Programy lojalnościowe dla gastronomii i nie tylko

programy lojalnościowe

Programy lojalnościowe to standard w polskich sklepach i lokalach gastronomicznych. Od pewnego czasu aplikacje na smartfony wypierają papierowe karty i pieczątki.

Każdy przedsiębiorca myślący o swoim biznesie długofalowo tworzy program lojalnościowy skierowany do obecnych klientów. Program lojalnościowy pomaga utrzymać klienta (w gastronomii – gościa), co jest o wiele tańsze niż zdobycie nowego.

Przeczytaj także:

Korzyści z wprowadzenia programu lojalnościowego

Programy lojalnościowe są często mylone z promocjami typu “po godzinie 18:00 piwo za 5zł”, “dziś wszystko -30%”. Tego typu promocje służą chwilowemu zwiększeniu sprzedaży. Z kolei program lojalnościowy ma za zadanie utrzymać kontakt z obecnym klientem, zachęcić go do zaangażowania w markę a co za tym idzie doprowadzić do ponownych zakupów.

Program lojalnościowy przywiązuje gościa do lokalu, a ten pociąga za sobą sznurek znajomych i dzieli się pozytywnym doświadczeniem w mediach społecznościowych. Klient sam reklamuje Twój biznes – idealna promocja miarę XXI wieku.

Program lojalnościowy – kiedyś i dziś

Zapewne pamiętasz papierowe druczki z miejscem na pieczątki albo naklejki. Być może posiadasz jeszcze jakąś kartę lojalnościową, gdyż nie wszystkie lokale i firmy przerzuciły się na aplikacje w smartfonach.

Problem z kartami lojalnościowymi polega na tym, że jest ich dużo przez co wypychają portfel. A jak jeszcze przedsiębiorca nie pomyśli, to wyda kartę w niestandardowej wielkości która nawet do portfela się nie zmieści. Aplikacje na smartfonie są o tyle korzystniejsze, że można uczestniczyć w wielu programach i mieć je wszystkie pod ręką.

Jeśli 3-5 lat temu któryś właściciel wzbraniał się przed aplikacją sugerując, że ciągle mało ludzi posiada smartfon, tak obecnie ten argument jest chybiony. Z roku na rok przybywa Polaków posiadających smartfony. Wśród młodych ludzi 18-29 mało kto nie ma takiego urządzenia. Oczywiście jeśli target Twojego lokalu to +60, to możesz pozostać przy papierowych kartach :)

Dobry program lojalnościowy

Dobry program lojalnościowy nie polega na daniu 10% stałego rabatu na kebab w bułce osobie, która pierwszy raz pojawiła się w lokalu. “Każdy piąty kebab gratis” jest już lepszym pomysłem – motywuje bowiem do odwiedzania jednego punktu. Lecz nie jest to bynajmniej idealny program. Idealny program lojalnościowy podnieca i sprawia frajdę. A uzyskuje się to za pomocą rywalizacji.

Ludzie uwielbiają rywalizować – nie tylko z innymi, ale i ze sobą samym. Nagroda może być za pokonanie przeciwnika, za pobicie rekordu, ale i za przyjście jako pierwszy do sklepu czy za przejście kolejnych wyzwań. Podstawą takiego programu są rankingi, jasno określone poziomy oraz nietypowe nagrody. Już wyjaśniam w czym rzecz.

Rankingi – przykładowo goście ścigają się, kto pierwszy zje wspomnianego wcześniej kebaba w bułce. Wyniki są zapisywane w tabeli w lokali i udostępniane w mediach społecznościowych. Ranking pozwala poczuć się wyróżnionym “Oho, jestem na 1 miejscu, zrobię zatem zdjęcie i pochwalę się na FB”, “Powiem kumplom na osiedlu!”. A oni przyjdą, żeby pokonać kolegę.

Poziomy – ustalasz 10 wyzwań, za które będą przyznawane punkty. Dajmy na to za przyjście z łysym kolegą 10 pkt, za przyprowadzenie 2 koleżanek wyższych od siebie 20pkt, za wypicie duszkiem kufla piwa 30pkt itd. Wyzwania powinny wzbudzać emocje!

Nietypowe nagrody – oczywiście może to być piwo, kebab, czy jakiś inny produkt oferowany przez Ciebie. Ale pomyśl, jaką frajdę sprawi osobisty kufel albo kubek w Twoim lokalu, który będzie należał tylko do zwycięzcy. W żorskiej knajpie Zymft nagrodą jest na przykład autorski burger, przygotowany ze składników wymyślonych przez zwycięzcę i nazwany według jego pomysłu. Nagroda powinna być po prostu fajna! “Fajność” określa się po tym, czy obdarowany będzie chciał się nią pochwalić znajomym :)

Popularne programy lojalnościowe (aplikacje)

Jak już wspomniałem na początku, kiedyś programy lojalnościowe były utożsamiane ze zbieraniem pieczątek na kartach. Obecnie miejsce kart zajęły aplikacje. Aplikacje programów lojalnościowych pomagają w zbieraniu punktów, kontakcie z klientem i w identyfikacji klientów.

Stworzenie autorskiego programu lojalnościowego nie wymaga aplikacji, ale odbędzie się to kosztem korzyści promocyjnych i dotarcia z indywidualną ofertą. Poniżej lista najpopularniejszych aplikacji i programów lojalnościowych.

Payback

Najpopularniejszy program lojalnościowy w Polsce. Za każdą wydaną złotówkę klient otrzymuje określoną liczbę punktów, którymi potem może zapłacić w wybranych miejscach. Payback współpracuje wyłącznie z największymi na rynku.

Everytap

Aplikacja dedykowana lokalom gastronomicznym i klubom muzycznym. Pozwala na zbieranie punktów za zamówienia oraz za samo odwiedzenie lokalu. Zebrane punkty wymienia się na nagrody. Każdy lokal może określić własne nagrody. Everytap działa w największych polskich miastach.

Freebee

Freebee to nie tylko aplikacja do programu lojalnościowego, ale również kompleksowe wsparcie dla firm z możliwością opracowania indywidualnej strategii lojalnościowej. Gość musi się zarejestrować w programie, dzięki czemu partner widzi profil swoich klientów. Program polega na wymianie punktów na nagrody wyłącznie w tym miejscu, w którym się je zdobyło. Partner ma możliwość opracowania własnego zestawu nagród i zasad ich zdobywania. Firma działa na terenie całego kraju. Aplikacja jest dostępna na Android i iPhone.

Kekemeke

Aplikacja polega na zdobywaniu wirtualnych pieczątek. Partner może określić, za ile uzbieranych pieczątek klient otrzyma nagrodę. Do aplikacji klient nie musi się rejestrować, a sama aplikacja działa nawet bez Internetu. Oferta Kekemeke skierowana jest do firm z całego kraju. Aplikacja jest dostępna na Android, Microsoft Phone i iPhone.

Profitta

Profitta to aplikacja łącząca program lojalnościowy, kalendarz wydarzeń, mailing do klientów i możliwość wystawiania ofert i przecen. Partner udostępnia w lokalu kod QR z odpowiednią liczbą punków, który gość skanuje telefonem i dopisuje daną liczbę punktów do swojej puli. Punkty można wymienić na nagrody określane przez każdego z partnerów.

LoyaltyPlant

Programy lojalnościowe dzielą się na multipartnerskie (wymienione powyżej), oferujące standardową aplikację do której można dołączyć w każdej chwili  i własne. LoyaltyPlant oferuje program lojalnościowy dopasowany do Twoich potrzeb, którym będziesz mógł zarządzać z poziomu administratora

Jeśli w artykule pominąłem program lojalnościowy wart uwagi, to podajcie nazwę w komentarzu.

Podsumowanie

W programie lojalnościowym najistotniejsze jest to, jak go dopracujesz, a nie jaką aplikację wybierzesz. Odpowiednia aplikacja pomoże Ci dotrzeć do większej liczby klientów, lepiej dostosować przekaz i dogłębniej poznać swoich gości. Ale nigdy nie zrobi za Ciebie podstawowej pracy: wymyślenia ciekawego programu lojalnościowego.

Widziałem wiele programów lojalnościowych w lokalach gastronomicznych. Najczęściej pojawiającą się ofertą jest “wymień 100pkt na piwo/kawę/ciastko”. No ok, lepsze to niż nic! Ale czy będzie to na tyle “fajne”, że gość powie o tym znajomym? Bądź kreatywny, jak widzisz nie trudno się wyróżnić czymś ciekawym. Rusz głową, a Twoi goście ruszą smartfonami :)

Luk
Polub Luka

Luk

Był szeregowym pracownikiem gastronomii, specjalistą ds. marketingu i właścicielem klubokawiarni. Dzieli się wiedzą i doświadczeniem z tymi, którzy otwierają lokal gastronomiczny. Pomaga młodym osobom rozpoczynającym karierę zawodową. Więcej ->
Luk
Polub Luka
Programy lojalnościowe dla gastronomii i nie tylko
13 votes, 5.00 avg. rating (92% score)
  • Donald

    Myślę że najlepsza jest opcja z Kekemeke z powodu braku rejestracji. Dzięki za listę, przetestuję!

  • W tej dziedzinie jest to bardziej atrakcyjne dla klientów, bo jak ktoś polubi jakąś knajpkę, opłaca mu się w dalszym ciągu przychodzić, nawet jeśli nie jest bardzo głodny ;)