Ekologia w biznesie – działania ekologiczne na przykładzie gastronomii

ekologia w biznesie

Ekologia w biznesie staje się coraz bardziej popularna. Działania ekologiczne służą nie tylko przyrodzie, ale i firmom. Zobacz, jak to wygląda na przykładzie gastronomii.

Najwięcej dla ekologii robią przedsiębiorcy i oddolne, dobrowolne, ludzkie inicjatywy. Działania ekologiczne w firmach stały się swoistą modą. Korzysta na tym środowisko, więc należy się cieszyć. Ale czy tylko przyroda wychodzi na plus? Zobacz, jak wyglądają działania ekologiczne w gastronomii i zastosuj je u siebie. Zyska nie tylko przyroda, ale także reklama restauracji!

1. Fusy z kawy

Gdyby każdy klient był jak Gomez z Rodziny Addamsów, to problem fusów by nie występował :) Jako, że wolimy pić kawę aniżeli wcinać fusy, to w kawiarniach powstaje sporo tego typu odpadów. Na przeciw temu problemowi wyszła firma Sturbucks. Sieć postanowiła promować wśród swoich gości ponowne wykorzystanie fusów. Marka prowadzi kampanię informacyjną wskazując odbiorcom, że fusy po kawie mogą wykorzystać m.in. do:

  • peelingu,
  • maseczki do włosów,
  • pielęgnacji ciała.
Od siebie dodam, że fusy można wykorzystać jako nawóz dla roślin kwaśnolubnych. Pamiętam, że w ten sposób wykorzystywała fusy moja babcia. Fusy są również dobre jako pochłaniacz zapachu do lodówki.

Fusy są rozdawane za darmo, spakowane w opakowanie po kawie. Na Facebooku pojawił się wpis w tym temacie, okraszony zdjęciem i hashatagiem #Reuse4Earth. Post został polubiony ponad 1000 razy, zyskał 150 komentarzy i prawie 100 udostępnień.

ekologia gastronomia
Działanie ekologiczne Sturbucks

Pionierek całego ekosystemu kawowego jest również sieć ETNO Cafe. Sieć rozpoczęła współpracą z marką kosmetyczną Organique. Firma opracowała receptury połączenia naturalnych kosmetyków z odpadami powstałymi po wypalaniu i parzeniu kawy. Ponowne wykorzystanie fusów okazało się strzałem w „10” i możliwością podjęcia współpracy biznesowej. Informacja o tych działaniach pojawiła się np. w branżowym serwisie portalspozywczy.pl.

Zobacz też: Dotacja z Unii Europejskiej na otwarcie firmy

2. Słomiane słomki

Ograniczanie plastiku w przestrzeni publicznej idzie bardzo sprawnie. Temat podłapała gastronomia i zaczęto od wymiany słomek. Ekologia w biznesie nakazuje, aby zamiast plastikowych słomek używać zamienników. Z czego mogą być zatem wykonane słomki? Poniżej kilka pomysłów.

Jedną z opcji są naturalne słomki ze słomy. Nazwa słomka wzięła się właśnie od słowa słoma. Są trwałe – nie rozmiękają. Są w 100% roślinne – nie zawierają dodatków i są biodegradowalne. Tego typu słomki produkują młode firmy jak pszczyński start-up Słomki z Łąki. Ich produkty są wykorzystywane w restauracjach i pubach.

słomki ze słomy
Słomki ze słomy w pubie Briff w Pszczynie

rozstanie z plastikiem

Rozstanie z plastikiem – C. Williams Roldan, L. Williams

Kup w księgarni

Praktyczny przewodnik jak ograniczyć ilość plastiku w swoim życiu. Autorki książki udowadniają, że nie da się zrezygnować z plastiku w ciągu jednego dnia, lecz jego redukowanie to niekończący się projekt. Przekazują swoją wiedzę, w jaki sposób można zmienić swoje nawyki i przyzwyczajenia, aby plastiku w życiu codziennym było jak najmniej. To będzie inspirująca lektura nie tylko dla gospodarstw domowych, ale także dla właścicieli firm i kadry zarządzającej. Jeśli chcesz wprowadzić ekologię w biznesie, ta książka naświetli Ci wiele problemów ale i możliwości ich rozwiązania.

3. Szkło i papier zamiast plastikowych opakowań

Prawdziwą inspiracją dla innych firm jest kawiarnia Nie wylej z Lublina. Właściciele wpadli na pomysł, aby powrócić do sprawdzonych sposobów na ekologię.

Gdy idziecie odwiedzić bliskiego do szpitala i chcecie mu przynieść ciepłą, domową zupę, to w czym ją przynosicie? W plastiku? Nie, w słoiku! Działania ekologiczne nie muszą odkrywać Ameryki na nowo. W zakresie produktów na wynos mogą opierać się na wykorzystywaniu papieru i szkła zamiast plastiku.

Firma może stosować kaucję zwrotną. Tak, jak to robi kawiarnia Nie Wylej:

zupa w słoiku
Zupa w słoiku wraca do łask!

4. Ekologiczna choinka

Jesteśmy nadal w lubelskiej kawiarni Nie Wylej. Tym razem prezentujemy sposób na ekologiczną choinkę. Właściciele postanowili udekorować pierniczkami rośliny, które już były obecne w lokalu. W myśl zasady „nie musisz – nie kupuj”. Jeśli lubisz tradycję i chcesz mieć zapach jodły lub świerku, może kupić choinkę w doniczce. Takiej roślinie można dać drugie życie, przekazując służbom komunalnym miasta lub sadząc drzewko w ogródku.

Z pomysłem dzierżawy drzewek wyszła firma Volvo. To ekologiczne działanie w firmie odbiło się szerokim echem we wszystkich największych mediach. Wypożyczalnia choinek okazała się strzałem w „10”!

5. Zniżka za własny kubek

Coraz więcej sieciówek stosuje zniżki dla osób, które przyjdą do lokalu z własnym kubkiem. Powstała nawet ogólnopolska akcja #zwlasnymkubkiem. Kawiarnia, która przystąpi do akcji, udziela gościom zniżki na kawę. Wspomniana w 1 punkcie kawiarnia Sturbucks zrezygnowała z oferowania kawy na miejscu w kubkach jednorazowych.

z własnym kubkiem
Żarówka Cafe z Krakowa przyłączyła się do ekologicznej akcji #zwlasnymkubkiem

6. Niemarnowanie jedzenia

Najprostszym sposobem na niemarnowanie jedzenia jest gotowanie w stylu #lesswaste. Chodzi po prostu o przygotowywanie potraw z resztek, danie produktom drugiego życia. Jest to powszechna praktyka dla takich produktów jak ziemniaki. Jak widać, to, co jeszcze kilkadziesiąt lat temu uchodziło za działania raczej wstydliwe, dzisiaj jest powodem do dumy. To dobry znak czasów!

Inne sposoby na szanowanie jedzenia zostały wymienione w artykule na portalu gastronomicznym Managero.pl. Wśród najpopularniejszych sposób, z których mogą skorzystać lokale gastronomiczne należą:

  1. aplikacje dla restauracji, które pozwalają zarobić i nie marnować jedzenia,
  2. torby na jedzenie,
  3. lodówka społeczna.

Zobacz też:

7. Korzystanie z lokalnych produktów

Działania ekologiczne w gastronomii dotyczą kupowania produktów od lokalnych producentów, rolników i hodowców. To najlepszy sposób, aby nie tylko dać zarobić sąsiadom – swoisty lokalny patriotyzm. To także sposób na promocję firmy wśród lokalnej społeczności. Szansa na wymianę doświadczeń, baz klientów, wzajemne polecenie.

Kupowanie lokalnych produktów na bazarach, targu, to przede wszystkim większa ekologia w biznesie. Im krótszą drogę musi pokonać produkt, tym lepiej dla ekologii. W przypadku restauracji warto pamiętać o sezonowej zmianie menu. Korzystanie z produktów świeżych, które są dostępne na rynku, to oszczędność czasu i energii.

8. Dodatkowe pieniądze za dojazd do pracy rowerem

Firma Weegree postanowiła nagrodzić pracowników, którzy zrezygnują z auta i będą dojeżdżać do pracy rowerem. Firma zapewnia pracownikom 25 groszy za każdy kilometr przejechany w drodze do pracy i 500 zł dofinansowania na nowy rower. Dodatkowo, przez cały miesiąć firma wspierała fundację opiekującą się osobami niepełnosprawnymi. Za każdy przejechany km, fundacja otrzymywała 1 zł. Ta akcja również była szeroko komentowana w sieci.

9. Ekologiczne ogrzewanie lokalu

Na końcu o smogu, czyli problemie o którym jest szczególnie głośno. To, w jaki sposób firma ogrzewa swoje pomieszczenia ma ogromne znaczenie dla ochrony czystego powietrza. Wielu przedsiębiorców pomija ten aspekt w materiałach reklamowych dotyczących ekologii w biznesie. Przejście na odnawialne źródła energii, gaz czy też stosowanie Sorbentu ER1 do węgla wpływa pozytywnie na to, czym oddychamy.

ekologia w firmie - sorbent er1(1)
Ekologia w firmie – Sorbent ER1 do węgla

Podsumowanie

Jak widzisz, ekologia w biznesie może mieć różne wymiary. Każda firma jest inna i ma różne możliwości oraz specyfikę. Dostosowanie wszystkich powyższych sposobów w jednym miejscu może być nierealne, ale warto robić cokolwiek. To nie politycy, lecz przedsiębiorcy mogą zrobić najwięcej dla środowiska. Warto rozejrzeć się wokół i pomyśleć – zrobić burzę mózgu, co warto i można zmienić.

Zobacz też:

Nagrodą długofalową będzie czystsze powietrze i przyjazne środowisko. Nagrodą krótkofalową może być reklama firmy. Śmietankę spijają zawsze prekursorzy rozwiązań. Nie mniej na gruncie lokalnym zainteresowanie lokalnej prasy i mediów ekologicznymi rozwiązaniami nie powinno być trudne. Odbiorcy w social media także zrobią swoje.

Znasz inne sposoby na ekologiczne działania w firmie? Napisz w komentarzu!

Oceń artykuł
[Total: 2 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *