nie pomyśli, to wyda kartę w niestandardowej wielkości która nawet do portfela się nie zmieści. Aplikacje na smartfonie są o tyle korzystniejsze, że można uczestniczyć w wielu programach i mieć je wszystkie pod ręką.

Jeśli 3-5 lat temu któryś właściciel wzbraniał się przed aplikacją sugerując, że ciągle mało ludzi posiada smartfon, tak obecnie ten argument jest chybiony. Z roku na rok przybywa Polaków posiadających smartfony. Wśród młodych ludzi 18-29 mało kto nie ma takiego urządzenia. Oczywiście jeśli target Twojego lokalu to +60, to możesz pozostać przy papierowych kartach :)

Program lojalnościowy – Urszula Chrąchol-Barczyk

programy lojalnościowe dla firm

Kup w księgarni

 

Książka jest doskonałym narzędziem dla firm, które chcą stworzyć własny program lojalnościowy, jak i dla tych, którzy już program posiadają. Dzięki przedstawionym case study, dostrzeżesz trendy i rozwiązania, jakie oferują programy lojalnościowe.

Wśród przykładów, które znalazły się w książce, znajdziesz programy nagradzane w ogólnopolskich konkursach w obszarze B2B oraz i B2C.

Dobry program lojalnościowy

Dobry program lojalnościowy nie polega na daniu 10% stałego rabatu na kebab w bułce osobie, która pierwszy raz pojawiła się w lokalu. „Każdy piąty kebab gratis” jest już lepszym pomysłem – motywuje bowiem do odwiedzania jednego punktu. Lecz nie jest to bynajmniej idealny program. Idealny program lojalnościowy podnieca i sprawia frajdę. A uzyskuje się to za pomocą rywalizacji.

Ludzie uwielbiają rywalizować – nie tylko z innymi, ale i ze sobą samym. Nagroda może być za pokonanie przeciwnika, za pobicie rekordu, ale i za przyjście jako pierwszy do sklepu czy za przejście kolejnych wyzwań. Podstawą takiego programu są rankingi, jasno określone poziomy oraz nietypowe nagrody. Już wyjaśniam w czym rzecz.

Rankingi

Przykładowo goście ścigają się, kto pierwszy zje wspomnianego wcześniej kebaba w bułce. Wyniki są zapisywane w tabeli w lokali i udostępniane w mediach społecznościowych. Ranking pozwala poczuć się wyróżnionym „Oho, jestem na 1 miejscu, zrobię zatem zdjęcie i pochwalę się na FB”, „Powiem kumplom na osiedlu!”. A oni przyjdą, żeby pokonać kolegę.

Poziomy

Ustalasz 10 wyzwań, za które będą przyznawane punkty. Dajmy na to za przyjście z łysym kolegą 10 pkt, za przyprowadzenie 2 koleżanek wyższych od siebie 20pkt, za wypicie duszkiem kufla piwa 30pkt itd. Wyzwania powinny wzbudzać emocje!

Nietypowe nagrody

Oczywiście może to być piwo, kebab, czy jakiś inny produkt oferowany przez Ciebie. Ale pomyśl, jaką frajdę sprawi osobisty kufel albo kubek w Twoim lokalu, który będzie należał tylko do zwycięzcy. W żorskiej knajpie Zymft nagrodą jest na przykład autorski burger, przygotowany ze składników wymyślonych przez zwycięzcę i nazwany według jego pomysłu.

Nagroda powinna być po prostu fajna! „Fajność” określa się po tym, czy obdarowany będzie chciał się nią pochwalić znajomym :)

Przeczytaj najpopularniejszą książkę w temacie grywalizacji autorstwa Pawła Tkaczyka: Grywalizacja

Popularne programy lojalnościowe (aplikacje)

Niegdyś programy lojalnościowe były utożsamiane ze zbieraniem pieczątek na kartach. Obecnie miejsce kart zajęły aplikacje. Aplikacje programów lojalnościowych pomagają w zbieraniu punktów, kontakcie z klientem i w identyfikacji klientów. Stworzenie autorskiego programu lojalnościowego nie wymaga aplikacji, ale odbędzie się to kosztem korzyści promocyjnych i dotarcia z indywidualną ofertą. Poniżej lista najpopularniejszych aplikacji i programów lojalnościowych.

LoyaltyPlant

Programy lojalnościowe dzielą się na: multipartnerskie i do własnej edycji. Multipartnerskie (zostały opisane poniżej) oferują standardową aplikację do której można dołączyć w każdej chwili. LoyaltyPlant jest z kolei aplikacją IT, która oferuje program lojalnościowy dopasowany do Twoich potrzeb. Będziesz mógł nim zarządzać z poziomu administratora i zmieniać wedle upodobań. Więcej o tym potężnym narzędziu przeczytasz tutaj.

Payback

Najpopularniejszy program lojalnościowy w Polsce. Za każdą wydaną złotówkę klient otrzymuje określoną liczbę punktów, którymi potem może zapłacić w wybranych miejscach. Payback współpracuje wyłącznie z największymi na rynku.

Everytap

Aplikacja dedykowana lokalom gastronomicznym i klubom muzycznym. Pozwala na zbieranie punktów za zamówienia oraz za samo odwiedzenie lokalu. Zebrane punkty wymienia się na nagrody. Każdy lokal może określić własne nagrody. Everytap działa w największych polskich miastach.

Freebee

Freebee to nie tylko aplikacja do programu lojalnościowego, ale również kompleksowe wsparcie dla firm z możliwością opracowania indywidualnej strategii lojalnościowej. Gość musi się zarejestrować w programie, dzięki czemu partner widzi profil swoich klientów. Program polega na wymianie punktów na nagrody wyłącznie w tym miejscu, w którym się je zdobyło.

Partner ma możliwość opracowania własnego zestawu nagród i zasad ich zdobywania. Firma działa na terenie całego kraju. Aplikacja jest dostępna na Android i iPhone.

Kekemeke

Aplikacja polega na zdobywaniu wirtualnych pieczątek. Partner może określić, za ile uzbieranych pieczątek klient otrzyma nagrodę. Do aplikacji klient nie musi się rejestrować, a sama aplikacja działa nawet bez Internetu. Oferta Kekemeke skierowana jest do firm z całego kraju. Aplikacja jest dostępna na Android, Microsoft Phone i iPhone.

Profitta

Profitta to aplikacja łącząca program lojalnościowy, kalendarz wydarzeń, mailing do klientów i możliwość wystawiania ofert i przecen. Partner udostępnia w lokalu kod QR z odpowiednią liczbą punków, który gość skanuje telefonem i dopisuje daną liczbę punktów do swojej puli. Punkty można wymienić na nagrody określane przez każdego z partnerów.

Samodzielny program lojalnościowy

Pomimo obecności wielu atrakcyjnych sposobów wykorzystania aplikacji, możesz również pomyśleć nad autorskim programem. Wystarczy ruszyć głową i stworzyć ranking stałych klientów lub grę dla gości.

Jeśli prowadzisz salon, w którym usługi kupuje się w pewnych odstępach czasu, możesz stworzyć swoisty ranking dla klientów. Za zakup danej usługi przyznajesz punkty, a każdy klient ma swój nick. W ten sposób omijasz RODO :) Najlepszy klient otrzymuje nagrodę, a najlepiej gdyby każdy uczestnik gry coś dostał. To nie musi być duży podarek, czasami może być wręcz darmowy.

Gra dla klientów będzie ciekawa zwłaszcza w lokalu gastronomicznym, gdzie za wykonanie pewnych czynności przyznaje się punkty. Np. przyprowadzenie do lokalu dwóch rudych dziewczyn, wypicie kufla piwa w 30 sekund itp. Tego typu zabawę możesz dostosować praktycznie do każdej branży.

Tego typu programy mają na celu:

  • przyciągnięcie klientów do ponawiania zakupów i odwiedzin,
  • ściągnięcie nowych klientów,
  • darmową reklamę w social media – ludzie chętnie dzielą się takimi zdobyczami.

Podsumowanie

W programie lojalnościowym najistotniejsze jest to, jak go dopracujesz. Odpowiednia aplikacja pomoże Ci dotrzeć do większej liczby klientów, lepiej dostosować przekaz i dogłębniej poznać swoich gości. Ale nigdy nie zrobi za Ciebie podstawowej pracy: wymyślenia ciekawego programu lojalnościowego.

Przeczytaj, gdy reklamujesz firmę
Szacowanie sprzedaży – 3 skuteczne sposoby
Logo firmy – zlecić czy wykonać samodzielnie?
Negatywne opinie o firmie – jak sobie z nimi radzić?
Tajemniczy klient – jak pokonać konkurencję

Widziałem wiele programów lojalnościowych w lokalach gastronomicznych. Najczęściej pojawiającą się ofertą jest „wymień 100pkt na piwo/kawę/ciastko”. No ok, lepsze to niż nic! Ale czy będzie to na tyle „fajne”, że gość powie o tym znajomym? Bądź kreatywny, jak widzisz nie trudno się wyróżnić czymś ciekawym. Rusz głową, a Twoi goście ruszą smartfonami :)

Oceń artykuł
[Total: 0 Average: 0]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

6 thoughts on “Które programy lojalnościowe dla klientów zwiększą sprzedaż o 75%?

  1. Bardzo ciekawy artykuł. Programy lojalnościowe naprawdę potrafią nakręcić sprzedaż. Wystarczy spojrzeć jak robi to Biedronka, jak dla mnie najlepszy przykład :) Co do aplikacji to ja korzystam z Payback i też jestem zadowolony. Warto uczestniczyć w takich programach, jednak tylko wówczas, gdy regularnie robimy zakupy w danym sklepie. Inaczej nie przynieść to określonych efektów zarówno jednej, jak i drugiej stronie :)

  2. Programy lojalnościowe są strzałem w dziesiątkę przy obecnej konkurencji na prawie każdym rynku. Należy pamiętać, że taki program powinien być bardzo dobrze przygotowany, najlepiej przez profesjonalistów, którzy zadbają o każdy, nawet najmniejszy szczegół. Warto zgłosić się do firmy, która ma doświadczenie w prowadzeniu różnych programów. Z czystym sumieniem mogę polecić firmę i360, dla zainteresowanych zostawiam link do strony [link].

    Pozdrawiam

  3. Zgadzam się z przedmówcą, samodzielne programy lojalnościowe szyte na miarę dają możliwość sprostania oczekiwaniom coraz bardziej wymagających odbiorców.

  4. Jeśli chodzi o budowanie wizerunku marki to najlepsze będą samodzielne programy lojalnościowe Tylko w tym przypadku mamy pełną kontrolę nad komunikacją z klientem. Aplikację będące tak naprawdę katalogiem różnych firm mogą być bardzo dobrym wsparciem sprzedaży, ale trudno im będzie wyrobić odpowiednie zaangażowanie, a choćby dlatego, że klient może przebierać w konkurencyjnych ofertach bez wychodzenia z aplikacji.

  5. W tej dziedzinie jest to bardziej atrakcyjne dla klientów, bo jak ktoś polubi jakąś knajpkę, opłaca mu się w dalszym ciągu przychodzić, nawet jeśli nie jest bardzo głodny ;)

  6. Myślę że najlepsza jest opcja z Kekemeke z powodu braku rejestracji. Dzięki za listę, przetestuję!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *