Case study: Jak promuje się Kościół – jeśli prowadzisz firmę, zrób to samo

promocja firmy jak kościoła

W jaki sposób promować firmę, aby utrzymać biznes przez lata? Wystarczy wzorować się na Kościele – instytucji, która przetrwała ponad 2000 lat.

Do napisania tego artykułu zainspirowała mnie książka Mariana Mazura „Cybernetyka„. Cybernetyczne spojrzenie na problemy jest fascynujące. Pozwala odkryć prawa wspólne dla różnych nauk i przenosić je z jednej dziedziny na drugą.

Promocja firmy i Kościoła katolickiego – dwie jakże różne dyscypliny. Ktoś zapyta, czy w ogóle istnieje coś takiego, jak marketing Kościoła? Oczywiście, że istnieje. Choć się tak nie nazywa. Dowodzi to temu, że marketing istniał od zawsze, bo przecież zaspokajanie potrzeb, aby osiągnąć zysk jest częścią historii człowieka.

W serwisie znajdziesz wiele artykułów o promocji firmy, ale skoro chcesz od podstaw zbudować idealny system reklamy, to weź przykład z Kościoła. Przeanalizuj jego procesy, działanie, sposób oferowania usług i ich promocję i przenieś to co dobre na płaszczyznę swojej firmy.

5 zasad promocji, które od wieków działają w Kościele

1. Rozkład odwiedzin w ciągu tygodnia

W dni powszednie Kościół odwiedza najmniej osób, trochę więcej w piątki i soboty, a najwięcej w niedzielę. Prawdziwe oblężenie jest oczywiście w czasie Świąt. W restauracjach, klubach, barach i pubach sytuacja jest podobna. Im bliżej piątku, tym więcej gości w lokalu. Szczyt to przeważnie sobota, a oblężenie jest podczas szczególnych wydarzeń (ważny mecz, koncert, degustacja).

2. Znalezienie miejsca w szczytowym dniu

Aby zdobyć miejsce siedzące na niedzielną Mszę trzeba przyjść odpowiednio szybko. Dokładnie tak samo jest z miejscem w pubie w piątkowy wieczór lub znalezieniem miejsca na parkingu przy markecie w sobotę.

Lokale znalazły sposób – rezerwacja telefoniczna. Jak widzisz nie jest tak, że marketing w gastronomii jest gorszy od kościelnego. Są elementy, które Kościół mógłby przenieść na swój grunt i niekiedy w odpowiedni dla siebie sposób już to zrobił. Na przykład numerowane ławki i ich przydział dla „stałych parafian”. Możesz  przyjść 5 min przed Mszą a miejsce będzie czekało.

Statystyki odwiedzin posiada każdy sklep i zakład usługowy. Możesz je znaleźć w Google, wpisując nazwę firmy + miasto. Jeśli posiada swoją wizytówkę, możesz znaleźć zakładkę Popularne godziny:

reklama firmy - popularne godziny
Reklama firmy – popularne godziny odwiedzin

3. Styl jest uzależniony geograficznie

Kościół w Ameryce Płd. jest bardziej liberalny w odprawianiu Mszy świętych, aniżeli Kościół w Europie Wschodniej. Ma to związek z kulturą i mentalnością ludzi. Pomimo, że oba są Kościołami katolickimi, to takie rozróżnienie jest tolerowane. Popatrz teraz na McDonald’s w Indiach, Japonii i Polsce. Są elementy wspólne, ale w indyjskim menu nie znajdziesz wołowiny, za to w Japonii są kanapki, których nie kupisz w Polsce.

Jak widzisz, to co w XX wieku rozpracowali specjaliści od globalizacji w McDonald’s, w Kościele funkcjonowało od wieków.

4. Ludzie chcą się identyfikować

Kościół od dawna zna tę prawidłowość i z powodzeniem stosuje. Krzyż do powieszenia na ścianie, znak ryby do przyklejenia na samochód, wisiorki z Matką Bożą do noszenia na szyi, obrazki świętych do noszenia w portfelu i tak dalej… Zostańmy przy McDonald’s: etui na telefon, zabawki, portfele, czapki, koszulki, balony itd. I kto tu od kogo uczył się gadżeciarstwa?

5. Szkolenie wykwalifikowanych pracowników

Od XVI wieku Kościół prowadzi seminaria duchowne, w których są przygotowywani do pełnienia służby przyszli kapłani. Do XVI wieku przyszli księża uczyli się w szkołach powszechnych najczęściej na kierunku teologia.

W gastronomii szkoły prowadzone przez restauracje nie istnieją, ale już teraz odbywają się kursy, szkolenia i konkursy organizowane przez największych mistrzów kuchni. Dochodzi do tego edukacja powszechna, z renomowanymi szkołami gastronomicznymi w Europie Zachodniej. Kwestia czasu, jak największa sieć restauracji otworzy własną akademię.

Reklama firmy na przykładzie Kościoła

Które elementy działalności reklamowej Kościoła możesz przełożyć na grunt firmy i wprowadzić do swojej działalności? Okazuje się, że działalność Kościoła może być inspiracją do stworzenia strategii marketingowej dla firmy.

1. Ewangelia jako storytelling

Aby historia sprzedawała, musi być emocjonalna, prosta i powtarzalna. Kościół katolicki ma swoją historię liczącą ponad 2000 lat, która jest jego największą siłą. Tą historią jest Stary i Nowy Testament. Jezus umarł na krzyżu, aby odkupić grzechy ludzi i otworzyć nam drogę do Nieba.

Jaką historię ma Twoja firma? Czy potrafisz ją zapisać w jednym zdaniu?

W 2013 roku Paweł Tkaczyk napisał bardzo ciekawą książkę pt. Zakamarki marki (zobacz w księgarni), w której opisuje między innymi storytelling. To nic innego jak opowiadanie ciekawych historii na temat marki i produktu. Dowiesz się z niej również w jaki sposób rozwijać swój mały biznes. Polecam Ci tę książkę.

2. Chrzest, czyli jak witasz klientów?

To, w jaki sposób witasz nowych gości ma znaczenie. Chrzest jest to zmazanie grzechu pierworodnego i oficjalne przyjęcie do grona Kościoła. Rodzice jako pierwsi przyprowadzają dzieci do kościoła i wychowują w wierze katolickiej. Dziecko dostaje od Kościoła pamiątkę Chrztu i zostaje zapisane do listy parafian.

Jak witasz swoich nowych gości? Wynagradzasz ich za to, że pierwszy raz Cię odwiedzili? Zapisujesz ich dane, aby móc mieć z nimi w przyszłości lepszy kontakt?

3. Sakramenty święte – postaw na grywalizację

Wierni Kościoła katolickiego mają jasną, ale i różną drogę do osiągnięcia zbawienia. Jest to istotne, ponieważ ludzie są rożni. Nie każdy chce być księdzem lub wchodzić na drogę małżeństwa. Każdy ma wybór drogi, która doprowadzi go do celu. Droga jest trudna, pełna wyzwań ale i możliwa do zrealizowania.  Są przykłady (święci), którzy ją osiągnęli i którzy są dawani za przykład dobrego życia.

Drogę możesz porównać do gry. Czy stosujesz w swojej firmie elementy grywalizacji? Np. w postaci programu lojalnościowego, przez który Twoi goście dążą do osiągnięcia celu? Czy istnieją różne warianty gry? Czy wynagradzasz za osiągnięcie celu i pokazujesz zwycięzców innym graczom, aby zobaczyli, że można wygrać?

Przeczytaj najpopularniejszą książkę w temacie grywalizacji autorstwa Pawła Tkaczyka: Grywalizacja

4. Święta kościelne – włącz markę w życie ludzi

Na przestrzeni wieków do kalendarza liturgicznego weszło mnóstwo świąt. Mają one stały porządek, aby wierni mogli z łatwością zapamiętać ich daty. Oprócz świąt kościelnych, Kościół włącza się również w święta państwowe, pokazując, że również w tych – ważnych dla wiernych sprawach, Kościół jest blisko.

Czy ułożyłeś już kalendarz wydarzeń w Twoim lokalu? Czy są to cykliczne wydarzenia i trzymasz się dat? Do obchodów jakich innych wydarzeń, ważnych dla Twoich gości, możesz się przyłączyć?

5. Dzwony w kościele – pamiętaj o przypominaniu

Dźwięk dzwonów przypomina o zbliżającej się Mszy Świętej. Przypomina o ważnych wydarzeniach, rocznicach. Dzwony biją, gdy dzieje się coś ważnego dla wiernych Kościoła.

W jaki sposób Ty przypominasz swoim klientom o nadchodzących wydarzeniach i promocjach? Co jest Twoim dzwonem? Czy Twoje przypomnienie dociera do Twoich gości?

Przeczytaj, gdy reklamujesz firmę
Szacowanie sprzedaży – 3 skuteczne sposoby
Logo firmy – zlecić czy wykonać samodzielnie?
Negatywne opinie o firmie – jak sobie z nimi radzić?
Tajemniczy klient – jak pokonać konkurencję

6. Wspólnota, czyli jak buduj społeczność wokół marki

Wierni nie przychodzą do Kościoła dla dobrze wypieczonego opłatka, nowych organów czy tańszego cennika usług. Ludzie przychodzą do Kościoła aby spotkać się z Bogiem, doświadczyć duchowych przeżyć i w Piśmie Świętym znaleźć rozwiązanie swoich problemów. Wierni przychodzą do Kościoła dla wspólnoty. Mogą się przecież modlić sami w domu, ale jednak wolą wspólnie:

Pewien człowiek przestał chodzić do kościoła, bo „modlić się można wszędzie”. Po pewnym czasie odwiedził go ksiądz, do którego dotarło swoiste pojmowanie przez niego świętowania niedzieli. Usiadł z nim przy kominku, w którego biło ciepło płonącego żaru. Po chwili milczenia ksiądz pogrzebaczem odsunął żarzącą się grudkę, która po pewnym czasie zszarzała i zgasła, a te, które były razem, nadal dawały ciepło. Po czym wstał i wyszedł. Nie zdziwił się wcale, gdy następnej niedzieli ujrzał go na Mszy św.

Czy zbudowałeś społeczność wokół swojej firmy? Czy wiesz, po co ludzie przychodzą do Twojego lokalu? Mówisz językiem ich korzyści i pokazujesz, że Twoje produkty są popularne w społeczności?

7. Kolęda – reklama door2door

Początek odwiedzin duszpasterskich w Kościele datuje się na XIII wiek. W Polsce w 1601 roku bp krakowski B. Maciejewski wydał list pasterski do proboszczów, w którym zalecał osobiste poznanie parafian. Jest to istotne, ponieważ w kościele po Mszy nie sposób porozmawiać z każdym wiernym i poznać jego opinie, bolączki i trudy. Ludziom łatwiej jest wypowiedzieć swoje zdanie i zwierzyć się w „cztery oczy” poza kościołem.

W jaki sposób utrzymujesz kontakt ze swoimi klientami poza sklepem? Czy systematycznie zbierasz opinie od ludzi? Czy starasz się nawiązać z nimi bliższą więź i dążysz do tego, aby Twoja firma stała się częścią ich stylu życia?

8. Boże ciało i odwiedziny chorych, czyli outdoor i sprzedaż osobista

Kościół bardzo często wykorzystuje miejskie przestrzenie, aby głosić Ewangelię (Boże Ciało, Droga Krzyżowa, miejska Wigilia) i być obecnym również poza świątynią. Księża odwiedzają z Eucharystią chorych i cierpiących w ich domach, w szpitalach, więzieniach, przytułkach i hospicjach. To bardzo ważne, ponieważ z różnych przyczyn nie każdy jest w stanie przyjść do Kościoła.

W jaki sposób odbywa się dystrybucja Twoich usług? Czy wychodzisz z ofertą do ludzi, którzy nie mogą do Ciebie przyjść? Bierzesz udział w miejskich wydarzeniach i wystawiasz na nich swoje stoisko? Czy sprzedajesz produkty lub usługi poza siedzibą?

 

Nie powielaj błędów Kościoła

W kościelnym marketingu są elementy, z których nie warto brać przykładu. Zobacz, że na kościelnych błędach można się sporo nauczyć.

Inne Kościoły jako konkurencja

W XX wieku zaczęły rosnąć w otoczeniu Kościoła katolickiego protestanckie odłamy, które zyskiwały grono nowych wyznawców. Aby przeciwdziałać odejściu wiernych, na II soborze watykańskim postanowiono upodobnić KK do kościołów protestanckich. Kościół wyzbył się Tradycji (czyli części historii, która jest jego największą siłą) i postawił na nowoczesność.

To tak, jakby w latach 90. w dobie mody na pizzerie, przedwojenna restauracja z tradycjami wyrzuciła swoje stare przepisy i zaczęła robić pizzę. Nie tędy droga.

Afery, czyli kryzysowy PR

Wiadome jest, że księża i siostry zakonne to zwykli ludzie. Mają te same pokusy, te same problemy i te same zasady psychologii społecznej ich dotyczą. Odsetek przestępstw wśród osób wyświęconych powinien zmierzać do zera, a jeśli cokolwiek się wydarzy, to należy reagować szybko. Kościół nie reaguje i nie przeprasza, albo robi to zbyt późno.

Sprawdź, gdy prowadzisz firmę
1. Konto firmowe + otwarcie firmy – mBank firma i konto
2. Kredyt na otwarcie firmy – do 200 tys. zł na 10 lat
3. Telefony firmowe w PLAY – od 43 zł brutto
4. inFakt – księgowość i  fakturowanie online
5. NFG Faktoring – przyspiesz opłacanie faktur

Podsumowanie

Kościół to jedna z wielu instytucji, której działania reklamowe można przeanalizować. Taką analizę można pogłębiać, a powyższa jest tylko małym ułamkiem tego, jakie możliwości praktyczne daje wykorzystanie cybernetyki. Promocja firmy w oparciu o doświadczenia Kościoła może przynieść nowe inspiracje i możliwości.

Oceń artykuł
[Total: 1 Average: 5]
Łukasz Chrząszcz
Wolnościowiec, radny miasta Wodzisław Śląski. Właściciel agencji internetowej XZT.PL oraz kilku serwisów www. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Pomaga osobom rozpoczynającym prowadzenie firmy.
Kategoria

5 thoughts on “Case study: Jak promuje się Kościół – jeśli prowadzisz firmę, zrób to samo

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *