Jak wyposażyć lokal gastronomiczny mając 27000zł?

jkawe

Wyposażenie gastronomii? Dla tych nie w temacie – 27000zł to mało. Cholernie mało!

Odpowiedź na pytanie zawarte w temacie – jak wyposażyć lokal gastronomiczny mając 27000zł (lub mniej), zależy od Twojego pomysłu na działalność.

Jak już wiesz, na otwarcie knajpy uzyskałem dotację z Unii Europejskiej. Jeśli tak jak ja szukasz finansowania zakupu sprzętu do lokalu, to obecnie nie ma już bezzwrotnych dotacji z UE. Jako alternatywę możesz rozważyć kredyt ze stałym oprocentowaniem (nie martwisz się inflacją), minimum formalności i kwotą aż do 150.000 zł z BGŻ Paribas. Wypełnij wniosek online (podajesz tylko imię i nazwisko, kod pocztowy i nr telefonu) i zaczekaj na telefon od konsultanta. Wypytaj go o wszystko, to nic nie kosztuje.

27190zł wydałem na wyposażenie lokalu w sprzęty niezbędne do funkcjonowania Krzyżówki. Część zakupionych sprzętów była używana, dzięki czemu udało mi się zaoszczędzić sporo pieniędzy. Pamiętaj, że poniższy artykuł dotyczy wyłącznie wyposażenia lokalu, nie ująłem tutaj kosztów przystosowania i remontu!

Znajdziesz tutaj odpowiedź na pytanie w jaki sposób wyposażyć knajpę wykorzystując głównie sprzęty używane. Polecam również zajrzeć do artykułów z serii wyposażenie lokalu, gdzie znajdziesz porady dotyczące zakupu nowych sprzętów: lodówki czy ekspresu.

Moja knajpa nie była restauracją. Jeśli planujesz otwarcie takowej, to zapewne posiadasz większy budżet i możesz sobie pozwolić na skorzystanie z profesjonalnej firmy. Co nie znaczy, że nie możesz zaoszczędzić. Większość milionerów ma w naturze oszczędność. Z kolei jeśli zamierzasz otworzyć małą knajpkę, bar czy niszową klubokawiarnię, to garściami możesz czerpać z tego artykułu.

Na początek umieszczam tabelkę z poszczególnymi wydatkami i kwotą zakupu. UWAGA! Podane w zestawieniu ceny są z roku 2013. Aby ułatwić Ci ich znalezienie i sprawdzenie aktualnych cen, dodałem linki do Ceneo. Polecam sprawdzenie specyfikacji technicznej i opinii o produktach.

Zakupiony produkt Cena Stan Zobacz na Ceneo
Szyld przed lokal 700zł nowy
Alarm przeciwwłamaniowy 200zł nowy Zobacz produkt
Potykacz przed lokal 130zł nowy Zobacz produkt
Elementy wystroju (przedmioty z lat 60 i 70) 500zł używane
Tablica kredowa (do menu) 340zł nowy Zobacz produkt
Tablica korkowa 220zł nowy Zobacz produkt
Gablota zewnętrzna 380zł nowy Zobacz produkt
Oświetlenie do lokalu 1140zł nowy Zobacz produkt
Ekspres ciśnieniowy 2900zł używany Zobacz produkt
Młynek do kawy 700zł używany Zobacz produkt
Piec konwekcyjny 1750zł nowy Zobacz produkt
Chłodziarko-zamrażarka 1000zł używany Zobacz produkt
Zamrażarka 350zł używany Zobacz produkt
Meble kuchenne 400zł używany
Formy do ciast 200zł nowy Zobacz produkt
Zastawa do herbaty 350zł nowy Zobacz produkt
Mikrofalówka 300zł nowy Zobacz produkt
Grill elektryczny 350zł nowy Zobacz produkt
Płyta indukcyjna 500zł nowy Zobacz produkt
Szkło do alkoholi 400zł nowy
Zestaw talerzy i sztućców 470zł nowy Zobacz produkt
Kasa fiskalna 1000zł nowy
Witryna chłodnicza 1000zł używany Zobacz produkt
Mała witrynka 220zł nowy Zobacz produkt
Chłodziarka do piwa wraz z oprzyrządowaniem 900zł używany
Naświetlacz do jaj 470zł używany Zobacz produkt
Kostkarka do lodu 300zł używany Zobacz produkt
Zestaw barmański 180zł nowy Zobacz produkt
Kruszarka do lodu 100zł używany Zobacz produkt
Stoły i stoliki 1350zł używany
Szafki stojące 600zł nowy
Projektor z ekranem 1900zł używany Zobacz produkt
Wykładzina 600zł nowy
Konsola do gier 650zł używany Zobacz produkt
Telewizor do konsoli 600zł używany Zobacz produkt
Stojak na parasole i wieszaki 260zł nowy Zobacz produkt
Sprzęt grający (głośniki + dvd + tuner analogowy) 1500zł używany
Fartuszki dla personelu 130zł nowy
Gry planszowe 2000zł nowy Zobacz produkt
Czasopisma 150zł używany
RAZEM 27190zł

Dlaczego warto kupować używane sprzęty?

Być może zastanawiasz się, dlaczego urządzając lokal kupowałem używane sprzęty? Już tłumaczę. Wystrój lokalu miał być w latach 70., więc meble, płyty gramofonowe i inne elementy również powinny pochodzić z tego okresu. Nie udało mi się przenieść w czasie więc kupiłem używane. Co do zakupu sprzętów do kuchni, to po prostu stwierdziłem, że bardziej mi się opłaca kupić używane, aniżeli nowe:

  1. Używane sprzęty są tańsze niż nowe. 
  2. Otwierałem lokal z myślą, że będę go prowadził dłużej niż rok-dwa, a gwarancja na nowy sprzęt jest najczęśniej na 2 lata.
  3. Komisy dają przeważnie gwarancję rozruchową od 2 tygodni do nawet pół roku.
  4. Nowe sprzęty wydają się być “zaprogramowane” na zapsucie po zakończeniu gwarancji (moja prywatna opinia).
  5. Jeśli sprzęt jest używany i działa bez zarzutu przez kilka lat, to znaczy że jest po prostu dobry i jest duża szansa, że będzie działał nadal.
  6. Jeśli po zakupie i przetestowaniu nie będzie się zadowolonym, to przecież można towar zwrócić. Na allegro to standard, natomiast kupując przez tablicę (OLX) wystarczy podpisać umowę kupna-sprzedaży.

Czy “przejechałem się” na którymś z kupionych sprzętów? ​Tak, po 3 tygodniach zepsuła mi się kruszarka do lodu, ale był to na szczęście mały wydatek. Musiałem również oddać projektor do przeglądu, ale to ze względu na złe przechowywanie. Wszystkie pozostałe sprzęty działają bez zarzutu. Ty możesz mieć inne zdanie na temat kupowania używanego sprzętu i broń Boże nie chcę Cię na siłę przekonywać. Jak masz kasę to kupuj nowe. Też bym tak zrobił na Twoim miejscu.



Wyposażenie kuchni w zakładzie gastronomicznym

Koszty jakie poniesiesz przy wyposażaniu kuchni zależą od tego, co zamierzasz podawać swoim gościom. Jeśli mają to być produkty typu fast food, to nie musisz kupować pieca konwekcyjnego, płyty indukcyjnej, naświetlacza do jaj i grilla – wystarczy mikrofalówka. Niepotrzebne są również talerze i sztućce. Na starcie zaoszczędzisz minimum 2550zł.

  • Jeśli chcesz serwować burgery, powinieneś zaopatrzyć się w grill (od 250zł).
  • Do wypieków (np. fornetti, tarty, bułki) przyda Ci się Zobacz produkt (nowy od 1200zł).
  • Płyta indukcyjna sprawdzi się, jeśli chcesz przygotowywać czekolady na gorąco (choć niektóre ekspresy mają taką opcję) lub podawać dania, których produkty wymagają ugotowania.
  • Wykorzystanie jajek wymaga posiadania naświetlacza. Używane można dostać już za 300zł.
  • Do drinków potrzebne Ci będą kostkarka do lodu (300zł), kruszarka do lodu (ręczna od 100zł) i zestaw barmański (od 100zł).
  • Aby serwować kawę z filiżanek potrzebujesz zmywarki-wypażarki (używana od 1000zł).

Lodówka jest niezbędna, osobna zamrażarka również się przyda. W obu przypadkach kupiłem je używane, przy czym zamrażarka była produkcji NRD, miała chyba z 50 lat i działała jak stary Mercedes. Jeśli planujesz zakup nowej, to polecam poradnik jaką lodówkę kupić. Pomaga ustrzec się wielu błędów przed zakupem.

Niech nie zmyli Cię niska cena mebli kuchennych (400zł), odkupiłem je po prostu od mojego poprzednika. Był wycięte na wymiar i z pewnością kosztowały dużo więcej. To jest też przykład, że warto szukać miejsca, gdzie funkcjonował podobny lokal i spróbować skontaktować się z poprzednikiem w celu odkupienia mebli.

Talerze i sztućce możesz zamienić na jednorazowe miseczki lub lepiej wyglądające kartonowe/drewniane podkładki wyłożone papierem. Wygląda bardziej hipstersko.

burger

Przykład wykorzystania drewnianej deseczki zamiast talerzy. (fot. restaurantica.pl)

Wyposażenie baru – koszty i porady

Największym kosztem w wyposażaniu baru jest… sam bar. Mnie udało się uniknąć zakupu mebli, ponieważ bar został wymurowany z cegieł i poprzednikowi nie chciało się go burzyć przy wyprowadzce. Fajnie. Nie chciało mu się też ściągać śmierdzącej od piwa wykładziny. Mniej fajnie.

Pamiętaj, że wyposażając bar w urządzenia, zaproś do siebie przedstawicieli handlowych sprzedających piwa, napoje i kawę. Duże firmy użyczają wiele sprzętów w zamian za zakup ich produktów:

  • Znane browary zapewnią Ci sprzęt do lania piwa (oszczędność ok. 1000zł za używany), kufle, myjki do kufli, ociekacz, podstawki, elementy reklamowe, czasami chłodziarkę i stoliki, a jeśli masz ogródek to parasole.
  • Producenci napojów bezalkoholowych udostępnią Ci chłodziarkę, szklanki i materiały reklamowe.
  • Producent mocnych alkoholi użyczy Ci kieliszki, ociekacz i materiały reklamowe.
  • Producent kawy wydzierżawi Ci ekspres z młynkiem, filiżanki i materiały reklamowe.
  • U każdego z powyższych możesz się starać do dofinansowanie szyldu przed lokal. Oczywiście w zamian za logo producenta na reklamie.

Więcej o sposobach reklamy swojej knajpy przeczytasz w artykule Promocja lokalu gastronomicznego – przed i po otwarciu. Polecam Ci zapoznanie się ze sposobami promocji, którą trzeba rozpocząć jeszcze przed otwarciem lokalu.

Ty decydujesz jak ma wyglądać Twój lokal, dlatego uważaj na pułapki! Jeśli chcesz mieć różne rodzaje piwa, to nie daj się wciągnąć w umowę na wyłączność sprzedawania tylko jednego. Jeśli otwierasz knajpę daleko od miasta wojewódzkiego, to na 90% mniejsze browary nie dadzą Ci tego, co duże. Po prostu im się to nie opłaca. Piwa również Ci nie przywiozą – będziesz musiał jeździć po nie sam albo podpisać umowę z hurtownią. Pamiętaj, że hurtownie mają minimum logistyczne.

Jeśli chcesz lać dobre, regionalne i rzemieślnicze piwa, to do zgłębiania wiedzy polecam kursy barmańskie i kiperskie

O ile w przypadku browarów możesz liczyć na współpracę nawet z kilkoma na raz, to z producentami napojów bezalkoholowych i alkoholi mocnych już nie jest tak łatwo. Jeśli chcesz dostać chłodziarkę z Coca-coli i niższe ceny na jej produkty, to nie ma szans żebyś miał w ofercie Pepsi lub Fritz-Kolę (i na odwrót).

Najbardziej zgubne jest wejście we współpracę z producentem kawy. No chyba, że zamierzasz otworzyć typową kawiarnię – wówczas możesz podpisać umowę z Tchibo, Lavazzą czy Illy i nie obawiać się o skutki. Natomiast jeśli kawa będzie tylko dodatkiem do Twojej oferty (piwo zawsze wyprze kawę), to współpraca może okazać się zgubna. Producent udostępni Ci ekspress i zastawę, ale pod warunkiem kupowania kaw. I tu jest pies pogrzebany. Podpiszesz umowę na 5kg kawy na miesiąc a okaże się, że będziesz sprzedawał 2kg. 3kg Ci zostanie, a w następny miesiąc znowu musisz kupić 5kg, bo tak przewiduje umowa. 

Jeśli zdecydujesz się na zakup nowego ekspresu, to najpierw zapoznaj się z moim zestawieniem najlepszych ekspresów do kawiarni – jaki ekspres kupić?

Nie zrażaj się tym co piszę tylko kalkuluj. Jeśli jesteś początkującym przedsiębiorcą i otwierasz knajpę w mniejszej miejscowości to wchodz w układy. Na współpracy możesz sporo zaoszczędzić. Ja kupiłem używany ekspress ciśnieniowy z młynkiem i filtrem za 3600zł i sprzęt do lania piwa z chłodziarką za prawie 2000zł – Ty możesz to wszystko dostać od producentów. Weź też pod uwagę, że yerba która ma grono zwolenników w większych miastach, w małych może się nie sprzedawać. W małych miejscowościach sprzedaje się to, co jest powszechnie znane – Lipton, Tchibo, Tyskie, Pepsi. No i lana Tatra.

Wyposażenie sali konsumpcyjnej

Jak już wspomniałem na początku, moja knajpka została urządzona w latach 60. i 70. Stąd też większość mebli – stołów,  krzeseł, foteli – została kupiona z komisów i poddana renowacji. Dobrym pomysłem na obniżenie kosztów wyposażenia sali jest podpisanie umowy z producentem piwa, napojów lub kawy, którzy są w stanie dostarczyć stoły i krzesła. Innym pomysłem, bardzo często wykorzystywanym w niszowych knajpkach, jest zrobienie mebli z drewnianych palet.

paleta

Przykład wykorzystania drewnianych palet jako mebli. (fot. domosfera.pl)

Dużo nerwów straciłem przy wykładzinie. Jak już wspomniałem, poprzednią trzeba było zerwać z podłogi, co wcale nie było takie proste. Kto kiedykolwiek miał przyjemność zrywania przyklejonej “na amen” wykładziny wie o czym mówię. Po zerwaniu kafelki okazały się nie do naprawienia, więc trzeba było położyć nową wykładzinę. Już teraz współczuję osobie, która będzie klęła przy jej zrywaniu.

Uwaga! Ważna uwaga na temat sprzętu audio-video! Zdecydowałem się zakupić projektor full hd zmiast telewizora i efekt był bardzo dobry. Nie mniej jednak projektor wymaga specjalnego przechowywania. Jest to urządzenie bardzo delikatne, źle na niego działają kurz i wilgoć. Przy doborze sprzętu grającego warto poradzić się specjalisty lub po prostu kupić wszystko (głośniki, dvd, amplituner i okablowanie) od jednego sprzedawcy. Ja na początku popełniłem błąd kupując amplituner analogowy i dvd z wyjściem coaxial. Analog nie obsługuje coaxial a dvd nie miało innego wyjścia, przez co urządzeń nie można było połączyć.

Aby wzbogacić ofertę rozrywkową kupiłem sporo gier planszowych (za 2000zł), a także konsole do gier – “Pegazusa”, Amigę 600 i XBoxa 360. Jeśli chcesz przeczytać jakie gry polecam do lokalu, koniecznie zajrzyj do tego artykułu.

Kupiłem również czasopisma (również archiwalne wydania z lat 50. i 60.), a pozostałe wydatki poszły na wystrój lokalu (płyty gramofonowe, gramofon, stare radio i telewizor z lat 60, mały barek, kasety itp). Są to koszty, których Ty nie będziesz musiał ponosić.

Koszty wyposażenia lokalu gastronomicznego

Przyglądając się moim wydatkom w tabelce można przyjąć, że aby oszczędnie wyposażyć mały lokal gastronomiczny potrzebujesz 27190zł. Jest jednak mnóstwo sposobów zejścia z tej kwoty (więcej zawsze można wydać, zwłaszcza jeśli planujesz restaurację). Biorąc pod uwagę opcję bardzo oszczędną, czyli: kupujesz sprzęty używane podobnie jak ja, odkupujesz meble do kuchni od poprzednika, który na dodatek zostawia Ci “w spadku” bar,rezygnujesz z takich gadżetów jak gry planszowe, konsole, czasopisma, stawiasz tylko na fast-food, podpisujesz umowę z producentem piwa/napojów/kawy, to w sumie wyposażenie lokalu może Cię wyjść nawet niecałe 15000zł. Jest to jednak skrajność, którą trudno będzie osiągnąć. O wiele bardziej prawdopodobne, że wydasz więcej niż ja.

Leasing urządzeń gastronomicznych

Jednym ze sposobów na zakup sprzętów gastronomicznych, zwłaszcza przy posiadaniu niewystarczających środków finansowych na start jest leasing. Polega to na tym, że kupujesz dany sprzęt i płacisz za nieco co miesiąc czynsz za użytkowanie. Czyli nie potrzebujesz dużej gotówki na starcie, ale musisz się liczyć z dodatkową, comiesięczną opłatą którą będziesz musiał pokrywać z uzyskanych przychodów.

Leasing jest stosunkowo tańszy od kredytu, możesz też odliczyć 100% podatku VAT i wliczyć czynsz w koszty uzyskania przychodu. Jeśli interesuje Cię taka forma zaopatrzenia w sprzęt, to polecam skorzystać z usług specjalistów, którzy wybiorą dla Ciebie najlepsze rozwiązanie. Chcesz uzyskać więcej informacji i ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb? Wypełnij wniosek (imię i nazwisko, e-mail i nr telefonu) i czekaj na zgłoszenie doradcy. Wypytaj go o wszystko – to nic nie kosztuje.

Pomoc przy wyposażeniu lokalu

Jeśli szukasz profesjonalnej pomocy przy wyposażeniu lokalu gastronomicznego, to skontaktuj się z Managero.pl. Zapoznamy się z Twoją sprawą i w ciągu 48h skontaktuje się z Tobą specjalista z Twojego regionu.

TAK, chcę skorzystać z profesjonalnej pomocy

Luk
Polub Luka

Luk

Był szeregowym pracownikiem gastronomii, specjalistą ds. marketingu i właścicielem klubokawiarni. Dzieli się wiedzą i doświadczeniem z tymi, którzy otwierają lokal gastronomiczny. Pomaga młodym osobom rozpoczynającym karierę zawodową. Więcej ->
Luk
Polub Luka
Jak wyposażyć lokal gastronomiczny mając 27000zł?
6 votes, 5.00 avg. rating (98% score)
  • Gratluję samozaparcia i własnej firmy – wiem jak to jest – też jestem przedsiębiorcą od 2010 roku ;] Mam nadzieję, że Twój link pod postem u mnie nie zsoastanie ominięty a lektura doda komuś skrzydeł. 

    Pozdrawiam! PD.

    • Witam u siebie Panią Dyrektor :) Oby tak było jak piszesz, pozdrawiam!

  • Anka

    Ja jednak nie polecam kupowania niektórych rzeczy używnych gdyż stare lodóki, gazówki…. wykonane są w starej technologii i zużywają sporo prądu. Inwestując w nowe zapłacimy mniej za prąd.

    • Witaj Anka :) 
      Masz rację, warto patrzeć przy kupowaniu sprzętów na zużycie prądu.

  • Piotrek

    Witaj Łukaszu, dziękuję za informacje. Bardzo przydatne. Mam jednak jedno dodatkowe. Czy możesz zdradzić jaki typ ekspresu do kawy kupiłeś? W lokalach widzimy czasami duże, solidne ekspresy, które zapewne kosztują nawet kilkanaście tysięcy złotych. W sklepach typu Media Markt, Saturn itp. znajdziemy expresy do max 8 tys zł. A te właśnie są uznawane za niewstarczające do lokalu. Trochę mnie to dziwi, ale chciałbym poznać Twoje zdanie na ten temat.

    • Witaj Piotrek,
      nie patrz na to co mówią inni, tylko na to jaki charakter będzie miał Twój lokal.
      Jeśli nastawiasz się na kawę, to kup ekspress ciśnieniowy, jedno- lub dwu- grupowy. Ja kupiłem ekspress Vibiemme Seplus 1grupowy: http://olx.pl/oferta/ekspres-gastronomiczny-cisnieniowy-vibiemme-seplus-1-grupowy-filtr-CID619-ID6B9dj.html do niego jest potrzebny filtr do wody i młynek.
      Jeśli kawa będzie tylko dodatkiem, to weź normalny automatyczny. W takich od razu jest młynek zamontowany a także bojler na wodę. Tutaj są rodzaje ekspresów i podpowiedzi fachowców: http://caffeprego.pl/phpBB3/viewforum.php?f=40
       

      • Niki

        Rozstrzał cenowy ekspresów jest ogromny. Wydaje mi się, że to całkiem sensowny tok myślenia, że jeśli lokal nastawiony ma być np. na sprzedaż alkoholi, to kawa będzie tam kupowana okazjonalnie. W końcu mamy słynąć z dobrych piw czy drinków, a nie kawy ;)

  • Świetny wpis, na pewno przyda się osobom, które pragną rozpocząć swoją działalność w branży gastronomicznej. 

     

    Pozdrawiam

  • Krzysiek

    Witaj,

    Świetny blog, ja co prawda mam chrapkę na inny trochę lokal, ale pytanie w sumie powinno pasować i tutaj :) 

    Przeczytałem trochę tematów na Twojej stronce, ale zastanawia mnie jak u Ciebie wyglądały pierwsze miesiące prowadzenia lokalu. Chodzi o koszty i zyski. Czy po zakupieniu wszystkiego, po remontach itp zostało Tobie coś gotówki? Czy przy otwarciu miałeś już 0 zł i liczyłeś na jakiekolwiek zyski? Czy zatrudniasz pracownika? Po jakim czasie (mniej więcej) Twój lokal zaczął wychodzić na 0? A po jakim czasie zarobiłeś cokolwiek? A po jakim czasie lokal zaczął przynosić takie pieniądze, które mogłeś uznać, że "JEST! Zarabiam na lokalu i mogę się z tego sensownie utrzymać!" ?

     

    • Cześć Krzysiek, rzecz jasna że otwarciu miałem zapas gotówki. Choć szczerze to nie było to konieczne, ponieważ postarałem się o wsparcie pomostowe, które bardzo łatwo dostać. Obecnie mam stażystkę z Urzędu Pracy. Dotacja powoduje, że rachunkowość jest bardzo zakręcona. Co do pytania, kiedy zacząłem zarabiać to odpowiem, że od początku. Choć nie były to duże sumy. Natomiast odpowiedź na ostatnie pytanie brzmi – nigdy. Dlatego też zamykam knajpkę.

  • Kasia

    Bardzo dziękuję za artykuł. Słyszałam, że dotacji z Unii nie wolno przeznaczać na sprzęty używane, a Ty piszesz, że zakupiłeś takie. Jak to się ma w rzeczywistości – można czy nie można? Będę wdzięczna za odpowiedź, bo sama staram się o dotację i też chciałabym część sprzetu zakupić z drugiej ręki. Pozdrawiam

    • Cześć Kasiu :)
      Wszystko zależy od regulaminu instytucji/beneficjenta, który przyznaje dotacje. Ja mogłem :)

      • Krzysiek

        Hej!

        Nie odpowiesz na moje pytanie? :(

  • Kamil

    Z niecierpliwością czekam na następne artykuły. Dobra robota! Pozdrawiam ;)

  • Interesujący artykuł.

  • Pingback: Jak obniżyć koszty prowadzenia firmy - 10 prostych tipsów()

  • Pingback: Promocja lokalu gastronomicznego - przed i po otwarciu()

  • kasia

    Witam,
    Mam pytanie na temat który już był tu poruszany mianowicie o bilans całego przedsięwzięcia. Pisałeś, ze co nieco zarobiłeś na tej działalności ale nie były to satysfakcjonujące zarobki. Czy to znaczy, że gdyby te 40 tyś, które zainwestowałeś nie były dotacją tylko twoimi prywatnymi oszczędnościami to ostateczny bilans byłby na zero bądź na minusie?

    • Luk

      Od samego początku traktowałem 40tys jako moje pieniądze. Co innego, gdyby była to pożyczka zwrotna. Bilans całego przedsięwzięcia jest na plus, ale nie były to zarobki adekwatne do wkładanej pracy.

  • Luk

    W Wodzisławiu Śl. w centrum. Lokalizacja w Krakowie to marzenie :)

  • Właśnie jestem w trakcie otwierania podobnego lokalu, także artykuł bardzo przydatny ;-)

  • Robert

    mam trochę kubków z logo i innych jednorazowych artykułów przydatnych w takich miert ejscach.
    Jak potrzebujecie to skontaktujcie się pod mailem: r.mitrosz@bespin.com.pl.
    Pozdrawiam i więcej powodzenia niż u mnie !
    Robert

  • Roman

    Zajebiście się sprawdza system pos Poster. Oszczędzamy i na prawdę mamy wszystko nawet statysytki

  • matt

    niestety ostatnio dotacja z 40 zrobiła się na 19 – nie wiem jak to wszystko się ma do twojego innego wpisu na blogu (dosyć przerażającego), o tym ile problemów z sanepidem jest przy otwieraniu głupiej kawiarni – pisze głupiej, bo kawiarnia ma całkiem inny zakres pracy z żywnością niż restauracja – a jednak…

    mnie dosyć skutecznie zraziłeś, mimo dobrego pomysłu, chęci i nawet jakiejś gotówki

    • Luk

      19tys to chyba w Urzędzie Pracy? Moim celem jest pokazywanie rzeczywistości, a nie namawianie do prowadzenia biznesu w gastro. Jeśli problemy Sanepidu (które są do pokonania) wydały Ci się zbyt duże, to w sumie dobrze że nie wszedłeś w tę branżę ;)

  • Kineska

    Zależy na co się nastawiamy, my jednak przeznaczyliśmy nieco więcej, ale spodobały nam się mebelki z rsfurniture. Wygląda bosko!

  • elwira

    A ja mam spostrzeżenie następujące: mogliśmy kupić markowy sprzęt używany, który był i tak droższy niż nowy od mniej znanego producenta. Ze względu na gwarancję kupiliśmy nowy, ale jeszcze z gwarancji nie korzystaliśmy, bo urządzenia są sprawne i się nie psują. Mamy stamtąd frytkownice gastronomiczne i właśnie planujemy zakup bemarów.

  • Luk

    Dostała Pani karę czytania tego bloga? Czy może jest masochistką?

  • Zofia

    Jeśli poszukujecie wyposażenia restauracji, baru, dyskoteki czy hotelu lub pensjonatu to polecam portal [spam] . Moim zdaniem najlepszy w swojej branży.Szybko można otrzymać oferty od wielu sprawdzonych firm, nie trzeba przeglądać wielu stron czy jeździć po sklepach.