Marketplace – co to jest i jak na nim zarabiać?

marketplace co to jest

Zobacz, jakie możliwości pozyskania klientów daje Marketplace. Sprawdź, jak skutecznie sprzedawać przez platformę Ceneo Kup Teraz.


Sprzedaż produktów przez Internet jest możliwa na wiele sposobów. Aktualnie nie musisz nawet posiadać własnego sklepu internetowego, aby szybko dotrzeć do potencjalnych klientów, oferując im bogatą ofertę produktów.

Jedną z technik jest Marketplace, czyli korzystanie ze strony internetowej dla wielu sprzedawców. Popularnym przykładem Marketplace w Polsce jest platforma Ceneo Kup Teraz, która oferuje produkty z niemal wszystkich branż.

Z niniejszego artykułu dowiesz się, co to jest Marketplace, czym różni się od sklepu internetowego, a także jak z niego korzystać aby uzyskiwać dobre wyniki sprzedażowe. Artykuł jest oparty o przykład Ceneo Kup Teraz – platformy Marketplace.

Co to jest Marketplace – z ang. marketplace to targowisko lub rynek handlowy. Jest to elektroniczna platforma handlowa, na której swoje oferty może publikować wielu sprzedawców. Platformy udostępnia środowisko i rozwiązania technologiczne potrzebne do prowadzenia handlu, a jednocześnie zapewnia bazę potencjalnych klientów.
Wybierz temat:

  1. Na czym polega Marketplace?
  2. Ceneo Kup Teraz – przykład
  3. Dlaczego klienci kupują w Marketplace
  4. Wady i zalety Marketplace Ceneo Kup Teraz
  5. Marketplace a sklep internetowy
  6. Jak zarabiać na Marketplace (Ceneo Kup Teraz)?

NA CZYM POLEGA MARKETPLACE?

Zasady działania Marketplace są bardzo proste. To duże, elektroniczne targowisko lub też centrum handlowe, w którym każdy sprzedawca – za opłatą – może założyć własne stoisko i dotrzeć do wielu potencjalnych klientów.

W praktyce nie trzeba nawet posiadać sklepu internetowego, ani nawet prowadzić firmy, aby rozpocząć sprzedawanie produktów przez Internet w takim miejscu. Rozwiązanie to jest korzystne także dla tych sprzedawców, którzy posiadają już swoje sklepy online.

Marketplace oferuje dostęp do znacznie szerszego grona klientów, dzięki czemu, to prosty sposób na zwiększenie sprzedaży, ale również promowanie marki. Właściciel platformy gwarantuje sprzedającym wszystkie narzędzia potrzebne do wygodnej sprzedaży. Począwszy od panelu, po reklamę i wsparcie merytoryczne.

CENEO „KUP TERAZ” – PRZYKŁAD ZNANEGO MARKETPLACE

Ceneo jest znane większości kupującym jako porównywarka cen. Właściciele sklepów internetowych, których jest na Ceneo 26 tysięcy, mogą zamieszczać swoje oferty i konkurować z innymi sprzedawcami e-commerce. Nie każdy jednak wie, że portal posiada również specjalną platformę Kup Teraz.

ceneo kup teraz
Marketplace Ceneo Kup Teraz

Platforma Kup Teraz na Ceneo to usługa typu Marketplace, dzięki której możesz sprzedawać produkty, nie posiadając nawet sklepu internetowego.

Opłaty za korzystanie z Ceneo

Jakie koszty będziesz ponosił za sprzedaż poprzez Marketplace? W przypadku platformy Ceneo prowizja wynosi od 1,6%. Plusem jest to, że płacisz tylko wówczas, gdy osiągasz przychód. Sama publikacja ofert w Kup Teraz jest bezpłatna.

Za darmo otrzymujesz możliwość wystawiania dowolnej liczby ofert, szybkie płatności online oraz opcję sprzedaży na raty.

Wiele osób zastanawia się, jak przetestować produkt. Platforma Marketplace Ceneo Kup Teraz to idealny sposób na przetestowanie sprzedaży.

DLACZEGO KLIENCI KUPUJĄ W MARKETPLACE?

Trzecią stroną uczestniczącą w modelu marketplace są klienci i jest ich sporo – 23 miliony klientów miesięcznie. Dlaczego Polacy lubią kupować przez platformy Marketplace?

Z perspektywy klienta, Marketplace to elektroniczne centrum handlowe, w którym kupią praktycznie każdy produkt. Przy okazji mogą uzyskać wiele ciekawych promocji oraz zniżek. Sprzedawcy muszą dbać o jakość swojej oferty i zapewniać jak najkorzystniejsze warunki cenowe. To główny powód, dla którego coraz więcej osób realizuje zakupy online w dużych Marketplace’ach.

Z perspektywy klientów plusem jest dostęp do ofert wielu sprzedających, co przekłada się na szerszy wybór produktów. Nie bez znaczenia jest oczywiście szeroki zakres cen.

Jest to rozwiązanie bardzo wygodne – wystarczy wpisać nazwę poszukiwanego produktu i już otrzymuje się długą listę ofert z cenami. Klient wybiera najlepszą ofertę i finalizuje zamówienie.

Model Marketplace jest korzystny dla wszystkich stron. Właściciel takiej platformy zarabia na prowizjach, sprzedawcy otrzymują gotowe środowisko sprzedaży i dużą bazę potencjalnych klientów, z kolei Klienci szeroki wybór produktów i atrakcyjne ceny.

WADY I ZALETY MARKETPLACE CENEO

Jakie wady i zalety posiada Marketplace? Popatrzmy na cechy Ceneo przez pryzmat sprzedających. Zacznijmy od plusów, których jest więcej:

1. Brak kosztów związanych z marketingiem i reklamą

Na Ceneo są możliwe odpłatne formy reklamy, ale nie są obligatoryjne. Ponadto platforma każdego dnia wspomaga sprzedawców, pokrywając całkowity koszt akcji promocyjnych Ceneo free i Gorące Towary.

Ceneo Free jest to bezpłatna wysyłka towarów dla klientów, którzy kupią produkt za min. 40 zł przez platformę Ceneo Kup Teraz. Jako sprzedawca nie ponosisz żadnych kosztów.

Z kolei Gorące Towary to akcja promocyjna skierowana do klientów, którzy między 10:00 a 14:00 dostaną możliwość skorzystania z produktów tańszych nawet o połowę. Sklepy biorące udział w Gorących Towarach nie ponoszą żadnych kosztów z tym związanych. Kwoty rabatów pokrywane są w całości przez Ceneo.

Ile musiałaby zająć i ile kosztowałaby kampania produktowa skierowana do setek tysięcy osób? Tymczasem na Ceneo możesz mieć ją za darmo.

ceneo free
Dzięki Ceneo free możesz oferować klientom darmową wysyłkę

2. Dostęp do bardzo dużej grupy potencjalnych klientów

Na Ceneo zakupów dokonuje średnio 23 miliony osób miesięcznie. Dziennie platforma jest odwiedzana przez miliony użytkowników. Potencjał, jakim dysponuje Ceneo jest ogromny. Jako sprzedawca masz możliwość wykorzystania go dla własnych celów.

3. Gotowy silnik sprzedaży

Aby rozpocząć sprzedawać na Ceneo nie musisz posiadać własnego sklepu internetowego. Platforma Marketplace oferuje sprawdzony i intuicyjny system sprzedaży.

4. Zagwarantowane metody płatności

Zakładając własny sklep internetowy musisz podpisać umowę z operatorem płatności online. W przypadku Ceneo masz zagwarantowany system szybkich płatności i niską prowizję, którą Ceneo wynegocjowało dla sprzedawców.

Ponadto Szybkie płatności pozwalają oszczędzać nawet 2,5% od każdej transakcji.

5. Dostęp do narzędzi ułatwiających sprzedaż online

Najpopulerniejsze narzędzia do sprzedaży online na Ceneo:

  • automatyzacja zamówień i ofert – API umożliwia bezpłatną automatyzację całego procesu obsługi zamówienia, oraz łatwej aktualizacji ceny i dostępności Twoich ofert w Kup Teraz,
  • Usługi Dodatkowe – wyróżniki na tle konkurencji, które możesz uruchomić w swoich ofertach. Chodzi m.in. o odpłatną pomoc przy wniesieniu sprzętu, montaż czy zapakowanie na prezent,
  • darmowy generator kuponów rabatowych – dzięki niemu możesz zadecydować kiedym komu i na jakich warunkach przyznasz zniżkę lub darmową dostawę,
  • „Inni użytkownicy kupili również:” – narzędzie wskazujące podpowiedzi dla klienta, aby zwiększyć Twoją sprzedaż,
  • Analityka Ceneo – dostępność narzędzi analitycznym, dzięki którym zoptymalizujesz działania sprzedażowe,
  • Zaufane Opinie – opcja włączenia opinii, dzięki którym inni klienci będą mogli poznać Twoje dobre strony,
  • Program Ochrony Kupujących – nie musisz tworzyć własnego regulaminu sklepu i polityki prywatności.

6. Przejrzyste warunki rozliczenia z platformą

Marketplace Ceneo Kup Teraz oferuje najniższe prowizje e-commerce na rynku, od 1,6%. Prowizja jest zależna od tego, co oferujesz, a stawkę znajdziesz w tabeli. Co istotne, płacisz tylko wówczas, gdy klient kupi Twój produkt.

7. Możliwość integracji z hurtownią w modelu dropshippingu

Popularny model dropshippingu, czyli sprzedaży towarów bez posiadania ich fizycznie na stanie. Marketplace Ceneo Kup Teraz umożliwia połączenie z hurtownią za pomocą pliku XML i CSV, dzięki czemu cała oferta może szybko trafić do otwartej sprzedaży.

Marketplace oferuje zatem bardzo szeroki wachlarz korzyści. Nie może dziwić fakt, że z roku na rok przybywa osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z branżą ecommerce zaczynając od wygodnych rozwiązań oferowanym przez ten model.

Marketplace posiada również pewne wady, a mianowicie:

1. Eksponowanie ofert może być płatne

Odpłatne są wyłącznie dodatkowe usługi, z których jednak nie musisz korzystać. Warto jednak rozważyć ich użycie, gdyż mogą zwiększyć sprzedaż. Dodatkowo odpłatne są na przykład: Przycisk Zadzwoń, Licytownaie pozycji czy Teksty promocyjne.

2. Konkurencja cenowa w obrębie platformy

Na platformie kupuje 23 milionów osób miesięcznie właśnie dzięki temu, że mogą porównać ceny i wybrać tę niższą. Choć nie zawsze klienci kierują się wyłącznie ceną. Platforma umożliwia również pozacenowe opcje wyszukiwania ofert. Można tutaj zaliczyć:

  • filtrowanie ofert pod względem kosztów dostawy dostępności i ocen,
  • sortowanie ofert pod względem roku produkcji i bliskości lokalizacji w przypadku odbioru osobistego,
  • kup lokalnie – lokalizacja sklepów na mapie Polski.

Rozpoczynając przygodę z branżą e-commerce zawsze warto zapoznać się ze wszystkimi możliwymi opcjami i wybrać tą optymalną dla siebie.

MARKETPLACE A SKLEP INTERNETOWY

Czym różni się Marketplace od sklepu Internetowego? Marketplace to galeria handlowa, podczas gdy sklep internetowy to po prostu pojedynczy sklep. Galerie handlowe wypierają tradycyjny handel i podobnie jest w Internecie.

W modelu Marketplace sprzedający nie musi posiadać własnego zaplecza – nie musi mieć sklepu internetowego, nie musi inwestować w promocje i marketing, nie musi pokrywać kosztów związanych z prowadzeniem oraz rozwijaniem strony internetowej. Musi jednak akceptować prowizje od każdej zrealizowanej transakcji, a także godzić się na pewną anonimowość – w Marketplace kupujący wybierają zazwyczaj produkt w najkorzystniejszej cenie, nie zwracając uwagi na sprzedającego.

Z Marketplace’ów bardzo często korzystają sklepy internetowe, które w ten sposób zwiększają zyski ze sprzedaży i docierają do nowych klientów.

Jak połączyć Marketplace ze sklepem www?

Wydaje się, że najrozsądniejszym modelem prowadzenia działalności w obecnych czasach jest połączenie własnego sklepu internetowego z Marketplace.

Z jednej strony wciąż możesz prowadzić własny sklep i budować jego markę, a z drugiej korzystać ze wszystkich korzyści oferowanych przez Marketplace. Jest to o tyle korzystne, że transakcje zawierane w jednym i drugim miejscu mogą być ze sobą połączone w jednym systemie.

Z pomocą przychodzi BaseLinker. Jest to oprogramowanie, które ułatwia sprzedawcom prowadzenie własnego sklepu internetowego. W jednym miejscu sprzedawca ma dostęp do raportów finansowych, aktualnych i zrealizowanych zamówień, jak również do wiadomości nadsyłanych przez klientów. Takie oprogramowanie e-commerce pozwala bez trudu zintegrować ze sobą sklep internetowy z elektronicznym „stoiskiem” w Marketplace.

Integracja sklepu z Ceneo

Marketplace Ceneo umożliwia dedykowaną integrację z wieloma silnikami sklepów internetowych:

  • Magento,
  • Comarch e-Sklep,
  • RedCart,
  • Sky-Shop,
  • Sellingo,
  • IdoSell,
  • Aptus.shop,
  • Atomstore.

Integracja odbywa się w panelu za pomocą kilku kliknięć.

Inne platformy, w tym popularny WooCommerce od WordPressa, można połączyć za pomocą BaseLinkera lub samodzielnie poprzez import/eksport plików.

JAK ZARABIAĆ NA MARKETPLACE? DOBRE PRAKTYKI

Prowadzenie efektywnej sprzedaży w Marketplace wbrew pozorom nie jest łatwe, nawet pomimo dostępu do tak dużej liczby klientów. Trzeba bowiem pamiętać, że z Marketplace korzysta wielu sprzedawców, co oznacza, że konkurencja jest bardzo duża.

Jak poprawić wyniki sprzedaży w Marketplace?

  1. Bądź obecny na kilku Marketplace’ach. Dzięki temu dotrzesz do jeszcze większej grupy klientów i zmaksymalizujesz sprzedaż.
  2. Pozyskuj towary w promocjach i okazyjnych cenach, aby później móc wystawić go w konkurencyjnych cenach.
  3. Implementuj rozwiązania wprowadzane przez Marketplace, gdyż premiuje to ofertę na tle konkurencji.
  4. Dopieszczaj oferty w każdym calu – dotyczy to fotografii produktowych, opisów produktów oraz informacji na temat oferowanego produktu.
  5. Na popularnych Marketplace wystawiaj produkty masowe, z kolei na branżowych Marketplace – rzadkie i niszowe.
  6. Stosuj darmową dostawę – konkuruj z innymi sprzedawcami, przyciągając do siebie klientów.
  7. Połącz sprzedaż w Marketplace z własnym sklepem internetowym.

Jak poprawić wyniki sprzedaży na Ceneo Kup Teraz?

Sprzedaż na Ceneo charakteryzuje się swoimi prawami. Pomimo, że Ceneo jest porównywarką cen, to cena nie jest jedynym czynnikiem, na jaki zwracają uwagę klienci.

Tworząc ofertę na Ceneo Kup Teraz zadbaj o:

  1. Szczegółową nazwę produktu, która wyróżni Cię spośród konkurencji.
  2. Umieszczaniu informacji, które Cię wyróżniają – darmowej dostawie, promocjach czy ratach.
  3. Bogaty i estetyczny opis produktu, który pokaże klientowi, że ma do czynienia z profesjonalistą.
  4. Pozytywne opinie klientów. Ceneo wysyła klientom powiadomienia o wystawieniu opinii, ale możesz w tym pomóc, kontaktując się z klientami po zakupach.
  5. Promuj te produkty, na których masz wysoką marżę i na które jest popyt.
  6. Monitoring konkurencji. Wg Ceneo prawie 70% kliknięć przypada na oferty w TOP3.

ceneo marketplace

Przejdź na stronę Ceneo i zarejestruj się w Ceneo Kup Teraz

Oceń artykuł
[Total: 0 Average: 0]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.