Reklama restauracji i kawiarni – przed i po otwarciu

reklama restauracji

W artykule znajdziesz sposoby na reklamę restauracji i kawiarni, a także porady jak przyciągnąć gości. Promocja w gastronomii to ciężki kawałek chleba.



Marketing szeptany jest najskuteczniejszy, ponieważ budzi największe zaufanie. Poniższy artykuł nie jest tekstem naukowym ani prawdą objawioną na temat promocji w gastronomii. Poniższy artykuł to o wiele więcej – to praktyczne doświadczenia, na podstawie których możesz wyciągnąć własne wnioski. Dzięki niemu odpowiedź na pytanie jak promować restaurację stanie się prostsza.

Promocja lokalu gastronomicznego przed otwarciem

Marketing miejsca przy otwieraniu lokalu

Czy wiesz, co było wcześniej w miejscu, w którym będzie Twoja restauracja? Jacy ludzie tam przychodzili, co pili, co jedli? Jeśli tak, to super, jeśli nie – to szybko się dowiedz. Życzę Ci, abyś jeszcze przed remontem mógł wybierać spośród 4-5 lokali, w których wcześniej było miejsce goszczące Twoją „grupę docelową”.

Co się dzieje, jeśli grupa docelowa poprzedniego lokalu była inna od Twojej? W miejscu, gdzie przez ostatnie 10-15 lat był bar, ja otworzyłem miejsce z regionalnymi piwami, tartami, grami planszowymi i seansami filmowymi. Dużo wody w lokalnej rzece przepłynęło, zanim mieszkańcy przyzwyczaili się, że nie podajemy lanej tatry i nie sprzedajemy mrożonych zapiekanek.

Otwierając lokal warto wziąć pod uwagę sąsiadów. To również oddziałuje na klientów. Lokal w bogatej warszawskiej dzielnicy będzie miał trudno o fanów „śląskiego za 3zł”. Ale jeśli zaoferuje Pintę z burgerami własnej roboty… Rozumiesz? Czasami ludzie obawiają się konkurencji i nie chcą otwierać restauracji w sąsiedztwie innej. A to błąd, ponieważ jest duże prawdopodobieństwo, że w przypadku podobnego „targetu” przyciągniemy klientów z lokalu obok.

Marketing szeptany w gastronomii

Marketing szeptany to pierwszy element promocji, który wykorzystałem. Może wydać Ci się to mało istotne, ale wbrew pozorom jest to bardzo ważne. Jeśli jest coś wyjątkowego w Twoim pomyśle na lokal, to powtarzaj to wszystkim. Pomyśl tylko, ile osób dowie się o Twoich planach gdy wtajemniczysz przyjaciół i rodzinę. Marketing szeptany możesz też prowadzić na forach internetowych.

W moim mieście nie było lokalu, gdzie można by napić się piw regionalnych. Nie było też miejsca z grami planszowymi. Znalazłem więc fora tematyczne i napisałem o tym, że otwieram taki lokal w Wodzisławiu i zapraszam do odwiedzin. Zawsze jednak pisałem w pierwszej osobie, nigdy nie podszywałem się pod kogoś innego. Jeśli szukasz inspiracji do ciekawej i taniej reklamy, zdecydowanie polecam lekturę książek w tematyce marketingu szeptanego (zobacz w księgarni).

Badanie rynku gastronomicznego

Badanie rynku gastronomicznego, które przecież trzeba przeprowadzić przed otwarciem lokalu, również warto wykorzystać do reklamy. Ja oprócz otwartych rozmów ze znajomymi, przygotowałem anonimową ankietę z pytaniami, na które chciałem poznać odpowiedź. Ankietę umieściłem w internecie i poprosiłem przyjaciół o przesłanie linka dalej.

W ciągu kilku dni mogłem z większym prawdopodobieństwem określić, czego oczekują przyszli goście. A przy okazji powiększyć grono lubiących na facebooku, gdyż na końcu ankiety umieściłem link do fan page’a.

Identyfikacja wizualna restauracji

Internet to oczywiście nie wszystko. Przed otwarciem lokalu, a właściwie już w momencie rozpoczęcia remontu nad drzwiami wejściowymi powinien znaleźć się szyld. Ludzie zobaczą reklamę i będą mówić o powstającym nowym miejscu. Ja niestety nie zacząłem od szyldu, przez co straciłem kilka miesięcy promocji przed otwarciem. Pod żadnym pozorem nie popełnij mojego błędu! Jeśli szyld, to musisz zlecić (lub wykonać samodzielnie) projekt logo dla restauracji.

Remont lokalu gastronomicznego oraz jego wyposażanie trwa od 2 miesięcy do nawet roku. Polecam Ci poczytać artykuł Jak wyposażyć lokal gastronomiczny mając 27000, z którego dowiesz się więcej na temat kosztów wyposażenia. Reasumując, identyfikacja miejsca w którym będzie znajdowała się Twoja knajpa, restauracja czy kawiarnia to bardzo istotna sprawa.

Storytelling w biznesie

Idea mojej klubokawiarni opierała się na łączeniu ludzi o różnych poglądach. Stąd też jej nazwa – Krzyżówka. Powiesz, że nic szczególnego, ponieważ każdy lokal to robi. Owszem, ale który się tym chwali? Olej z pierwszego tłoczenia ma większość firm, ale Ty zapewne kojarzysz tylko jeden. W moim przypadku było coś jeszcze – żona o odmiennych ode mnie poglądach na świat.

Wystarczyło połączyć te dwa fakty i wyszła ciekawa historia. Pomyśl, co jest wyróżnikiem Twojej kawiarni. Może to być coś oczywistego, ale czym nie chwalą się inne lokale. Następnie opowiedz o tym. Reklama restauracji nabierze rozpędu.

W 2013 roku Paweł Tkaczyk napisał bardzo ciekawą książkę pt. Zakamarki marki (zobacz w księgarni), w której opisuje między innymi storytelling. To nic innego jak opowiadanie ciekawych historii na temat marki i produktu. Dowiesz się z niej również w jaki sposób rozwijać swój mały biznes. Polecam Ci tę książkę. Żałuję, że nie przeczytałem jej dwa lata temu…

Publicity w gastronomii

Jeśli będziesz już miał wymyśloną ciekawą historię Twojego miejsca, to postaraj się zainteresować nim media. Reklama restauracji za darmo :) Nic nie tracisz, a możesz zyskać duży rozgłos! Mnie udało się zainteresować ideą Krzyżówki między innymi:

Im większe miasto, tym większa szansa że zainteresujesz gazetę ogólnopolską. Ponadto lokalne wydania takich gazet jak Gazeta Wyborcza czy Dziennik Zachodni bardzo często poruszają tematy kulturalne.

Więcej o public relations w gastronomii przeczytasz w artykule: PR restauracji – wizerunek zakładu gastronomicznego

Pamiętaj o reklamie tradycyjnej. Nie każdy czyta gazety i serwisy www w których zareklamowano Twój lokal. Rozniesienie ulotek czy rozklejenie plakatów zapraszających na otwarcie restauracji/knajpy/baru to podstawa w promocji lokalu. Cena wydruku kilku tysięcy ulotek to obecnie 200-300zł, a roznieść może Ci siostrzeniec albo młodszy brat.

Wizerunek i reklama lokalu gastronomicznego po otwarciu

Gdy emocje (po otwarciu) już opadną, rozpoczyna się główkowanie nad przyciągnięciem gości. Gastronomia to specyficzny rodzaj biznesu. Ludzie muszą Cię widzieć wszędzie, gdzie tylko się da. I pamiętaj – nawet jeśli myślisz, że zareklamowałeś się już wszędzie, to zawsze znajdzie się ktoś, kto powie Ci, że nigdy o Twojej knajpie nie słyszał. Sprawdzone.

Eventy gastronomiczne

Nie raz będziesz zadawał sobie pytanie – jak przyciągnąć ludzi do lokalu. W weekendy zawsze możesz liczyć na spory ruch, natomiast kluczem do sukcesu jest zapełnienie knajpy w tygodniu. Aby lokalne media (nie tylko społecznościowe) napisały o Twoim miejscu, musisz im dać konkretny powód. Jednym ze sposobów jest organizacja wydarzeń tematycznych: jednorazowych lub cyklicznych. Wydarzenia w restauracjach, kawiarniach i innych lokalach są coraz częstsze i przyciągają coraz więcej ludzi.

W Krzyżówce organizowaliśmy cykliczne i tematyczne seanse filmowe, np. w październiku filmy w klimacie postapokaliptycznym. Odbywało się karaoke, na które nagrody fundowały zaprzyjaźnione firmy. Wiele razy gościliśmy u siebie fanów poezji na „wieczorkach poetyckich” czy fanów gier na turniejach. Najkorzystniej pod względem finansowym wypadały jednak koncerty, z tym że mało który zespół godził się grać w inny dzień niż piątek/sobota.

Jeśli nastawiasz się wyłącznie na sprzedaż produktów, możesz urządzać degustacje, spotkania z ciekawymi ludźmi lub tematyczne promocje.

Reklama wydarzeń

Mając już termin eventu, koniecznie utwórz wydarzenie na facebooku i pozapraszaj do niego znajomych. Możesz również zrobić konkurs na stronie wydarzenia i zachęcić ludzi do zapraszania kolejnych osób. Wizerunek restauracji czy też kawiarni zależy w dużej mierze od tego, co i jak często piszą o Twoim lokalu media. Pamiętaj, aby opublikować news o wydarzeniu na swojej stronie a także – obowiązkowo – podesłać informację prasową do lokalnych serwisów i gazet.

Co do zasad i obowiązującego prawa pamiętaj, że seanse filmowe i karaoke możesz organizować mając odpowiednią licencję i umowę z ZAiKS-em. Jak zrobić to tanio dowiesz się z artykułu Koszty w firmie – 11 tipsów jak obniżyć koszty prowadzenia firmy. Natomiast co do turniejów w gry na konsolę, zaopatrz się w licencję lub zgodę wydawcy.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule o udostępnianiu gier w pubie. Naprawdę nie warto ryzykować. Znam przypadki dużych kar finansowych za tego typu przestępstwa. Życzliwych ludzi nie brakuje…

Współpraca w gastronomii

Jako właściciel lokalu gastronomicznego podejmij współpracę z instytucjami miejskimi. W każdym mieście działa miejska biblioteka, dom kultury i muzeum. Co stoi na przeszkodzie, aby przejść się tam i zaproponować współpracę barterową? Wymiana plakatami lub ulotkami z wydarzeń to najprostsza, wzajemna forma reklamy. Ale możesz również ufundować poczęstunek dla gości miejskiej imprezy lub wystawić stoisko z produktami.

Paradoksalnie bardzo mało prywatnych firm myśli o współpracy z instytucjami miejskimi, a przecież prawo tego nie zabrania. Dyrektorom tych jednostek również zależy (a przynajmniej powinno) na większej liczbie gości.

Jak już jesteśmy przy współpracy barterowej, to warto wymyślić ciekawe formy reklamy i zaproponować je lokalnym firmom. Najlepiej takim, które mają podobną grupę docelową do Twojej. Wspominałem już o karaoke. Perfumeria ufundowała dla zwycięzcy bon na 50zł, w zamian za co my odwdzięczyliśmy się podwójnym bonem na kawę+ciasto. Perfumeria mogła zrobić na facebooku konkurs, a my daliśmy gościom kolejny powód do odwiedzenia nas.

Grywalizacja w gastronomii

Jeśli o konkursach mowa, to jest to bardzo dobry temat na zaangażowanie gości. Słyszałeś o terminie grywalizacja? To nic innego, jak stworzenie gry w czasie rzeczywistym, która wciągnie Twoich klientów. Najprostszą wersją grywalizacji jest program lojalnościowy – zbiera się punkty i wymienia na nagrody. W Krzyżówce poszliśmy o krok dalej.

Jako, że oferowaliśmy burgery, to postanowiliśmy zrobić konkurs „kto najszybciej zje burgera ma go za darmo!”. W konkursie wzięło udział kilkadziesiąt osób, a zdjęcia z „akcji” były bardzo popularne na facebooku. Tak na marginesie, to aparat /cyfrówka/smartfon jest konieczny w knajpie. Uwieczniasz ciekawe momenty, wydarzenia, potrawy i… umieszczasz na facebooku lub Pinterest.

Innym ciekawym pomysłem było losowanie ceny piwa. Piwo można było kupić w standardowej cenie lub rzucić kostką ośmioboczną. Oczywiście tego typu promocje trzeba sobie dobrze przekalkulować.

Programy lojalnościowe w gastronomii

W każdej dziedzinie, tak i w gastronomii działa zasada Pareto-Lorenzo – „20% klientów tworzy 80% przychodu”. W promocji lokalu gastronomicznego warto doceniać stałych klientów. Czy to jednorazowymi podarunkami, gratisami, czy na przykład stałą kartą rabatową. Z propozycji niegotówkowych – podawać kawę w ich osobistym kubku, powiesić zdjęcie z sobotniej imprezy na ścianie w lokalu itp. Przeważnie te drugie, bezgotówkowe wyróżnienia, są bardziej skuteczne.

Polecane programy lojalnościowe, a także inne aplikacje IT dla gastronomii znajdziesz tutaj.

CSR w gastronomii

Słyszałeś kiedyś o CSR w gastronomii? To angielski skrót „społecznej odpowiedzialności biznesu”. Jako właściciel lokalu włącz się w pomoc lokalnej społeczności. Sposobów jest mnóstwo – począwszy od sponsoringu, poprzez mecenat aż po współpracę ze stowarzyszeniami.

Kiedyś jako działacz klubu sportowego udało mi się wprowadzić w lokalu „pizzę kibica” i drinki nawiązujące do nazwy zespołu. Część dochodu ze sprzedaży tych produktów wspomagała kasę klubu, ale najważniejsza dla nas była sama obecność w miejscu, gdzie są potencjalni kibice.

Reklama restauracji w internecie

Do najpopularniejszych form reklamy Twojego lokalu w sieci możesz zaliczyć:

  • strona www dla firmy – może to być wizytówka lub rozbudowana strona, poprzez którą będziesz sprzedawał produkty.
  • blog firmowy prowadzenie bloga dla gości restauracji to bardzo dobra forma reklamy. Pokazuje Cię od strony znawcy tematu i specjalisty. Blog restauracji buduje zaufanie do Ciebie i Twoich usług.
  • konto na facebooku ma je każdy, ale tylko nieliczni prowadzą dobrze. Strona restauracji na portalu społecznościowym ma być centrum dialogu z gośćmi. Na facebooku można na przykład umieścić menu restauracji.
  • konto na Instagramie – portal społecznościowy do wrzucania zdjęć to idealne miejsce na reklamę dań i wnętrza restauracji,
  • reklama w Google – reklama w wyszukiwarce, czyli np. profil w Google Maps lub reklamy płatne Google Ads.

strona internetowa dla restauracji

Reklama tradycyjna w gastronomii

Tak jak w przypadku reklamy otwarcia lokalu, tak i teraz nie powinieneś rezygnować z tradycyjnych ulotek i plakatów. Nie traktuj ich jednak jako główny cel pozyskiwania klientów, a raczej jako element wizerunkowy i utrwalający Twój lokal w umysłach mieszkańców. Jeśli uznasz, że Twoja grupa docelowa to w większości osoby młode i/lub reklama w innych formach przynosi zadowalające efekty, to w ogóle nie wchodź w ulotki.

Możesz za to pomyśleć o banerze reklamowym. 1m2 to obecnie około 23zł brutto, więc nie jest to duży koszt. Opłacasz powierzchnię reklamową i masz reklamę widoczną przez cały rok. Mnie udało się zdobyć bardzo dobre miejsce na reklamę po stosunkowo niskiej cenie. Sęk w tym, aby pytać tam, gdzie jeszcze żadna reklama nie wisi i targować się.

Tajemniczy gość w restauracji

Reklama lokalu to nie tylko planowanie kampanii reklamowych, ale również pomiar zadowolenia Twoich gości. Badać jakość usług można na wiele sposobów. Jeśli interesuje Cię ten temat to po więcej przejdź tutaj.

Promocja lokalu gastronomicznego, jego reklama i wizerunek to bardzo szeroki temat. Pomimo, że artykuł wyszedł mi dosyć obszerny, to jednak jest to kropla w morzu tego, co można napisać o promocji w gastronomii. Mam nadzieję, że wyciągniesz wnioski z przykładów które Ci podałem i z powodzeniem wprowadzisz w życie w swojej knajpce. Po więcej inspiracji zajrzyj do artykułu Case study: Jak promuje się Kościół – jeśli prowadzisz firmę, zrób to samo

Promocja gastronomii oczami specjalistów

Zapraszam do skorzystania z usługi a’la Kuchenne Rewolucje, gdzie już od 500 zł możesz otrzymać garść porad dopasowanych wyłącznie do Twojego lokalu.

Oceń artykuł
[Total: 1 Average: 4]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

9 thoughts on “Reklama restauracji i kawiarni – przed i po otwarciu

  1. Każdy właściciel restauracji, hotelu, czy innej firmy z branży gastronomicznej na pewno zdaje sobie sprawę z tego, że aby stale pozyskiwać nowych Klientów, niezbędne jest bezustanne promowanie swojej marki. Z pewnością można stwierdzić, iż marketing w gastronomii jest specyficzny. Warto wejść na bloga i przeczytać o tym!

  2. Przyłączam się do opini, że to ciekawy, autorski blog.
    Luk sprytnie łączysz porady ze sposobem na wykorzystanie.
    Artykuł bardzo przydatny, ważne że informacje przetestowałeś
    osobiście.

  3. Uwielbiam elementy grywalizacji i gry/zabawy/łamigłówki tam, gdzie się ich człowiek nie spodziewa. Dobrym nośnikiem takich gier dla kawiarni i nie tylko mogą być papierowe kubeczki z nadrukiem. Osobiście polecam supercups, bo oni drukują bezpośrednio na kubeczkach, nie przyklejają nadrukowanej warstwy papieru, jak inni. No i kolory mają najlepsze ze wszystkich drukarni, jakie sprawdzałam.
    Własnie projektuję nadruk na taki kubek dla swojej firmy – będzie elementem całego eventu świątecznego dla dzieciaków :)

  4. Ciekawy blog, znalazłam wiele ważnych informacji. Wiele osób obawia się konkurencji dlatego nie wypowiada się szczerze, nie nakieruję na właściwy tor. Zamierzam otworzyć kawiarnie w 2016 roku, puki co zdobywam praktyczne doświadczenie aby utrzymać przyszłą działalność gospodarczą. Dziękuję :)

  5. Powinieneś napisać książkę. Mówię poważnie:) Współpracuję z restauracją w Warszawie, niebawem przeprowadzam się do Wrocławia i tam będę chciał otworzyć własny biznes- właśnie w gastronomii. Dzięki za rady, świetnie się to czyta. Jeśli będę w okolicach Włodzisława, to na pewno zajadę. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *