Jak przetestować pomysł na biznes – 5 skutecznych narzędzi

Masz pomysł na biznes i mnóstwo zapału do pracy. Jak sprawdzić, czy to co chcesz oferować spodoba się klientom?

Eric Ries, Janet J.Kraus i ING Bank Śląski stworzyli narzędzia, które pomagają rozwiązywać problem początkujących przedsiębiorców. W poniższym artykule znajdziesz pięć odpowiedzi na pytanie Jak przetestować pomysł na biznes?

Starałem się, aby prezentowane narzędzia były maksymalnie użyteczne i możliwe do zastosowania przez każdego – bez względu na posiadane fundusze. Rozszerzoną wersję przeczytasz w artykule jak sprawdzić czy biznes wypali.

Przeczytaj również:

  1. Jak napisać biznesplan krok po kroku i czy zawsze warto
  2. 18 książek, które musisz przeczytać przed otwarciem firmy
  3. Jak założyć firmę? Jednoosobowa działalność gospodarcza

1. Znalezienie problemu do rozwiązania

Masz już pomysł na biznes, więc ten krok powinien być za Tobą. Ale czy na pewno jest? Geneza idealnego produktu (lub usługi) powinna wyglądać tak:

identyfikacja problemu -> wymyślenie produktu, który rozwiąże problem

Praktyka pokazuje, że większość osób robi odwrotnie. Najpierw wymyślają produkt: budują stronę internetową, tworzą sklep, wynajmują lokal, a dopiero potem zastanawiają się, jaki i czyj problem rozwiążą. Przetestowałem oba sposoby i zdecydowanie polecam ten pierwszy :)

W pierwszym roku działalności bloga pisałem dużo o moich doświadczeniach w prowadzeniu knajpki. Zgłaszały się do mnie osoby, które czytały co piszę i szukały pomocy. To skłoniło mnie do otwarcia portalu gastronomicznego Managero.pl. Portal łączy specjalistów w dziedzinie gastronomii z osobami otwierającymi kawiarnie, restauracje i inne lokale. Udało mi się namierzyć problem i stworzyć produkt, który pomógł go rozwiązać.

Gdy rozejrzysz się wokół, to dostrzeżesz, że ludzie ciągle poszukują rozwiązań na wiele problemów.  Czy mógłbyś im podesłać swój produkt jako remedium na ich problem? Jeśli tak, to zrób to i zaczekaj na feedback.

2. Jak przetestować pomysł na biznes – budowa MVP

MVP to skrót od Minimum Viable Product, czyli produkt o minimalnej funkcjonalności, gotowy do wprowadzenia na rynek. W praktyce chodzi o to, aby nie tworzyć od razu rozbudowanego produktu, lecz jego podstawową wersję. Gdy stworzysz taki prototyp, to wypuść go na wolność. Przyjął się? To wspaniale, możesz zakładać firmę. Klienci go odrzucili? Trudno. Możesz poznać powody dlaczego tak się stało i skorygować pomysł.

Możesz też porzucić ten projekt. Nie będzie cierpienia, ponieważ nie włożyłeś w niego dziesiątek czy setek tysięcy złotych. Jak sprawdzić, czy Twój MVP spodoba się klientom?

Pierwszy sposób

Jeśli produkt lub usługa jest możliwa do wprowadzenia na rynek, to zrób to. Eric Ries w książce Metoda Lean Startup opisał wyczyn Nicka Swinmurna. Nick chciał mieć sklep www z obuwiem. Aby przetestować swój pomysł na biznes robił zdjęcia butów w sklepach stacjonarnych i umieszczał na swojej stronie. Jeśli ktoś kupił, to szedł do tego sklepu, kupował buty i przesyłał klientowi. Pomysł szalony, ale skuteczny. Nick Swinmurn to założyciel sklepu Zappos, który należy dziś do Amazona.

Drugi sposób

Nie każdy pomysł na biznes można od razu wprowadzić na rynek. Alternatywnym sposobem zbadania opinii o twoim MVP jest ankieta online. Możesz stworzyć ankietę na jednym z darmowych portali, a następnie znaleźć osoby, które ją wypełnią. Wiąże się to jednak z możliwością otrzymania złych danych. Uważaj – kierowanie się opiniami osób, które nie będą Twoimi klientami prowadzi na manowce.

Trzeci sposób

Aby od razu wysłać zapytania do potencjalnych klientów, możesz skorzystać z narzędzia Testuj Pomysł od ING:

  1. Zarejestruj się. Wejdź na stronę „Testuj Pomysł” i wypełnij formularz rejestracyjny.
  2. Przygotuj test. Opisz swój biznes, przygotuj do pięciu pytań.
  3. Sprawdź wyniki. Kiedy osoby badane udzielą odpowiedzi, znajdzie wyniki w zakładce Mój Test.

Narzędzie udostępnione przez ING Bank Śląski pomaga początkującym przedsiębiorcom sprawdzić, czy ich pomysł wypali. UWAGA, narzędzie już nie działa.

3. Sprawdzenie potencjału pomysłu

Janet J.Kraus, wykładowca na Harvardzie stosuje do oceny pomysłów biznesowych 10-sekundowy test na potencjał. Chodzi o to, aby zastanowić się czym Twój pomysł na biznes jest dla potencjalnych klientów. Czy jest jak:

  • Tlen – produkt bez którego klient nie może żyć, niezbędny. Przykładem jest woda, żywność, ubrania, usługi pogrzebowe.
  • Aspiryna – produkt który leczy, pomaga, łagodzi ból. Przykładowo kawa.
  • Biżuteria – produkt luksusowy, niekonieczny, uzależniający. Taki jak wycieczki, gry, filmy.

Idealny pomysł na biznes jest wszystkim: tlenem, aspiryną i biżuterią. Czasami wystarczy, że będzie tylko jednym, a czasami – dwoma. To punkt wyjścia do pozycjonowania swojego produktu.

Abyś miał jaśniejszy obraz, podam tutaj przykład mojego portalu Managero.pl. Dla przyszłych restauratorów produkty, które oferuje są jak tlen – konieczne do otwarcia lokalu. Jest również jak aspiryna – uśmierza ból związany z kontaktem z urzędnikami. Jest też jak biżuteria – oferuje produkty i usługi najlepszych fachowców na rynku. Przetestuj swój pomysł na biznes wykorzystując test na potencjał. Dzięki niemu sprawdzisz, czym Twój pomysł jest dla Twoich klientów.

4. Obliczenie kosztów i oszacowanie przychodów

W historii start-upów można znaleźć świetne pomysły, które mimo to nie przetrwały próby czasu. Odpowiadały na realne problemy ludzi lecz nie miały odpowiedniego modelu biznesowego. Mówiąc potocznie: biznes się nie spinał. Koszty były wyższe od przychodów lub przychody okazały się niższe od zakładanych.

Aby nie popełnić tego błędu, powinieneś przed rozpoczęciem działalności oszacować koszty i przychody. Ustalenie kosztów jest względnie proste i większość osób nie ma z tym problemów. Wystarczy zrobić dobry research. Dużo więcej trudności sprawia oszacowanie potencjalnych przychodów.

W tym przypadku polecam trzy sprawdzone metody: (1) zbadanie stopnia zaspokojenia potrzeb rynku, (2) zbadanie stopnia nasycenia rynku i (3) zastosowanie programu” tajemniczy klient u konkurencji”. Sposoby te opisałem dokładnie w tym artykule.

5. Badania i testowanie produktu

Każdy product manager powie Ci, że kluczowe dla wprowadzenia produktu na rynek są badania i testy. Badania marketingowe pozwalają sprawdzić opinię potencjalnych klientów o Twoim pomyśle. Siłą sukcesu dużych firm jest przede wszystkim testowanie produktu przed wprowadzeniem na rynek, począwszy od koncepcji, a kończąc na dodatkowych funkcjach. Mają do tego sztab badaczy, analityków i ogromne budżety.

Tak szerokie badania są nieosiągalne dla małych firm oraz osób, które myślą o założeniu własnego biznesu. Zlecenie tych badań zewnętrznej firmie jest również ponad możliwości finansowe. Jak przezwyciężyć tę niemoc?

Rozwiązanie nr 1 – Badanie metodą ankietową

Jeśli Twój biznes jest mocno lokalny, możesz samemu przeprowadzić badania metodą ankietową. Tworzysz ankietę i wychodzisz na miasto. Szukasz osób, które wpasowują się w Twój target i zadajesz pytania. Następnie w domu analizujesz uzyskane odpowiedzi. Ten sposób wiąże się z poświęceniem sporej ilości czasu na znalezienie osób pasujących w ramy „idealnego klienta”.

Rozwiązanie nr 2 – Testuj Pomysł z ING

Jak już wspomniałem przy okazji badania MVP, ING udostępniło przedsiębiorcom, także tym przyszłym, narzędzie online Testuj Pomysł pozwalające ograniczyć ryzyko i pozbyć się wątpliwości. Co ono daje? Przeprowadzasz profesjonalne badanie rynkowe na wybranej próbie 120 respondentów precyzyjnie dobranych pod względem płci, wieku, a nawet regionu:

ing testuj pomysl
Darmowe narzędzie ING – Testuj Pomysł

Narzędzie to dawało możliwość uzyskania odpowiedzi na pytania:

  1. Czy pomysł na biznes trafi w gusta przyszłych klientów?
  2. Czy kupiliby produkt lub skorzystali z usługi?

Było ono przy tym zupełnie bezpłatne. Niestety, obecnie nie działa.

Rozwiązanie nr 3 – Wykorzystaj działalność nierejestrowaną

Jeśli chcesz przetestować pomysł na biznes bez zakładania firmy, skorzystaj z działalności nierejestrowej. Działalność nierejestrowana umożliwia prowadzenie działalności do kwoty połowy minimalnego wynagrodzenia, bez konieczności zakładania firmy.

Rozwiązanie nr 4 – Załóż firmę na etacie

Jednym ze sposobów na przetestowanie biznesu jest założenie firmy na etacie. Działalność gospodarcza na etacie jest korzystna pod kątem ZUS-u. Jeśli jako pracownik zarabiasz co najmniej pensję minimalną, to nie musisz odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne. Zostanie Ci do zapłaty tylko składka zdrowotna.

Założenie firmy to jeden z najlepszych sposobów, aby robić w życiu to, co się lubi. Pięć sposobów na przetestowanie pomysłu na biznes będzie dla Ciebie testem sprawdzającym, czy to właściwy moment na firmę.

Oceń artykuł
[Total: 5 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

3 thoughts on “Jak przetestować pomysł na biznes – 5 skutecznych narzędzi

  1. Cześć, czy mogę prowadzić na NDG sklep internetowy z artykułami dla zwierząt? Np. Smycze, obroże to pewnie tak A jak wygląda sprawa z karmami?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *