Kradzież pracownicza – temat tabu, z którym mierzą się niektórzy przedsiębiorcy. Przeczytaj, jak rozwiązać problem kradzieży w firmie.
Jako przedsiębiorca warto abyś pamiętał o dostępnych narzędziach, które pozwolą na skuteczną obronę przed takimi sytuacjami. Nawet drobne kradzieże mogą bowiem w dłuższej perspektywie prowadzić do poważnych problemów i sporych strat finansowych. Odpowiednie reagowanie pozwoli na szybkie ukrócenie całego procederu i sprawi, że firma będzie w skuteczniejszy sposób chroniona.
CZY TWOI PRACOWNICY KRADNĄ?
Skąd wiadomo, że Twoi pracownicy kradną? Jeżeli nie posiadasz systemu monitorowania, to musisz sprawdzić inne raporty. Odpowiedz sobie na pytanie, czy w Twojej firmie zdarzają się poniższe sytuacje?
- niezgodności sprzedaży z raportami kasowymi,
- częste awarie kasy fiskalnej,
- spisy z natury zgadzające się co do grosza z teoretycznym zużyciem,
- nieoczekiwanie wzrósł koszt surowca,
- prezenty przekazywane pracownikom przez dostawców.
Takie pytania zadaje przedsiębiorcom na początku swojej książki „Ciemna strona gastronomii” Jan Mołoniewicz. Ty również odpowiedz sobie na nie.
Co na temat kradzieży w firmach mówią statystyki?
- w słabo kontrolowanym lokalu skala kradzieży może stanowić do 15% wielkości sprzedaży,
- nieuczciwy kelner lub barman może ukraść nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie,
- nieuczciwości nie da się całkiem zlikwidować, ale przy dobrym zarządzaniu możesz ją ograniczyć do 1-2%.
Spis treści książki o zwalczaniu kradzieży w restauracji
Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem książki, może Cię przekonać spis treści:
1. Dlaczego pracownicy są nieuczciwi? Zrozum motywy, by móc lepiej temu przeciwdziałać
2. Sytuacje, które sprzyjają nieuczciwości. Kiedy ryzyko nieuczciwości jest większe i jak je minimalizować
3. 10 mitów na temat nieuczciwości pracowników. Rozpraw się z popularnymi mitami na temat kradzieży
4. Konsekwencje nieuczciwości pracowników. Zrozum dlaczego kradzież to coś poważniejszego niż tylko strata mienia
5. Skala problemu. Ile przeciętne traci przedsiębiorca?
6. Metody kradzieży pracowniczej. Nieuczciwość kadry zarządczej, pracowników kuchni, kelnerów
7. Kradzież zewnętrzna. Kto i w jaki sposób może okraść firmę?
8. Symptomy kradzieży. W jakich sytuacjach powinna zapalać się w głowie lampka ostrzegawcza?
9. Zabezpieczenie i kontrola lokalu. Jak zabezpieczyć gotówkę, towary i inne wartości lokalu
10. Standardy przeciwdziałania nieuczciwości. Jak stworzyć kompletne i praktyczne standardy, gotowy przykład
11. Audyt przeciwdziałania nieuczciwości. Jak zaplanować i wykonać kompletny audyt, gotowy przykład
12. Działania zapobiegawcze. Odpowiednia rekrutacja, zabezpieczenia w umowach, szkolenia pracowników
13. Postępowanie w przypadku kradzieży. Odkryłeś kradzież, co dalej?
Ciemna strona gastronomii – Jan Mołoniewicz
„Jak skutecznie przeciwdziałać kradzieży pracowniczej”
W biznesie nie warto być łatwowiernym. Ufnym tak, ale nie łatwowiernym. Znam historie ogromnych strat kasowych, niektóre doprowadziły do upadku restauracji. Brak kontroli, łatwowierność i możesz wiele stracić.
Sposoby, które znajdziesz w książce „Ciemna strona gastronomii” pozwolą Ci zachować spokojną głowę. Sprawy kradzieży są tematami tabu, ta książka przełamuje te konwenanse. Poradnik pozwoli Ci poznać mity, symptomy i metody kradzieży. A także przykre konsekwencje dla lokalu. Najważniejsze, że autor daje receptę na kradzieżą pracowniczą w branży gastronomicznej. Polecam po nią sięgnąć.
OKAZJA CZYNI ZŁODZIEJA
W przypadku pracowników, którzy okradają przedsiębiorstwo, bez wątpienia można mówić o tym, że to okazja czyni złodzieja. Bardzo często brak odpowiednich zabezpieczeń sprawia, że zatrudnione osoby pokuszą się o wyniesienie konkretnych produktów z firmy. W sklepach, które nie są odpowiednio zabezpieczone dość często może dochodzić do sytuacji, w których to zatrudnione osoby będą systematycznie wynosiły produkty.
W dłuższej perspektywie czasu kradzieże pracownicze mogą rodzić nawet wielotysięczne straty. Aby tego uniknąć, pracodawcy powinni przede wszystkim zainwestować w odpowiednie zabezpieczenia. Im trudniej będzie dokonać kradzieży, tym mniej osób się na nią zdecyduje i w rezultacie firma nie będzie ponosiła wysokich strat związanych z kradzieżami.
SPRAWDZAJ ZATRUDNIONE OSOBY
Jedną z metod ograniczenia liczby kradzieży pracowniczych w sklepie jest dokładniejsza weryfikacja kandydatów na konkretne stanowisko. Zatrudnianie właściwych pracowników może sprawić, że liczba kradzieży w przedsiębiorstwie ulegnie znacznemu obniżeniu. Jedną z metod sprawdzenia uczciwości osoby, która aplikuje na dane stanowisko jest sprawdzenie opinii, która uzyskała ona w poprzednich miejscach pracy.
Skontaktowanie się z poprzednimi pracodawcami pozwoli na uzyskanie informacji na temat uczciwości danej osoby. Ta metoda nie zawsze jest jednak w pełni skuteczna, gdyż dana osoba mogła nie zostać nigdy przyłapana na kradzieży.
Niektórzy pracodawcy wymagają zaświadczenia o niekaralności. Dotyczy to przede wszystkim pracowników transportu, ale można taki wymóg wprowadzić również podczas rekrutacji do innego typu działalności. Niekaralność z pewnością zwiększa szanse na znalezienie w pełni uczciwej osoby do pracy. Takie profilaktyczne zabezpieczanie daje większe bezpieczeństwo i sprawia, że w przedsiębiorstwie z całą pewnością o wiele rzadziej będzie występował problem kradzieży pracowniczej.
JAK WYKRYWAĆ KRADNĄCYCH PRACOWNIKÓW?
W sytuacji, gdy w sklepie znikają towary, warto rozpocząć dochodzenie. Ma to pozwolić na wykrycie osób, które dopuszczają się kradzieży. W tym celu warto skorzystać z odpowiednich metod działania, które w rezultacie pozwolą na znaczące ograniczenie kradzieży w przedsiębiorstwie i pozwolą na wykrycie nieuczciwych pracowników.
Można pokusić się o zamontowanie kamer, które będą swoim zasięgiem obejmowały całą przestrzeń sklepową. Ważne jest w tym wypadku zamontowanie kamer również w magazynach. Stały monitoring może zagwarantować wyższe bezpieczeństwo i może sprawić, że kradzieże pracownicze będą występowały zdecydowanie rzadziej.
Także regularne inspekcje, które będą kontrolowały ilość towarów, mogą przekładać się na mniejszą liczbę kradzieży. Systematyczne kontrole pozwolą także na szybkie wychwycenie wszelkich nieprawidłowości w kwestii ilości towarów.
KONSEKWENCJE ZA KRADZIEŻ W PRACY
W przypadku kradzieży pracowniczej masz możliwość podjęcia działań, które będą skutkowały ukaraniem osoby, która została złapana na kradzieży.
W przypadku kradzieży towarów o wartości przekraczającej 500 złotych mówimy o przestępstwie, za które grozi nawet kara pozbawienia wolności do 5 lat. W takiej sytuacji możesz bez obaw zwolnić pracownika dyscyplinarnie w przeciągu maksymalnie miesiąca od dnia uzyskania wiedzy na temat kradzieży. W takiej sytuacji również konieczne może być wezwanie policji w celu wyjaśnienia całego zajścia. Przydatne do udowodnienia mogą być nagrania z kamer.
W sytuacji kradzieży mienia o wartości nieprzekraczającej 500 złotych można mówić jedynie o wykroczeniu, za które grozi kara grzywny. Nadal jednak pracodawca może przyłapanego na takiej kradzieży pracownika zwolnić. Najczęściej jednak w takiej sytuacji nie stosuje się zwolnienia dyscyplinarnego. Innym rozwiązaniem może być udzielenie pracownikowi nagany i zażądanie zwrotu strat poniesionych przez sklep w związku z kradzieżą. W przypadku, gdy sytuacja się powtórzy, możliwe będzie zwolnienie osoby zatrudnionej.
2. Kredyt gotówkowy BNP Paribas – do 200 tys. zł na otwarcie firmy
3. Telefony firmowe w PLAY – od 43 zł brutto
4. Konto osobiste dla JDG – 100% darmowe w BNP Paribas
Istnieje kilka sposobów działania w sytuacji wykrycia kradzieży w firmie. Przede wszystkim jednak należy odpowiednio przygotować się wcześniej poprzez montaż między innymi kamer. Dzięki nim o wiele łatwiej będzie konkretnej osobie udowodnić winę. Również aspekt psychologiczny wywołany kamerami sprawi, że pracownicy będą mniej skłonni do dokonywania kradzieży w miejscu swojego zatrudnienia.
PODSUMOWANIE
Dobre przygotowanie się do kwestii zwalczania kradzieży pracowniczych jest bardzo ważne. W ten sposób możesz ochronić swoją firmę przed nieuczciwymi osobami. Kwestia kradzieży dotyka przy tym wielu przedsiębiorców i już same działania profilaktyczne mają olbrzymie znaczenie. Wpływają w efekcie na zdecydowanie większe bezpieczeństwo firmy i zmniejszą ilość dokonywanych kradzieży.
Stosując się do zawartych w artykule porad można skutecznie chronić prowadzone przedsiębiorstwo przed nieuczciwymi pracownikami i zagwarantować pełne bezpieczeństwo.