Jaki terminal płatniczy wybrać? [Ranking terminali 2019]

jaki terminal wybrać

Płacenie za zakupy kartą staje się powszechne. Jaki terminal płatniczy wybrać, aby zaoszczędzić i w pełni skorzystać z możliwości?c



Szkodliwość tego typu programów opisał w książce „Ekonomia w jednej lekcji” Henry Hazlitt. Rozumiem, że staranie się o pieniądze z programu „Wsparcie w starcie” to decyzja pragmatyczna, ale jednocześnie warto być świadomym, do czego prowadzi kredytowanie prywatnych działalności przez państwo. Więcej o tej kwestii na samym końcu artykułu.

Przy wyborze terminala płatniczego zwróć uwagę, czy poprzez terminal można płacić:

  1. zbliżeniowe kartą,
  2. zbliżeniowo telefonem,
  3. chipem poprzez włożenie karty do terminala,
  4. paskiem magnetycznym poprzez przesuniecie karty.
Terminal płatniczy – inaczej terminal POS (ang. point of sale – punkt handlowy). Niewielkie urządzenie pośredniczące w dokonywaniu płatności bezgotówkowych. Terminale POS pojawiły się w Stanach Zjednoczonych pod koniec lat 70. XX wieku. Terminal jest wyposażony w klawiaturę do wpisania nr PIN i/lub czytnik transakcji zbliżeniowych.

RANKING terminali płatniczych 2019

Drogi do zakupu terminala płatniczego są dwie:

1. Możesz zamówić terminal poprzez operatora. Polskie ePłatności oferują darmowy terminal płatniczy przez pierwsze 12 miesięcy.  Wystarczy, że wejdziesz na stronę Polskie ePłatności i wypełnisz wniosek online. Odezwie się konsultant, który wszystko wytłumaczy i przedstawi ofertę.

2. Jeśli posiadasz już konto firmowe, to rozważ wybór terminala w swoim banku. Wówczas możesz liczyć na atrakcyjne promocje, np. szybszy przelew z terminalu na konto firmowe.

Poz. Oferta Konto i karta
Terminal – opłaty
Operator
1

NEST Bank konto osobisteBIZNest Konto z terminalem + 100 zł w prezencie

0 zł / 0zł
0 zł – przez pierwsze 12 m-cy
First Data
2

konto osobiste idea bankKonto FIRMA TO JA z Kasoterminalem

0 zł / 0zł
999 zł – zakup
0 zł – prowizja prze pierwsze 12 m-cy
potem:
– Planet Pay: 0,59 % + 0,09 zł (Visa i Mastercard),
– SumUp: 1,49% (0% od pierwszych transakcji na kwotę 2 000 zł),
– Elavon: 0,69% + 0,05 zł (visa i Mastercard).
Planet Pay, SumUp, Elavon
3

konto w mBankmBiznes Konto Standard + premia do 100 zł

0 zł / 0zł
(przez pierwsze 12 miesięcy / gdy w miesiącu wydasz kartą min. 200zł)
0 zł – prze pierwsze 12 m-cy
potem:
– Planet Pay: 0,59% + 0,05 zł (Visa i Mastercard po 12 miesiącach), 0,39% (BLIK),
– SumUp: 1,49%
Planet Pay, SumUp
4

konto bankowe w INGKonto Direct dla Firmy

9 zł / 0 zł
gdy w poprzednim miesiącu spełniłeś jeden z warunków:
– przelew do ZUS
– przelew do US
– wpłynięcie 2000 zł na konto

0 zł – prze pierwsze 12 m-cy
potem:
– 0,59% + 0,10 zł (Visa i Mastercard), 0,22% (BLIK).
do wyboru
5

bgż paribasKonto Otwarte na Biznes

9 zł / 0 zł
gdy średnie saldo rachunku wynosi min. 3 tys. zł lub suma wpływów wynosi 20 tys. zł / mc
– 0,69% + 0,05 zł (Visa, Mastercard, Maestro),
– 3,50% (Diners Club, Amex, JCB)
Elavon
6

alior bank konto iKonto Biznes + do 1700 zł premii

15 zł / 0 zł
jeśli średnie saldo na koncie wyniesie min. 1000zł

8 zł / 0 zł
min. 4 transakcje kartą w miesiącu
od 0,06 zł Polskie ePłatności
7

pko bank polskiKonto Firmowe

25 zł/ 0 zł
6 m-cy za darmo dla nowych firm, potem gdy w miesiącu wydasz kartą min. 500zł i wykonasz przelew do ZUS


30 zł / 0 zł
pierwszy rok za darmo
0 zł – przez pierwsze 12 m-cy

potem:
– 0,69% (Visa),
– 0,79% (Mastercard),
– 3,2% (Diners Club),
– 0,99% (JCB, UPI),
– 0,29% (BLIK),
– 0% (karty zagraniczne z funkcją DCC) lub 1% (karty zagraniczne bez tej funkcji).
eService

Na co zwrócić uwagę przy wyborze terminala?

Najważniejsze aspekty, jakie musisz wziąć pod uwagę przy zakupie terminala:

  1. Opłata za dzierżawę – koszt, jaki ponosi się co miesiąc za możliwość użytkowania terminala.
  2. Prowizja od transakcji – koszt, jaki ponosisz przy sprzedaży produktów i usług. Prowizje od transakcji kształtują się zazwyczaj od 0 do 1,69% wartości transakcji, średnio 0,65%.
  3. Koszt zakupu terminala – istnieje możliwość zakupu terminala na własność, wówczas odchodzi koszt opłat za dzierżawę. Zazwyczaj koszt wykupienia to ok. kilkaset złotych.
  4. Czas księgowania pieniędzy – jest to czas, w jakim pieniądze znajdą się na Twoim koncie od daty zapłaty. Z reguły jest to od 1 do 7 dni w zależności od terminali.
  5. Raporty online – miesięczne oraz dobowe raporty są niekiedy możliwe do sprawdzenia online. To na pewno bardzo korzystna opcja kontrolna przy prowadzeniu biznesu zdalnie.
  6. Przeszkolenie – warto dowiedzieć się, czy kupując terminal będzie możliwość przeszkolenia załogi z użytkowania.
  7. Gwarancja i serwisowanie – na jaki czas jest udzielana gwarancja i co w sytuacjach, gdy terminal się zepsuje. Czy dostaniesz inny w zastępstwie, jak szybko działa serwis?
  8. Płatność telefonem – czy terminal ma możliwość płatności zbliżeniowo telefonem przez Apple i Android Pay.
  9. Drukowanie – czy terminal ma drukarkę i drukuje potwierdzenia? Jak szybko je drukuje?
  10. Transakcje łączone – możliwość podzielenia zapłaty na płatność kartą i gotówką.
  11. Jakie są warunki rozwiązania umowy? Termin wypowiedzenia oraz ewentualne dodatkowe koszty na pewno będą wpisane do umowy.
  12. Przy wyborze terminala stacjonarnego sprawdź, jaki jest koszt stacji dokującej.

„Polska bezgotówkowa”, czyli terminal za 0 zł

Słyszałeś już o programie „Polska bezgotówkowa”? Dzięki wspólnej akcji instytucji państwowych i prywatnych firm, przedsiębiorca może skorzystać z darmowego terminala płatniczego i nie ponosić kosztów użytkowania przez pierwsze 12 miesięcy lub do momentu osiągnięcia obrotów 100 tys. zł przez terminal . Aby skorzystać z programu „Polska bezgotówkowa”, musisz spełnić kilka kryteriów:

  • być małym lub średnim przedsiębiorcą,
  • w ciągu ostatniego roku nie przyjmować w swojej firmie płatności bezgotówkowych,
  • posiadać sieć handlową lub usługową, która nie obejmuje więcej niż 5 placówek,
  • podpisać umowę na min. 12 miesięcy,
  • starać się o maksymalnie 3 terminale.

W programie „Polska bezgotówkowa” biorą udział m.in. IDEA Bank, Nest Bank i Polskie ePlatnosci.

terminale za darmo

Rodzaje terminali płatniczych

Zasadniczo wyróżniamy dwa rodzaje terminali: stacjonarny i mobilny. Na rynku są jednak także inne rodzaje terminali płatniczych: mPOS i terminal aplikacyjny.

1. Terminal stacjonarny

Terminale stacjonarne (POS) są wybierane głównie do miejsc z dostępem do internetu. Tak jest np. w przypadku sklepów stacjonarnych, gdy przyjmuje się płatność w tym samym miejscu. Terminal stacjonarny jest tańszy od mobilnego, dlatego wybierają go również osoby początkujące w biznesie, którym zależy na cenie. Do terminala stacjonarnego często dołącza się PIN-pad, który można podać klientowi w celu użycia karty i wpisania PIN-u.

2. Terminal mobilny

Terminale mobilne przydają się w biznesie, w którym płatności od klientów przyjmowane są poza budynkiem. Tak jest np. w przypadku dostaw dań na wynos i taksówek. Sprawdzi się także wtedy, gdy masz kilka stanowisk kasowych i okablowanie byłoby trudne technicznie lub nieestetyczne. Może korzystać z GPRS (moduł GSM z kartą SIM) lub WIFI.

Porównanie terminali

Różnice pomiędzy terminalem stacjonarnym i mobilnym są istotne, a wybór konkretnego rodzaju terminala zależy od cech prowadzonej działalności gospodarczej.

Terminal stacjonarny Terminal mobilny
większy i cięższy mniejszy i lżejszy
tańszy droższy
zasilanie sieciowe zasilany baterią
Ethernet lub GPRS GPRS lub WIFI

3. Terminal mPOS

Terminal mPOS to niewielki czytnik kart płatniczych, który łączy się ze smartfonem lub tabletem wyposażonym w oprogramowanie. Innymi słowy, jest to terminal składający się z czytnika kart, któy działa wyłącznie po połączeniu ze smartfonem. Ze względu na bardzo małe rozmiary, są poręczne i łatwo przechowują się w kieszeni.

Choć terminale mPOS są jednymi z najtańszych w użytkowaniu (brak opłat dzierżawy i brak kosztu karty SIM), to cenę podwyższają stawki za obsługe płatności. Ponadto mPOS nie oferują żadnych dodatkowych funkcji, na których można zarabiać.

4. Terminal aplikacyjny

Jest to nowość na rynku terminali. Terminal aplikacyjny to nic innego jak smartfon lub tablet wyposażony w oprogramowanie, które pozwala pobierać opłaty zbliżeniowe. Nie są to jednak urządzenia popularne i póki co nie posiadają wielkiego rynku. Warto jednak znać trendy, gdyż być może w najbliższej przyszłości będzie to popularne rozwiązanie.

Integracja terminala z kasą fiskalną

Nie każdy terminal jest zintegrowany z kasą fiskalną, gdyż nie musi być. Brak integracji w żaden sposób nie przeszkadza w działaniu, choć nieco wydłuża cały proces i może prowadzić do pomyłek. Gdy terminal jest połączony z kasą fiskalną, wówczas nie trzeba ponownie w terminalu wpisywać kwoty należności.

Kasa przesyła do terminala kwotę należności, a terminal podejmuje przeprowadza transakcję, którą znasz z praktyki. Kupujący używa środka płatniczego i jeśli posiada wystarczająco środków na koncie, terminal przyjmuje transakcję i przesyła dane z powrotem do kasy. Jeszcze jednym plusem jest ułatwienie raportowania, gdyż transakcje kartami zostają ujęte w raporcie kasowym.

Sprawdź inne rankingi dla przedsiębiorców
Konta firmowe – sprawdź, co oferują banki
Abonament telefoniczny – ranking ofert dla firm
Faktoring dla firm – gdy kontrahenci nie płacą na czas

9 funkcji terminali płatniczych

Podstawową funkcją terminala płatniczego jest zapłata za dokonany zakup. Zdawać by się mogło, że na tym kończą się funkcje, jakie oferuje terminal. Nic bardziej mylnego! W zależności od wybranego modelu, terminal płatniczy umożliwia:

  1. płatności bezgotówkowe,
  2. cashback, czyli wypłatę gotówki,
  3. doładowanie telefonu,
  4. zapłatę rachunków,
  5. DCC, czyli płatności w obcej walucie,
  6. funkcja napiwek,
  7. logo na wydruku,
  8. programy lojalnościowe,
  9. program sprzedażowy.

1. Płatność bezgotówkowa

Płatność bezgotówkowa odbywa się bezdotykowo (do kwoty 50 zł) lub po wpisaniu kodu PIN. Taką możliwość dają praktycznie wszystkie terminale dostępne na rynku. Rozróżnienie terminali następuje, gdy przychodzi do formy zapłaty.

Formy płatności przez terminal

Płacenie kartą nie jest jedyną możliwością, jaką dają najnowsze terminale. Coraz więcej osób nie nosi przy sobie portfela, tylko sam telefon. Stąd możliwość płacenia smartfonem powinna być jednym z priorytetów. Zwłaszcza, gdy klientami są głównie ludzie młodzi. Płatności przez terminal mogą odbywać się za pomocą:

  1. karty płatniczej,
  2. smartfona (Google Pay, Apple Pay),
  3. BLIK-a,
  4. smartwatcha (Germin Pay),
  5. MOTO – bez fizycznej obecności karty.
Uwaga! Jako sprzedawca nie masz prawa określać, od jakiej kwoty jest możliwość płacenia kartą. Nowelizacja Dyrektywy Parlamentu Europejskiego Payment Services Directive mówi o tym, że sprzedawca ma obowiązek akceptowania płatności bezgotówkowych na dowolną kwotę. Nie można również z tego tytułu dodatkowo obciążać klientów opłatami.

2. Wypłata gotówki przez terminal

Płacąc np. w kawiarni za kawę i ciastko, klient ma możliwość wypłaty drobnych kwot (do 500 zł) w gotówce. Jest to tak zwany cashback. Co istotne, nie da się wypłacić pieniędzy, jeśli klient zapłaci zbliżeniowo. Dlatego przed zapłatą za rachunek warto poinformować klienta o możliwości wypłaty pieniędzy.

3. Doładowanie telefonu

Doładowanie telefonu przez terminal jest możliwe dzięki usłudze Pre-paid. Zapłata za doładowanie następuje wybranym środkiem płatniczym.

4. Zapłata za rachunki (eBill)

Aby opłacić rachunki za gaz, wodę lub prąd, wystarczy przynieść ze sobą fakturę. Sprzedawca wprowadzi do terminala dane z faktury i umożliwi opłacenie rachunków w wybrany przez Ciebie sposób. Po dokonaniu transakcji dostaniesz potwierdzenie zapłaty rachunku.

5. DCC (Dynamic Currency Conversion)

DCC, czyli dynamiczny przelicznik walut pozwala płacić w walucie, jaką dysponuje karta płatnicza. To idealne rozwiązanie na podwyższenie rachunku i przewagę konkurencyjną. Udostępnienie możliwości płatności w obcej walucie to świetna opcja dla hoteli, lotnisk, taksówek, restauracji i miejsc turystycznych. Wszędzie tam, gdzie przebywają goście zza granicy, warto oferować możliwość DCC.

6. Napiwek do rachunku

Terminale płatnicze w restauracjach, hotelach coraz częściej wyposażone są w funkcję „napiwek”. Dobry menadżer restauracji powinien wiedzieć o tej możliwości. Funkcja e-napiwku nie jest jeszcze tak powszechna w naszym kraju, ale staje się coraz popularniejsza. W praktyce wygląda to tak, że kelner podaje klientowi potwierdzenie transakcji, na którym znajduje się cena posiłku i dwie puste pozycje, w których można wpisać kwotę napiwku i wartość łączną rachunku.

7. Logo na wydruku

Logo firmy na wydruku z terminala jest możliwe w niektórych przypadkach. Jeśli chcesz w ten sposób podnieść rozpoznawalność swojej marki, to możesz zapytać o tę funkcję. Na ile jest to skuteczna metoda, gdy większość ludzi w ogóle nie patrzy na wydruki? Oceń sam.

8. Program lojalnościowy

Programy lojalnościowe angażują klientów oraz budują zaufanie do marki. Celem nadrzędnym jest oczywiście zwiększenie lojalności konsumentów, a co za tym idzie większe zyski. Niektóre firmy oferują programy lojalnościowe w ramach terminala płatniczego. Najpopularniejsze rozwiązania w tym zakresie to:

  • system do generowania kuponów rabatowych/bonów z poziomu terminala POS,
  • karty podarunkowe – terminal przystosowany do akceptacji kart podarunkowych,
  • systemy oparte na karcie lojalnościowej.

W większości przypadków, program lojalnościowy można dopasować do cech swojej działalności.

9. Program sprzedażowy

Niektórzy operatorzy udostępniają zintegrowany z terminalem płatniczym specjalny system sprzedażowy do obsługi biznesu – od magazynu aż po płatność.

Sprawdź przed otwarciem firmy
1. Konto firmowe w NEST BANK-u – w pełni darmowe
2. Kredyt gotówkowy BGŻ Paribas – do 200 tys. zł na otwarcie firmy
3. Kredyt FAIR Idea Bank – do 500 tys. zł na rozwój istniejącej firmy
4. Telefony firmowe w PLAY – od 43 zł brutto
5. Fakturownia.pl – program do generowania faktur online

11 Operatorów płatności bezgotówkowych – PRZEGLĄD OFERT

Zanim podejmiesz decyzję o wyborze konkretnego terminala, rozejrzyj się po ofertach operatorów płatności. Przedstawiamy oferty 11 największych operatorów płatności bezgotówkowych:

1. Polskie ePłatności

  1. Akceptowane karty płatnicze – American Express, Diners Club, Discover, MasterCard (w tym Maestro), Visa
  2. Płatności mobilne – BLIK, ApplePay, GooglePay
  3. Oferowane terminale – mobilny, stacjonarny, mPOS
  4. Funkcje zarobkowe – cashback, DCC, doładowania GSM
  5. Inne usługi – płatności MOTO, płatność za rachunki, terminale samoobsługowe, integracja z programem sprzedażowym
  6. Sprawdź ofertęwyślij wniosek online

2. Bank Pekao SA

  1. Akceptowane karty płatnicze – Diners Club, MasterCard, Visa
  2. Płatności mobilne – PeoPay
  3. Oferowane terminale – mobilny, stacjonarny
  4. Funkcje zarobkowe – cashback, DCC, doładowania GSM
  5. Inne usługi – logo firmy na wydruku, płatności rachunków, program lojalnościowy dla klientów

3. Elavon

  1. Akceptowane karty płatnicze – American Express, Diners Club, Discover, JCB, MasterCard (w tym marka Maestro), UnionPay, Visa
  2. Płatności mobilne – brak
  3. Oferowane terminale – mobilny, stacjonarny, mPOS
  4. Funkcje zarobkowe – cashback, DCC, doładowania GSM
  5. Inne usługi – logo na wydruku, karty podarunkowe, raporty online, funkcja napiwków, płatności MOTO

4. eCard

  1. Akceptowane karty płatnicze – MasterCard, VISA
  2. Płatności mobilne – brak
  3. Oferowane terminale – mobilny, stacjonarny
  4. Funkcje zarobkowe – cashback
  5. Inne usługi – logo na wydruku, SMS Premium, IVR

5. eService

  1. Akceptowane karty płatnicze – American Express, Diners Club, Discover, JCB, MasterCard w tym marka Maestro), UnionPay, Visa
  2. Płatności mobilne – BLIK
  3. Oferowane terminale – mobilny, stacjonarny
  4. Funkcje zarobkowe – cashback, DCC, doładowania GSM
  5. Inne usługi – logo na wydruku, funkcja napiwków, płatności MOTO

6. First Data Polcard

  1. Akceptowane karty płatnicze – American Express, Diners Club, JCB, MasterCard (w tym marka Maestro), Visa
  2. Płatności mobilne – BLIK
  3. Oferowane terminale – stacjonarny i mobilny
  4. Funkcje zarobkowe – DCC, Cashback, doładowania GSM
  5. Inne usługi – platforma raportowa online, program partnerski

7. Paymax

  1. Akceptowane karty płatnicze – MasterCard, Visa
  2. Płatności mobilne – brak
  3. Oferowane terminale – mPOS
  4. Funkcje zarobkowe – brak
  5. Inne usługi – program lojalnościowy, program sprzedażowy

8. ePay

  1. Akceptowane karty płatnicze – American Express, Diners Club, Discover, JCB, MasterCard w tym marka Maestro), UnionPay, Visa
  2. Płatności mobilne – BLIK, PeoPay
  3. Oferowane terminale – stacjonarny i mobilny
  4. Funkcje zarobkowe – DCC, Cashback, doładowania GSM
  5. Inne usługi – płatność rachunków

9. PayTel

  1. Akceptowane karty płatnicze – MasterCard (w tym marka Maestro), Visa
  2. Płatności mobilne – BLIK
  3. Oferowane terminale – mobilny, stacjonarny
  4. Funkcje zarobkowe – doładowania GSM
  5. Inne usługi – płatność rachunków

10. Planet Pay

  1. Akceptowane karty płatnicze – MasterCard (w tym Maestro), Visa
  2. Płatności mobilne – BLIK
  3. Oferowane terminale – mobilny, stacjonarny
  4. Funkcje zarobkowe – DCC, Cashback, doładowania GSM
  5. Inne usługi – logo na wydruku

11. SumUp

  1. Akceptowane karty płatnicze – American Express, MasterCard (w tym marka Maestro), Visa
  2. Płatności mobilne – brak
  3. Oferowane terminale – mPOS
  4. Funkcje zarobkowe – brak
  5. Inne usługi – brak

Podsumowanie

Trzymanie pieniędzy wyłącznie na koncie stało się powszechne. Wg. badań IBRiS, 20% Polaków w ogóle nie nosi przy sobie gotówki, a 33% osób przed 26 rokiem życia korzysta tylko z elektronicznych form rozliczania. Nie jest to rozsądne podejście, co pokazują sytuacje z brakiem prądu lub awarią bankomatów. Trzydniowa blokada bankomatów powoduje w społeczeństwie ryzyko śmierci głodowej i uziemienia. Ludzie sami nakładają sobie kajdany na ręce.

Zawsze warto mieć przy sobie gotówkę. Zarówno w portfelu, jak i w domu. Nigdy nie wiadomo, kiedy rozpocznie się „run na bank” lub awaria. Podobnie jest z oszczędnościami – dywersyfikacja oszczędności to kluczowa sprawa.




Prawda jest też taka, że jako przedsiębiorca musisz podążać za trendami. Trendy mówią jasno, że liczba użytkowników kart płatniczych ciągle rośnie. Aby nie stracić klientów, warto mieć u siebie terminal płatniczy. Ponadto, warto ten fakt szeroko reklamować. W pewnych sytuacjach i miejscach, możliwość płacenia kartą może stanowić wyraźną przewagę konkurencyjną.

Polub Luka

Łukasz LUK Chrząszcz

Wolnościowiec, bloger, radny Miasta Wodzisław Śl. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Właściciel kilku portali internetowych. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie biznesu. Więcej ->
Łukasz LUK Chrząszcz
Polub Luka
Podziel się artykułem:
  •  
  •  

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o