Marketplace – co to jest i jak na nim zarabiać?

marketplace co to jest

Zobacz, jakie możliwości pozyskania klientów daje Marketplace. Sprawdź, jak skutecznie sprzedawać przez platformę Ceneo Kup Teraz.

Artykuł powstał dzięki odpłatnej współpracy z marką Ceneo.pl


Sprzedaż produktów przez Internet jest możliwa na wiele sposobów. Aktualnie nie musisz nawet posiadać własnego sklepu internetowego, aby szybko dotrzeć do potencjalnych klientów, oferując im bogatą ofertę produktów.

Jedną z technik jest Marketplace, czyli korzystanie ze strony internetowej dla wielu sprzedawców. Popularnym przykładem Marketplace w Polsce jest platforma Kup Teraz na Ceneo.pl, która oferuje produkty z niemal wszystkich branż.

Z niniejszego artykułu dowiesz się, co to jest Marketplace, czym różni się od sklepu internetowego, a także jak z niego korzystać aby uzyskiwać dobre wyniki sprzedażowe. Artykuł jest oparty o przykład Ceneo Kup Teraz.

Co to jest Marketplace – z ang. marketplace to targowisko lub rynek handlowy. Jest to elektroniczna platforma handlowa, na której swoje oferty może publikować wielu sprzedawców. Platforma udostępnia środowisko i rozwiązania technologiczne potrzebne do prowadzenia handlu, a jednocześnie zapewnia bazę potencjalnych klientów.
Wybierz temat:

  1. Na czym polega Marketplace?
  2. Ceneo Kup Teraz – przykład
  3. Dlaczego klienci kupują w Marketplace
  4. Wady i zalety Ceneo Kup Teraz
  5. Marketplace a sklep internetowy
  6. Jak zarabiać na Marketplace?

NA CZYM POLEGA MARKETPLACE?

Zasady działania tego systemu sprzedażowego są bardzo proste. To duże, elektroniczne targowisko lub też centrum handlowe, w którym każdy sprzedawca – za opłatą – może założyć własne stoisko i dotrzeć do wielu potencjalnych klientów.

W praktyce nie trzeba nawet posiadać sklepu internetowego, ani nawet prowadzić firmy, aby rozpocząć sprzedawanie produktów przez Internet w takim miejscu. Rozwiązanie to jest korzystne także dla tych sprzedawców, którzy posiadają już swoje sklepy online.

Marketplace oferuje dostęp do znacznie szerszego grona klientów, dzięki czemu, to prosty sposób na zwiększenie sprzedaży, ale również promowanie marki. Właściciel platformy gwarantuje sprzedającym wszystkie narzędzia potrzebne do wygodnej sprzedaży. Począwszy od panelu, po reklamę i wsparcie merytoryczne.

CENEO KUP TERAZ – PRZYKŁAD ZNANEGO MARKETPLACE

Ceneo.pl jest znane większości kupującym jako porównywarka cen. Właściciele sklepów internetowych, których jest na Ceneo.pl 26 tysięcy, mogą zamieszczać swoje oferty i konkurować z innymi sprzedawcami e-commerce. Nie każdy jednak wie, że portal posiada również specjalną platformę Kup Teraz.

ceneo kup teraz
Ceneo Kup Teraz

Platforma Kup Teraz na Ceneo.pl to usługa, dzięki której możesz sprzedawać produkty, nie posiadając nawet sklepu internetowego.

Opłaty za korzystanie z Ceneo.pl

Jakie koszty będziesz ponosił za sprzedaż? W przypadku platformy Ceneo.pl prowizja wynosi od 1,6%. Plusem jest to, że płacisz tylko wówczas, gdy osiągasz przychód. Sama publikacja ofert w Kup Teraz jest bezpłatna.

Za darmo otrzymujesz możliwość wystawiania dowolnej liczby ofert, szybkie płatności online oraz opcję sprzedaży na raty.

Wiele osób zastanawia się, jak przetestować produkt. Ceneo Kup Teraz to idealny sposób na przetestowanie sprzedaży.

DLACZEGO KLIENCI KUPUJĄ PRZEZ CENEO KUP TERAZ?

Trzecią stroną uczestniczącą w modelu Marketplace są klienci i jest ich sporo – 23 miliony odwiedzających miesięcznie. Dlaczego Polacy lubią kupować przez platformy typu Ceneo Kup Teraz?

Z perspektywy klienta, Marketplace to elektroniczne centrum handlowe, w którym kupią praktycznie każdy produkt. Przy okazji mogą uzyskać wiele ciekawych promocji oraz zniżek. Sprzedawcy muszą dbać o jakość swojej oferty i zapewniać jak najkorzystniejsze warunki cenowe. To główny powód, dla którego coraz więcej osób realizuje zakupy online w dużych sieciach zakupowych.

Z perspektywy klientów plusem jest dostęp do ofert wielu sprzedających, co przekłada się na szerszy wybór produktów. Nie bez znaczenia jest oczywiście szeroki zakres cen.

Jest to rozwiązanie bardzo wygodne – wystarczy wpisać nazwę poszukiwanego produktu i już otrzymuje się długą listę ofert z cenami. Klient wybiera najlepszą ofertę i finalizuje zamówienie.

Model Marketplace jest korzystny dla wszystkich stron. Właściciel takiej platformy zarabia na prowizjach, sprzedawcy otrzymują gotowe środowisko sprzedaży i dużą bazę potencjalnych klientów, z kolei Klienci szeroki wybór produktów i atrakcyjne ceny.

WADY I ZALETY CENEO KUP TERAZ

Jakie wady i zalety posiada ten system sprzedaży? Popatrzmy na cechy Ceneo.pl przez pryzmat sprzedających. Zacznijmy od plusów, których jest więcej:

1. Brak kosztów związanych z marketingiem i reklamą

Na Ceneo.pl są możliwe odpłatne formy reklamy, ale nie są obligatoryjne. Ponadto platforma każdego dnia wspomaga sprzedawców, pokrywając całkowity koszt akcji promocyjnych Ceneo free i Gorące Towary.

Ceneo Free jest to bezpłatna wysyłka towarów dla klientów, którzy kupią produkt za min. 40 zł przez platformę Ceneo Kup Teraz. Jako sprzedawca nie ponosisz żadnych kosztów.

Z kolei Gorące Towary to akcja promocyjna skierowana do klientów, którzy od 10:00 dostaną możliwość skorzystania z produktów tańszych nawet o połowę. Sklepy biorące udział w Gorących Towarach nie ponoszą żadnych kosztów z tym związanych. Kwoty rabatów pokrywane są w całości przez Ceneo.pl.

Ile musiałaby zająć i ile kosztowałaby kampania produktowa skierowana do setek tysięcy osób? Z pewnością dużo. Tymczasem na Ceneo.pl możesz mieć ją za darmo.

ceneo free
Dzięki Ceneo free możesz oferować klientom darmową wysyłkę

2. Dostęp do bardzo dużej grupy potencjalnych klientów

Na Ceneo.pl zakupów dokonuje średnio 23 miliony osób miesięcznie. Dziennie platforma jest odwiedzana przez miliony użytkowników. Potencjał, jakim dysponuje Ceneo.pl jest ogromny. Jako sprzedawca masz możliwość wykorzystania go dla własnych celów.

3. Gotowy silnik sprzedaży

Aby rozpocząć sprzedawać na Ceneo.pl nie musisz posiadać własnego sklepu internetowego. Platforma oferuje sprawdzony i intuicyjny system sprzedaży.

4. Zagwarantowane metody płatności

Zakładając własny sklep internetowy musisz podpisać umowę z operatorem płatności online. W przypadku Ceneo.pl masz zagwarantowany system szybkich płatności i niską prowizję, którą Ceneo.pl wynegocjowało dla sprzedawców.

Ponadto Szybkie płatności pozwalają oszczędzać nawet 2,5% od każdej transakcji.

5. Dostęp do narzędzi ułatwiających sprzedaż online

Najpopularniejsze narzędzia do sprzedaży online na Ceneo.pl:

  • automatyzacja ofert – API pomaga automatyzować cenę i dostępność Twoich ofert w Kup Teraz, dzięki czemu jesteś o krok przed konkurencją,
  • Usługi Dodatkowe – wyróżniki na tle konkurencji, które możesz uruchomić w swoich ofertach. Chodzi m.in. o odpłatną pomoc przy wniesieniu sprzętu, montaż czy zapakowanie na prezent,
  • darmowy generator kuponów rabatowych – dzięki niemu możesz zadecydować kiedym komu i na jakich warunkach przyznasz zniżkę lub darmową dostawę,
  • „Inni użytkownicy kupili również:” – narzędzie wskazujące podpowiedzi dla klienta, aby zwiększyć Twoją sprzedaż,
  • Analityka Ceneo.pl – precyzyjne narzędzia analityczne pozwolą Ci zebrać wszystkie informacje o Twoim biznesie,
  • Zaufane Opinie – opcja włączenia opinii, dzięki którym inni klienci będą mogli poznać Twoje dobre strony

6. Przejrzyste warunki rozliczenia z platformą

Ceneo Kup Teraz oferuje najniższe prowizje e-commerce na rynku, od 1,6%. Prowizja jest zależna od tego, co oferujesz, a stawkę znajdziesz w tabeli. Co istotne, płacisz tylko wówczas, gdy klient kupi Twój produkt.

7. Możliwość integracji z hurtownią w modelu dropshippingu

Popularny model dropshippingu, czyli sprzedaży towarów bez posiadania ich fizycznie na stanie. Ceneo Kup Teraz umożliwia połączenie z hurtownią za pomocą pliku XML i CSV, dzięki czemu cała oferta może szybko trafić do otwartej sprzedaży.

Marketplace oferuje zatem bardzo szeroki wachlarz korzyści. Nie może dziwić fakt, że z roku na rok przybywa osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z branżą ecommerce zaczynając od wygodnych rozwiązań oferowanym przez ten model.

System posiada również pewne wady, a mianowicie:

1. Eksponowanie ofert może być płatne

Odpłatne są wyłącznie dodatkowe usługi, z których jednak nie musisz korzystać. Warto jednak rozważyć ich użycie, gdyż mogą zwiększyć sprzedaż. Dodatkowo odpłatne są na przykład: Przycisk Zadzwoń, Licytownaie pozycji czy Teksty promocyjne.

2. Konkurencja cenowa w obrębie platformy

Na platformie kupuje 23 milionów osób miesięcznie właśnie dzięki temu, że mogą porównać ceny i wybrać tę niższą. Choć nie zawsze klienci kierują się wyłącznie ceną. Platforma umożliwia również pozacenowe opcje wyszukiwania ofert. Można tutaj zaliczyć:

  • filtrowanie ofert pod względem kosztów dostawy dostępności i ocen,
  • sortowanie ofert pod względem roku produkcji i bliskości lokalizacji w przypadku odbioru osobistego,
  • kup lokalnie – lokalizacja sklepów na mapie Polski.

Rozpoczynając przygodę z branżą e-commerce zawsze warto zapoznać się ze wszystkimi możliwymi opcjami i wybrać tą optymalną dla siebie.

MARKETPLACE A SKLEP INTERNETOWY

Czym różni się Marketplace od sklepu Internetowego? Marketplace to galeria handlowa, podczas gdy sklep internetowy to po prostu pojedynczy sklep. Galerie handlowe wypierają tradycyjny handel i podobnie jest w Internecie.

Sprzedając na platformie, nie musisz posiadać własnego zaplecza.Nie musisz mieć sklepu internetowego, inwestować w promocje i marketing, pokrywać kosztów związanych z prowadzeniem oraz rozwijaniem strony internetowej. Powinieneś jednak akceptować prowizje od każdej zrealizowanej transakcji, a także godzić się na pewną anonimowość. Na platformach sprzedażowych kupujący wybierają zazwyczaj produkt w najkorzystniejszej cenie, nie zwracając uwagi na sprzedającego.

Z Marketplace’ów bardzo często korzystają sklepy internetowe, które w ten sposób zwiększają zyski ze sprzedaży i docierają do nowych klientów.

Jak połączyć Marketplace ze sklepem www?

Wydaje się, że najrozsądniejszym modelem prowadzenia działalności w obecnych czasach jest połączenie własnego sklepu internetowego z Marketplace.

Z jednej strony wciąż możesz prowadzić własny sklep i budować jego markę, a z drugiej korzystać ze wszystkich korzyści oferowanych przez platformy sprzedażowe. Jest to o tyle korzystne, że transakcje zawierane w jednym i drugim miejscu mogą być ze sobą połączone w jednym systemie.

Z pomocą przychodzi BaseLinker. Jest to oprogramowanie, które ułatwia sprzedawcom prowadzenie własnego sklepu internetowego. W jednym miejscu sprzedawca ma dostęp do raportów finansowych, aktualnych i zrealizowanych zamówień, jak również do wiadomości nadsyłanych przez klientów. Takie oprogramowanie e-commerce pozwala bez trudu zintegrować ze sobą sklep internetowy z elektronicznym „stoiskiem” na e-bazarze.

Integracja sklepu z Ceneo.pl

Ceneo Kup Teraz umożliwia dedykowaną integrację z wieloma silnikami sklepów internetowych:

  • Magento,
  • Comarch e-Sklep,
  • RedCart,
  • Presta Shop,
  • WooCommerce,
  • Sky-Shop,
  • Sellingo,
  • IdoSell,
  • Aptus.shop,
  • Atomstore.

Integracja odbywa się w panelu za pomocą kilku kliknięć. Przeczytaj poradnik na temat integracji wtyczki z systemem sklepowym.

Inne platformy można połączyć za pomocą BaseLinkera lub samodzielnie poprzez import/eksport plików.

JAK ZARABIAĆ NA MARKETPLACE? DOBRE PRAKTYKI

Prowadzenie efektywnej sprzedaży na takiej platformie wbrew pozorom nie jest łatwe, nawet pomimo dostępu do tak dużej liczby klientów. Musisz pamiętać, że z platform korzysta wielu sprzedawców, co oznacza, że konkurencja jest bardzo duża.

Jak poprawić wyniki sprzedaży?

  1. Bądź obecny na kilku platformach. Dzięki temu dotrzesz do jeszcze większej grupy klientów i zmaksymalizujesz sprzedaż.
  2. Pozyskuj towary w promocjach i okazyjnych cenach, aby później móc wystawić go w konkurencyjnych cenach.
  3. Implementuj rozwiązania wprowadzane przez Marketplace, gdyż premiuje to ofertę na tle konkurencji.
  4. Dopieszczaj oferty w każdym calu – dotyczy to fotografii produktowych, opisów produktów oraz informacji na temat oferowanego produktu.
  5. Na popularnych Marketplace wystawiaj produkty masowe, z kolei na branżowych platformach – rzadkie i niszowe.
  6. Stosuj darmową dostawę – konkuruj z innymi sprzedawcami, przyciągając do siebie klientów.
  7. Połącz sprzedaż na platformie z własnym sklepem internetowym.

Jak poprawić wyniki sprzedaży na Ceneo Kup Teraz?

Sprzedaż na Ceneo.pl charakteryzuje się swoimi prawami. Pomimo, że Ceneo.pl jest porównywarką cen, to cena nie jest jedynym czynnikiem, na jaki zwracają uwagę klienci.

Tworząc ofertę na Ceneo Kup Teraz zadbaj o:

  1. Szczegółową nazwę produktu, która wyróżni Cię spośród konkurencji.
  2. Umieszczaniu informacji, które Cię wyróżniają – darmowej dostawie, promocjach czy ratach.
  3. Bogaty i estetyczny opis produktu, który pokaże klientowi, że ma do czynienia z profesjonalistą.
  4. Pozytywne opinie klientów. Ceneo.pl wysyła klientom powiadomienia o wystawieniu opinii, ale możesz w tym pomóc, kontaktując się z klientami po zakupach.
  5. Promuj te produkty, na których masz wysoką marżę i na które jest popyt.
  6. Monitoring konkurencji. Wg Ceneo.pl prawie 70% kliknięć przypada na oferty w TOP3.

ceneo marketplace

Przejdź na stronę Ceneo.pl i zarejestruj się w Ceneo Kup Teraz

Płatna współpraca z marką Ceneo.pl

Oceń artykuł
[Total: 1 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

One thought on “Marketplace – co to jest i jak na nim zarabiać?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *